Θέσεις της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Ι.Ι.Δ. επί των άρθρων 142 και 156 του σχεδίου νόμου
«Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις»Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ,
Αξιότιμε κ. Πρόεδρε και μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου,
με την Α.Π. 284/2-10-2019 επιστολή μας (επισυνάπτεται), σας επισημάναμε τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες που αφορούν την Έρευνα, τα Ερευνητικά Κέντρα και το προσωπικό τους και σας εκθέσαμε τις απόψεις και τις προτάσεις μας επί αυτών.
Μια βδομάδα αργότερα και με ημερομηνία 9 Οκτωβρίου 2019, δημοσιοποιήθηκε το Σχέδιο Νόμου «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις», όπου στο «Μέρος ΙΘ’» περιλαμβάνονται «διατάξεις για το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, την Έρευνα και την Καινοτομία».
Το εν λόγω σχέδιο νόμου αποτελεί το πρώτο δείγμα γραφής του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ως νέας εποπτεύουσας αρχής των Ερευνητικών Κέντρων και του προσωπικού τους και αρμόδιας αρχής για το σχεδιασμό, τις προτεραιότητες και τις κατευθύνσεις της Έρευνας στη Χώρα μας.
Εύλογα, λοιπόν, αναμενόταν με αισθήματα αγωνίας αλλά και αισιοδοξίας από την ερευνητική κοινότητα, μετά τις προγραμματικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού, Υπουργών και στελεχών της Κυβέρνησης αλλά και προσωπικά του Υφυπουργού Έρευνας και Τεχνολογίας κου Χρίστου Δήμα. Δηλώσεις οι οποίες είχαν ως κεντρικό σημείο αναφοράς την εκπεφρασμένη βούληση και απόφαση της Κυβέρνησης για στήριξη της Έρευνας, της Τεχνολογίας και της Καινοτομίας, ως βασικούς πυλώνες των Επενδύσεων, της Ανάπτυξης και της Οικονομίας.
Η ερευνητική κοινότητα συμμετείχε ενεργά σε όλες τις προηγούμενες νομοθετικές παρεμβάσεις που αφορούσαν σχεδόν εξ ολοκλήρου (Ν4310/2014 & Ν4386/2016) ή περιείχαν ρυθμίσεις (Ν4610/2019) σχετικές με την Έρευνα, τα Ερευνητικά Κέντρα και το προσωπικό τους. Ο διάλογος και η παράθεση επιχειρημάτων από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ενδιαφερόμενους, ήταν ουσιαστικός και χρονικά επαρκής.
Στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου, αυτή η δυνατότητα δεν υπήρξε. Δεν υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση ούτε των Διοικήσεων των Ερευνητικών Κέντρων (στο βαθμό που είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε), ούτε των Συνδικαλιστικών φορέων του προσωπικού τους.
Μεταξύ των ρυθμίσεων και των προτεινόμενων τροποποιήσεων του υφιστάμενου νομικού πλαισίου, θα θέλαμε να επισημάνουμε 2 εξ αυτών, οι οποίες αν τελικώς ψηφισθούν και εφαρμοσθούν, θα επιφέρουν σοβαρό πλήγμα στο κλίμα εμπιστοσύνης και διαφάνειας και κατ’ επέκταση αξιοκρατίας και δημοκρατικότητας, μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας, των διοικήσεων των Ερευνητικών Κέντρων και του προσωπικού τους.
Συγκεκριμένα:
1) Με το άρθρο 142 προτείνεται, η αξιολόγηση των Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων να πραγματοποιείται ανά πενταετία, όχι από διεθνείς επιτροπές εξωτερικών αξιολογητών που αποτελούνταν από 5 έως 7 μέλη, με την κατάλληλη τεχνογνωσία, διεθνές κύρος και διεθνή εμπειρία αξιολογήσεων ερευνητικών κέντρων, αλλά από νομικά πρόσωπα - δηλαδή εταιρείες – οι οποίες θα διαθέτουν «την κατάλληλη τεχνογνωσία, διεθνές κύρος και διεθνή εμπειρία αξιολογήσεων ερευνητικών κέντρων».
Το επιχείρημα το οποίο προβάλλεται στην αιτιολογική έκθεση «για λόγους αντικειμενικότητας, διαφάνειας και ταχύτητας» δεν ευσταθεί, καθώς τα Ερευνητικά Κέντρα της ΓΓΕΤ αποτελούν τον πρώτο φορέα του δημόσιου τομέα που αξιολογείται αδιαλείπτως ανά πενταετία από το 1995, από διεθνείς επιτροπές εξωτερικών αξιολογητών, με την κατάλληλη τεχνογνωσία, διεθνές κύρος και διεθνή εμπειρία αξιολογήσεων Ερευνητικών Κέντρων, ανά θεματικό πεδίο έρευνας.
Μας δημιουργεί έκδηλη ανησυχία και προβληματισμό η παραμετροποίηση των κριτηρίων και οι «αξιολογικοί» κανόνες που θα εφαρμόζουν οι αξιολογητές – υπάλληλοι ιδιωτικών (κερδοσκοπικών) εταιρειών, καθώς φοβόμαστε ότι δεν θα έχουν καμία σχέση με την ακαδημαϊκότητα και τον κοινωνικό και αναπτυξιακό ρόλο των δημόσιων ερευνητικών οργανισμών.
Ως εκ τούτου τίθενται σοβαρές ανησυχίες και προβληματισμοί σε σχέση με τη διασφάλιση της αντικειμενικότητας, της διαφάνειας αλλά και της σκοπιμότητας των αξιολογήσεων από ιδιωτικές εταιρείες.
Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε την απόσυρση του άρθρου 142.
2) Όπως είχαμε επισημάνει στο σημείο «7», της Α.Π. 284/2-10-2019 επιστολής μας, ένα από τα σοβαρά προβλήματα των Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων αποτελεί η διαφοροποίηση του θεσμικού πλαισίου μεταξύ των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ Ερευνητικών και Τεχνολογικών φορέων, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την κατά το δοκούν εφαρμογή διατάξεων των Ν.4310/14 και Ν.4386/16 στα διάφορα Ερευνητικά Κέντρα και Ινστιτούτα.
Αναφέραμε μάλιστα ως «χαρακτηριστικό παράδειγμα, κατά το δοκούν εφαρμογής διατάξεων του Ν.4310/14 και του Ν.4386/16 το Ι.ΙΒ.Ε.Α.Α.», πάντα εις βάρος του προσωπικού του.
Με το άρθρο 73 του Ν4610/2019, επιχειρήθηκε μια θετική αλλαγή σε σχέση με τη συγκρότηση και σύνθεση του επταμελούς Διοικητικού Συμβουλίου του Ι.ΙΒ.Ε.Α.Α., το οποίο σύμφωνα με το συγκεκριμένο άρθρο αποτελείται από τέσσερις (4) Ακαδημαϊκούς, έναν (1) εκπρόσωπο, από κοινού, των ερευνητών και των Ειδικών Λειτουργικών Επιστημόνων (ΕΛΕ), έναν (1) κοινό εκπρόσωπο του ειδικού επιστημονικού - τεχνικού, τεχνικού, διοικητικού και βοηθητικού προσωπικού και τον Επιστημονικό Διευθυντή του ΙΙΒΕΑΑ. Παράλληλα, οριζόταν ότι στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. μπορεί να παρίσταται, χωρίς δικαίωμα ψήφου, εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ο οποίος υποδεικνύεται από τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και μπορεί να εισηγείται επί των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης.
Η αλλαγή αυτή κρίθηκε πολύ θετική, όχι μόνο από το προσωπικό του Ι.ΙΒ.Ε.Α.Α., αλλά και από το σύνολο της ερευνητικής κοινότητας, καθώς αποτελεί ένα βήμα προς την εφαρμογή ενός ενιαίου θεσμικού πλαισίου που θα αφορά όλους τους Ερευνητικούς και Τεχνολογικούς φορείς. Παράλληλα, η συμμετοχή των εκπροσώπων του προσωπικού στο Δ.Σ. του Ι.ΙΒ.Ε.Α.Α. διασφαλίζει την αμεσότητα στην επικοινωνία και την ανταλλαγή απόψεων μεταξύ Διοίκησης και προσωπικού και αποσοβεί παρεξηγήσεις, εντάσεις αλλά και συγκρούσεις, οι οποίες είναι συχνές σε «κλειστά» μοντέλα διοίκησης, όπου το προσωπικό παραγκωνίζεται και αποκλείεται από τη συμμετοχή και την έκφραση γνώμης και προτάσεων για τα θέματα που το αφορούν άμεσα.
Παράλληλα, με τη συγκεκριμένη σύνθεση δεν ανατρέπεται, ούτε κινδυνεύει ο απόλυτος «έλεγχος» των Ακαδημαϊκών στη λήψη των αποφάσεων, καθώς οι τέσσερις Ακαδημαϊκοί εξακολουθούν να έχουν την απόλυτη πλειοψηφία στο επταμελές Δ.Σ.
Με βάση όλα τα παραπάνω εκτιμούμε ότι η πρόταση στο παρόν σχέδιο νόμου (άρθρο 156) για σύνθεση του επταμελούς Διοικητικού Συμβουλίου του Ι.ΙΒ.Ε.Α.Α., αποκλειστικά από επτά (7) τακτικά μέλη της Ακαδημίας Αθηνών, είναι άστοχη, οδηγεί σε επιλεκτικό παραγκωνισμό και απαξίωση του προσωπικού του Ι.ΙΒ.Ε.Α.Α και αποκόπτει την Διοίκηση από την επιστημονική και λειτουργική διασύνδεση του με το Ίδρυμα. Η ηθική αλλά ταυτόχρονα και επιστημονική απαξίωση του προσωπικού, πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα έχει (αρνητικές) επιπτώσεις στον ενθουσιασμό, τη δημιουργικότητα και την παραγωγικότητα του Ιδρύματος.
Ζητάμε την απόσυρση της εν λόγω πρότασης (άρθρο 156) και την άμεση εφαρμογή των διατάξεων του Ν4610/2019 που αφορούν το Ι.ΙΒ.Ε.Α.Α.
Δοθείσης της ευκαιρίας, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε ότι προκαλούν εύλογο προβληματισμό και ανησυχία στην ερευνητική κοινότητα, τόσο η αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην προκήρυξη των εκατόν πενήντα επτά (157) οργανικών θέσεων μόνιμου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικού που είχαν συσταθεί με το Ν4610/2019, όσο και η ανεξήγητη άρνηση υπογραφής των ΦΕΚ ορισμού των εκλεγμένων εκπροσώπων του Ερευνητικού και του Ειδικού Επιστημονικού - Τεχνικού, Τεχνικού, Διοικητικού και Βοηθητικού προσωπικού, στα Δ.Σ. των Ερευνητικών Κέντρων.
Ζητάμε την επίσπευση της διαδικασίας προκήρυξης των 157 θέσεων προσωπικού και την άμεση υπογραφή των ΦΕΚ ορισμού των εκλεγμένων εκπροσώπων στα ΔΣ των Ερευνητικών Κέντρων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη