Στο πλαίσιο της συζήτησης στη Βουλή για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2026, η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη παρουσίασε το κυβερνητικό αφήγημα για την εκπαίδευση ως «μακροπρόθεσμη επένδυση εθνικής συνοχής και κοινωνικής δικαιοσύνης», προαναγγέλλοντας παράλληλα την ενεργοποίηση του EDU Plan (με αξιοποίηση τεχνητής νοημοσύνης) για καλύτερη πρόβλεψη αναγκών και έγκαιρη κάλυψη κενών.
Τα βασικά μεγέθη που ανέφερε
Η υπουργός υποστήριξε ότι ο προϋπολογισμός για την Παιδεία διαμορφώνεται στα 6,87 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 700 εκατ. ευρώ σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ έκανε λόγο για +22% αύξηση κονδυλίων από το 2019.
Γρήγορη αποτύπωση (όπως παρουσιάστηκε στην ομιλία)
| Πεδίο | Τι ειπώθηκε |
|---|---|
| Χρηματοδότηση Παιδείας | 6,87 δισ. ευρώ (+700 εκατ. ετησίως) |
| Διορισμοί | 48.548 εκπαιδευτικοί (2020–σήμερα), «1 στους 3 μόνιμους» διορισμένος την τελευταία περίοδο (κατά την υπουργό) |
| Αναπληρωτές | «Πάνω από 45.000 προσλήψεις» φέτος (κατά την υπουργό) |
| Ειδική αγωγή | +3.400 τμήματα ένταξης (αύξηση 90%), 8 νέα ειδικά σχολεία, 1.200 ψυχολόγοι/κοιν. λειτουργοί (κατά την υπουργό) |
| Ψηφιακό Φροντιστήριο | 62.000 μαθητές από Σεπτέμβριο, στόχος live και για Α’–Β’ Λυκείου το 2026–27 (κατά την υπουργό) |
| Υποδομές | 431 σχολεία ανακαινίστηκαν το καλοκαίρι μέσω «Μαριέττα Γιαννάκου» |
Το «EDU Plan» και το στοίχημα της πρόβλεψης κενών
Κεντρικό σημείο της τοποθέτησης ήταν η μετάβαση «από τη διαχείριση στην πρόληψη»: η κ. Ζαχαράκη ανακοίνωσε ότι από την επόμενη χρονιά τίθεται σε λειτουργία το EDU Plan, μια ψηφιακή πλατφόρμα στρατηγικού σχεδιασμού που θα αξιοποιεί δημογραφικά δεδομένα και εργαλεία AI, ώστε να προβλέπονται νωρίτερα οι ανάγκες στελέχωσης και οι μεταβολές σχολικών μονάδων.
Η ανάγνωση πίσω από την εξαγγελία είναι σαφής: η κυβέρνηση επιχειρεί να απαντήσει σε μια από τις πιο «ευαίσθητες» πραγματικότητες του σχολείου (κενά, καθυστερήσεις, μετακινήσεις) με ένα εργαλείο προγραμματισμού και όχι ad hoc παρεμβάσεων.
Τα «8 θεμέλια» που περιέγραψε για το δημόσιο σχολείο
Σχολείο που λειτουργεί και εμπνέει εμπιστοσύνη (έγκαιρη στελέχωση)
Ίσες ευκαιρίες – «κανένα παιδί αόρατο» (ένταξη, ψυχοκοινωνική στήριξη, ΚΕΔΑΣΥ)
Σύγχρονη γνώση (κριτική σκέψη, δεξιότητες, AI με κανόνες)
Νέα προγράμματα σπουδών & πολλαπλό βιβλίο (ψηφιακή επιλογή, έντυπα το 2027 – όπως ειπώθηκε και σε σχετικές ενημερώσεις)
Υποδομές & ανακαινίσεις («Μαριέττα Γιαννάκου», κέντρα καινοτομίας)
Αξιολόγηση & επιμόρφωση (έμφαση στην επιμόρφωση, στόχος 100.000)
Πρότυπα/Πειραματικά & Δημόσια Ωνάσεια (πολυτυπία/επιλογές)
Επαγγελματική εκπαίδευση & μαθητεία (σύνδεση με αγορά/κλάδους)
Ειδική αγωγή, ΚΕΔΑΣΥ και Ψηφιακό Φροντιστήριο: ο πυρήνας του «κανένα παιδί αόρατο»
Η υπουργός έδωσε ιδιαίτερο βάρος στις παρεμβάσεις για ένταξη και υποστήριξη, αναφέροντας αναδιοργάνωση των ΚΕΔΑΣΥ με ψηφιακή παρακολούθηση ραντεβού και ενίσχυση στελέχωσης, ώστε να μειωθούν οι μεγάλες αναμονές που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες.
Παράλληλα, παρουσίασε την επέκταση του Ψηφιακού Φροντιστηρίου ως εργαλείο που μπορεί να λειτουργήσει «αντισταθμιστικά» απέναντι στην ιδιωτική δαπάνη, με στόχο να περάσει σε ζωντανή (live) λειτουργία και για την Α’ και Β’ Λυκείου την περίοδο 2026–2027.
Υποδομές: από τις ανακαινίσεις στα «Κέντρα Καινοτομίας»
Στο σκέλος των υποδομών, το κυβερνητικό αφήγημα στηρίζεται σε μετρήσιμα έργα: στην πρώτη φάση του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» ανακαινίστηκαν 431 σχολεία μέσα στο καλοκαίρι, με τον δηλωμένο στόχο να επεκταθεί σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα τα επόμενα χρόνια.
Το πανεπιστήμιο: φοιτητική μέριμνα, εστίες, διεθνοποίηση
Στο τέλος της ομιλίας, η υπουργός στάθηκε σε αύξηση προϋπολογισμού για εστίες και φοιτητική μέριμνα, ειδικά στην περιφέρεια, ενώ έκανε αναφορά στη στρατηγική διεθνοποίησης (κοινά/διεθνή προγράμματα, δράσεις εξωστρέφειας).

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΖΑΧΑΡΑΚΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ναι.
Ορίστε, κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Και πρώτη φορά και με τον περιορισμό χρόνου, οπότε θα φροντίσω να μη χαλάσω τον χρόνο πάλι στον παρενθετικό μου συνήθη λόγο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπάρχουν στιγμές στη Βουλή που δεν κρίνονται από την ένταση της αντιπαράθεσης, αλλά από το βάρος της ευθύνης και σήμερα νομίζω ότι είναι μια τέτοια στιγμή. Γίνεται σε μια συγκυρία που η πατρίδα φαίνεται ότι έχει διανύσει μεγάλη και σημαντική πορεία.
Μια χώρα που πριν από δέκα χρόνια απασχολούσε αρνητικά τη διεθνή επικαιρότητα, σήμερα έχει ανακτήσει και το κύρος και την αξιοπιστία της. Έχουμε ακούσει πολλά για τις ενεργειακές συμφωνίες με τις Ηνωμένες Πολιτείες, για την ανάληψη της Προεδρίας του Eurogroup από τον προκάτοχο μάλιστα στο Υπουργείο Παιδείας, τον κ. Πιερρακάκη, τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας, τη μείωση της ανεργίας, την αύξηση των εξαγωγών, την πορεία του τουρισμού, τα μέτρα στήριξης των πλέον αδύναμων συμπολιτών μας.
Όλα αυτά δείχνουν ότι μπορούμε να πατάμε σε μια στέρεα βάση, έτσι ώστε να αλλάξει η χώρα. Και είναι ένα επίτευγμα το οποίο προφανώς είναι μια συνολική, μια ελλαδική προσπάθεια των συμπολιτών μας. Είναι όμως και οι πρωτοβουλίες αυτής της Κυβέρνησης, της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, του Πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη και αφορούν όπως λέμε όλο τον ελληνικό λαό. Επιτυχίες των Ελληνίδων και των Ελλήνων πρέπει να αντιμετωπίζονται πέρα από μικροψυχίες και ναι, μία συνήθη μικρή πολιτική σκοπιμότητα.
Την ίδια στιγμή όμως υπάρχουν και πάρα πολλές παθογένειες που πρέπει να αλλάξουν και αυτό δημιουργεί σε όλους αυτό το βάρος της ευθύνης στο οποίο αναφέρθηκα, να συνεχίζουμε, να αλλάξουμε. Είχε γράψει ο Διονύσης Σαββόπουλος ότι δόξα είναι η ευθύνη της δικής μας αλλαγής και αυτή είναι η συνήθης αλλαγή που πρέπει να είναι στόχος.
Εδώ αποτυπώνεται και αυτό το σκέλος του Προϋπολογισμού που συζητάμε για το κομμάτι της παιδείας. Δεν θα σταθώ μόνο σε ό,τι αφορά το επόμενο έτος, αλλά σε ό,τι αφορά γενικά τη συζήτηση για την επόμενη γενιά. Σήμερα δεν θα συζητήσουμε απλά έναν προϋπολογισμό. Θα έμενα μόνο σε αριθμούς. Θα πούμε και για ένα σχολείο το οποίο θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας. Θα συνεχίσουμε ίσως ως χώρα να αντιμετωπίζουμε την παιδεία αποσπασματικά ως άθροισμα κάποιων μέτρων ή κάποιων αντιδράσεων, κάποιων αντανακλαστικών ή θα έχουμε το πολιτικό θάρρος να μπορέσουμε να συζητήσουμε για το χτίσιμο ενός δημόσιου σχολείου που να αντέχει στο χρόνο, στις κρίσεις και στις κοινωνικές ανισότητες;
Έχουμε πράγματι αύξηση στα κονδύλια για την παιδεία για το επόμενο έτος. Έχουμε από το 2019 -σημειώστε το- 22% αύξηση στα κονδύλια για την ελληνική εκπαίδευση. Θα φτάσουμε λοιπόν, στον χρόνο τον οποίο θα διανύσουμε, τα 6,87 δισεκατομμύρια ευρώ για την εκπαίδευση, αυξημένο κατά 700 εκατομμύρια ευρώ από την προηγούμενη χρονιά.
Θα μου πείτε, είναι αρκετά; Την κάνουμε πολύ συχνά τη συζήτηση. Την κάναμε και στη Σύνοδο Πρυτάνεων την τελευταία φορά και μου είπε ένας Πρύτανης -θα συγκρατήσω τη φράση του- «οι πόροι δεν είναι ποτέ αρκετοί». Αυτό το οποίο πρέπει να πούμε και για το οποίο να λογοδοτήσουμε είναι τι κάνουμε εμείς, πώς μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο, με διαφάνεια, αποτελεσματικότητα, έτσι ώστε να μπορέσουν όλα τα παιδιά μας να αποκομίσουν αυτά τα οφέλη.
Θέλω λοιπόν να μιλήσω για μία αρχιτεκτονική στέρεα της ελληνικής δημόσιας εκπαίδευσης, με θεμέλια. Δεν θα πάω στο τέλος. Θα ξεκινήσω από την αρχή. Θα μιλήσω από το νηπιαγωγείο, μια συνήθη συζήτηση που κάνω για να φτάσω στο τέλος, να πάμε στο πανεπιστήμιο, από την πρώτη σχολική τσάντα έως την ένταξη στην κοινωνία και βέβαια στην εργασία, όχι ως διαχειριστική δαπάνη αλλά ως μία μακροπρόθεσμη επένδυση εθνικής συνοχής, κοινωνικής δικαιοσύνης και αναπτυξιακής προοπτικής.
Και οφείλουμε να μιλήσουμε καθαρά. Αν θέλουμε να μιλήσουμε για ένα σχολείο το οποίο θα λειτουργεί στοιχειωδώς καλά, αυτό είναι ένα σχολείο το οποίο θα μπορεί να προετοιμάσει τα παιδιά μας για έναν κόσμο που αλλάζει, αλλά και για μια Ελλάδα που αλλάζει.
Δόμησα την ομιλία σε κάποια θεμέλια και ξεκινάω από το πρώτο θεμέλιο που έχει να κάνει με το σχολείο το οποίο λειτουργεί και δημιουργεί εμπιστοσύνη. Πολλές φορές, μαζί με όλη την κοινότητα μάθησης, βρίσκεται σε μια διαταραχή, βρίσκεται σε μία ένταση. Πώς; Όταν ο γονέας πηγαίνει το παιδί στο σχολείο και μπορεί να λείπει ο δάσκαλος. Μπορεί το Υπουργείο να οφείλει να τον έχει στείλει, να μην έχει πάει, να μην φτάνουν οι πόροι, να έχει προσληφθεί και να μην έχει πάει. Αυτή τη σχέση εμπιστοσύνης θέλουμε σίγουρα να την βελτιώσουμε. Και φέτος αντιμετωπίσαμε πολλά ζητήματα. Με μειωμένους πόρους προσπαθήσαμε να καλύψουμε περισσότερους εκπαιδευτικούς.
Θέλουμε να αλλάξουμε αυτό το μοντέλο. Θέλουμε να μπορούμε να προβλέπουμε νωρίτερα και καλύτερα τις ανάγκες μας για τα επόμενα χρόνια. Το δημογραφικό θα είναι τεράστιο ζήτημα. Το έχουμε συζητήσει. Είναι η μεγαλύτερη πρόκλησή μας, αλλά συγχρόνως θέλουμε να κάνουμε καλύτερες προβλέψεις αναγκών, να διευκολύνουμε και τα συναρμόδια Υπουργεία ως προς αυτή την κάλυψη.
Να πω όμως κάποια πράγματα που είναι σημαντικά. Από το 2020 έως σήμερα έχουν διοριστεί σαράντα οκτώ χιλιάδες πεντακόσιοι σαράντα οκτώ εκπαιδευτικοί. Είναι πολύ μεγάλος αριθμός. Ένας στους τρεις εκπαιδευτικούς που αυτή τη στιγμή είναι μόνιμοι εκπαιδευτικοί στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, είναι διορισμένος από την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Είναι πραγματικότητα, αλλά είναι κοινή κατάκτηση. Το έχω ξαναπεί ότι μπορούμε να έχουμε έναν στους τρεις εκπαιδευτικούς αυτή τη στιγμή μόνιμους. Και βέβαια έχουμε ήδη κάνει πάνω από σαράντα πέντε χιλιάδες προσλήψεις αναπληρωτών αυτή τη χρονιά.
Όμως επαναλαμβάνω η εμπιστοσύνη δεν χτίζεται μόνο με αριθμούς. Χρειάζεται και μια λογική που δεν είναι λογική της τελευταίας στιγμής. Βάζουμε σε λειτουργία από την επόμενη χρονιά το «EDU Plan». Είναι μια πλατφόρμα. Θα αξιοποιήσουμε και την τεχνητή νοημοσύνη για να προβλέπουμε καλύτερα τις ανάγκες μας, πιο έγκαιρα τις υπηρεσιακές και σχολικές μεταβολές, έτσι ώστε να ξέρουμε καλύτερα πόσα σχολεία λειτουργούν, πόσοι εκπαιδευτικοί χρειάζονται.
Δεδομένα τα δημοτολόγια και το κομμάτι των αναγκών. Και πάλι με σίγουρα περιθώρια βελτίωσης που χρειάζεται, αλλά θα έχουμε ένα καλύτερο εργαλείο πέραν των υπηρεσιακών συμβουλίων μας, τους οποίους συναδέλφους τους συγχαίρω για τη δουλειά που κάνουν τόσα χρόνια. Είναι ένας μηχανισμός λοιπόν έγκαιρης πρόβλεψης και από τη διαχείριση στην πρόληψη και τον προγραμματισμό.
Δεύτερο θεμέλιο, ίσες ευκαιρίες και κανένα παιδί αόρατο. Ήταν παλιότερα μια φράση η οποία λεγόταν πολύ έντονα: «Κανένα παιδί να μη μείνει πίσω». Τώρα πρέπει να λέμε «κανένα παιδί να μην μπορεί να αφεθεί έτσι ώστε να μην προχωρήσει με το δικό του ρυθμό, να φτάσει όσο πιο ψηλά μπορεί», όχι ως σύνθημα αλλά σε μια καθημερινή μετρήσιμη πολιτική πράξη.
Μέσα στη χρονιά δημιουργήσαμε πάνω από τρεις χιλιάδες τετρακόσια τμήματα ένταξης. Αυξήθηκαν κατά 90%. Είναι μεγάλος αριθμός. Ιδρύθηκαν μέσα στη χρονιά οκτώ νέα σχολεία ειδικής αγωγής, εξακόσια σχολικά δίκτυα υποστήριξης, χίλιοι διακόσιοι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί. Προχωρούμε μέσα στη χρονιά σε αναδιοργάνωση των ΚΕΔΑΣΥ, έτσι ώστε να μπορούν να λειτουργούν καλύτερα με ψηφιακή πλατφόρμα παρακολούθησης των ραντεβού, γιατί ξέρετε ότι οι γονείς περιμένουν πολλούς μήνες και χρόνια για να πάρουν αυτό το πολυπόθητο ραντεβού στο ΚΕΔΑΣΥ. Έχουμε ήδη δημιουργήσει νέες θέσεις οργανικές για ψυχολόγους εντός των ΚΕΔΑΣΥ και άλλες ειδικότητες και βέβαια ελπίζουμε πραγματικά αυτό να είναι μια διαδικασία η οποία θα μείνει παρακαταθήκη για το ανθρώπινο δυναμικό, για πρόσβαση και βέβαια για ενιαίες και γρήγορες διαδικασίες.
Στο δεύτερο θεμέλιο ενέταξα και όλη τη δουλειά που γίνεται για την ενισχυτική διδασκαλία για το Γυμνάσιο και την Γ΄ Λυκείου και το Ψηφιακό Φροντιστήριο. Θέλω να σας πω ότι ήδη φέτος έχουμε αυξήσει μαθήματα στο Ψηφιακό Φροντιστήριο. Μπήκαν και μαθήματα για την ειδική αγωγή, προσβάσιμα με τη νοηματική, έτσι ώστε όλα τα παιδιά να μπορούν να παρακολουθούν με μεγαλύτερη άνεση.
Και βέβαια πρέπει να σας πω ότι ήδη από το Σεπτέμβρη έχουν παρακολουθήσει εξήντα δύο χιλιάδες παιδιά το Ψηφιακό Φροντιστήριο. Στόχος και δέσμευση είναι το 2026- 2027 να μπορέσει το Ψηφιακό Φροντιστήριο να έχει live όχι μόνο στην Γ΄ Λυκείου αλλά και στην Α΄ και στη Β΄ Λυκείου. Είναι σημαντικό για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε και όλο αυτό το κομμάτι της ιδιωτικής δαπάνης των γονέων για το φροντιστήριο. Θα μου πείτε, θα το λύσει; Θα προσπαθήσουμε να κερδίσουμε αυτή την εμπιστοσύνη ως προς την κάλυψη εκπαιδευτικών αναγκών για τα παιδιά.
Συνεχίζω με το τρίτο θεμέλιο για ένα σχολείο το οποίο πραγματικά θέλει σύγχρονη γνώση και όχι για έναν κόσμο που δεν υπάρχει πια. Μπορούμε να συζητήσουμε για την ένταξη εννοιών, όπως είναι ο οικονομικός εγγραμματισμός και το κάνουμε, τη δεξιότητα ζωής ως βασική θα έλεγα γνώση, την κριτική σκέψη και τη μάχη ενάντια στην παραπληροφόρηση, την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά με όρους, με κανόνες και με την ηθική χρήση αυτής στο σχολείο.
Είναι ένα παιδαγωγικό πλαίσιο και κανόνες με βιωματική μάθηση, με τον πολιτισμό, με το περιβάλλον, με τη φυσική αγωγή ούτως ή άλλως ως βασικούς άξονες. Το μάθημα πρέπει να είναι καθαρό και το μήνυμα καθαρό. Δεν μαθαίνουμε στα παιδιά τι σκέφτονται. Μαθαίνουμε πώς να σκέφτονται, ουσιαστικά να δημιουργούν όλο αυτό, να μπορούν να το αναπτύξουν και να το εξελίσσουν. Η δημοκρατία με πολίτες με κρίση και όχι με παπαγαλία.
Και πηγαίνω στο τέταρτο, το οποίο είναι σημαντικό ως θεμέλιο. Τα νέα προγράμματα σπουδών ήδη εφαρμόζονται στο νηπιαγωγείο. Στα παιδάκια μας στο νηπιαγωγείο έχουμε εντάξει τα αγγλικά -και χαίρομαι που βοήθησα και εγώ σε αυτό και ήδη εφαρμόζουν νέο πρόγραμμα σπουδών και την ίδια στιγμή τα εκατόν είκοσι τρία νέα προγράμματα σπουδών τα οποία θα ενταχθούν μέσα στα επόμενα χρόνια στα σχολεία.
Είναι σημαντική η δουλειά που έχει γίνει. Το λέω και θέλω να το ξέρετε. Είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός και βέβαια έχει λιγότερη ύλη, λιγότερη αποστήθιση, περισσότερη γνώση. Είναι αλλαγή του παιδαγωγικού προσανατολισμού. Ως προς τα νέα βιβλία, ο ψηφιακός ούτως ή άλλως χαρακτήρας αυτών θα είναι προσβάσιμος από την αρχή της νέας χρονιάς για να διαλέξουν οι εκπαιδευτικοί ποιο πολλαπλό βιβλίο θα έχουν και το 2027 σε έντυπη μορφή στα σχολεία.
Το πέμπτο θεμέλιο, το οποίο θεωρώ πολύ σημαντικό, είναι οι υποδομές. Ξέρετε ότι ήδη με το Πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» ανακαινίστηκαν μέσα στο καλοκαίρι τετρακόσια τριάντα ένα σχολεία. Θα φτάσουμε τα δυόμισι χιλιάδες σχολεία τα επόμενα χρόνια. Μπορεί να το υποτιμούμε. Μην τα υποτιμούμε όλα. Είναι σημαντικά να γίνονται για να μπορούμε να στοχοθετήσουμε και να βάλουμε ψηλά τον πήχη για το τι πρέπει να γίνει.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Υπουργού)
Δημιουργούμε μέσα στη χρονιά σε όλες τις περιφέρειές σας Κέντρα Καινοτομίας, ένα σε κάθε περιφέρεια, με σύγχρονους προσβάσιμους χώρους μάθησης, σχολεία τα οποία θα έχουν καινούργιο εξοπλισμό, καινούργια εργαστήρια και αθλητικό και μουσικό εξοπλισμό. Να ξέρετε τα Μουσικά Σχολεία θα αποκτήσουν νέα μουσικά όργανα μετά από δεκαεπτά χρόνια. Και ήδη με το Πολυτεχνείο Κρήτης επανασχεδιάζουμε τις τάξεις με παιδαγωγικά κριτήρια, την ισότητα όχι ως αφηρημένη έννοια, αλλά πραγματικά την έννοια της ράμπας, την προσβασιμότητα, το εργαστήριο φυσικών επιστημών, την αυλή, χωρίς το κομμάτι της γεωγραφικής ανισότητας που ούτως ή άλλως το βιώνουμε και δεν λέω ότι μπορεί να επιλυθεί με μια μέρα το θεμέλιο, την αξιολόγηση ως επιλογή ευθύνης όχι ως τιμωρητικό μέσο.
Ήδη δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί έχουν αξιολογηθεί. Αυτό θα συνεχιστεί. Επιμορφώνουμε και δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην επιμόρφωση και όχι στο τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά καταλαβαίνουμε όλοι ότι έχουμε και τις ευθύνες μας και ως εκπαιδευτικοί λέω.
Να ξέρετε ότι ήδη το κύμα της αντίστασης στην αξιολόγηση έχει καμφθεί πάρα πολύ. Πολλοί εκπαιδευτικοί συμμετέχουν στην αξιολόγηση. Εμείς θα συνεχίσουμε σε αυτό, γιατί το οφείλουμε και στους ίδιους αλλά και στα παιδιά και θα συνεχίσουμε και την επιμόρφωση, εστιάζοντας αυτήν τη χρονιά σε έναν αριθμό που θα φτάσει στους 100.000 συναδέλφους. Είναι σημαντικό να μην είναι ο εκπαιδευτικός ένας απλός εφαρμοστής μιας πολιτικής.
Το έβδομο θεμέλιο, κεντρική επιλογή για να έχουμε πολλές επιλογές στα παιδιά μας. Πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Ξέρω ότι πολλές κοινωνίες αντιδρούν. Χαίρομαι όμως να έχουν την επιλογή για τα παιδιά να πηγαίνουν και σε αυτό, όπως και στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία.
Είναι δημόσια σχολεία, τα οποία μπορούν να εφαρμόζουν πειραματικές μεθόδους εκμάθησης, να μπορούν να δώσουν στα παιδιά τη δυνατότητα και του ομίλου για τη δευτεροβάθμια, να μπορέσουν να μάθουν καλύτερες μεθόδους, που μπορούν να διαχυθούν μετά στα γενικά σχολεία.
Ας μην τα υποτιμούμε. Είναι καινοτομίες οι οποίες δίνουν επιλογές, όπως και τα επαγγελματικά μας σχολεία, όπως τα μουσικά μας, τα καλλιτεχνικά μας σχολεία, τα οποία μπορούν να διανθίσουν την πολυτυπία του ελληνικού δημόσιου σχολείου.
Συνεχίζω με το όγδοο θεμέλιο, την επαγγελματική εκπαίδευση. Ψηφίσαμε και ψηφίσατε και θετικά και αρκετά άλλα κόμματα για το θέμα των επαγγελματικών ακαδημιών. Ξεκινούν μέσα στη χρονιά. Το πρώτο θα είναι στην Αρκαδία για να μπορέσει να συνδεθεί ιδιωτικός τομέας με δημόσιο τομέα για το κομμάτι των φαρμακοβιομηχανιών. Και αυτό θα συνεχιστεί σε όλη την Ελλάδα, όπου υπάρχει ανάγκη, πάντα βέβαια με λελογισμένο τρόπο και διαχείριση. Πάντα το ελληνικό δημόσιο κρατάει τη διοίκηση, προσφέρει τους εκπαιδευτικούς και βέβαια καινούργια προγράμματα για να είναι ακόμη πιο ελκυστικά.
Αυτό έρχεται να συνδεθεί με τον αυξημένο προϋπολογισμό για τη μαθητεία. Σήμερα έδωσαν πάρα πολλά παιδιά για τη μαθητεία, το μεταλυκειακό έτος μάθησης, το οποίο βοηθάει με αμειβόμενη κατά 90% την εργασία παιδιά να πηγαίνουν αμέσως μετά σε θέσεις για τις οποίες τα έχουν επιλέξει. Σημαντικός, πολύ σημαντικός φορέας.
Το πανεπιστήμιο: Αυξημένος προϋπολογισμός και για τις εστίες και για τη φοιτητική μέριμνα. Θα δείτε σε πολλά περιφερειακά πανεπιστήμια -γιατί δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση εκεί- να ανακαινίζονται εστίες. Έχουμε δρόμο μπροστά. Έχω στο μυαλό μου την Καβάλα. Τώρα εγκρίναμε νέα ένταξη ποσών, γιατί πρέπει να γίνει η αλλαγή. Πάρα πολλά μέρη. Και τα καινούργια εστιατόρια αλλά και καινούργιες εστίες με ΣΔΙΤ.
Και διεθνοποίηση, διεθνή και κοινά μεταπτυχιακά στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, τα οποία δείχνουν τον δρόμο, παραρτήματα ελληνικών πανεπιστημίων στο εξωτερικό, όπως επίσης ένα κομμάτι με τον διεθνή χάρτη, στον οποίον μπαίνει η Ελλάδα μας και μπορεί να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο.
Ναι, προχωρήσαμε και σπάσαμε και πολλά ιδεολογικά ταμπού. Συνεχίζεται και θα ολοκληρωθεί το κομμάτι των διαγραφών των φοιτητών, αλλά με δεύτερη ευκαιρία, ενώ έχουν μπει πολύ σημαντικοί κανόνες και στο κομμάτι της καθημερινότητας ως προς τη βία. Δεν είναι η βία η συζήτηση που πρέπει να κάνουμε για τα πανεπιστήμια και δεν μας ευχαριστεί να την κάνουμε.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης