σχολείο
Όταν εκπαιδευτικοί με υψηλότερη μοριοδότηση δεν τοποθετούνται σε κοντινά σχολεία, ενώ άλλοι με λιγότερα μόρια ευνοούνται, τότε δεν πρόκειται για «λάθος» ή ατυχία

Υπάρχουν ανακοινώσεις που δεν χρειάζονται ερμηνεία. Διαβάζονται και αποτυπώνουν με ακρίβεια μια πραγματικότητα που οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν καλά.

Η παρέμβαση της Ο.Κ.Π.Ε. (Ομοσπονδία Καθηγητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης) για τον τρόπο που πραγματοποιούνται οι διαθέσεις εκπαιδευτικών ειδικοτήτων σε ορισμένες Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν αποτελεί μια τυπική συνδικαλιστική καταγγελία, αλλά μια σοβαρή θεσμική προειδοποίηση για τη λειτουργία της εκπαίδευσης σήμερα.

Διαθέσεις εκπαιδευτικών χωρίς διαφάνεια και κριτήρια

Παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε –τουλάχιστον στα χαρτιά– στην εποχή της ψηφιακής διακυβέρνησης, της Διαύγειας και των αντικειμενικών διαδικασιών, σε αρκετές περιοχές της χώρας οι διαθέσεις εκπαιδευτικών φέρονται να πραγματοποιούνται:

  • χωρίς ανακοίνωση των διαθέσιμων κενών

  • χωρίς πρόσκληση για υποβολή αιτήσεων και προτιμήσεων

  • χωρίς δημοσίευση πινάκων μοριοδότησης

  • χωρίς αιτιολόγηση των αποφάσεων

  • χωρίς απάντηση στις ενστάσεις των εκπαιδευτικών

Πρακτικές που παραπέμπουν σε διοίκηση άλλων δεκαετιών και όχι στην εκπαίδευση του 2025.

Όταν η μοριοδότηση αγνοείται, η αδικία γίνεται κανόνας

Η καταγγελία αγγίζει τον πυρήνα του προβλήματος: όταν εκπαιδευτικοί με υψηλότερη μοριοδότηση δεν τοποθετούνται σε κοντινά σχολεία, ενώ άλλοι με λιγότερα μόρια ευνοούνται, τότε δεν πρόκειται για «λάθος» ή ατυχία. Πρόκειται για θεσμική αδικία.

Και όταν οι ενστάσεις παραμένουν αναπάντητες, χωρίς καμία τεκμηρίωση, το αίσθημα της αυθαιρεσίας ενισχύεται, υπονομεύοντας την εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών προς τη διοίκηση.

Η σιωπή του Υπουργείου Παιδείας βαθαίνει το πρόβλημα

Ακόμη πιο ανησυχητική από τις πρακτικές ορισμένων τοπικών Διευθύνσεων είναι η απουσία ξεκάθαρης παρέμβασης από το υπουργείο Παιδείας. Η νομοθεσία υπάρχει. Τα ψηφιακά εργαλεία υπάρχουν. Οι υποχρεώσεις της διοίκησης είναι σαφείς.

Αυτό που λείπει είναι μια ενιαία εγκύκλιος, σαφείς οδηγίες εφαρμογής και έλεγχος τήρησης της νομιμότητας.

Ένα ξεκάθαρο πλαίσιο θα μπορούσε να εξασφαλίσει διαφάνεια στις διαθέσεις, ισονομία και αξιοκρατία σε όλη τη χώρα.

Το ανθρώπινο κόστος της αδιαφάνειας στην εκπαίδευση

Η πραγματική συνέπεια αυτής της κατάστασης δεν είναι μόνο διοικητική. Είναι ανθρώπινη. Εκπαιδευτικοί εξαντλούνται όχι από το διδακτικό έργο, αλλά από τη συνεχή ανάγκη να αποδεικνύουν ότι δικαιούνται τα αυτονόητα: διαφανείς τοποθετήσεις, αξιοκρατικά κριτήρια, σεβασμό στη δουλειά τους.

Και μαζί τους, επηρεάζεται και η συνέχεια του εκπαιδευτικού έργου, με τους μαθητές να πληρώνουν συχνά το τίμημα της διοικητικής ασυνέπειας.

Η ανακοίνωση της Ο.Κ.Π.Ε. καταλήγει σε ένα σαφές μήνυμα: οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων δεν πρόκειται να αποδεχθούν τη διαρκή αδικία ως κανονικότητα. Όσο κάποιοι επιμένουν σε πρακτικές αδιαφάνειας, η διεκδίκηση της νομιμότητας και της ισότητας θα παραμένει ζωντανή.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΟΚΠΕ

«Διαθέσεις στο σκοτάδι»: Όταν η Εκπαίδευση λειτουργεί με πρακτικές του 1950

Υπάρχουν στιγμές που η πραγματικότητα ξεπερνά τη σάτιρα. Κι αν κάποιος ήθελε να γράψει μια κωμωδία για τη δημόσια διοίκηση του 2025, δεν θα χρειαζόταν να φανταστεί τίποτα· αρκεί να δει πώς γίνονται οι διαθέσεις των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων σε ορισμένες Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι λέξεις Διαφάνεια, Μοριοδότηση, Λογοδοσία, Νομιμότητα, θεωρούνται «Άγνωστες λέξεις» ή απλά μοιάζουν πολυτέλεια.

Ενώ είμαστε –θεωρητικά τουλάχιστον– στην ψηφιακή εποχή της διαύγειας, των αναρτημένων αποφάσεων, των αντικειμενικών κριτηρίων, σε ορισμένες περιοχές οι διαθέσεις εκπαιδευτικών ειδικοτήτων γίνονται:

  • Χωρίς ανακοίνωση κενών
  • Χωρίς πρόσκληση για υποβολή προτιμήσεων
  • Χωρίς δημοσίευση μορίων ή σειράς κατάταξης
  • Χωρίς καμία αιτιολόγηση
  • Χωρίς καμία απάντηση σε ενστάσεις

Όταν οι τοποθετήσεις γίνονται χωρίς διαδικασίες και χωρίς κριτήρια, όταν εκπαιδευτικοί με υψηλή μοριοδότηση μένουν εκτός κοντινών σχολείων, άλλοι, με χαμηλότερη μοριοδότηση, απολαμβάνουν το αυτό «προνόμιο», όταν ενστάσεις αγνοούνται χωρίς καμία αιτιολόγηση… Τότε δεν μιλάμε για λάθος. Μιλάμε για αδικία. Μια αδικία που επαναλαμβάνεται και διαπιστώνουμε με λύπη ότι οι παλιές συνήθειες και οι πρακτικές δεν αλλάζουν εύκολα.

Είναι δυνατόν στην εκπαίδευση του 2025, να μην υπάρχουν επίσημοι πίνακες μοριοδότησης για τις διαθέσεις; Η νομοθεσία υπάρχει. Οι υποχρεώσεις υπάρχουν. Η τεχνολογία υπάρχει. Το μόνο που λείπει είναι οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να εφαρμόσουν αυτά που ήδη προβλέπει ο νόμος αν και αφήνει πολλά σημεία που χρήζουν διευκρινήσεων από την ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ.

Το Υπουργείο όμως σιωπά…

Το πιο ανησυχητικό δεν είναι η λειτουργία των τοπικών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Είναι ότι το Υπουργείο Παιδείας αφήνει την κατάσταση να διαιωνίζεται. Ένα έγγραφο, μία εγκύκλιος, μία ξεκάθαρη οδηγία θα αρκούσε για να τελειώσει το φαινόμενο. Κι όμως, δεν εκδίδεται. Το αποτέλεσμα; Εκπαιδευτικοί κουρασμένοι, απογοητευμένοι, εξοντωμένοι. Όχι επειδή δουλεύουν. Αλλά επειδή πρέπει να αποδεικνύουν κάθε χρόνο ότι αξίζουν τα αυτονόητα:

  • Να δημοσιεύονται όλα τα διαθέσιμα προς συμπλήρωση κενά
  • Να καλούνται οι εκπαιδευτικοί να υποβάλλουν αιτήσεις προτιμήσεις
  • Να αναρτώνται οι πίνακες με τη μοριοδότηση
  • Οι τοποθετήσεις να βασίζονται σε μόρια
  • Οι ενστάσεις να εξετάζονται άμεσα και να αιτιολογούνται οι αποφάσειςΝα λαμβάνεται σοβαρά υπόψη η συνέχεια του διδακτικού έργου των μαθητών

Η αδικία κουράζει περισσότερο από τα χιλιόμετρα. Και η αδιαφάνεια πονάει περισσότερο από την απόσταση.

Αλλά αυτό το σκοτάδι δεν θα κρατήσει για πάντα… Οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων δεν θα σιωπήσουν. Δεν θα συνηθίσουν την αδικία. Όσο κάποιοι επιμένουν στο σκοτάδι, εμείς θα επιμένουμε στο φως.

Και στο τέλος, το φως πάντα κερδίζει.

Το Δ.Σ. της Ο.Κ.Π.Ε.»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κρακερ
Τραγανά μίνι κράκερ με τυρί: Το πιο εύκολο σνακ με μόλις 4 υλικά
Αν ψάχνεις μια γρήγορη, πιο υγιεινή και σίγουρα πιο νόστιμη λύση από τα έτοιμα σνακ του σούπερ μάρκετ, αυτά τα μικρά τυρένια κράκερ είναι ό,τι πρέπει.
Τραγανά μίνι κράκερ με τυρί: Το πιο εύκολο σνακ με μόλις 4 υλικά
φοιτητές στο Πολυτεχνείο Κρήτης
Σπαρακτική καταγγελία φοιτητή: «Μου μένουν μόλις 7 μαθήματα και με πετούν έξω από την εστία»
«Δεν έχω ξεπεράσει το ν+3, πού θα μένω και πώς θα ολοκληρώσω τις σπουδές μου;» - Κραυγή απόγνωσης φοιτητή του Πολυτεχνείου Κρήτης
Σπαρακτική καταγγελία φοιτητή: «Μου μένουν μόλις 7 μαθήματα και με πετούν έξω από την εστία»
σχολείο
Καθηγητές Πρωτοβάθμιας: «Διαθέσεις στο σκοτάδι» - Όταν η εκπαίδευση λειτουργεί με κανόνες του 1950
Όταν εκπαιδευτικοί με υψηλότερη μοριοδότηση δεν τοποθετούνται σε κοντινά σχολεία, ενώ άλλοι με λιγότερα μόρια ευνοούνται, τότε δεν πρόκειται για...
Καθηγητές Πρωτοβάθμιας: «Διαθέσεις στο σκοτάδι» - Όταν η εκπαίδευση λειτουργεί με κανόνες του 1950