Μια σημαντική αύξηση καταγράφεται φέτος στον αριθμό των Φυσικώς Αδυνάτων μαθητών που συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις μέσω προφορικής αξιολόγησης. Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν σαφή ενίσχυση της εκπαιδευτικής μέριμνας για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Τα Στοιχεία: ΓΕΛ και ΕΠΑΛ
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία:
Μαθητές ΓΕΛ που εξετάζονται προφορικά:
Από 3.520 το 2024, αυξήθηκαν σε 3.740 το 2025, καταγράφοντας αύξηση κατά 220 μαθητές.Μαθητές ΕΠΑΛ με προφορικές εξετάσεις:
Από 1.928 το 2024, φέτος συμμετέχουν 1.958 μαθητές, δηλαδή 30 περισσότεροι.
Συνολικά: 5.698 μαθητές συμμετέχουν με προφορικό τρόπο εξέτασης, αριθμός αυξημένος σε σχέση με το περσινό σύνολο των 5.448.
Περισσότερα Εξεταστικά Κέντρα, Ενισχυμένο Εκπαιδευτικό Προσωπικό
Η αύξηση των μαθητών αυτής της κατηγορίας οδήγησε αναγκαστικά σε αύξηση των Εξεταστικών Κέντρων, με σκοπό να εξασφαλιστούν οι κατάλληλες συνθήκες εξέτασης για κάθε υποψήφιο.
Ταυτόχρονα, περισσότεροι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν φέτος στη διαδικασία των εξετάσεων, κυρίως για τη συγκρότηση των ειδικών επιτροπών και τη διενέργεια των προφορικών εξετάσεων.
Τι Σημαίνει "Φυσικώς Αδύνατος Μαθητής";
Οι Φυσικώς Αδύνατοι είναι μαθητές που λόγω αναπηρίας ή σοβαρών μαθησιακών δυσκολιών (όπως δυσλεξία, διαταραχές λόγου, κινητικά ή αισθητηριακά προβλήματα κ.ά.) δεν μπορούν να εξεταστούν γραπτώς. Η νομοθεσία προβλέπει για αυτούς εναλλακτικό τρόπο αξιολόγησης, με πιο συχνή την προφορική εξέταση.
Η αύξηση συμμετοχής φανερώνει τόσο την αυξημένη εμπιστοσύνη των οικογενειών στις θεσμικές διαδικασίες όσο και την ανάγκη για διαρκή στήριξη της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.
Ωστόσο, το γεγονός αυτό εγείρει και ερωτήματα:
Υπάρχει επάρκεια ειδικών εκπαιδευτών και υποστηρικτικών δομών;
Είναι ομοιογενής η ποιότητα της προφορικής εξέτασης ανά την Ελλάδα;
Χρειάζονται επικαιροποιημένα εργαλεία αξιολόγησης για κάθε γνωστικό αντικείμενο;
Η πρώτη επίσημη ρύθμιση για Φυσικώς Αδυνάτους θεσπίστηκε το 2002, με την εισαγωγή ειδικών εξεταστικών διαδικασιών. Έκτοτε, το θεσμικό πλαίσιο εξελίσσεται συνεχώς, με στόχο τη δικαιότερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Εξέλιξη συμμετοχών (2021–2025)
Έτος | Μαθητές ΓΕΛ | Μαθητές ΕΠΑΛ | Σύνολο |
---|---|---|---|
2021 | 3.010 | 1.780 | 4.790 |
2022 | 3.200 | 1.850 | 5.050 |
2023 | 3.420 | 1.890 | 5.310 |
2024 | 3.520 | 1.928 | 5.448 |
2025 | 3.740 | 1.958 | 5.698 |