Σε τροχιά διαλόγου και αναζήτησης πολιτικών συμμαχιών εισέρχεται η κυβέρνηση για το Εθνικό Απολυτήριο, μία από τις κεντρικές εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις των επόμενων μηνών. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε κλειστή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στο Μέγαρο Μαξίμου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε να ξεκινήσει ένας «εξαντλητικός» και χωρίς αποκλεισμούς διάλογος με τα κόμματα και τους φορείς της εκπαίδευσης.
H επόμενη μέρα: Διάλογος στη Βουλή και ενημέρωση κομμάτων
Η αρχή του θεσμικού διαλόγου θα γίνει την επόμενη εβδομάδα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, όπου η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη θα παρουσιάσει το πρώτο πακέτο κυβερνητικών προτάσεων. Οι προτάσεις αυτές θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση, με στόχο να εντοπιστούν σημεία σύγκλισης αλλά και να αναδειχθούν πιθανές ενστάσεις από την εκπαιδευτική κοινότητα.
Στην ίδια σύσκεψη αποφασίστηκε ότι θα υπάρξουν και κατ’ ιδίαν ενημερώσεις των πολιτικών αρχηγών, προκειμένου να παρουσιαστούν αναλυτικά οι σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις και να ακουστούν οι θέσεις και οι αντιπροτάσεις τους. Παράλληλα, θα κινηθεί ένας παράλληλος κύκλος συζητήσεων με εκπαιδευτικούς φορείς, συνδικαλιστικά όργανα, πανεπιστήμια και ειδικούς.
Το στίγμα του πρωθυπουργού: “Δύσκολη αλλά κρίσιμη μεταρρύθμιση”
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης φέρεται να τόνισε στους συνεργάτες του ότι το Εθνικό Απολυτήριο αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές μεταρρυθμίσεις της κυβερνητικής θητείας. «Είναι μια δύσκολη μεταρρύθμιση που θα χρειαστεί συζήτηση, χρόνο και προσπάθεια», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι ο κοινωνικός αντίκτυπος είναι μεγάλος και απαιτεί ευρείες συναινέσεις.
Η κυβέρνηση, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, επιδιώκει το νέο σύστημα «να λειτουργήσει ως ενοποιημένο και αξιόπιστο πιστοποιητικό ολοκλήρωσης του λυκείου, το οποίο θα αποτυπώνει ουσιαστικά μαθησιακά αποτελέσματα και όχι μόνο την απόδοση σε εξετάσεις υψηλής πίεσης».
Τι αλλάζει με το Εθνικό Απολυτήριο – Τα βασικά σημεία (έως τώρα γνωστά)
Παρότι η κυβέρνηση δεν έχει παρουσιάσει ακόμη το πλήρες σχέδιο, οι συνομιλίες στο εσωτερικό του ΥΠΑΙΘΑ, σύμφωνα με πληροφορίες του alfavita.gr, φαίνεται να κινούνται στα εξής άξονες:
Συνδυασμός ενδοσχολικής (τράπεζα θεμάτων) και εξωτερικής αξιολόγησης
Ισχυρότερος ρόλος του σχολείου στη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας
Σταδιακή αλλαγή στον τρόπο πρόσβασης στα ΑΕΙ, με ενδεχόμενη μικρότερη βαρύτητα των Πανελλαδικών
Πιστοποίηση συγκεκριμένων μαθησιακών στόχων πριν από την απονομή του απολυτηρίου
(Το τελικό σχέδιο αναμένεται να παρουσιαστεί αναλυτικά το επόμενο διάστημα.)
Πώς θα προκύπτει ο «γενικός βαθμός λυκείου»
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής γνωστά, στόχος του υπουργείου είναι οι μαθητές να εισάγονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσω του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου, ο οποίος θα προκύπτει με ένα πολύπλοκο σύστημα.
Συγκεκριμένα, η συζήτηση που γίνεται αυτή τη στιγμή, αναφέρει πως ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου θα υπολογίζεται βάσει του τελικού βαθμού των μαθητών σε όλες τις τάξεις του Λυκείου καθώς και του τελικού βαθμού των απολυτήριων - πανελλαδικών εξετάσεων.
Όσον αφορά τον τελικό βαθμό του Λυκείου αυτός θα υπολογίζεται ανά τάξη με συντελεστή βαρύτητα ως εξής:
- Ο τελικός βαθμός της Α' Λυκείου θα μετράει σε ποσοστό 20%
- Ο τελικός βαθμός της Β' Λυκείου θα μετράει σε ποσοστό 30%
- Ο τελικός βαθμός της Γ' Λυκείου θα μετράει σε ποσοστό 50%
Με αυτόν τον τρόπο θα βγαίνει ο τελικός - ολικός βαθμός λυκείου, στον οποίο θα προστίθεται στη συνέχεια και ο βαθμός των τελικών - απολυτήριων εξετάσεων.
Όσον αφορά στις εξετάσεις της Α' και Β' Λυκείου, αυτές θα γίνονται μέσω Τράπεζας Θεμάτων βάζοντας τους μαθητές στα «δύσκολα» από την αρχή της λυκειακής τους ζωής. Αν και ακόμα δεν έχει «κλειδώσει», θεωρείται σχεδόν σίγουρο πως το 100% των θεμάτων θα επιλέγεται από την Τράπεζα η οποία θα περιέχει περίπου 13.000 θέματα.
Το μέλλον των πανελλαδικών εξετάσεων
Όπως αναφέραμε και παραπάνω οι πανελλαδικές εξετάσεις δεν καταργούνται αλλά αλλάζουν μορφή. Σύμφωνα με τον μέχρι στιγμής σχεδιασμό, οι πανελλήνιες εξετάσεις που θα δίνουν οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου και θα μετρούν για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ, θα εξακολουθήσουν να έχουν τέσσερα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο. Οι εξετάσεις θα διεξάγονται σε πανελλαδικό επίπεδο και τα θέματα θα προκύπτουν μέσω της Τράπεζας Θεμάτων. Ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο για το αν τα θέματα θα είναι κοινά η θα κληρώνονται ξεχωριστά σε κάθε Λύκειο.
Σύμφωνα με πηγές του alfavita.gr, η κυβέρνηση αλλά και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, θα στηρίξουν τον θεσμό των πανελλαδικών (δηλαδή ίδια θέματα σε όλα τα Λύκεια) καθώς θεωρούν πως διασφαλίζει το αδιάβλητο των εξετάσεων. Στο ίδιο πλαίσιο, συζητείται και η διόρθωση και βαθμολόγηση των γραπτών να συνεχίσει να γίνεται όπως και σήμερα, δηλαδή με κρυμμένα τα στοιχεία των εξεταζόμενων και από εκπαιδευτικούς άλλων σχολικών μονάδων. Τέλος, όσον αφορά στο ποσοστό που θα λαμβάνει ο βαθμός των πανελλαδικών εξετάσεων, δεν υπάρχουν ακόμη πληροφορίες.
Πώς θα γίνεται η εισαγωγή στα ΑΕΙ
Όπως προαναφέρθηκε, η εισαγωγή στα ΑΕΙ θα γίνεται μέσω του βαθμού του Εθνικό Απολυτηρίου. Ωστόσο, η κυβέρνηση εξετάζει και την κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και την αντικατάστασή της από μία γενική βάση που θα πρέπει να συγκεντρώνει ο υποψήφιος στο Εθνικό Απολυτήριο.
Παράλληλα, θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν και οι συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα που ορίζονται από τα τμήματα των πανεπιστημίων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης