Thumbnail
ΕΛΜΕ Μαγνησίας  

Πρόσφατα το ΣΤΕ κατέληξε ότι είναι αντισυνταγματικό να συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί στην επιλογή των διευθυντών των σχολείων, ενώ σύμφωνα με άλλες διατάξεις (Ν 3841/10) είναι συνταγματικό να επιλέγουν οι ίδιοι οι δικαστές τους δικούς τους προϊσταμένους, όπως και να ψηφίζουν οι φοιτητές για προέδρους σχολών, κοσμήτορες και πρυτάνεις. Φαίνεται πως μάλλον δεν είμαστε τόσο άξιοι για να συμμετέχουμε στην επιλογή της διοίκησης. Ωστόσο αναρωτιέται κανείς, υπάρχει πιο έγκυρη άποψη για την ικανότητα ενός διευθυντή σχολείου, από αυτή όσων συνεργάζονται μαζί του, δηλαδή του συλλόγου διδασκόντων;

Η επιλογή διευθυντών/τριών και από γνώμη των συλλόγων διδασκόντων που ξεκίνησε το 2015 αποτέλεσε ένα σημαντικό βήμα στον εκδημοκρατισμό της διοίκησης των σχολείων. Μετά από δεκαετίες αυταρχισμού και πελατειακών σχέσεων δόθηκε η δυνατότητα – αν και όχι πλήρως – οι σύλλογοι των εκπαιδευτικών να επιλέγουν το διευθυντή τους. Ανοίγει έτσι ένας δρόμος μιας δημοκρατικής αλλαγής στο δημόσιο σχολείο, που μπορεί να ολοκληρωθεί με την κατάργηση του «καθηκοντολογίου» και την παραπέρα αναβάθμιση του ρόλου του συλλόγου διδασκόντων, πράγμα που διεκδικεί επί χρόνια το εκπαιδευτικό κίνημα μέσα από τους αγώνες του.

Όμως η «πολλή δημοκρατία» βλάπτει για τους μηχανισμούς της συντήρησης που θέλουν το σχολείο αυταρχικό μηχανισμό αναπαραγωγής των κάθε λογής ανισοτήτων και διαιώνισης της καθεστηκυίας τάξης. Αυτοί οι μηχανισμοί θέλουν την επαναφορά στο «γνώριμο» παρελθόν.

Η απόφαση του ΣΤΕ υποβαθμίζει το ρόλο του συλλόγου διδασκόντων, περιορίζει το ρόλο των εκπαιδευτικών στη λήψη αποφάσεων για τη λειτουργία των σχολείων, τους αντιμετωπίζει ως διεκπεραιωτές ενός διδακτικού έργου για το οποίο έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν τη γνώμη τους ελάχιστα, σ’ ‘ένα σχολείο που δεν έχουν τη δυνατότητα να παρέμβουν. Το σκεπτικό της απόφασης είναι υποτιμητικό για την προσωπικότητα και την εν γένει παιδαγωγική αξία των εκπαιδευτικών, καθώς το ΣΤΕ θεωρεί τη ψήφο αναιτιολόγητη επειδή απλά είναι μυστική. Μα υποτιμά ως πολίτες  και ως επιστήμονες, αφήνοντας υπόνοιες για αδιαφανείς στο χώρο των συλλόγων. Μειώνει με αυτόν τον τρόπο περισσότερο το κύρος του δημόσιου σχολείου.

Πρέπει να δοθεί απάντηση από τους ίδιους τους συλλόγους και από τα συνδικαλιστικά όργανα, τα οποία δεν έχουν την αρμοδιότητα να νομοθετούν, έχουν όμως χρέος να απαιτήσουν να διευρυνθεί και να ολοκληρωθεί, με βάση τις θέσεις του κλάδου, η δημοκρατική στροφή στη διοίκηση των σχολείων, με κυρίαρχο το ρόλο του συλλόγου των διδασκόντων όχι μόνο στην επιλογή διευθυντών, αλλά και στα διοικητικά, εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά ζητήματα.

Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να πάρουν θέση με ψηφίσματα τους. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Κανόνι» σε μεγάλη ασφαλιστική στην Ελλάδα - Χιλιάδες οδηγοί χωρίς κάλυψη από 1η Ιουλίου!

Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε – Τι προβλέπει το σχέδιο για την εκπαίδευση το 2025

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

paideias
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ευρωπαϊκά σχολεία: Πλήρης ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας για τη διαδικασία συνεντεύξεων
Οδηγίες για τη συμμετοχή εκπαιδευτικών στη διαδικασία συνεντεύξεων
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ευρωπαϊκά σχολεία: Πλήρης ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας για τη διαδικασία συνεντεύξεων
PANELLADIKES
Πανελλήνιες 2025: Οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για την εξέταση στα Αγγλικά αύριο, 17 Ιουνίου 2025
Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού υπενθυμίζεται ότι την Τρίτη 17 Ιουνίου 2025 και ώρα 10.00 π.μ. θα λάβει χώρα η πανελλαδική...
Πανελλήνιες 2025: Οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για την εξέταση στα Αγγλικά αύριο, 17 Ιουνίου 2025
Παύλος Μαρινάκης
Παύλος Μαρινάκης: "Τα Mη Kρατικά Πανεπιστήμια θα αναβαθμίσουν περισσότερο το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα"
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, 4 από τα 13 ξένα ΑΕΙ που ζητούν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα ξεπερνούν τα ελληνικά στη διεθνή κατάταξη - Τα υπόλοιπα...
Παύλος Μαρινάκης: "Τα Mη Kρατικά Πανεπιστήμια θα αναβαθμίσουν περισσότερο το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα"