Thumbnail
Αξιολόγηση

Αξιολόγηση. Το φοβερό ερώτημα ενός εκπαιδευτικού

Ποιος θα μπορούσε να απαντήσει στην ερώτηση συναδέλφου:

-Αν τώρα κάνω ότι μου λέει το βιβλίο εκπαιδευτικού και το πρόγραμμα σπουδών, που πόσες σελίδες είναι δε θυμάμαι, δε θα μπορέσω να κριθώ « εξαιρετικός»;

Η απάντηση είναι «όχι»

Για παράδειγμα ανάμεσα σε πολλά ανάλογα παραδείγματα: Στο κριτήριο (Στόχοι και περιεχόμενο κατά την προετοιμασία ευρύτερης ενότητας μαθημάτων),  όποιος «στηρίζεται για την προετοιμασία του περιεχομένου της διδασκαλίας στο πρόγραμμα σπουδών»  και δεν κάνει κάτι άλλο, κρίνεται το πολύ «επαρκής». Αν όμως δε στηρίζεται μόνο στο πρόγραμμα σπουδών αλλά κάνει κι άλλα πράγματα. όπως : «λαμβάνει υπόψη του στο σχεδιασμό τις συνθήκες της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας, όπως αυτές αποτυπώνονται στην αυτοαξιολόγησή της», κρίνεται «πολύ καλός»

 Και συνέχισε:

  «Μα τόσα χρόνια αυτός που ακολουθούσε το πρόγραμμα σπουδών και το βιβλίο δασκάλου πιστά θεωρούταν ότι έκανε καλά τη δουλειά του; Τώρα δεν θα  την κάνει; Κι αν είναι έτσι γιατί δεν τα αποσύρουν;»

Πράγματι πολύ καλά ερωτήματα!!  Η ταυτόχρονη παρουσία προγραμμάτων σπουδών και συστημάτων αξιολόγησης που απαιτούν διαφορετικά χαρακτηριστικά το καθένα από τον εκπαιδευτικό, δεν κάνουν τίποτε άλλο παρά να δημιουργούν σύγχυση για το ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να αναδείξει στη διαδικασία της αξιολόγησης. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Η εκπαιδευτική πολιτική που ασκείται κεντρικά αναφέρεται σε δύο τομείς: α) σε ότι έχει σχέση με τις οργανωτικές και λειτουργικές δομές του σχολείου και β) σε ότι έχει σχέση με τη διδακτικά-παιδαγωγική-μάθηση(αναλυτικό πρόγραμμα, ύλη, διδασκόμενα μαθήματα, υποστήριξη μαθητών). Το σχολείο όλοι γνωρίζουμε ότι δε αναλαμβάνει κανένα ρόλο στη διαμόρφωση αυτής της πολιτικής, απλά οι εκπαιδευτικοί καλούνται να κατανοήσουν τις αλλαγές μέσα από τις εγκυκλίους ή από σχετικές παρακολουθήσεις επιμορφώσεων και να τις υλοποιήσουν. Ο εκπαιδευτικός λοιπόν έχει περισσότερο εκτελεστικό ρόλο στη διδασκαλία των παραδοσιακών μαθημάτων. 

Άρα από το πλήθος των επαγγελματικών χαρακτηριστικών που διαθέτει ένας εκπαιδευτικός όταν βγαίνει από το πανεπιστήμιο, δε χρησιμοποιεί συχνά τα ποιοτικά(σχεδιασμός, ενδοσχολική επιμόρφωση, συνεργασίες σε ζητήματα διδασκαλίας) γιατί ο σχεδιασμός ως τώρα αφορούσε την πολιτεία. Αυτή την απώλεια ποιοτικών χαρακτηριστικών ο Ματσαγγούρας[1] τη χαρακτηρίζει  «επαγγελματική προλεταριοποίηση» αναγνωρίζοντας και το συγκεντρωτισμό της εκπαιδευτικής πολιτικής γεγονός που το αναγνωρίζει και η Κουλουμπαρίτση[2] ένα άλλο μέλος της επιτροπής σχεδιασμού του συστήματος αξιολόγησης.

 Όμως αν παρατηρήσουμε στο ΠΔ 152 για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, που σχεδίασε η επιτροπή, στους δείκτες των κατηγοριών Ι, ΙΙ και ΙΙ και στους βαθμούς «πολύ καλός» και «εξαιρετικός» ο εκπαιδευτικός αξιολογείται σε πολλά και ποιοτικά χαρακτηριστικά που σπάνια   χρησιμοποιεί, όπως αποδέχεται τουλάχιστον, με αναφορά σε άρθρο του, το ένα μέλος της επιτροπής.

Φανερή είναι λοιπόν η αντίφαση ενός συγκεντρωτικού εκπαιδευτικού συστήματος που προσδιορίζει σε μεγάλο βαθμό το συνολικό πλαίσιο της εκπαίδευσης αλλά παρόλα αυτά οι σχεδιαστές  του ΠΔ 152, αναζητούν από τον εκπαιδευτικό    επαγγελματική   συμπεριφορά που να παρουσιάζει δεξιότητες και ικανότητες τις οποίες οι ίδιοι αναγνωρίζουν ότι δε τις χρησιμοποιεί.  

Το παράξενο δεν είναι ότι επιβραβεύονται δεξιότητες και ικανότητες που ποτέ δεν εξασκήσουμε, αλλά η συνύπαρξη ενός νέου ΠΔ που απαιτεί ποιοτικά χαρακτηριστικά από τους εκπαιδευτικούς και από την άλλη  τα αναλυτικά προγράμματα που απαιτούν τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά.

Καπετσώνης Κώστας

Μερικές σκέψεις από το βιβλίο:  

(Εκπαιδευτικός και αξιολόγηση. Οδηγός για μια εξαιρετική αξιολόγηση,2014)

Πηγή: http://blogs.sch.gr/kkapetso/

 

 


[1]Ματσαγγούρας Η.,(2002) Ευέλικτη  Ζώνη  διαθεματικών προσεγγίσεων: Μια εκπαιδευτική καινοτομία που αλλάζει το σχολείο, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, Π.Ι, σ.σ 15-30

[2] Κουλουμπαρίτση Α., «Εκπαιδευτική αλλαγή και συνέχεια»: Νομοθετική επιταγή ή θεσμοθετημένη επιλογή, στο Μπαγάκης Γ.,,(επιμ.), (2006), Εκπαιδευτικές αλλαγές, η παρέμβαση του εκπαιδευτικού και του σχολείου, Αθήνα: Μεταίχμιο σ.68

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 70.000 υποψήφιους ως 14/5 με τις λύσεις

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/05

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

katsarola
Ο απόλυτος τρόπος για να καθαρίσεις μια καμένη κατσαρόλα χωρίς κόπο
Αν και η εικόνα του καμένου σκεύους μπορεί να φαίνεται απογοητευτική, δεν χρειάζεται να πετάξετε την κατσαρόλα ή να αγχώνεστε για το καθάρισμα....
Ο απόλυτος τρόπος για να καθαρίσεις μια καμένη κατσαρόλα χωρίς κόπο
theoi
Το μυστικό άρωμα των θεών: Λουλούδια, έλαια και λατρεία στην αρχαιότητα
Νεότερες ιστορικές έρευνες αποκαλύπτουν ότι τα αγάλματα των θεοτήτων στους ναούς δεν ήταν ψυχρές, αδρανείς φιγούρες, αλλά αντιμετωπίζονταν σχεδόν σαν...
Το μυστικό άρωμα των θεών: Λουλούδια, έλαια και λατρεία στην αρχαιότητα
perpatima
Πώς μια απλή συνήθεια μπορεί να μειώσει το κοιλιακό λίπος μετά τα 60
Η Δρ. Margaret Chen, γεροντολόγος από το Ιατρικό Κέντρο του Ώστιν, αποκάλυψε ότι μέσα από αυτή την καθημερινή συνήθεια κατάφερε να μειώσει το...
Πώς μια απλή συνήθεια μπορεί να μειώσει το κοιλιακό λίπος μετά τα 60
τουαλετα
Ποιά είναι η συνήθεια που βλάπτει το εντέρο μας χωρίς να το καταλαβαίνουμε;
Πολλές φορές χωρίς να το καταλαβαίνουμε, υιοθετούμε καθημερινές συνήθειες που επιβαρύνουν το έντερό μας. Μία από τις πιο κοινές, αλλά και επιβλαβείς,...
Ποιά είναι η συνήθεια που βλάπτει το εντέρο μας χωρίς να το καταλαβαίνουμε;