Κάμερες
"Απαντάμε συλλογικά και δυναμικά στην αυθαιρεσία των σχολαρχών"

Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, ενώ οι εκπαιδευτικοί βρίσκονταν εκτός του χώρου εργασίας τους, χωρίς δηλαδή να υπάρχει η δυνατότητα άμεσης αντίδρασης, με σειρά Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων επιδιώχθηκε η βίαιη αναδιοργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Η προσπάθεια αυτή συνοψίζεται στο αντιδραστικό πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε πρόσφατα.

Ένα από τα πολλά επίμαχα σημεία της αναδιάρθρωσης αφορά στη δυνατότητα χρήσης κάμερας εντός των σχολικών τάξεων, που εγκρίθηκε αιφνιδιαστικά μέσω τροπολογίας σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.

Μόλις τα σχολεία άνοιξαν, οι σύλλογοι διδασκόντων στα δημόσια σχολεία απέρριψαν το ένα μετά το άλλο τη χρήση της κάμερας, για προφανείς παιδαγωγικούς λόγους. Η χρήση της κάμερας στην τάξη υπονομεύει την παιδαγωγική σχέση της/του εκπαιδευτικού με τους μαθητές σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, μετατρέπει τη σχολική ζωή σε «reality show», παραβιάζει τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών, ενώ συμβάλλει στον έλεγχο και στην εντατικοποίηση του εκπαιδευτικού έργου. Ιδίως οι μαθητές με δυσκολίες, τους οποίους το σχολείο οφείλει να στηρίξει ιδιαίτερα, βρίσκονται στην πλέον ευάλωτη θέση.

Ωστόσο, σε πολλά ιδιωτικά σχολεία τα πράγματα εξελίχτηκαν διαφορετικά.

  • Τοποθετήθηκαν κάμερες στις τάξεις πριν το άνοιγμα των σχολείων χωρίς να ζητηθεί η σύμφωνη γνώμη των εκπαιδευτικών ή των οικογενειών των μαθητών, παρά την προφανή ευκολία με την οποία μπορούν να βιντεοσκοπηθούν/ηχογραφηθούν και να εκτεθούν προσωπικά δεδομένα στο διαδίκτυο ή αλλού.
  • Δε διευκρινίστηκε για πόσον καιρό τοποθετήθηκαν οι κάμερες, oύτε ενημερώθηκαν οι συνάδελφοι αν υπάρχει πρόθεση να χρησιμοποιηθούν και στο νέο σχολικό έτος και σε ποιες περιπτώσεις. Όλα δείχνουν πως οι κάμερες ήρθαν για να μείνουν.
  • Υπήρξε άκαμπτη και αυταρχική στάση απέναντι σε εκπαιδευτικούς που προσπάθησαν να διατυπώσουν επιφυλάξεις για τη χρήση κάμερας στα σχολεία, είτε με την αποφυγή σύγκλησης του συλλόγου διδασκόντων είτε με την αποφυγή διαλόγου γύρω από το θέμα είτε με ρητές ή συγκαλυμμένες απειλές ότι, όποιος δε συμμορφωθεί, κινδυνεύει να χάσει τη θέση εργασίας του.
  • Σε ορισμένα ιδιωτικά σχολεία υπήρξε ο συμβιβασμός μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών «όχι κάμερα-ναι ήχος». Παρόλο που έτσι αποφεύγεται ο κίνδυνος να γίνουν θέαμα εικόνες από τη σχολική πραγματικότητα, δε σημαίνει ότι και με ήχο μόνο δεν εκτίθεται η σχολική ζωή και οι εμπλεκόμενοι σε αυτήν.

Γεννά εύλογα ερωτήματα η ταχύτητα με την οποία έσπευσαν να τοποθετήσουν κάμερες σε ιδιωτικά σχολεία οι περισσότεροι σχολάρχες, πριν καν γνωμοδοτήσει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για τον αντίκτυπο μιας τέτοιας ενέργειας ή χωρίς έστω να υπάρχει ένα σαφές νομικό πλαίσιο. Μια πρόταση του Υπουργείου χωρίς δεσμευτικό χαρακτήρα υιοθετήθηκε με ζέση από τον ιδιωτικό τομέα, για να «πουληθεί» ως μία ακόμα υπηρεσία των ιδιωτικών σχολείων στους γονείς ή για να μετουσιωθεί με αδιαφανή τρόπο σε μέθοδο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών εν ώρα εργασίας χωρίς καν να το γνωρίζουν. Ωστόσο, υπήρξαν και ορισμένες περιπτώσεις όπου σχολάρχες υπό την πίεση των συναδέλφων τελικά δεν τοποθέτησαν κάμερες στα σχολεία τους.

Ως Σύλλογος Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Αχαΐας εκφράζουμε απερίφραστα την υποστήριξή μας σε όσους εκπαιδευτικούς διεκδικούν να μην εγκατασταθούν ή να φύγουν οι κάμερες από τα σχολεία όπου έχουν ήδη εγκατασταθεί.

Καλούμε τους συναδέλφους που συναίνεσαν να αναμεταδίδεται ακουστικό υλικό από τις τάξεις τους να διεκδικήσουν τη μη μετάδοση οπτικοακουστικού υλικού συνολικά, καθώς και την απεγκατάσταση των καμερών.

Καλούμε τους συλλόγους γονέων και την κοινωνία γενικότερα να στηρίξει τους εκπαιδευτικούς στην προσπάθεια αυτή. Άλλωστε, το θέμα δεν αφορά μόνο στην καταπάτηση δικαιωμάτων ανήλικων παιδιών και εργαζομένων αλλά έχει αντίκτυπο στην κοινωνία στο σύνολό της. Μέσα από μια εκπαιδευτική διαδικασία που παρακολουθείται, ενσταλάζεται ο φόβος και κανονικοποιείται ο συνεχής έλεγχος.

Ως εκπαιδευτικοί δηλώνουμε ότι δε θέλουμε μαθητές-ρομποτάκια, αλλά παιδιά αυθόρμητα και σκεπτόμενα, που θα αναπτύξουν τις ικανότητές τους μέσα σε ένα περιβάλλον ασφαλές, ελευθερίας και αλληλοσεβασμού.

Σε περιπτώσεις εκδικητικών πρακτικών από τους σχολάρχες (απειλές για απολύσεις, μη ανανέωση συμβάσεων, άρνηση ανάθεσης έργου) καλούμε τους συναδέλφους να απευθυνθούν στο σωματείο μας, ώστε να υπάρξει συλλογική απάντηση. 

Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι ούτε θέαμα ούτε εμπόρευμα, είναι μια πολύτιμη σχέση που οφείλουμε και αγωνιζόμαστε να διαφυλάξουμε!

 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ ALFAVITA.GR

Ακολουθήστε μας στο GoogleNews για να μάθετε πρώτοι μόνο τις ειδήσεις που σας ενδιαφέρουν

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

mourtzoukou
Συγκλονιστική κατάθεση της νονάς του παιδιού της Μουρτζούκου για τη νύχτα του θανάτου
Συγκλονιστικές αποκαλύψεις από τη νονά του δεύτερου παιδιού της Ειρήνης Μουρτζούκου
Συγκλονιστική κατάθεση της νονάς του παιδιού της Μουρτζούκου για τη νύχτα του θανάτου
άρωμα
Αρώματα και υγεία: Έρευνα προειδοποιεί για τους κρυφούς κινδύνους των χημικών ουσιών
Συνδέονται με προβλήματα όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη, καρδιοπάθειες και ακόμη και μείωση της νευροανάπτυξης
Αρώματα και υγεία: Έρευνα προειδοποιεί για τους κρυφούς κινδύνους των χημικών ουσιών
iep_1.jpg
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές
Αναθεώρηση προθεσμιών υποβολής και επανελέγχου διδακτικών πακέτων από το ΙΕΠ
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές