Εγκύκλιο σχετικά με την εφαρμογή του προγράμματος σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο υπέγραψε σήμερα η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη. Στην εγκύκλιο των 12 σελίδων αναφέρονται επίσης και δράσεις που αφορούν στην Τοπική Ιστορία και Γεωγραφία στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, ενώ ζητείται από τους διδάσκοντες να ενημερωθούν ενυπόγραφα.
Σημειώνεται ότι οι «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» εφαρμόζονται σε όλες τις τάξεις της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το το σχολικό έτος 2024-2025. Σύμφωνα με το υπουργείο, σκοπός των δράσεων αυτών είναι να προετοιμάσουν πολίτες με δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας και κοινωνικής υπευθυνότητας οι οποίοι συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία μιας βιώσιμης κοινωνίας, βασισμένης στην αειφορία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την περιβαλλοντική προστασία.
Το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» κατηγοριοποιείται σε 4 ηλικιακές ομάδες:
- Νηπιαγωγείο - Α΄, Β΄, Γ΄ Δημοτικού
- Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού
- Γυμνάσιο
- Λύκειο.
Οι εκπαιδευτικοί βασίζονται στις παιδαγωγικές αρχές και τους στόχους σύμφωνα με τα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών, ενώ για κάθε δράση ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας αφιερώνονται 10 διδακτικές ώρες γνωστικών αντικειμένων ανά διδακτικό έτος.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εγκύκλιο, στο πλαίσιο των γνωστικών αντικειμένων της Ιστορίας, της Μελέτης Περιβάλλοντος και της Γεωγραφίας της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και των γνωστικών αντικειμένων της Ιστορίας και της Γεωλογίας-Γεωγραφίας όλων των τύπων Γυμνασίου γενικής παιδείας και ειδικής αγωγής, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αναδειχθούν η Τοπική Ιστορία και η Τοπική Γεωγραφία μέσω δράσεων, σε συνάρτηση και με τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Επομένως, σε κάθε σχολική μονάδα, ανά σχολικό έτος, θα υλοποιείται υποχρεωτικά μία δράση Τοπικής Ιστορίας και μία δράση Τοπικής Γεωγραφίας, σε όποια τάξη κρίνεται παιδαγωγικά αναγκαίο από τη σχολική μονάδα, σύμφωνα με τα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών.
Στα Δημοτικά Σχολεία, οι δράσεις εφαρμόζονται στα μαθήματα Ιστορίας (Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη) και Μελέτης Περιβάλλοντος (Γ΄ και Δ΄ τάξη) – Γεωγραφίας (Ε΄ και Στ΄ τάξη) στα εξαθέσια και άνω σχολεία, ενώ στο Γυμνάσιο εφαρμόζονται στα μαθήματα Ιστορίας και Γεωλογίας - Γεωγραφίας.
Οι δράσεις αυτές προσμετρώνται στον συνολικό αριθμό δράσεων ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας που εφαρμόζονται ανά βαθμίδα και τάξη σε κάθε Δημοτικό και Γυμνάσιο, με ευθύνη των Διευθυντών/τριών των σχολικών μονάδων.
Τι ισχύει στο Νηπιαγωγείο
Όσον αφορά στο Νηπιαγωγείο, οι εκπαιδευτικοί, με βάση τις παιδαγωγικές αρχές και τους στόχους του Προγράμματος Σπουδών του Νηπιαγωγείου, πραγματοποιούν τρεις δράσεις, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών.
Στα Ειδικά Νηπιαγωγεία, ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών, οι Δράσεις Ενεργού Πολίτη μπορούν να πραγματοποιούνται στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, των θεματικών πεδίων ή ενοτήτων του Προγράμματος Σπουδών που εφαρμόζεται, καθώς και στα ως άνω αναφερόμενα περιβάλλοντα και εκπαιδευτικά/μαθησιακά πλαίσια. Ο σύλλογος διδασκόντων αποφασίζει για τον αριθμό των Δράσεων Ενεργού Πολίτη που θα εφαρμοστούν, ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών και τις ανάγκες του εκπαιδευτικού πλαισίου. Επισημαίνεται πως σε κάθε διδακτικό έτος θα πρέπει να υλοποιείται τουλάχιστον μία Δράση Ενεργού Πολίτη.
Δείτε ΕΔΩ την εγκύκλιο
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης