ανεμογεννήτριες
Γιατί οι ανεμογεννήτριες «προτιμούν» γυμνά βουνά

Κάθε καλοκαίρι, όταν οι πυρκαγιές κατακαίνε τα ελληνικά δάση, η ίδια κουβέντα επιστρέφει: «Οι φωτιές μπαίνουν για να μπουν ανεμογεννήτριες». Μια φράση που ανακυκλώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποκτά φανατικούς οπαδούς, αλλά και επικριτές.

Η αλήθεια είναι πιο σύνθετη. Οι εμπρησμοί καταγράφονται και αποδίδονται σε πολλούς διαφορετικούς λόγους: από αμέλεια και εγκληματικές ενέργειες, μέχρι οργανωμένα συμφέροντα. Το ερώτημα όμως παραμένει: παίζει ρόλο η καταστροφή των δασών στην ευκολότερη εγκατάσταση ανεμογεννητριών;

Ο καθηγητής Σεισμολογίας Άκης Τσελέντης, με ανάρτησή του στο Facebook, έδωσε μια τεχνική εξήγηση για το πώς και γιατί οι ανεμογεννήτριες αποδίδουν καλύτερα σε περιοχές χωρίς δέντρα, αφήνοντας ωστόσο ανοιχτό το ερώτημα αν οι φωτιές μπαίνουν σκόπιμα για αυτό τον σκοπό.

Γιατί οι ανεμογεννήτριες «προτιμούν» γυμνά βουνά

Σύμφωνα με τον Τσελέντη:

  • Η ροή του αέρα είναι κρίσιμη. Τα δάση δημιουργούν αναταράξεις που μειώνουν την αποδοτικότητα. Χωρίς δέντρα, η ροή είναι πιο «καθαρή» και ισχυρή.

  • Όσο πιο ψηλός είναι ο πυλώνας, τόσο περισσότερο κοστίζει η εγκατάσταση. Σε δασώδεις περιοχές απαιτούνται πανύψηλοι πυλώνες ώστε τα πτερύγια να ξεπερνούν τα δέντρα.

  • Για να στηθούν πέντε ανεμογεννήτριες με πτερύγια 90 μέτρων, χρειάζεται αποψιλωμένη κορυφογραμμή τριών χιλιομέτρων.

  • Η διανομή της παραγόμενης ενέργειας απαιτεί καλώδια υψηλής τάσης και πρόσβαση πυλώνων. Σε καμένες ή αποψιλωμένες περιοχές αυτό γίνεται πιο εύκολα.

Με απλά λόγια: μια δασική περιοχή συνεπάγεται πολύ μεγαλύτερο κόστος εγκατάστασης. Αν όμως η βλάστηση έχει ήδη καεί, οι δυσκολίες περιορίζονται.

Η περίπτωση της Βόρειας Εύβοιας

Ο Τσελέντης στάθηκε ιδιαίτερα στην τραγική περίπτωση της Βόρειας Εύβοιας. Όπως εξήγησε:

  • Η βλάστηση καθιστούσε σχεδόν αδύνατη την εγκατάσταση ανεμογεννητριών, καθώς θα απαιτούσε τεράστια έργα αποψίλωσης και δρόμους πρόσβασης.

  • Μετά την πυρκαγιά, τα εμπόδια μειώθηκαν δραματικά: οι κορυφογραμμές είναι «καθαρές», η πρόσβαση πιο εύκολη, οι δαπάνες μικρότερες.

  • Η ΡΑΕ ενέκρινε έργα χωρίς – όπως καταγγέλλει – να έχει γίνει ολοκληρωμένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Ο καθηγητής θέτει το ηθικό ερώτημα: ακόμη κι αν δεν ήταν στόχος η φωτιά, «μήπως το οικονομικό όφελος που προκύπτει για τις εταιρείες θα έπρεπε να συγκριθεί με το ανυπολόγιστο κόστος της απώλειας δασών, σπιτιών, ζώων και μελισσοκομίας;»

Ένα δίλημμα που «καίει»

Η ανάρτηση Τσελέντη δεν αποδεικνύει ότι οι φωτιές μπαίνουν εσκεμμένα για να διευκολύνουν την εγκατάσταση αιολικών πάρκων. Αναδεικνύει όμως μια αντιφατική πραγματικότητα:

  • Οι φωτιές καταστρέφουν ζωές και οικοσυστήματα.

  • Την ίδια στιγμή, κάνουν τις καμένες εκτάσεις πιο «ελκυστικές» για ενεργειακά έργα.

Το ζήτημα αυτό τροφοδοτεί καχυποψία στους πολίτες και απαιτεί διαφάνεια: μελέτες, ανοιχτή διαβούλευση και αυστηρό έλεγχο της ΡΑΕ πριν δοθούν άδειες εγκατάστασης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania
Γ' φάση προσλήψεων αναπληρωτών: Ανακοινώνονται 3.500 ονόματα εκπαιδευτικών
Νέος γύρος προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών – Έγκριση 3.500 επιπλέον θέσεων από το υπουργείο Παιδείας
Γ' φάση προσλήψεων αναπληρωτών: Ανακοινώνονται 3.500 ονόματα εκπαιδευτικών
dieythyntis_2.jpg
Προϋποθέσεις επιλογής Διευθυντών και Διευθυντριών σχολικών μονάδων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Την περίοδο αυτή, συχνά, σε διάφορες διευθύνσεις εκπαίδευσης έχουμε προκήρυξη κενών θέσεων Διευθυντών και Διευθυντριών στην οποία καλούνται οι...
Προϋποθέσεις επιλογής Διευθυντών και Διευθυντριών σχολικών μονάδων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση