Ο έρωτας εξευγενίζει τον άνθρωπο
Ο έρωτας εξευγενίζει τον άνθρωπο γιατί τον απαλλάσσει από τη μεγάλη σκιά του θανάτου και της φθοράς και τον οδηγεί σε μονοπάτια πνευματικής και ψυχικής ελευθερίας.

Είναι η ιερότητα του έρωτα που αποσπά τον άνθρωπο από τις γήινες δεσμεύσεις. Είναι το ίδιο το μεγαλείο του έρωτα που ανυψώνει τον άνθρωπο και του δημιουργεί μια ξεχωριστή φαντασιακή και πραγματική πραγματικότητα – μέσα στην κοινή πραγματικότητα – στην οποία νιώθει την αυτοολοκλήρωση του εαυτού του και την πληρότητα της ζωής του. Είναι ο κόσμος του έρωτα κόσμος της αποθέωσης των συναισθημάτων που δωρίζει απλόχερα τη γλυκύτητα της ζωής ακόμα και στο πιο ταπεινά πράγματα, ακόμα και στις φαινομενικά ανούσιες στιγμές μας.

Στους ερωτευμένους αναδύεται ο φαντασιακός κόσμος του κάθε προσώπου έντονα χρωματισμένος και στενά συνδεδεμένος με την ίδια τη βιωμένη ζωή τους και έτσι δεν σκουριάζει η αντίληψη του κόσμου από τη φθορά του χρόνου και από την πεζότητα της καθημερινότητας. Η ζωή δωρίζει απλόχερα και διαρκώς τη δημιουργικότητά της και την αίσθηση του αενάως καινούργιου. Όλα τα πράγματα αποκτούν μια άλλη διάσταση. Τα σχήματά τους πάλλονται στους μουσικούς ρυθμούς των αδιόρατων στους κοινούς ανθρώπους ύμνων του έρωτα και της αγάπης. Είναι μια ευρεία συναντίληψη γι’ όσους έχουν γευθεί και γεύονται το μεγαλείο του έρωτα, είναι μια συναντίληψη που υπερβαίνει τη συνήθη και ανεπαρκή θεώρηση των πραγμάτων και της ίδιας της ζωής, γιατί «από τη στιγμή που ερωτεύεται, ακόμα και ο πιο σώφρων άνδρας δεν βλέπει πλέον κανένα αντικείμενο έτσι όπως είναι» (Stendhal, Περί έρωτος). Η αγάπη καθίσταται το υφάδι που συνέχει όλη την πραγματικότητα και έτσι οι ερωτευμένοι γεύονται την απόλυτη ομορφιά, γιατί γεύονται όλο το μεγαλείο της πραγματικότητας.

Ο έρωτας είναι η απόλυτη ομορφιά, ακριβώς γιατί στους τόπους του η ομορφιά ταυτίζεται με την αλήθεια, γιατί στο σύμπαν του έχει κατακτηθεί το περιεχόμενο και το νόημα της ζωής και όλα τα άλλα – που αποτελούν και συνθέτουν την κοινή πραγματικότητα – είναι απλώς το υπόστρωμα για να αναπτυχθούν τα όνειρα του ανθρώπου χωρίς περιορισμούς και καταναγκασμούς. Οι φαντασιώσεις ξεφυτρώνουν κάθε στιγμή, παίζουν με την κοινή πραγματικότητα και υπερχειλίζουν τα συναισθήματα των ανθρώπων.

Η χώρα του έρωτα είναι απέραντη. Εδώ ο χρόνος δεν οξειδώνει τη φύση του έρωτα. Εδώ κάθε άνθρωπος γεύεται τη δημιουργία της δικής του ψυχής, γεύεται την απόλυτη ένωσή του, τη σύντηξή του με το ταίρι του, αγγίζει την ιερότητα του ίδιου του φαινομένου της ζωής, γιατί απ’ εδώ αναδύεται διαχρονικά η ορμή της ζωής. Εδώ οι κάτοικοι της ερωτοχώρας βιώνουν αυθεντικά τη ζωή τους, απολαμβάνουν την κάθε στιγμή τους και δεν υπάρχουν απλώς και αναιτίως ως φυσικές και μόνο μονάδες, ως μοναχικές υπάρξεις. Εδώ ο χρόνος είναι σύντροφος, γιατί αναδεικνύει σε κάθε φάση του τις άπειρες εκδιπλώσεις της αγάπης, του συστατικού πυρήνα της ζωής.

Ακόμα και ο όποιος πόνος εδώ είναι σε διαρκή ομηρία. Εδώ ο πόνος είναι μόνο ψυχικός, είναι πόνος βαθύς και άμετρος, αλλά αρκεί ένα απλό ερωτικό σκίρτημα, ένα άγγιγμα χεριού, ένα βλέμμα γοητείας, ένα φιλί πάθους για να σκορπίσει στους πέντε ανέμους κάθε σκιά απογοήτευσης και κάθε σκοτεινή άβυσσο, γιατί «κάθε στιγμή της συνάντησης ανακαλύπτει μέσα στον άλλον έναν άλλο εαυτό μου» (Ρ. Μπαρτ, Αποσπάσματα του ερωτικού λόγου), έναν εαυτό μου καινούργιο δημιούργημα, ξαναγεννημένο και αναπτερωμένο. Μερικοί θεωρούν ότι στους τόπους του έρωτα δεν κατοικοεδρεύει η λογική. Ίσα – ίσα εδώ η λογική αποκτά το πλήρες νόημα της, εδώ συζεύγνυται αρμονικά με το συναίσθημα και δημιουργούν μια ανώτερη οντότητα που δίνει στον άνθρωπο τη δυνατότητα να διακρίνει πάντα το ουσιώδες από το επουσιώδες, το βίωμα από την απλή ύπαρξη. Το πάθος, η βούληση, η κάθε στιγμή ανήκουν και εκφράζονται σε μια σταθερή και απόλυτη ενέργεια, το σ’ αγαπώ, και «το σ’ αγαπώ δεν έχει αποχρώσεις, καταργεί τις εξηγήσεις, τις διευθετήσεις, τις βαθμίδες, τις λεπτολογίες, είναι ένας τελεστικός γλωσσότυπος» (Ρ. Μπαρτ, Αποσπάσματα του ερωτικού λόγου).

Ο έρωτας εξευγενίζει τον άνθρωπο γιατί τον απαλλάσσει από τη μεγάλη σκιά του θανάτου και της φθοράς και τον οδηγεί σε μονοπάτια πνευματικής και ψυχικής ελευθερίας. Ο έρωτας δημιουργεί το όλο στερέωμα της διαρκούς αναπαραγωγής της ζωής χαρίζοντας σ’ αυτή την αναπαραγωγή το κορυφαίο συναίσθημα και την απόλυτη ηδονή. Και έτσι της αγάπης τα δημιουργήματα αναδύονται από το μηδέν της φθοράς για να υφάνουν το νήμα της ζωής, το νήμα του ανθρώπου, το νήμα του ίδιου του έρωτα αδιαφορώντας για τα όποια παιχνίδια του χρόνου. Το μυστικό είναι ολοφάνερο σ’ αυτούς που μπορούν να ανοίγουν το μήνυμα της μπουκάλας του πελάγους. Θα το ανοίξει ο Α. Μπρετόν παραστατικά στον Τρελό έρωτά του. «Δεν αρνιέμαι ότι ο έρωτας συγκρούεται με τη ζωή. Λέω πως οφείλει να νικήσει και γι’ αυτό να υψωθεί σε μια τέτοια ποιητική αυτοσυνειδησία ώστε, ο,τιδήποτε συναντά αναγκαστικά εχθρικό να τήκεται στην εστία της ίδιας του της δόξας».

Ο έρωτας εξευγενίζει τον άνθρωπο γιατί η αγάπη είναι το βαθύτερο νόημα της ζωής. Ο άνθρωπος του έρωτα και της αγάπης έχοντας κατακτήσει αυτό το νόημα δεν μπορεί να θητεύσει στα κελεύσματα του κακού· αντίθετα τα αντιμάχεται. Η αγάπη που κυριαρχεί στη ζωή του είναι αγάπη γι’ όλο τον κόσμο, για καθετί ακόμα και για το πιο ταπεινό πράγμα, είναι αγάπη για να υπηρετεί το καλό. Τι άλλο μπορεί να εξευγενίσει περισσότερο τον άνθρωπο από ό,τι του νοηματοδοτεί την ίδια τη ζωή και τον αυτοπραγματώνει; Ο Μπρετόν θα δώσει και πάλι – με το μανιφέστο του – μια παράλληλη ανάγνωση. «Η αναδημιουργία, ο διηνεκής αποχρωματισμός του κόσμου μέσα σ’ ένα μόνο πλάσμα, όπως επιτελούνται με τον έρωτα, φωτίζουν εμπρός με χίλιες ακτίνες την πορεία της γης. Κάθε φορά που ένας άνθρωπος αγαπάει, τίποτε δεν μπορεί να τον κάνει να μην συνδεθεί με την ευαισθησία όλων των ανθρώπων».  

best of network

σχετικά άρθρα

Συνάντηση με τη Ν. Κεραμέως για τη Νομική Πάτρας σχεδιάζουν φορείς της πόλης
Συνάντηση με τη Ν. Κεραμέως για τη Νομική Πάτρας σχεδιάζουν φορείς της πόλης
Ανοικτή σύσκεψη φορέων οργάνωσε απόψε ο Δικηγορικός Σύλλογος Πατρών, ενώ αναμένεται να συνεδριάσει το Δημοτικό Συμβούλιο για να πάρει αποφάσεις
Συνάντηση με τη Ν. Κεραμέως για τη Νομική Πάτρας σχεδιάζουν φορείς της πόλης