Με μια επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας, η Χριστίνα Πολάτου, μητέρα μαθήτριας που συμμετείχε φέτος στις Πανελλήνιες εξετάσεις, γνωστοποιεί πως η κόρη της, αν και αριστούχους μένει εκτός της Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ.
Συγκεκριμένα η κ. Πολάτου στην επιστολή που απέστειλε στο alfavita.gr αναφέρει πως η κόρη της, συγκέντρωσε 19.160 μόρια αλλά δεν μπορεί να εισαχθεί στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΑΠΘ, λόγω λόγω της βαθμολογίας του στο ελεύθερο σχέδιο (13,7).
«Η απάντηση σας στον μαθητή που συγκέντρωσε 20.998 μόρια και δεν μπορεί να δηλώσει τη σχολή αρχιτεκτονικής της προτίμησης του λόγω της βαθμολογίας του στο ελεύθερο σχέδιο (13,6), δείχνει ότι δε γνωρίζατε ότι από τότε που υπάρχουν πανελλήνιες, για την αρχιτεκτονική υπάρχει ελάχιστη βάση σε κάθε ειδικό μάθημα που μέχρι και πέρυσι ήταν το 10», αναφέρει η κ. Πολάτου στην επιστολή της και συνεχίζει:
«Η πραγματικότητα είναι ότι θα πέρναγε σε όποια σχολή αρχιτεκτονικής επιθυμούσε και μάλιστα με πολύ υψηλή σειρά κατάταξης».
Αναλυτικά η επιστολή
Σας απευθύνω αυτήν την επιστολή για να επισημάνω τα παράδοξα φαινόμενα που έχουν προκύψει κυρίως στις σχολές της αρχιτεκτονικής από δομικά λάθη στο νέο νομοθέτημα που αφορά την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η απάντηση σας στον μαθητή που συγκέντρωσε 20.998 μόρια και δεν μπορεί να δηλώσει τη σχολή αρχιτεκτονικής της προτίμησης του λόγω της βαθμολογίας του στο ελεύθερο σχέδιο (13,6), δείχνει ότι δε γνωρίζατε ότι από τότε που υπάρχουν πανελλήνιες, για την αρχιτεκτονική υπάρχει ελάχιστη βάση σε κάθε ειδικό μάθημα που μέχρι και πέρυσι ήταν το 10.
Η πραγματικότητα είναι ότι θα πέρναγε σε όποια σχολή αρχιτεκτονικής επιθυμούσε και μάλιστα με πολύ υψηλή σειρά κατάταξης.
Σας αναφέρω ότι το ίδιο συμβαίνει και στην κόρη μου η οποία με 19.160 μόρια οποιαδήποτε άλλη χρονιά θα μπορούσε να κάνει το όνειρο της πραγματικότητα και να εισαχθεί στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΑΠΘ.
Δυστυχώς, το 13,7 στο ελεύθερο σχέδιο (και για την ιστορία, 18,6 στο γραμμικό) της στερεί αυτήν την ευκαιρία γιατί ανορθόδοξα η βάση ορίστηκε στο 14.
Διαβάζοντας πληθώρα αντιδράσεων στο διαδίκτυο, θα συμφωνήσω ότι οι βαθμοί άνω του 10 στο ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο αναδεικνύουν ότι ο μαθητής κατέχει τις βασικές δεξιότητες προκειμένου εν συνεχεία να τις αναπτύξει εντός του πανεπιστημίου και εν τέλη να αποφοιτήσει ως άξιος αρχιτέκτονας μηχανικός.
Η επάρκεια στην ικανότητα των σχεδίων είναι λάθος να κρίνεται από το μέσο όρο της απόδοσης των υποψηφίων πολλαπλασιαζόμενο με τον συντελεστή που όρισαν πριν από την διεξαγωγή των εξετάσεων οι αρχιτεκτονικές σχολές και εν τέλει χωρίς να έχουν δεδομένα για το αποτέλεσμα που προέκυψε. Ως αποτέλεσμα της εισαγωγής των συντελεστών που όρισε κάθε σχολή για το σχέδιο, έχει προκύψει το παράδοξο ότι το μηχανογραφικό της κόρης μου της επιτρέπει να δηλώσει την αρχιτεκτονική Πάτρας, ενώ της στερεί τη δυνατότητα να επιλέξει σχολές με πολύ χαμηλότερη πραγματική βάση εισαγωγής όπως του Βόλου και της Θράκης.
Δεν αποτελεί εικασία αλλά απλή μαθηματική σκέψη ότι στη σχολή της Θράκης που όρισε τον υψηλότερο συντελεστή ενώ μέχρι τώρα είχε τη χαμηλότερη πραγματική βάση εισαγωγής ,υπάρχει σημαντική πιθανότητα να μην εισαχθεί κανείς ή ελάχιστοι μόνο μαθητές οι οποίοι αρίστευσαν και τυχαίνει να ζουν κοντά στην περιοχή. Είναι απορίας άξιο αν ο καθορισμός των συντελεστών του εν λόγω πανεπιστημίου έγινε με επίγνωση του κινδύνου αυτού!
Ο δε βαθμός δυσκολίας των θεμάτων είναι ένα ακόμα φαιδρό επιχείρημα για την χρησιμότητα της καθιέρωσης της ΕΒΕ σε κάθε ένα ειδικό μάθημα. Με αυτή τη συλλογιστική ας καταργήσουμε τη βάση του δέκα στα σχολεία όπως επίσης και τη βάση του 5 στα πανεπιστήμια. Ας μετατρέψουμε τα σχολεία μας και τα πανεπιστήμια μας σε αρένα ακραίου ανταγωνισμού μεταξύ των μαθητών.
Στο σημείο αυτό να υπενθυμίσω, ότι το ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο δεν διδάσκονται στα σχολεία αλλά και λόγω των ειδικών συνθηκών της πανδημίας του covid-19,η δια ζώσης επί πληρωμή φροντιστηριακή διδασκαλία ήταν εξαιρετικά περιορισμένη και μόνο για μαθητές οι γονείς των οποίων μπορούν να καταβάλουν υψηλά δίδακτρα. Εδώ θα πρέπει να σημειώσω, ότι στις αναφορές σας έχετε κάνει λόγο ότι το μάθημα του σχεδίου είναι κρίσιμο για την αρχιτεκτονική.
Αντιλαμβάνεστε βεβαίως ότι θα πρέπει προηγουμένως να διδάσκεται στο Λύκειο.
Όπως καταλαβαίνετε το αποτέλεσμα της επιβολής εκτός από την ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ) της σχολής ακόμα δύο ΕΒΕ στα ειδικά μαθήματα, είναι πως τα περισσότερα παιδιά με άριστες επιδόσεις στις πανελλήνιες δεν μπορούν να δηλώσουν αρχιτεκτονικές σχολές ή στην καλύτερη αν στάθηκαν τυχερά λόγω κατανομής των συντελεστών δύνανται μόνο να δηλώσουν σχολές αρχιτεκτονικής άλλων πόλεων από αυτών που επιθυμούν ή που έχουν την οικονομική δυνατότητα να ζήσουν.
Προφανώς αρχιτεκτονικές σχολές θα μείνουν με πολύ λιγότερους ή ελάχιστους φοιτητές.
Εν τέλη, η εφαρμογή τριών ΕΒΕ στις σχολές που έχουν ειδικά μαθήματα σχέδια, καθιστούν προβληματική την Ελάχιστη βάση εισαγωγής και δεν συμβαδίζουν με το αιτιολογικό κείμενο της εφαρμογής της, στο οποίο αναφέρεται ότι η Ε.Β.Ε αποσκοπεί στη αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, στην ακαδημαϊκή ελευθερία και στις προϋποθέσεις επιτυχούς φοίτησης. Για το λόγο αυτό θα σας πρότεινα να τροποποιήσετε την ΕΒΕ διορθώνοντας τα λάθη της άμεσα και εντός της περιόδου που τα μηχανογραφικά παραμένουν ανοικτά προκειμένου το κάθε παιδί να εισπράξει αυτό που του αξίζει πραγματικά.
Χριστίνα Πολάτου, Αρχιτέκτων μηχανικός Α.Π.Θ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη