Η είσοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης στα σχολεία δεν αποτελεί πια θεωρητική συζήτηση, αλλά ζητούμενο που απασχολεί ήδη την εκπαιδευτική κοινότητα. Οι συζητήσεις για την αξιοποίηση εργαλείων AI ξεκινούν από πολύ διαφορετικές αφετηρίες: άλλοι εστιάζουν στη διδασκαλία, άλλοι στην αξιολόγηση, ενώ δεν είναι λίγοι οι εκπαιδευτικοί που προβληματίζονται περισσότερο για το πώς θα διαχειριστούν τις νέες ανάγκες των μαθητών.
Σε κάθε περίπτωση, το θέμα φαίνεται να βρίσκεται μπροστά από το ίδιο το σύστημα: εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης χρησιμοποιούνται ήδη από μαθητές και φοιτητές, συχνά χωρίς καθοδήγηση, δημιουργώντας μια πραγματικότητα που προηγείται θεσμικά των αλλαγών στη διδασκαλία. Το ερώτημα δεν είναι αν θα μπει η AI στα σχολεία αλλά με ποιον τρόπο, από ποιον και με ποια παιδαγωγική προσέγγιση.
Διεθνείς οργανισμοί: «Προχωρήστε, αλλά με παιδαγωγικούς κανόνες»
Σύμφωνα με πρόσφατες αναφορές της UNESCO, η χρήση εργαλείων AI στην εκπαίδευση μπορεί να ενισχύσει την εξατομίκευση και τη συμμετοχή των μαθητών, αλλά απαιτείται ξεκάθαρο παιδαγωγικό πλαίσιο και κατάλληλη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Η UNESCO προειδοποιεί πως «η τεχνολογία προηγείται των εκπαιδευτικών πολιτικών» και επισημαίνει ότι η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ασφαλή και αποτελεσματική ενσωμάτωση της AI.
Την ίδια στιγμή, το OECD σημειώνει ότι οι απαιτήσεις δεν είναι ίδιες σε όλα τα μαθήματα. Στα μαθηματικά δίνεται έμφαση στις αναλυτικές δεξιότητες, ενώ στη γλωσσική εκπαίδευση η κριτική σκέψη και η αξιολόγηση πηγών είναι το πρώτο ζητούμενο. Στην ειδική αγωγή, η εξατομίκευση και η προσαρμογή μαθησιακών δυσκολιών βρίσκονται στο επίκεντρο.
Τα μαθήματα δεν έχουν όλες τις ίδιες ανάγκες
Παρότι η συζήτηση γίνεται συχνά οριζόντια – “πώς θα αξιοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη στη διδασκαλία” – στην πράξη κάθε μάθημα συναντά άλλες προκλήσεις. Στη γλωσσική εκπαίδευση το θέμα σχετίζεται με την καλλιέργεια δεξιοτήτων έκφρασης, στα μαθηματικά με την επίλυση και τη μοντελοποίηση, ενώ στην ειδική αγωγή οι απαιτήσεις συνδέονται με την εξατομίκευση και την υποστήριξη μαθητών με διαφορετικά προφίλ.
Γι’ αυτό και διεθνώς βλέπουμε τάσεις εξειδίκευσης: όχι ένα “AI για όλους”, αλλά επιμορφώσεις που λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε κλάδου και τους διαφορετικούς παιδαγωγικούς στόχους.
Τεχνητή νοημοσύνη χωρίς παιδαγωγική δεν αρκεί
Η γρήγορη υιοθέτηση εργαλείων, χωρίς παιδαγωγικό σχεδιασμό, μπορεί να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα λύνει. Σχολεία διεθνώς έχουν αναφέρει ανάγκη για «εκπαιδευτικό μετασχηματισμό» και όχι απλώς για τεχνολογικό εξοπλισμό: από το πώς αξιολογείται η εργασία του μαθητή μέχρι το πώς προστατεύονται τα προσωπικά δεδομένα, και από την αντιμετώπιση cheat tools έως τη δημιουργία νέων μορφών μάθησης.
Έτσι, ο ρόλος του εκπαιδευτικού δεν μειώνεται αλλά ενισχύεται, αφού καλείται να αξιολογήσει τι έχει παιδαγωγική αξία και τι όχι.
Ποια προγράμματα υπάρχουν σήμερα – και πώς εξειδικεύουν τον ρόλο του εκπαιδευτικού
Στην Ελλάδα, η πρώτη οργανωμένη πανεπιστημιακή προσπάθεια εξειδίκευσης στην ΤΝ στην εκπαίδευση προέρχεται από το Πανεπιστήμιο Πατρών, το οποίο έχει δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη σειρά προγραμμάτων αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς. Όλα τα προγράμματα είναι εξ αποστάσεως και ασύγχρονα, συνοδεύονται από αναγνωρισμένο Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό με ECTS μονάδες και μπορούν να παρακολουθηθούν χωρίς προηγούμενη τεχνική εμπειρία.
Από εκεί και πέρα, το κάθε πρόγραμμα απευθύνεται σε διαφορετικές ανάγκες:
Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση
Το εξ αποστάσεως πρόγραμμα «Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση» αποτελεί το «γενικό» πρόγραμμα για εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, με πρακτική εκπαίδευση σε περισσότερες από τριάντα εφαρμογές ΤΝ που μπορούν να αξιοποιηθούν στη διδασκαλία, την αξιολόγηση, καθώς και στον σχεδιασμό μαθημάτων. Είναι ιδανική αφετηρία για όσους θέλουν να μπουν οργανωμένα στον κόσμο της ΤΝ χωρίς να ανήκουν σε συγκεκριμένο κλάδο.
Δηλώστε ενδιαφέρον για να λάβετε περισσότερες πληροφορίες πατώντας ΕΔΩ
Τεχνητή Νοημοσύνη για Φιλολόγους
Στο εξ αποστάσεως πρόγραμμα «Τεχνητή Νοημοσύνη για Φιλολόγους» το επίκεντρο είναι τα γλωσσικά μαθήματα: παραγωγή λόγου, κατανόηση κειμένου, ενίσχυση κριτικής σκέψης, αλλά και δημιουργία ψηφιακού διδακτικού υλικού. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που αναγνωρίζει πως η διδασκαλία της γλώσσας αλλάζει, και οι φιλόλογοι χρειάζονται εργαλεία ειδικά σχεδιασμένα για αυτούς.
Δηλώστε ενδιαφέρον για να λάβετε περισσότερες πληροφορίες πατώντας ΕΔΩ
Τεχνητή Νοημοσύνη για Μαθηματικούς
Το εξ αποστάσεως πρόγραμμα «Τεχνητή Νοημοσύνη για Μαθηματικούς» εστιάζει στις ιδιαίτερες μαθησιακές ιδιαιτερότητες του μαθήματος των μαθηματικών και στις ανάγκες των μαθητών που απαιτούν διαφορετικό τρόπο εξάσκησης, καθοδήγησης και ανατροφοδότησης. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη μοντελοποίηση, την αξιολόγηση και τη χρήση ΤΝ ως υποστηρικτικού εργαλείου.
Δηλώστε ενδιαφέρον για να λάβετε περισσότερες πληροφορίες πατώντας ΕΔΩ
Τεχνητή Νοημοσύνη στην Ειδική Αγωγή
Τέλος, το πρόγραμμα «Τεχνητή Νοημοσύνη στην Ειδική Αγωγή» είναι το πιο εξειδικευμένο από τα τέσσερα, καθώς στοχεύει στη χρήση της τεχνολογίας για την εξατομίκευση του μαθήματος και την υποστήριξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Προσφέρει εργαλεία που μπορούν να αξιοποιηθούν στην καθημερινή πράξη και όχι μόνο σε θεωρητικό επίπεδο.
Δηλώστε ενδιαφέρον για να λάβετε περισσότερες πληροφορίες πατώντας ΕΔΩ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Alfavita Newsroom