Η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη
Τον Φεβρουάριο ανοίγει η πρώτη Ακαδημία Επαγγελματικής Κατάρτισης στην Ελλάδα - Υπουργείο Παιδείας: ΣΔΙΤ που «κουμπώνει» την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας

Σε τελική ευθεία βρίσκονται οι διαδικασίες για την ίδρυση της πρώτης Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης στη χώρα, με πρωτοβουλία της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ) και τη σύμπραξη του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Το σχετικό συμφωνητικό συνεργασίας αναμένεται να υπογραφεί το αμέσως επόμενο διάστημα, ανοίγοντας τον δρόμο για την έναρξη λειτουργίας τον Φεβρουάριο.

Η πρώτη Ακαδημία θα έχει έδρα την Τρίπολη, επιλογή που συνδέεται άμεσα με τις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας που υλοποιούνται στην περιοχή από τη φαρμακοβιομηχανία και τις αυξημένες ανάγκες σε εξειδικευμένο προσωπικό.

Τρίπολη: Εκπαίδευση με «εισιτήριο» την απασχόληση

Η ΠΕΦ έχει ήδη καταθέσει επίσημο αίτημα στο Υπουργείο Παιδείας για την ίδρυση της Ακαδημίας, η οποία – εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις – θα δεχθεί τους πρώτους σπουδαστές μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026.

Πρόκειται για ένα νέο θεσμικό εργαλείο επαγγελματικής κατάρτισης, σχεδιασμένο με βάση τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, και ειδικότερα του κλάδου του φαρμάκου.

Όπως έχει ήδη προαναγγείλει η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, το εγχείρημα δεν περιορίζεται στη θεωρητική κατάρτιση, αλλά εισάγει δεσμεύσεις απασχόλησης και υποχρεωτική πρακτική άσκηση.

Χαρακτηριστικά, η υπουργός έχει τονίσει, «εργαζόμαστε για να ξεκινήσουμε γρήγορα, με ορατό ορίζοντα έναρξης της πρώτης Ακαδημίας περί τον Φεβρουάριο, και με δεσμεύσεις για την εξασφάλιση της απορρόφησης τουλάχιστον του 40% των αποφοίτων από τους οικονομικούς φορείς. Ακούστηκε ότι κρίσιμος παράγοντας αποτυχίας στις δομές αρχικής κατάρτισης είναι η αδυναμία εξασφάλισης της πρακτικής άσκησης. Το ξέρουμε. Η απάντηση εδώ είναι καθαρή: η πρακτική άσκηση ή μαθητεία είναι υποχρεωτικό, αμειβόμενο στάδιο, με πλήρη ασφαλιστική κάλυψη στον e-ΕΦΚΑ. Αυτό, σε συνδυασμό με τη ρήτρα πρόσληψης αποφοίτων που εντάσσεται στις συμφωνίες, συνδέει τη μάθηση με την απασχόληση».

Βλάσης: «Στην Τρίπολη χτίζουμε το νέο μοντέλο επαγγελματικής εκπαίδευσης»

Το πλαίσιο των Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης έχει αναλύσει εκτενώς και ο υφυπουργός Παιδείας, Κώστας Βλάσης, υπογραμμίζοντας ότι η επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί κρίσιμο αναπτυξιακό εργαλείο.

Όπως εξήγησε, στην Τρίπολη κατασκευάζονται τρεις μεγάλες φαρμακοβιομηχανίες, οι οποίες θα δημιουργήσουν έως και 1.000 νέες θέσεις εργασίας.

Οι επιχειρήσεις αυτές αναζητούν παρασκευαστές και τεχνικούς φαρμάκων, ειδικότητες που σήμερα δεν καλύπτονται επαρκώς από το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα.

Κωνσταντίνος Βλάσης

Το μοντέλο είναι σαφές: το Δημόσιο συνάπτει συμφωνία με την ΠΕΦ, ο ιδιωτικός φορέας παρέχει εξοπλισμό και υποδομές και οι νέοι άνω των 18 ετών αποκτούν πρόσβαση σε στοχευμένη, διετή κατάρτιση.

Υποχρεωτική πρόσληψη του 40% των αποφοίτων

Κεντρικός άξονας της συμφωνίας που ετοιμάζεται να υπογραφεί είναι η ρήτρα απασχόλησης.

Οι συμμετέχοντες οικονομικοί φορείς θα υποχρεούνται να προσλάβουν τουλάχιστον το 40% των αποφοίτων, εφόσον οι ανάγκες τους το επιτρέπουν.

Πρόκειται για μια ρήτρα που αλλάζει τα δεδομένα στην επαγγελματική κατάρτιση, μετατρέποντάς τη από εκπαιδευτικό πείραμα σε διάδρομο σταθερής εργασίας.

Τι προβλέπει το σχέδιο συμφωνίας Υπουργείου Παιδείας – Οικονομικού φορέα

Το προσχέδιο της συμφωνίας ίδρυσης της Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης – το οποίο θα αποτελέσει τον «οδικό χάρτη» για όλες τις μελλοντικές Ακαδημίες – καθορίζει με σαφήνεια:

Επωνυμία και θεματικό αντικείμενο

Η Ακαδημία θα φέρει διακριτή ονομασία, συνδεδεμένη με το θεματικό περιεχόμενο και τον οικονομικό φορέα που συμμετέχει.

Έδρα και διάρκεια

Η λειτουργία της θα πραγματοποιείται σε συγκεκριμένο Δήμο και Περιφέρεια, με ελάχιστη διάρκεια έξι ετών, και δυνατότητα ανανέωσης.

Ειδικότητες

Θα προσφέρονται τουλάχιστον μία ειδικότητα, με δυνατότητα επέκτασης, βάσει εγκεκριμένων οδηγών κατάρτισης, ενώ αποκλείεται η ίδρυση Ακαδημίας εάν στον ίδιο Δήμο λειτουργεί ήδη δομή ίδιου επιπέδου με ίδιες ειδικότητες.

Θεωρητική και πρακτική κατάρτιση

Η εκπαίδευση θα μοιράζεται μεταξύ θεωρητικού και πρακτικού μέρους, το οποίο μπορεί να υλοποιείται:

  • στις εγκαταστάσεις της Ακαδημίας

  • στις εγκαταστάσεις του οικονομικού φορέα

  • ή σε συνεργαζόμενη επιχείρηση

Παροχές και δωρεές

Ο ιδιωτικός φορέας δύναται να συνεισφέρει:

  • κτιριακές υποδομές χωρίς αντάλλαγμα

  • εξοπλισμό και μηχανολογικά μέσα

  • χρηματικές δωρεές

  • υποτροφίες και εκπαιδευτικές παροχές

Όλες οι παροχές θεωρούνται δωρεές προς το Δημόσιο, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο του ν. 4763/2020.

Δείτε ΕΔΩ αναλυτικά το υπόδειγμα.

Το υπόδειγμα της συμφωνίας Ίδρυσης Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης

Υ Π Ο Δ Ε Ι Γ Μ Α Συμφωνία ίδρυσης Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης Στο Μαρούσι σήμερα ……………… μεταξύ των κατωτέρω:

  1. Του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού που εδρεύει στο Μαρούσι Αττικής, οδός Ανδρέα Παπανδρέου αριθμ. 37 και εκπροσωπείται νόμιμα από τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. ………………………..

  2. Τ…. ……. (μορφή), ………… (επωνυμία οικονομικού φορέα), που εδρεύει στ.. ……….. οδός ……. αριθμ. …, όπως νόμιμα εκπροσωπείται από …………. δυνάμει της από ……….. απόφασης….

Προοίμιο: Έχοντας υπόψη: α. Τις διατάξεις του Κεφαλαίου Ε1 «Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης» του ν. 4763/2020 «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2018 σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων (EE L 173), κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας για το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 254), και ιδίως των άρθρων 34Ε και 34ΣΤ. β. Τη με αριθμό ………………. απόφαση του …….. (αρμοδίου οργάνου διοίκησης) του ……………………………., με την οποία εγκρίνεται η παρούσα συμφωνία, συμφωνούν, συνομολογούν και συναποδέχονται τα εξής:

Άρθρο 1: Επωνυμία Επωνυμία της Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι η εξής: «Ακαδημία Επαγγελματικής Κατάρτισης ή Ακαδημία Ε.Κ. ………….. (θεματικό περιεχόμενο) …………………. (επωνυμία ή διακριτικός τίτλος του οικονομικού φορέα).

Άρθρο 2: Θεματικό περιεχόμενο Θεματικό περιεχόμενο της Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι …………… (ανάπτυξη).

Άρθρο 3: Έδρα Η Ακαδημία Επαγγελματικής Κατάρτισης ιδρύεται και λειτουργεί στην περιφέρεια …………. και ειδικότερα εντός του Δήμου …………….

Άρθρο 4: Διάρκεια Η Ακαδημία Επαγγελματικής Κατάρτισης ιδρύεται για ………… () έτη1 και δύναται η διάρκειά της να παρατείνεται ή να ανανεώνεται μετά από πρόταση του δεύτερου συμβαλλόμενου και αποδοχή του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και τροποποίηση της παρούσας συμφωνίας. (1 Τουλάχιστον έξι (6) έτη)

Άρθρο 5: Ειδικότητες Ι. Στην Ακαδημία Επαγγελματικής Κατάρτισης παρέχονται οι εξής ειδικότητες2: α) …………….., β) ……………….. γ)…………… , σύμφωνα με το σχέδιο των οικείων οδηγών κατάρτισης, που συντάχθηκαν με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές του πρότυπου οδηγού κατάρτισης, και επισυνάπτονται στο Παράρτημα Α΄ της παρούσας συμφωνίας3. (2 Τουλάχιστον μία (1) ειδικότητα με δυνατότητα περισσοτέρων.) (3 Σημειώνεται ότι δεν είναι δυνατή η ίδρυση Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης όταν στον ίδιο Δήμο που προτείνεται η λειτουργία της Ακαδημίας λειτουργεί δομή επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ίδιου επιπέδου του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.), η οποία παρέχει όμοιες με την πρόταση του οικονομικού φορέα ειδικότητες.)

ΙΙ. α) Το θεωρητικό μέρος της ειδικότητας «…………..» θα υλοποιηθεί στις κτιριακές υποδομές …………………………………………………, και το πρακτικό μέρος της κατάρτισης θα υλοποιηθεί στις κτιριακές υποδομές ………………………………………….(ή στην επιχείρηση ……………. βάσει της από ………… συμφωνίας του δευτέρου συμβαλλόμενου με την επιχείρηση ….-Παράρτημα Β΄)4, σύμφωνα με τον οικείο οδηγό κατάρτισης, β) Το θεωρητικό μέρος της ειδικότητας «…………..» θα υλοποιηθεί στις κτιριακές υποδομές …………………………………………………, και το πρακτικό μέρος της κατάρτισης θα υλοποιηθεί στις κτιριακές υποδομές ………………………………………….(ή στην επιχείρηση ……………. βάσει της από ………… συμφωνίας του δευτέρου συμβαλλόμενου με την επιχείρηση ….-Παράρτημα Β΄), σύμφωνα με τον οικείο οδηγό κατάρτισης, γ) Το θεωρητικό μέρος της ειδικότητας «…………..» θα υλοποιηθεί στις κτιριακές υποδομές …………………………………………………, και το πρακτικό μέρος της κατάρτισης θα υλοποιηθεί στις κτιριακές υποδομές …………………………………………. (ή στην επιχείρηση ……………. βάσει της από ………… συμφωνίας του δευτέρου συμβαλλόμενου με την επιχείρηση ….-Παράρτημα Β΄), σύμφωνα με τον οικείο οδηγό κατάρτισης. (4 Το θεωρητικό και πρακτικό μέρος της κατάρτισης μπορεί να υλοποιείται στο σύνολό του ή εν μέρει στις κτιριακές υποδομές της Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης ή του οικονομικού φορέα ανάλογα με την ειδικότητα.)

Άρθρο 6: Παροχές και δωρεές Ι. Όλες οι παροχές, χρηματοδοτήσεις, χορηγίες και δωρεές του δεύτερου συμβαλλόμενου προς το Ελληνικό Δημόσιο και την Ακαδημία Επαγγελματικής Κατάρτισης, σε χρήμα ή σε είδος αποτιμητό σε χρήμα, όπως ιδίως η παραχώρηση χρήσης κτιριακών υποδομών και εξοπλισμού, η κάλυψη μισθολογικού ή λοιπού λειτουργικού κόστους, η χρηματοδότηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, υποτροφιών ή άλλων δράσεων που συνδέονται με τους σκοπούς της Ακαδημίας, θεωρούνται δωρεές κατά την έννοια του άρθρου 34ΣΤ του ν. 4763/2020 και διέπονται από το εν λόγω άρθρο. ΙΙ. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της παρούσας συμφωνίας, ο δεύτερος συμβαλλόμενος αναλαμβάνει, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, τις ακόλουθες παροχές ή/και δωρεές, οι οποίες κατηγοριοποιούνται ως εξής5: (5 Ενδεικτική αναφορά παροχών και δωρεών (οι μη υποχρεωτικές εκ του νόμου επιλέγονται κατά περίπτωση από τον οικονομικό φορέα).)

α) Παραχώρηση χρήσης άνευ ανταλλάγματος κτιριακών εγκαταστάσεων: Παραχώρηση χρήσης άνευ ανταλλάγματος των κτιριακών εγκαταστάσεων που βρίσκονται στη διεύθυνση [οδός] αριθ. [αριθμός], [Τ.Κ.] [πόλη], συνολικής επιφάνειας ………… τ.μ., για το χρονικό διάστημα από [ημερομηνία] έως [ημερομηνία], για τις ανάγκες υλοποίησης [θεωρητικού ή και πρακτικού μέρους της κατάρτισης ή άλλου σκοπού].

β) Δωρεά/παραχώρηση χρήσης άνευ ανταλλάγματος υλικοτεχνικού και μηχανολογικού εξοπλισμού: Δωρεά του εξοπλισμού [σύντομη περιγραφή κατηγορίας εξοπλισμού π.χ. εργαστηριακός, μηχανολογικός, πληροφοριακά συστήματα], όπως αυτός εξειδικεύεται στο Παράρτημα [Παράρτημα αριθ. Γ’ ], για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών της Ακαδημίας. Παραχώρηση χρήσης άνευ ανταλλάγματος του εξοπλισμού [σύντομη περιγραφή κατηγορίας εξοπλισμού π.χ. εργαστηριακός, μηχανολογικός, πληροφοριακά συστήματα], όπως αυτός εξειδικεύεται στο Παράρτημα [Παράρτημα αριθ. Γ], για το χρονικό διάστημα από [ημερομηνία] έως [ημερομηνία], για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών της Ακαδημίας, και κάλυψη των συναφών δαπανών λειτουργίας του6. (6 Περιλαμβάνονται και οι δαπάνες συντήρησης του εξοπλισμού.) Ο ως άνω εξοπλισμός ρητά συμφωνείται μεταξύ των συμβαλλομένων μερών ότι παραμένει στη χρήση της Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης για όλη τη διάρκεια λειτουργίας της Ακαδημίας και, σε περίπτωση λύσης, μέχρι την ολοκλήρωση της κατάρτισης στις ανωτέρω ειδικότητες, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 34Ε του ν. 4763/2020.

γ) Χρηματική δωρεά: Χρηματική δωρεά ποσού ………… ευρώ (€…) υπέρ [φορέας/λογαριασμός π.χ. Ελληνικού Δημοσίου / Ακαδημίας / ΕΛΚΕ κ.λπ.], με σκοπό τη χρηματοδότηση [συγκεκριμένης δράσης/προγράμματος π.χ. λειτουργίας της Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης, υποτροφιών, εκπαιδευτικού υλικού].

ε) Υποτροφίες, χρηματικά βραβεία και λοιπές εκπαιδευτικές παροχές: Χορήγηση [αριθμός] υποτροφιών ετησίως, ποσού ………… ευρώ (€ …………) εκάστη, προς [κριτήρια επιλογής καταρτιζομένων], καθώς και τυχόν χρηματικών βραβείων ή άλλων παροχών σε είδος (π.χ. εξοπλισμός, εκπαιδευτικό υλικό), όπως εξειδικεύονται στο Παράρτημα Γ.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

αγροτικά μπλόκα
Αγρότες: Σκληραίνει η στάση τους πριν τη Νίκαια: «Ο Μητσοτάκης έκλεισε μόνος του ραντεβού»
Κρίσιμη σύσκεψη σήμερα στη Νίκαια για το μέλλον των κινητοποιήσεων – Θα υπάρξει διάλογος ή οι αγρότες παραμένουν στα μπλόκα;
Αγρότες: Σκληραίνει η στάση τους πριν τη Νίκαια: «Ο Μητσοτάκης έκλεισε μόνος του ραντεβού»
doro-xristougennwn.jpg
Δώρο Χριστουγέννων ΔΥΠΑ 2025: Πότε καταβάλλεται - Τι ισχύει για το επίδομα ανεργίας
Έρχονται πληρωμές για Δώρο Χριστουγέννων και επίδομα ανεργίας ΔΥΠΑ – Όλες οι ημερομηνίες
Δώρο Χριστουγέννων ΔΥΠΑ 2025: Πότε καταβάλλεται - Τι ισχύει για το επίδομα ανεργίας
βια
Σοκ σε σχολείο στου Ζωγράφου: Γονέας επιτέθηκε σε δασκάλα – «Θα σε κάψω ζωντανή»
Εκτός ελέγχου γονέας σε σχολείο του Ζωγράφου - Οι εκπαιδευτικοί ζητούν εισαγγελική παρέμβαση
Σοκ σε σχολείο στου Ζωγράφου: Γονέας επιτέθηκε σε δασκάλα – «Θα σε κάψω ζωντανή»