τεχνητη νοημοσύνη
Εργαλείο μάθησης ή «κακός δαίμονας»;

Η συζήτηση για την τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) έχει πλέον εισχωρήσει βαθιά στον χώρο της εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Από τα θρανία του Γυμνασίου και του Λυκείου μέχρι την πανεπιστημιακή και εκπαιδευτική κοινότητα, το ερώτημα παραμένει: πρόκειται για ένα πολύτιμο εργαλείο μάθησης ή για μια «εύκολη λύση» που οδηγεί σε απώλεια δεξιοτήτων;

Η Δέσποινα Δημά στο Βήμα παρουσιάζει τι πραγματικά πιστεύουν μαθητές και εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα για την τεχνητή νοημοσύνη στο σχολείο.

Οι φωνές της τάξης: Τι λένε μαθητές και εκπαιδευτικοί

Η Ισιδώρα Μάλαμα, φιλόλογος και πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Σερρών, δηλώνει κατηγορηματικά:
«Η τεχνητή νοημοσύνη είναι στη ζωή μας, δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν υπάρχει. Το ζήτημα είναι να μάθουμε στα παιδιά πώς να τη χρησιμοποιούν σωστά, ώστε να μην τα χρησιμοποιεί εκείνη».

Η μαθήτρια Εβελίνα, από τη Γ’ Λυκείου, βλέπει το ChatGPT ως βοήθημα αλλά όχι ως πανάκεια:
«Δεν εμπιστεύομαι τυφλά το ChatGPT. Μπορεί να με βοηθήσει, αλλά ξέρω ότι πρέπει να το επεξεργαστώ. Δεν έχει νόημα να παραδίδεις έτοιμες εκθέσεις — τελικά εξαπατάς τον εαυτό σου».

Ο Έκτορας, μαθητής Γ’ Γυμνασίου, μιλά σε παρόμοιο τόνο:
«Το χρησιμοποιώ μόνο όταν έχω κολλήσει, κυρίως στα μαθηματικά. Είναι ένα εργαλείο που σου δίνει ιδέες. Όμως πολλοί συμμαθητές μου κάνουν copy-paste. Εγώ διαφωνώ με αυτή την πρακτική».

Η συζήτηση δεν περιορίζεται μόνο στις σχολικές αίθουσες. Πρόσφατα, η Ελληνική Κυβέρνηση υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την OpenAI για την πιλοτική εισαγωγή εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης σε 20 δημόσια Γυμνάσια (πειραματικά, πρότυπα και Ωνάσεια σχολεία).

Το στοίχημα είναι μεγάλο, καθώς η ΤΝ υπόσχεται εξατομικευμένη μάθηση, αλλά φέρνει και κινδύνους: υπερεξάρτηση, παραπληροφόρηση και απώλεια κριτικής σκέψης.

Εργαλείο μάθησης ή «κακός δαίμονας»;

Η Μάλαμα θέτει τον προβληματισμό σε άλλη βάση:
«Το ζήτημα δεν είναι το ChatGPT. Το πρόβλημα είναι η εποχή της ευκολίας. Το σχολείο πρέπει να δημιουργεί ανθρώπους που δουλεύουν, που κοπιάζουν».

Με αυτόν τον τρόπο, η συζήτηση μετατοπίζεται από την ίδια την τεχνολογία στον τρόπο που οι μαθητές μαθαίνουν να τη χρησιμοποιούν. Γιατί η ουσία δεν βρίσκεται στο αν η ΤΝ «απαγορεύεται» ή «επιτρέπεται», αλλά στο αν οι μαθητές θα την αξιοποιήσουν δημιουργικά ή θα την κάνουν δεκανίκι.

Ένα κεντρικό σημείο είναι η σχέση μαθητών–εκπαιδευτικών. Η Μάλαμα τονίζει:
«Το παιδί που ξέρει ότι ο καθηγητής θέλει να το βοηθήσει, δεν θα θελήσει να κλέψει. Πρέπει να το συζητάμε ανοιχτά, να βλέπουμε πώς χρησιμοποιήθηκε το εργαλείο».

Η Εβελίνα συμφωνεί: «Οι καθηγητές καταλαβαίνουν όταν κάτι είναι προϊόν ΤΝ. Είναι προτιμότερο να παρουσιάζεις μια ατελή δική σου προσπάθεια παρά κάτι ξένο. Αλλιώς στο τέλος αναρωτιέσαι: ποιον εξαπατώ; Τον καθηγητή ή τον εαυτό μου;».

Η τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση δεν είναι «άσπρο ή μαύρο». Είναι εργαλείο που μπορεί να ενισχύσει τη μάθηση, αρκεί να συνοδεύεται από καθοδήγηση, ειλικρίνεια και παιδαγωγικό πλαίσιο.

Η ουσία βρίσκεται στη στάση μας απέναντι στη γνώση: θα αφήσουμε την ΤΝ να γίνει μια «ευκολία χωρίς ουσία» ή θα τη μετατρέψουμε σε σύμμαχο για πιο δημιουργική και ουσιαστική εκπαίδευση;

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραλήρημα Λατινοπούλου: Σκουπίδια οι Εκπαιδευτικοί - Να απολυθούν - Ζήτω ο Μεταξάς (Βίντεο)

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

skilos
Τέλος στο άγχος: Πώς να δίνετε χάπι στον σκύλο με επιτυχία
Οι περισσότεροι τετράποδοι φίλοι μας αποφεύγουν τα χάπια, κυρίως λόγω της δυσάρεστης γεύσης του. Αυτό μπορεί να κάνει τη διαδικασία δύσκολη και για...
Τέλος στο άγχος: Πώς να δίνετε χάπι στον σκύλο με επιτυχία