nefelomata
Οι 11 πιο εκπληκτικές επιστημονικές ανακαλύψεις του 2023 σύμφωνα με το National Geographic

Σε μια άλλη χρονιά για την επιστήμη, οι αστρονόμοι αποκάλυψαν νέα ευρήματα για το σύμπαν, οι βιολόγοι χάραξαν έναν σαφέστερο χάρτη των πλασμάτων του πλανήτη μας και οι παλαιοντολόγοι ζωγράφισαν μια πιο πλούσια εικόνα των δεινοσαύρων που περιπλανήθηκαν στη Γη πριν από εκατομμύρια χρόνια.

Η επιστημονική έρευνα της ανθρωπότητας συνεχίζει να ιντριγκάρει και να αποκαλύπτει νέα μυστήρια προς επίλυση.

Ακολουθούν επιγραμματικά μερικές από τις κορυφαίες επιλογές του National Geographic για τις πιο συναρπαστικές ανακαλύψεις του 2023.

1. Αστρονόμοι εντόπισαν βαρυτικά κύματα χαμηλής συχνότητας που κινούνται μέσα στον γαλαξία. Αυτοί οι κοσμικοί κυματισμοί είναι πιθανώς οι μακρινοί απόηχοι των υπερμεγέθων μαύρων οπών που αλληλεπιδρούν και συγχωνεύονται πολλά δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά.

τροφοδοτούν το σύμπαν.

2. Αποκωδικοποιητής εγκεφάλου μεταφράζει τις ανθρώπινες σκέψεις δίνοντας ελπίδα σε όσους έχουν χάσει την ομιλία τους. Αν και δεν είναι τεχνικά μια συσκευή «ανάγνωσης μυαλού», οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Όστιν ανέφεραν επαναστατική ανακάλυψη με το νέο τους σύστημα που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη μεταφράζει την εγκεφαλική δραστηριότητα ενός ατόμου σε μια
συνεχή ροή κειμένου στο εργαστήριο.

Αυτός ο σημασιολογικός αποκωδικοποιητής δεν απαιτεί χειρουργικό εμφύτευμα, αλλά βασίζεται σε λειτουργικές σαρώσεις μαγνητικής τομογραφίας για να ανιχνεύσει την εγκεφαλική δραστηριότητα ως απόκριση σε πράγματα όπως podcast ή εικόνες.

3. Η αρχαία φάλαινα μπορεί να είναι το μεγαλύτερο ζώο που έζησε ποτέ. Βρέθηκε στο νότιο Περού. Ζύγιζε περισσότερους από 300 τόνους και είχε μήκος 18 μέτρα.

4. Ο Τυραννόσαυρος Ρεξ και άλλοι σαρκοφάγοι δεινόσαυροι είχαν πιθανώς χείλη που κάλυπταν τα αιχμηρά δόντια τους.

5. Πέτρινα εργαλεία 3 εκατομμυρίων ετών μαζί με απολιθώματα του ανθρωποειδούςς Paranthropus στην Κένυα αποκαλύπτουν την εφευρετικότητα των αρχέγονων ειδών του γένους Homo.

6. Προέλευση της ζωής. Χημικές ενδείξεις που εξάγονται από αρχαίους βράχους στην Αυστραλία υποδηλώνουν ότι τα εξελιγμένα κύτταρα υπήρχαν πριν από περίπου 1,6 δισεκατομμύρια έως 800 εκατομμύρια χρόνια, υποστηρίζοντας θεωρίες για ένα εκπληκτικά πρώιμο χρονοδιάγραμμα για την προέλευση της πολύπλοκης ζωής.

7. Τον Αύγουστο του 2023, περίπου τρεις δεκαετίες αφότου οι αστρονόμοι βρήκαν τους πρώτους πλανήτες εκτός του ηλιακού μας συστήματος, αποκαλύφθηκε η ανακάλυψη έξι νέων, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των γνωστών πλανητών πάνω από 5.500!

Η αναζήτηση για εξωπλανήτες, που ενεργοποιήθηκε από τηλεσκόπια όπως ο Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), συνεχίζει να αποκαλύπτει μια αξιοσημείωτη ποικιλία νέων κόσμων σε όλο τον γαλαξία.

8. Οι χιμπατζήδες, όπως και οι άνθρωποι, βιώνουν την εμμηνόπαυση. Μια νέα εργασία που βασίστηκε σε ισχυρή, μακροπρόθεσμη ανάλυση των ορμονών στα ούρα των χιμπατζήδων επιβεβαιώνει ότι οι χιμπατζήδες σε τουλάχιστον μία τοποθεσία, το Εθνικό Πάρκο Kibale της Ουγκάντα βιώνουν την εμμηνόπαυση.

9. Διαπιστώθηκε η πρώτη γνωστή παρθενική γέννηση μεταξύ των αμερικανικών κροκοδείλων. Ένας αμερικανικός κροκόδειλος, ο Crocodiles acutus, που κολυμπάειστα πυκνά μαγγρόβια μέσα στους Κήπους της Κούβας του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου Queen, είναι σε θέση να αναπαραχθεί χωρίς σύντροφο σύμφωνα με μια νέαανακάλυψη φέτος στην Κόστα Ρίκα.

10. Επιστήμονες ανακάλυψαν ένα νέο, πιο αντιπροσωπευτικό γονιδίωμα του ανθρώπου. Το νέο μοντέλο αποτυπώνει ένα πιο αντιπροσωπευτικό κομμάτι της ανθρωπότητας με πολύ μεγαλύτερη εθνική και πληθυσμιακή ποικιλομορφία, κάτι που είναι απαραίτητο βήμα για τη βελτίωση της εξατομικευμένης ιατρικής.

11. Φώσφορος ανακαλύφθηκε στον πλανήτη Κρόνο, ένα κρίσιμο σημάδι για την ύπαρξη εξωγήινης ζωής. Επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι βρήκαν φωσφόρο στο έκτο μεγαλύτερο φεγγάρι του Κρόνου, τον Εγκέλαδο. Μαζί με τον άνθρακα, το υδρογόνο, το άζωτο, το οξυγόνο και το θείο, αυτό το έκτο στοιχείο είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της ζωής.

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων