Thumbnail
Μελετώντας τις κατηγορίες αξιολόγησης:

Το 4ο ερώτημα. Η αξιολόγησή μου θα βασιστεί μόνο στις διδασκαλίες μου;

Μελετώντας τις κατηγορίες αξιολόγησης:

 ( Ι Εκπαιδευτικό περιβάλλον),

(ΙΙ Σχεδιασμός, προγραμματισμός και προετοιμασία της διδασκαλίας) και

(ΙΙΙ Διεξαγωγή της διδασκαλίας και αξιολόγηση των μαθητών)

 στις οποίες περιλαμβάνονται τα  επαγγελματικά χαρακτηριστικά (μεθοδολογική κατάρτιση, προδιαθέσεις, στάσεις, κ.ά) που όταν διαθέτει ένας εκπαιδευτικός του αποδίδεται και ο ανάλογος χαρακτηρισμός, παρατηρούμε  ότι ειδικά για τους  χαρακτηρισμούς  «πολύ καλός» και «εξαιρετικός»  αυτά είναι πολυπληθή στα περισσότερα κριτήρια των κατηγοριών αξιολόγησης και οφείλεται στον  προσθετικό τρόπο ανάπτυξης του  συγκεκριμένου συστήματος αξιολόγησης.

Λόγω λοιπόν των πολλών επαγγελματικών χαρακτηριστικών, που εμφανίζονται στους πιο πάνω χαρακτηρισμούς, μερικά από αυτά μπορεί να είναι ευδιάκριτα την ώρα της διδασκαλίας (πχ η αναφορά του εκπαιδευτικού στην αρχή  της διδασκαλίας στους στόχους ή η χρήση εποπτικών μέσων, που έχουν να κάνουν με τη μεθοδολογική κατάρτιση) και άλλα μπορεί  να είναι δυσδιάκριτα (π.χ ενίσχυση κλίματος συλλογικότητας κ.ά).

·         Ευδιάκριτα είναι κατά βάση αυτά που αφορούν την διδακτική μεθοδολογία του εκπαιδευτικού στα βασικά της σημεία. Θα είναι όμως και κάποια στοιχεία που αφορούν τη διδακτική μεθοδολογία, τα οποία όμως στις διδασκαλίες δε θα εμφανιστούν για λόγους που δε θα οφείλονται στη διδακτική του εκπαιδευτικού, αλλά  στο ότι στο συγκεκριμένο μάθημα δεν θα πρέπει να συμπεριληφθούν, όπως για παράδειγμα:  δείκτης ΜΔ3.4 «αξιοποίηση μεικτής σύνθεσης μικρο-ομάδων στη διεξαγωγή διαθεματικών ερευνητικών εργασιών (project) για ανάπτυξη ικανοτήτων συνεργατικότητας και διερεύνησης». Δεν αξιοποιεί καθημερινά ο εκπαιδευτικός μικρο-ομάδες μεικτής σύνθεσης ούτε κάνει καθημερινά ερευνητικές εργασίες.

·         Δυσδιάκριτα θα είναι κατά βάση αυτά που αφορούν επαγγελματικές συμπεριφορές, στάσεις, προδιαθέσεις του εκπαιδευτικού όπως για παράδειγμα: «ευαισθητοποίηση εναντίον διακρίσεων και αποκλεισμών» .

Για τους λόγους που αναφέρθηκαν, αλλά και για άλλους,  θα υπάρξουν πολλές πτυχές- δείκτες-χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού, που δε θα μπορούν να εμφανιστούν ή να αναδειχτούν σε λίγες διδασκαλίες και άρα να αξιολογηθούν. Ο Σχολικός Σύμβουλος το σίγουρο είναι ότι θα μελετήσει  και άλλα στοιχεία που αφορούν τον εκπαιδευτικό, τα οποία θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να αρχίσει να τα οργανώνει από την αρχή της σχολικής χρονιάς.

Καπετσώνης Κώστας

Σκέψεις από το βιβλίο: «Εκπαιδευτικός και αξιολόγηση» http://blogs.sch.gr/kkapetso/
 

Αναφέροντας για παράδειγμα μόνο μία επαγγελματική συμπεριφορά, από τις δεκάδες που περιέχονται στο ΠΔ, την οποία θα είναι δύσκολο να αξιολογήσει ο Σχολικός Σύμβουλος, είναι να διαπιστώσει  αν ο εκπαιδευτικός «φροντίζει να ευαισθητοποιεί τους μαθητές σε θέματα αποφυγής διακρίσεων», κάτι που θα συνέβαλε στο να αποδοθεί στον εκπαιδευτικό ένας καλός χαρακτηρισμός. Αν όμως η συγκεκριμένη διδασκαλία δεν έχει κάποιο σχετικό έρεισμα με τις διακρίσεις και το ρατσισμό, τι γίνεται; Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να κάνει κάποια εσκεμμένη  σχετική αναφορά, παρακάμπτοντας τη διδασκαλία του; Ο Σχολικός Σύμβουλος, αν δε έχει στοιχεία, πώς θα βαθμολογήσει το συγκεκριμένο κριτήριο στο οποίο περιέχεται αυτή η επαγγελματική συμπεριφορά; Πέρα από αυτό το παράδειγμα, υπάρχουν κι άλλα πολλά, που δύσκολα ο αξιολογητής θα μπορέσει να διαπιστώσει μια συγκεκριμένη επαγγελματική συμπεριφορά για να την αξιολογήσει. Οι δείκτες αξιολόγησης είναι τόσοι πολλοί, που και ευδιάκριτοι να ήταν, είναι ανθρώπινα και επιστημονικά αδύνατο να αξιολογηθούν. Αυτό το έχει επισημάνει  και η Πανελλήνια  Ένωση  Σχολικών Συμβούλων[1] σε ανακοίνωση της, που αναφέρει ότι: «Η περιγραφική κλίμακα αξιολόγησης συγκεκριμένων κριτηρίων είναι ασύμβατη με την πραγματικότητα, το ουσιαστικό έργο και τις δυνατότητες των εκπαιδευτικών».

Στην παραπάνω περίπτωση, δεν είναι  θεμιτό από τη στιγμή που δεν εμφανίστηκαν κάποια χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού σε μια διδασκαλία να μην διερευνηθούν και να μην καταμετρηθούν προς όφελος του εκπαιδευτικού, αν βέβαια τα «διαθέτει». Το σίγουρο είναι και σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν πάρει οι Σχολικοί Σύμβουλοι, ότι θα διερευνηθούν από άλλες ενδείξεις[2].  Τις ενδείξεις αυτές θα τις ανιχνεύσουν, όπως ήδη αναφέραμε, στις συζητήσεις με τον εκπαιδευτικό, στην αυτο-αξιολόγησή του, στον ατομικό φάκελό του, στο φάκελο εκπαιδευτικών δράσεων, στο έντυπο προετοιμασίας της διδασκαλίας, στα portfolioς μαθητών, αλλά και κατά την άποψή μας από την αξιολόγηση στην ΙV κατηγορία για  λόγους  που θα αναλυθούν αργότερα.

 

 


[1] Κριτική της ΠΕΣΣ στο σχέδιο ΠΔ για την αξιολόγηση , αρ. πρωτ. 7, Αθήνα 12/2/14

[2]  Επιμορφωτικό Υλικό για την Αξιολόγηση Στελεχών και Εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης  (ΠΔ 152/2013)  ΙΕΠ, Αθήνα 2014, σ.31

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Αυτός είναι ο δημοσιογράφος που εκβίαζε την Ζέττα Μακρή - Πώς παγιδεύτηκε

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 2/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κωνσταντοπούλου
Ζωή Κωνσταντοπούλου: Αστυνομική βία σε βάρος γυναίκας εκπαιδευτικού
Εντονη συζήτηση στη Βουλή μεταξύ της Ζωής Κωνσταντοπούλου και του Υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη Ιωάννη Λαμπρόπουλου
Ζωή Κωνσταντοπούλου: Αστυνομική βία σε βάρος γυναίκας εκπαιδευτικού
yppeth ypourgeio paideias
Ξεκινά η επιλογή Προϊσταμένων ΚΕΔΑΣΥ και Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης – Όλο το χρονοδιάγραμμα
Σε τροχιά υλοποίησης οι κρίσιμες διαδικασίες για την αναβάθμιση των δομών υποστήριξης και διοίκησης στην εκπαίδευση
Ξεκινά η επιλογή Προϊσταμένων ΚΕΔΑΣΥ και Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης – Όλο το χρονοδιάγραμμα
BASEIS.jpg
Πανελλαδικές 2025: Γιατί η βάση εισαγωγής δεν καθορίζει την αξία μιας σχολής
Η παγίδα των μορίων και η ανάγκη για ουσιαστική επιλογή σπουδών – Αναλύοντας την πραγματική αξία των Τμημάτων ΑΕΙ
Πανελλαδικές 2025: Γιατί η βάση εισαγωγής δεν καθορίζει την αξία μιας σχολής