Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπορεί να υποκαταστήσει την εκπαίδευση, ωστόσο οι ηθικές -και όχι μόνο- προκλήσεις που αναδύονται από την ενσωμάτωση εργαλείων της ΤΝ στην εκπαιδευτική διαδικασία υπογραμμίζουν την ανάγκη χάραξης εκπαιδευτικών πολιτικών που εστιάζουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως ο γραμματισμός και η ψυχική ανθεκτικότητα.
Στις διαπιστώσεις αυτές συνέκλιναν οι ομιλητές στην τελετή έναρξης του Διεθνούς Συνεδρίου με τίτλο «Τεχνητή Νοημοσύνη και Καινοτομία στην Εκπαίδευση: Ηθικές και Τεχνολογικές Διαστάσεις (AI-education2025)», που ξεκίνησε το απόγευμα στις εγκαταστάσεις του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ), στην Αλεξάνδρεια Πανεπιστημιούπολη, στη Σίνδο.
Τις εργασίες του διεθνούς συνεδρίου άνοιξε ο αρμόδιος για την Ανώτατη Εκπαίδευση υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Νίκος Παπαϊωάννου, συγχαίροντας το ΔΙΠΑΕ για τη διοργάνωση, παρατηρώντας ότι «η Θεσσαλονίκη έχει να πει πάρα πολλά για την Τεχνητή Νοημοσύνη, εξαιτίας του ακαδημαϊκού οικοσυστήματος που διαθέτει καθώς και του τεχνολογικού οικοσυστήματος που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια 5-6 χρόνια στην περιοχή μας».
Ν. Παπαϊωάννου: Οι μαθητές χρειάζονται θεμελιώδεις γνώσεις που η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπορεί να οικοδομήσει
Ο υφυπουργός μετέφερε στους συνέδρους σημεία από τα γενικά συμπεράσματα τη συζήτησης των υπουργών Παιδείας της ΕΕ στη συνάντηση με τίτλο: «Learning with AI, Learning for a World with AI» που διοργάνωσε πρόσφατα ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) στην Μπρατισλάβα, όπου ο κ. Παπαϊωάννου εκπροσώπησε την Ελλάδα.

«Καταλήξαμε στο ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη χρειάζεται σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, χρειάζεται όμως και ο δάσκαλος, για να αναπτύξει ο μαθητής κριτική σκέψη», επισήμανε, εξηγώντας ότι η επιτυχής ολοκλήρωση μιας εργασίας με τη βοήθεια της ΤΝ δεν οδηγεί αυτόματα σε μάθηση και οι μαθητές χρειάζονται θεμελιώδεις γνώσεις που πρέπει να οικοδομηθούν χωρίς τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Πρόσθεσε ακόμη ότι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ενισχύσουν δεξιότητες που η ΤΝ δεν μπορεί να οικοδομήσει, όπως η λογική και κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η ηθική κρίση και κοινωνικοσυναισθηματικές δεξιότητες.

Αναφέρθηκε ακόμη στη σημασία της εκπαίδευσης των καθηγητών στη χρήση των εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στην τάξη και το αμφιθέατρο, καθώς και στο πρόγραμμα ChatGPT Edu, μια ειδική έκδοση του ChatGPT σχεδιασμένη αποκλειστικά για εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Πρόκειται για πιλοτικό πρόγραμμα, που υλοποιείται από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, το Ίδρυμα Ωνάση, την OpenAI και την εκπαιδευτική οργάνωση The Tipping Point in Education, με στόχο να μεταμορφώσει την εκπαιδευτική εμπειρία στα ελληνικά σχολεία.
«Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπορεί να υποκαταστήσει την εκπαίδευση. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να υποκαταστήσει το δάσκαλο, ο οποίος όμως πρέπει να εκπαιδευτεί στο τι σημαίνει Τεχνητή Νοημοσύνη», κατέληξε ο υφυπουργός, υπενθυμίζοντας ότι «στην Παιδεία τίποτε δεν είναι στατικό, ό,τι μάθαμε και κάνουμε σήμερα αύριο θα αλλάξει και είναι στο χέρι μας αυτή η αλλαγή να γίνει κτήμα μας πρώτα και μετά να την προσφέρουμε στους μαθητές και φοιτητές».
Ο πρύτανης του ΔΙΠΑΕ Σταμάτης Αγγελόπουλος στάθηκε στον ηθικό αντίκτυπο της ενσωμάτωσης της ΤΝ στην εκπαίδευση. «Εμείς σαν Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος κάθε ψηφιακή καινοτομία και τεχνολογία την θεωρούμε καλοδεχούμενη και πιστεύουμε ότι θα πρέπει να είναι άμεσα αξιοποιήσιμη. Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε σε αυτό, αλλά υπάρχουν και ηθικά δεδομένα τα οποία επίσης πρέπει να αναλυθούν», σημείωσε εξηγώντας ότι «δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο άνθρωπος είναι αυτός που πρέπει να είναι η βάση της επιστήμης αλλά και της εξέλιξης».

«Ζούμε σε μια εποχή όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει ριζικά τον τρόπο που μαθαίνουμε, επικοινωνούμε και δημιουργούμε. Δεν πρόκειται απλώς για θετική εξέλιξη. Είναι μια βαθιά ανθρωπιστική και επαναστατική πράξη που μας καλεί να επανεξετάσουμε αξίες, μεθόδους, διαλόγους», ανέφερε από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού Κεντρικής Μακεδονίας Χρήστος Μήττας, προσθέτοντας ότι «ταυτόχρονα χρειάζεται προσοχή, καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη βάζει ζητήματα ηθικής, διαφορετικότητας και ισότητας που απαιτούν υπεύθυνη στάση κριτικής και διαφάνειας».
Ο συντονιστής του γραφείου πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, Γιάννης Παπαγεωργίου αναφέρθηκε στην πρόοδο που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια σε ό,τι αφορά την απενοχοποίηση της διασύνδεσης του πανεπιστημίου με την επιχειρηματικότητα, σημειώνοντας ότι «τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι στην καλύτερη περίοδο».
Στην τελετή έναρξης αναγνώστηκε μήνυμα που απέστειλε ο αρμόδιος για την Έρευνα και την Καινοτομία υφυπουργός Ανάπτυξης Σταύρος Καλαφάτης, αναφέροντας ότι η Ελλάδα είναι ανάμεσα στις πρώτες χώρες της Ευρώπης όπου δημιουργούνται εργοστάσια Τεχνητής Νοημοσύνης και μαζί με τον υπολογιστή του «Δαίδαλου» τοποθετούν τη χώρα μας στον παγκόσμιο χάρτη της καινοτομίας.
Ρωτώντας το ChatGPT ποιο είναι το νόημα της ζωής...
Στους τρόπους που η Τεχνητή Νοημοσύνη δύναται να προσωποποιήσει την εκπαιδευτική διαδικασία και μαθησιακή εμπειρία, υποστηρίζοντας διδάσκοντες και μαθητές, αλλά και στους κινδύνους που ελλοχεύουν αν δεν υπάρξει μία ολιστική και υβριδική προσέγγιση του θέματος με επαναπροσδιορισμό των αναγκαίων δεξιοτήτων αναφέρθηκε ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και ιδρυτής του μη κερδοσκοπικού οργανισμού CARDET, Χαράλαμπος Βρασίδας.
Όπως εξήγησε, αποκτούν ιδιαίτερη σημασία η καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως ο γραμματισμός και η ψυχική ανθεκτικότητα. Αναφερόμενος δε σε πρόσφατη έρευνα του Harvard Business Review για το πώς οι άνθρωποι χρησιμοποίησαν την Τεχνητή Νοημοσύνη το 2025 στάθηκε ιδιαίτερα στο ότι στην πρώτη θέση των αναζητήσεων βρίσκονται η αναζήτηση θεραπειών και συντροφικότητας, στη δεύτερη η οργάνωση και προγραμματισμός της ζωής και στην τρίτη η αναζήτηση νοήματος στη ζωή. Αναφέρθηκε επίσης στα ευρήματα ερευνών για την αντίκτυπο της χρήσης των social media από τα παιδιά και την σημαντική αύξηση των ποσοστών κατάθλιψης.
Η Κατερίνα Σουρούνη, Εθνική Υπεύθυνη Τεχνολογίας, Microsoft Ελλάδας, Κύπρου & Μάλτας υπογράμμισε ότι στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης η δεξιότητα του μέλλοντος δεν είναι η γνώση, αλλά η προσαρμοστικότητα.
Τόνισε δε ότι δεν θα πρέπει να μιλάμε για την Τεχνητή Νοημοσύνη εναντίον του Ανθρώπου, καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς τον άνθρωπο, άρα η συνύπαρξη και συνεργασία τους είναι μονόδρομος. Στο νέο αυτό οικοσύστημα, όπως εξήγησε, η κρίση, η ενσυναίσθηση, η δημιουργικότητα εκτός μοτίβων και η προσαρμοστικότητα στο άγνωστο είναι τα στοιχεία που καθιστούν τον άνθρωπο αναντικατάστατο. Κάνοντας αναφορά στο παράδειγμα της παραγωγής γραπτού περιεχομένου από τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα, σημείωσε πως αν δεν υπάρχουν νέοι δημιουργοί να παράγουν νέο περιεχόμενο, τα μοντέλα θα καταρρεύσουν.
Το συνέδριο AI-education2025 συνδιοργανώνεται από το ΔΙΠΑΕ, τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (Αντιπεριφέρεια Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Αντιπεριφέρεια Πολιτισμού και Αθλητισμού), με την υποστήριξη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας, του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης και του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ).
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης