Το Ohio State University αποφάσισε από φέτος τον Σεπτέμβριο όλα τα προγράμματα σπουδών του να περιλαμβάνουν υποχρεωτικά μαθήματα για την ΤΝ. Δεν ήταν μια συμβολική κίνηση∙ ήταν ένα σαφές μήνυμα: το πανεπιστήμιο δεν είναι μόνο χώρος γνώσης, αλλά και προθάλαμος επαγγελματικής ζωής.
Στην Ελλάδα και την Ευρώπη, πολλά προγράμματα σπουδών μένουν ακόμη κολλημένα σε δομές που αγνοούν την πραγματικότητα της αγοράς. Κι όμως, οι εργοδότες ζητούν αποφοίτους που γνωρίζουν πώς να συνεργάζονται με την ΤΝ, να αναλύουν δεδομένα με υπευθυνότητα και να κατανοούν τις ηθικές συνέπειες της χρήσης της.
Στην πρόσφατη ομιλία της στο συνέδριο του Economist στη Θεσσαλονίκη, η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη ανέφερε ότι η νέα στρατηγική του υπουργείου θα εστιάσει στη σύνδεση της τεχνητής νοημοσύνης με τα πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας
Για να γεφυρωθεί αυτό το χάσμα, ανέπτυξα το Prompt Playbook: μια μεθοδολογία τριών βημάτων για να «θεραπεύσουμε» τα προγράμματα σπουδών. Το αποκαλώ Prompt Therapy for Curricula γιατί λειτουργεί σαν συνεδρία: πρώτα γίνεται διάγνωση, μετά χαρτογράφηση αναγκών και τέλος δίνεται θεραπευτική αγωγή.
- Διάγνωση – Εξετάζουμε με κριτικό μάτι τι υπόσχεται το πρόγραμμα σπουδών, τα μαθησιακά αποτελέσματα, τα προγράμματα μαθημάτων, τις μεθόδους αξιολόγησης, και τι τελικά προσφέρει. Με στοχευμένα prompts μπορούμε να εντοπίσουμε σε λίγα λεπτά πού λείπουν δεξιότητες σχετικές με την ΤΝ.
- Χαρτογράφηση δεξιοτήτων – Χρησιμοποιούμε δεδομένα από την αγορά εργασίας: τι ζητούν πραγματικά οι εργοδότες; Σήμερα, η εικόνα είναι σαφής: κριτική σκέψη, ηθική της ΤΝ, συνεργασία ανθρώπου–μηχανής, δημιουργικότητα.
- Ενσωμάτωση – Αναδιαμορφώνουμε μαθησιακά αποτελέσματα, εισάγουμε νέα εργαστήρια (π.χ. bias audits όπου οι φοιτητές ανιχνεύουν μεροληψίες στα μοντέλα) και σχεδιάζουμε «AI-off» ασκήσεις, ώστε να διασφαλίσουμε ότι οι φοιτητές μπορούν να σκεφτούν και χωρίς τεχνητή βοήθεια.
Ξέρω ότι πολλοί διδάσκοντες ανησυχούν: «Δεν έχουμε χρόνο, δεν έχουμε υποδομές». Αυτοί οι φόβοι είναι πραγματικοί. Αλλά οι λύσεις υπάρχουν: χαμηλού κόστους δραστηριότητες, προσομοιώσεις χωρίς ακριβά συστήματα, δίκτυα συνεργασίας που μοιράζονται υλικό. Αυτό που χρειαζόμαστε περισσότερο είναι παιδαγωγική φαντασία.
Και επειδή οι ιδέες πρέπει να συνοδεύονται από πράξεις, προχώρησα ένα βήμα παραπέρα: ανέπτυξα μια εφαρμογή ΤΝ που αυτοματοποιεί μεγάλο μέρος αυτής της διαδικασίας. Το εργαλείο, διαθέσιμο εδώ Audit & Update Your Curriculum (Beta – δοκιμαστική έκδοση), επιτρέπει στους education leaders να κάνουν έναν πρώτο έλεγχο του προγράμματος σπουδών τους σε λίγα λεπτά.
Η εφαρμογή δεν είναι θεωρητική άσκηση. Δείχνει άμεσα πού υπάρχουν κενά, προτείνει λύσεις και δίνει παραδείγματα ενσωμάτωσης νέων δεξιοτήτων. Σκεφτείτε το σαν έναν «καθρέφτη» που αντανακλά τις αδυναμίες και τις ευκαιρίες του προγράμματός σας. Έτσι, οι επιτροπές σπουδών μπορούν να ξεκινήσουν συζητήσεις βασισμένες σε δεδομένα και όχι σε εικασίες.
Δεν χρειάζεται να είσαι ειδικός στην ΤΝ για να το χρησιμοποιήσεις. Χρειάζεται μόνο η διάθεση να δεις το πανεπιστήμιο όχι ως στατικό θεσμό αλλά ως έναν ζωντανό οργανισμό που προετοιμάζει φοιτητές για το αυριανό εργασιακό περιβάλλον.
Ο στόχος δεν είναι να δημιουργήσουμε στρατιές ειδικών στην ΤΝ, αλλά να αποφοιτούν νέοι που ξέρουν πότε να την αξιοποιούν, πότε να την αμφισβητούν και πώς να σκέφτονται υπεύθυνα σε έναν κόσμο όπου η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται παντού παρούσα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ