Σοφία Ζαχαράκη
«Με το άρθρο 117 ενισχύουμε την Ειδική Αγωγή και την εκπαίδευση, προχωρούμε στη μεγαλύτερη ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής και εκπαίδευσης των τελευταίων δεκαετιών».

Ομιλία της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφίας Ζαχαράκη, στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κατά τη χθεσινή ακρόαση των φορέων και συζήτηση κατ΄άρθρων του νομοσχεδίου «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα», ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, ενίσχυση της ασφάλειας στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, διατάξεις για τον αθλητισμό, απονομή ισόβιας σύνταξης σε λογοτέχνες και καλλιτέχνες έτους 2025 και λοιπές ρυθμίσεις».

«Είμαστε σήμερα, εδώ όλη η πολιτική ηγεσία, γιατί θέλαμε να ακούσουμε όλες τις απόψεις οι οποίες παρουσιάστηκαν. Αυτή είναι η πρόθεσή μας. Κάθε άποψη έχει αξία.

Νομίζω, ότι όλες και όλοι σήμερα παρακολουθήσαμε έναν ανοιχτό διάλογο, χωρίς να αποκλειστεί κανείς. Ακούστηκαν, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές και δεν έγινε απόπειρα να στοχοποιηθεί το μήνυμα τους, ούτε να εξισορροπηθεί. Είναι καλό να μπορούμε σε αυτό το κλίμα δημοκρατικού διαλόγου και ειδικά για ένα τόσο καίριο ζήτημα με πολλές εκφάνσεις, όπως η ακαδημαϊκή ελευθερία, η ελευθερία του λόγου, η πραγματική αποκατάσταση του ασύλου, να ακουστούν τα πάντα και συνάμα να έχουμε και τη δυνατότητα να αντιπαρατεθούμε νομίζω με όρους ευπρέπειας διαλόγου και μιας παραγωγικής διαδικασίας, για εμάς που αγαπάμε το δημόσιο πανεπιστήμιο. Έχουμε φοιτήσει στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, έχουμε φοιτήσει στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, αποφοιτήσαμε από αυτό και στα προπτυχιακά μας και στα μεταπτυχιακά μας. Και όταν μιλάμε γι’ αυτό - και είμαι σίγουρη ότι σε αυτό συμφωνούμε πολλές και πολλοί - μιλάμε με πόνο καρδιάς. Μιλάμε έτσι ώστε να αποτραπεί η οποιαδήποτε περαιτέρω συζήτηση στο μέλλον γι’ αυτά. Το εξέφρασα και στην πρώτη ανάγνωση.

Δεν θα θέλαμε να αξιοποιηθεί αυτός ο νόμος ως προς τη λειτουργία του παρατηρητηρίου. Δεν θα θέλαμε να ενεργοποιηθεί καμία διάταξη και κανένας εισαγγελέας να κληθεί ποτέ να αποφασίσει για το αν κάποιος φοιτητής ή φοιτήτρια θα χρειαστεί να απαγορευτεί η παρουσία του από κάπου για το οποίο έχει μοχθήσει να μπει. Ελάτε όμως που έχουμε και ανθρώπους οι οποίοι είναι παριστάμενοι στο Ελληνικό Κοινοβούλιο που ακόμα δεν έχει εκδικαστεί η υπόθεσή τους επειδή κάποιος μπήκε μέσα στο γραφείο και κρέμασαν στον πρύτανη μια ταμπέλα. Ελάτε όμως ότι, ήμασταν και οι ίδιες παρούσες και παρόντες σε συμβάντα, έχουμε δεχθεί λεκτική βία. Υπάρχει αυτή η υγιής αντιπαράθεση. Κι εγώ ήμουνα μέλος της ΔΑΠ. Ξέρω πάρα πολύ καλά την αξία να μπορώ να εκφράζω την άποψή μου. Ξέρω όμως τι σημαίνει και τραμπουκισμός, γιατί το έχω υποστεί και η ίδια. Αυτό δεν σημαίνει ότι, θα αποτρέψει κάποιον από το να μπει στο πανεπιστήμιο - ελευθερία του λόγου όπως είπατε - και να εκφράζει την άποψή του. Εννοείται. Μπορεί και κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος, σεμιναριακού τύπου, ή μέσα στο αμφιθέατρο, μέσα στη γενική συνέλευση, ο καθένας να πει αυτό που θέλει. Δεν έχει να κάνει με αυτό το νομοσχέδιο. Όταν όμως είδαμε αυτό τον διδακτορικό φοιτητή να υφίσταται αυτή την ωμή βία, την απαράδεκτη βία στο κτίριο της Νομικής, αισθανόταν κανείς υπερήφανος εκείνη τη στιγμή; Αισθανόταν κανείς υπερήφανος επειδή, δεν υπήρχε ένα νομικό πλαίσιο επαρκές εκείνη τη στιγμή για να μπορέσει να το παντρέψει την επόμενη φορά;

Και αυτό λέμε ότι είναι πρόληψη.

Πρόληψη ως προς την άσκηση της ελευθερίας. Και η ελευθερία μπορεί πολλές φορές να συνδέεται με το κομμάτι της ασφάλειας, έτσι ώστε να μπορείς να νιώθεις ασφαλής, να λες την αντίθετη άποψη, να νιώθεις ασφαλής να κάνεις το μάθημά σου, να εκφράζεις την αντίθετη άποψη και να μην θεωρείς ότι οποιοσδήποτε έχει περισσότερα δικαιώματα από εσένα. Και ποιος δίνει περισσότερα δικαιώματα, εν τέλει, σε κάποιον συμφοιτητή, συμφοιτήτρια σου ή σε κάποιον ο οποίος έρχεται ενίοτε στο πανεπιστήμιο να τραμπουκίσει;

Αυτή λοιπόν την πραγματική εμπέδωση της ελευθερίας και των δικαιωμάτων ερχόμαστε αυτή τη στιγμή να ενισχύσουμε σε υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο, έτσι ώστε να διορθώσουμε, να θεραπεύσουμε πράγματα που πρέπει να ενισχυθούν. Αλλά δεν είναι αυτή για μένα αν θέλετε η ουσία της παρουσίας αυτής της νομοθετικής παρέμβασης που δεν θα είναι η πρώτη.

Επανέλαβα και στην πρώτη ανάγνωση ότι, δεσμεύομαι προσωπικά, έτσι ώστε τα επόμενα νομοσχέδια μας, θα έλεγα, να επικεντρώνονται σε ένα δύο ζητήματα, έτσι ώστε να μπορούμε να τα αναλύουμε καλύτερα. Σήμερα θα χρειασθεί να μιλήσουμε για λίγη ώρα και για πολλά θέματα. Θα ήθελα από τον Σεπτέμβριο και μετά, καθώς θα έχουμε τη χρονική δυνατότητα στο επόμενο νομοσχέδιο για τις επαγγελματικές ακαδημίες, στο επόμενο νομοσχέδιο μας για την ΑΣΠΑΙΤΕ, τα υπόλοιπα τα οποία έρχονται για το Πανεπιστήμιο αλλά και για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, να μπορούμε να τα αναλύουμε περισσότερο. Χαίρομαι γιατί οι εισηγήσεις που άκουσα σήμερα και θα ακούσω τις επόμενες μέρες αγγίζουν ουσία ζητημάτων, δεν ήταν απλά μια άποψη  των επιχειρημάτων τα οποία εδράζονται μόνο στο κομμάτι του λαϊκισμού και αυτό επιβεβαιώθηκε και στην συνεδρίαση που έγινε με την Επιτροπή των Μορφωτικών Υποθέσεων ως προς το Εθνικό Απολυτήριο. Αυτό το οποίο οφείλω να πω και να επαναλάβω είναι ότι ακούσαμε με, ιδιαίτερη προσοχή τις απόψεις που διατυπώθηκαν και τις παρατηρήσεις, οι οποίες επαναλαμβάνω εμπλουτίζουν τον δημόσιο διάλογο. Θα μελετηθούν προσεκτικά και βέβαια, όπου είναι τεχνικά εφικτό, θα εξετασθεί και η ενσωμάτωσή τους. Πράγματα τα οποία οφείλουμε αυτή τη στιγμή να διευκρινίσουμε, πράγματα που μπορούμε να κάνουμε, να καταφέρουμε και μέσα από νομοτεχνικές βελτιώσεις να το πετύχουμε.

Ειδικά στο πρώτο κομμάτι, μιλώντας για ένα πεδίο το οποίο είναι τόσο συμβολικά και ουσιαστικά φορτισμένο, όπως οι ρυθμίσεις για τα θρησκεύματα, η συνεννόηση και ο σεβασμός, και θα μείνω σε αυτό, αποτελούν και προϋπόθεση για ουσιαστικές λύσεις. Βλέπετε και νομίζω ότι είναι κοινό συμπέρασμα, θα έλεγα και χαίρομαι που τα κόμματα συναντώμεθα  σε αυτό, ότι η πολιτεία προχωρά με αποφασιστικότητα σε τρεις εμβληματικές παρεμβάσεις, που  συμπυκνώνουν αρχές και αξίες:

  • την ιστορική δικαίωση,
  • την κατοχύρωση της θρησκευτικής ελευθερίας, αλλά και
  • τον θεσμικό εκσυγχρονισμό

Η παρουσία του Καθηγούμενου Αρχιεπισκόπου Σινά σήμερα στη συζήτηση των διατάξεων, στην αρχή της συνάντησής μας, δεν είχε απλά νομίζω μια συμβολική αξία. Κατέθεσε με νηφαλιότητα και με συγκίνηση την αγωνία ενός πραγματικού αρχαίου ιδρύματος της Μονής Αγίας Αικατερίνης στο Σινά για τη διατήρηση, τη διάσωση και τη συνέχιση της αποστολής της στον σύγχρονο κόσμο. Μας μετέφερε με λόγο καθαρό και ειλικρινή και βέβαια την βοήθεια και του Πορφυρίου, την ανάγκη να διασφαλισθεί η ιστορική συνέχεια ενός μοναδικού πνευματικού και πολιτιστικού κέντρου, που λειτουργεί αδιαλείπτως από τον 6ο αιώνα και αποτελεί φάρο ορθοδοξίας, γνώσης, συμβίωσης και ειρήνης. Η πολιτεία, λοιπόν, δεν μένει αμέτοχη σε αυτή την αγωνία, δεν απαντά με υποσχέσεις αλλά με θεσμική εγγύηση και με σεβασμό. Συστήνουμε  ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, όχι για να ελέγξουμε αλλά για να διασφαλίσουμε και όχι για να επέμβουμε αλλά για να θωρακίσουμε.

 Με το άρθρο 3 του νομοσχεδίου, ιδρύεται στην Ελλάδα μετά από 15 αιώνες, το αναφέραμε και στην πρώτη ανάγνωση, Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου που εκπροσωπεί την Ιερά Βασιλική και Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου Όρους Σινά. Ιδρύθηκε, αναφέρθηκε και νωρίτερα, το 549 μ.Χ. από τον Ιουστινιανό, αποτελεί το αρχαιότερο εν λειτουργία χριστιανικό μοναστήρι στον κόσμο. Ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, πολιτιστικής κληρονομιάς της Ουνέσκο και ένα σύμβολο πίστης, τέχνης, ειρηνικής συνύπαρξης τριών μονοθεϊστικών  θρησκειών. Αναγνωρίζουμε τη μοναδική αυτή ιστορική, πολιτισμική και πνευματική φυσιογνωμία της Μονής και προχωρούμε ακριβώς σε αυτή τη σύσταση. Βέβαια, επαναλαμβάνω, όχι για να ελέγξουμε και χωρίς να θίγεται σε καμία περίπτωση το θεμελιώδες εκκλησιαστικό της καθεστώς πλήρους αυτονομίας. Μόνο κατόπιν της ρητής  εξουσιοδότησης της Ιεράς Σιναϊτικής Αδελφότητας της Μονής και παρακαλώ συγκρατήστε το αυτό, δύναται το Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου να προχωρήσει στην επιδίωξη των σκοπών του. Κάθε απόφαση που αφορά την περιουσία και την εκπροσώπηση της Μονής ισχύει μόνο εφόσον εγκριθεί εκ των προτέρων από την ίδια την Αδελφότητα. Σημαντική σημείωση, ας τη συγκρατήσουμε, η δομή διακυβέρνησης του νέου φορέα αποτυπώνει τον απόλυτο σεβασμό στην Ιερά Σιναϊτική Αδελφότητα.

Ας θυμηθούμε ποιο είναι αυτό το Διοικητικό Συμβούλιο. Είναι πενταμελές, αποτελείται από τον Καθηγούμενο Αρχιεπίσκοπο Σινά, τον Δικαίο  και τον Αποκρισάριο της Μονής, μόνιμα μέλη, ούτως ή άλλως, και δύο λαϊκές προσωπικότητες υψηλού κύρους που ορίζονται από τον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας, κατόπιν εισήγησης της  Ιερής Σιναϊτικής Αδελφότητος. Είναι σημαντικό, γιατί ακούω διάφορα επιχειρήματα, όπως γιατί να είναι και δυο λαϊκές προσωπικότητες, ή είναι  νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου; Επαναλαμβάνω αυτό γίνεται, κατόπιν εισήγησης της Αδελφότητας. Δεν είναι κάτι που αποφασίζει αυθαίρετα ο Υπουργός και γιατί άραγε να ήταν, έτσι ώστε να μπορεί να εκπληρώνεται πλήρως αυτός ο σκοπός του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου.

Προχωρώ στο δεύτερο σημείο, το οποίο νομίζω ότι μας συγκίνησε, με την παρουσία ανδρών και γυναικών σήμερα των Αλεβιτών της Θράκης. Μια κίνηση σεβασμού, αλλά και ελευθερίας. Με το άρθρο 49 του νομοσχεδίου για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας μια μουσουλμανική θρησκευτική κοινότητα, Μπεκτασήδες Αλεβίτες της Θράκης, αναγνωρίζονται επισήμως ως «Θρησκευτικό Νομικό Πρόσωπο» και, βέβαια, πρόκειται για μία τομή στην πράξη του συνταγματικού μας πολιτισμού.

Αναγνωρίζουμε την ειρηνική τους συνύπαρξη, παρουσία και πνευματική ταυτότητα. Τους δίνουμε φωνή και νομική αυτοτέλεια, κατοχυρώνεται το δικαίωμα στη λατρεία, στην εκπαίδευση και στην πολιτιστική αυτοέκφραση. Η νέα Διαχειριστική Επιτροπή Βακουφίων λειτουργεί με συμμετοχικότητα της Κοινότητας και έλεγχο διαφάνειας από την Πολιτεία. Στις περιοχές όπου φοιτούν Αλεβίτες μαθητές το κράτος οργανώνει μάθημα στο δόγμα τους με συγκεκριμένη ύλη. Αν τα παιδιά επιθυμούν να μην διδαχθούν τα Θρησκευτικά, δίνεται η εναλλακτική επιλογή, σύμφωνα με τον απαραίτητο και ελάχιστο αριθμό.

Για πρώτη φορά η αλεβίτικη κοινότητα αποκτά δικό της Θρησκευτικό Νομικό Πρόσωπο, άρα, έχει δυνατότητα σύναψης συμφωνιών, κατοχής περιουσίας και εκπροσώπησης σε κρατικούς φορείς με ενιαία φωνή, χωρίς να εξαρτάται από άλλες μουσουλμανικές δομές και εκσυγχρονισμός, αλλά και ασφάλεια δικαίου.

Ο τρίτος πυλώνας, αφορά τις θρησκευτικές κοινότητες. Επιχειρείται μια συνολική θεσμική αναβάθμιση του πλαισίου που διέπει την άσκηση του δικαιώματος «θρησκεύεσθαι», ενός συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος που πρέπει να ασκείται με ελευθερία, με ασφάλεια και σεβασμό προς όλους.

Αδειοδότηση των χώρων λατρείας: Λαμβάνουμε υπόψη αυτά, τα οποία ακούσαμε και, βέβαια, πρέπει να σας πω ότι αυτή τη στιγμή επανεξετάσουμε και το ανώτατο όριο των 150 τ.μ., έτσι ώστε να μπορεί να γίνει νομοτεχνική μελέτη για τα 200 τ.μ.. Είναι κάτι, το οποίο λαμβάνουμε υπόψη, ακούστηκε εδώ και είμαστε θετικά διακείμενοι ως προς αυτό.

Βέβαια, νομίζω ότι τα όρια αυτά τα οποία συζητήσαμε σήμερα, έχουν και μια κοινή διαπίστωση, την ταύτιση απόψεων φορέων και, επανέλαβα την επανεξέταση και, κυρίως, αυτό το κομμάτι των 150 τ.μ. στα 200 τ.μ. – και νομίζω ότι αναδείχθηκε επαρκώς. Μπορούμε και θα το καταφέρουμε,  να καλύψουμε τις ανησυχίες, αλλά και τη λειτουργικότητα της ρύθμισης.

Επικαιροποιούνται οι κανόνες που διέπουν τους ιδιωτικούς ναούς και τα παρεκκλήσια εντός των κατοικιών και των ιδρυμάτων, με στόχο τη διατήρηση του ορθόδοξου χαρακτήρα τους, αλλά και την αποτροπή καταστρατηγήσεων. Πολύ σημαντικό, δημόσιες ακολουθίες χωρίς άδεια ή εκχώρηση χρήσης σε τρίτους, Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, αναθεώρηση του πλαισίου εισαγωγής φοιτητών με κατατακτήριες για πτυχιούχους άλλων ΑΕΙ, δυνατότητα εξ αποστάσεως φοίτησης για έγγαμους κληρικούς, αλλά και ειδικές θέσεις για αλλοδαπούς υποτρόφους, όπως του Πατριαρχείου Αντιοχείας, με στόχο την ενίσχυση της ελληνορθόδοξης παρουσίας του στη Μέση Ανατολή. Διοικητική οργάνωση της Εκκλησίας ως προς την ανακατανομή οργανικών θέσεων σε ιερείς-μητροπόλεις, συγχώνευση-απορρόφηση εκκλησιαστικών ιδρυμάτων και η βελτίωση της διαδικασίας έκδοσης εκκλησιαστικών πιστοποιητικών.

Αναφέρατε, κυρία Τσαπανίδου, νωρίτερα το ζήτημα του συνταξιοδοτικού. Περιμένουμε και μια πρόταση, αν θέλετε, μήπως μπορούμε να κάνουμε μια νομοτεχνική ως προς αυτό. Με χαρά να μπορέσουμε να τη λάβουμε, εγκαίρως, για να μπορεί να γίνει αυτή η διόρθωση.

Άρα, επαναλαμβάνω, το πρώτο κομμάτι: Νομοσχέδιο που εξασφαλίζει ασφάλεια δικαίου, διαφάνεια, σεβασμό, επιτρέπει στις θρησκευτικές κοινότητες να λειτουργούν με αξιοπρέπεια και νομιμότητα στο πλαίσιο του σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κράτους Δικαίου.

Πρωτοβάθμια-Δευτεροβάθμια: Ένας χώρος, στον οποίο είχα την ιδιαίτερη τιμή να υπηρετήσω και για πάρα πολλά χρόνια και ως εκπαιδευτικός, αλλά και ως Διοικητική Υπάλληλος με πολλά ζητήματα, τα οποία έχετε δίκιο ότι πολλές φορές η αναγκαιότητα και το επείγον των διατάξεων μας φέρει, έτσι, ως Υπουργείο Παιδείας, εδώ, πολλές φορές μπροστά σας, να φέρνουμε διατάξεις, οι οποίες έχουν χαρακτηριστικό τον κατακερματισμό. Είναι μια πραγματικότητα του Υπουργείου Παιδείας, ανάλογα και με το χρονικό όριο κάθε φορά προ των διορισμών, προ των μεταθέσεων, προ της έναρξης της χρονιάς.

Είχαμε κι ένα χαρακτηριστικό, το οποίο είναι αναντίρρητο. Λυπήθηκα που δεν το άκουσα μέσα στη Βουλή σήμερα, κυρίως, από τους ανθρώπους του Συνδικαλιστικού Κινήματος. Είχαμε τα τελευταία χρόνια και τους περισσότερους διορισμούς από ποτέ. Είχαμε σχεδόν 38.000 ανθρώπους, άντρες και γυναίκες, οι οποίοι είναι κοντά μας, πλέον, στα σχολεία, άρα, πολλές ρυθμίσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν σε δευτερογενές επίπεδο. Είναι, όμως, αλήθεια ότι έχει αυξηθεί ο αριθμός και των αναπληρωτριών και στην Ειδική Αγωγή, στην Παράλληλη Στήριξη, σε πολύ μεγάλο βαθμό, αλλά και σε μόνιμους εκπαιδευτικούς στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια που είναι κοντά μας, πλέον, στα σχολεία.

Με το άρθρο 117 ενισχύουμε την Ειδική Αγωγή και την εκπαίδευση, προχωρούμε στη μεγαλύτερη ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής και εκπαίδευσης των τελευταίων δεκαετιών και βλέπετε ότι πρόσφατα κάναμε μια σημαντική παρέμβαση ως προς τα τμήματα ένταξης που λειτουργούν στα σχολεία. Μεγαλύτερη αύξηση από ποτέ: 3.348 νέα τμήματα ένταξης, από τα οποία τα 1842 αφορούν, αποκλειστικά, σε Νηπιαγωγεία.

 Νομίζω, είναι μια πάρα πολύ καίρια παρέμβαση, έτσι ώστε να μπορούμε να δούμε, (το είχε θέσει η κα.Μερόπη Τζούφη την προηγούμενη φορά) και το θέμα της πρώιμης παρέμβασης. Γιατί είναι αλήθεια ότι έχουμε δουλέψει και με στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και με τον προηγούμενο τότε, με την ειδική αγωγή, τον κ. Μπουσδούνη αλλά και τον Γενικό Γραμματέα, για να μπορούμε να δούμε καλύτερα τα ζητήματα της πρώιμης παρέμβασης.

Πάρα πολύ καίριο.

Καταργούμε εμπόδια. Μειώνονται τα κατώτατα πληθυσμιακά όρια για την παροχή δεύτερου εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης σε μαθητές με αναπηρία.

Για τα τμήματα ένταξης των ΕΠΑΛ. Κάναμε αρκετή κουβέντα σήμερα για τα ΕΠΑΛ. Αυτό είναι μια άλλη συζήτηση. Προβλέπεται για πρώτη φορά η παρουσία εκπαιδευτικού τμήματος ένταξης με ειδικότητα ΠΕ80 έως ΠΕ90 για να υποστηρίζει τους μαθητές και μαθήτριες των ΕΠΑΛ στα εργαστηριακά μαθήματα του τομέα αλλά και της ειδικότητας.

 Επίσης, για πρώτη φορά προβλέπεται υποστήριξη κατά τις ώρες του ολοήμερου προγράμματος. Είναι κάτι το οποίο είχαμε διαπιστώσει ως ανάγκη. Υπήρχε τεράστιο κενό. Και τώρα, έρχεται η στιγμή να μπορέσουμε να συμπληρώσουμε και αυτή την ανάγκη. Εδραιώνεται λοιπόν και επιχειρείται να εδραιωθεί, βήμα-βήμα, λιθαράκι-λιθαράκι, ένα συνεκτικό πλαίσιο καθολικής ένταξης.

 Και να σας πω, κάτι το οποίο αισθάνομαι ότι θέλω να πω: Ο,τι και να κάνουμε κάθε φορά για τα παιδιά μας, και στη γενική αλλά και στην ειδική, δε φαίνεται αρκετό. Δε φαίνεται αρκετό γιατί θα θέλαμε πράγματι την εξάντληση των πιστώσεων, την εξάντληση των προϋπολογισμών. Το κάνουμε. Το κάνουνε γιατί επαναλαμβάνω, με τους μαζικούς διορισμούς, με το ζήτημα της εξάντλησης του προϋπολογισμού στην παράλληλη στήριξη αλλά και λοιπές διατάξεις, θα προσπαθούμε πάντα να βοηθούμε όσο γίνεται περισσότερο τα παιδιά. Κι εδώ δεν βάζω κανένα κομματικό πρόσημο. Θεωρώ ότι οποιοσδήποτε να ήταν  και στη θέση μου θα προσπαθούσε να το κάνει αυτό. Αλλά ότι το καταφέρνουμε, έχει μια υπογραφή: Την Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και αυτό οφείλω να το αφήσω ως προς τον απολογισμό μιας σημαντικής θητείας πλέον που μετρά έξι χρόνια.

Με το άρθρο 118, αναφέρθηκε και πριν, θεσμοθετείται η κάλυψη της ανάγκης των βιβλίων ξένων γλωσσών σε δημοτικά και γυμνάσια, στις περιπτώσεις που δεν υφίσταται Σχολική Επιτροπή. Έρχεται να επιλυθεί ένα ζήτημα για την κάλυψη της δαπάνης.

Όπως επίσης, αναφέρθηκε και πριν, ενισχύουμε, κι έχω ενισχύσει και προσωπικά, το μάθημα της κολύμβησης. Πιστεύω πάρα πολύ στη δυνατότητα των παιδιών στο δημοτικό να μαθαίνουν εγκαίρως, όσο γίνεται περισσότερα παιδιά να κολυμπούν στην 3η και στην 4η δημοτικού. Είχαμε ξεκινήσει με ένα ειδικό πρόγραμμα ΕΣΠΑ. Προσπαθούμε αυτή τη στιγμή και θα θέλαμε στο μέλλον να επεκταθεί και σε υπόλοιπες τάξεις. Καθιερώνουμε το θεσμό συντονιστή της κολύμβησης. Και βέβαια και η υποστήριξη από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής σε μαθήτριες και μαθητές με αναπηρία.

Παρατείνουμε τη θητεία Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία τους. Και βέβαια, οι εκπαιδευτικοί μας είναι μαζί μας μέχρι 31 Οκτωβρίου 2026.

Διάχυση παιδαγωγικών καινοτομιών: Νομίζω ότι μπορούμε να κάνουμε μια ειδική συζήτηση μια μέρα, δεν ευνοεί ούτως ή άλλως και η ώρα, για το πώς μπορούν αυτές οι καινοτομίες οι οποίες έχουν εφαρμοστεί και εφαρμόζονται στα Πρότυπα και Πειραματικά να διαχέονται και στα υπόλοιπα σχολεία.

Δεν είναι σχολεία ελίτ  τα πρότυπα και τα πειραματικά.

Είναι σχολεία τα οποία μπορούν να αποτελέσουν εκείνη τη στιγμή ένα οδοδείκτη για τα υπόλοιπα σχολεία μας, για το τι μπορεί να λειτουργήσει.

Είτε είναι για την επιμόρφωση, είναι για τα βιβλία, ή είναι για εφαρμογή καινοτομιών, όπως είναι και όμιλοι απογευματινοί, που επαναλαμβάνω και εδώ μπροστά σας ότι θα ήθελα να εφαρμόσω και στα γενικά γυμνάσια πέραν των πρότυπων και πειραματικών.

Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα  eSchools έτσι ώστε να μπορέσουμε κάποια στιγμή να συγχωνεύσουμε τις πολλές πλατφόρμες καταγραφής των δεδομένων, και των παιδιών και των προγραμμάτων και των εκπαιδευτικών. Το ξέρετε καλά, το Myschool, το mydata. Όλοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε το πόσο όλο αυτό μπορεί να αποτελέσει μια συχνή καθημερινή ενασχόληση. Ενα πληροφοριακό σύστημα, με απόλυτο σεβασμό των προσωπικών δεδομένων.

Επιμίσθιο συντονιστριών και συντονιστών εκπαίδευσης εξωτερικού:  Ναι, λαμβάνουμε μέριμνα και πρόνοια έτσι ώστε να συνεχιστεί. Και ναι, επαναλαμβάνω αυτή είναι η χρονιά, το 2025-2026, όπου πλέον θα έχουμε επιλογή συντονιστών με διαδικασία επιλογής. Νομίζω ότι απέδειξα, από το Μάρτιο, όταν δεσμεύτηκα ότι θα αρχίσουμε με ειδική διάταξη την επιλογή στελεχών, αυτό έχει γίνει πράξη. Ήδη έχουμε προϊσταμένους εκπαιδευτικών θεμάτων μετά από πάρα πολλά χρόνια στις Διευθύνσεις. Θα συνεχίσουμε με τους προϊσταμένους ΚΕΔΑΣΥ. Αμέσως μετά, θα πάμε στο κομμάτι των περιφερειακών διευθυντών και τη νέα χρονιά, με απαραίτητες ρυθμίσεις ως προς την επιλογή των συντονιστών στο εξωτερικό, θα έχουμε για πρώτη φορά αξιολογημένους αλλά και με διαδικασία επιλογής τους συντονιστές μας.

Αναβαθμίζουμε επιτροπές καλλιτεχνικής παιδείας: Δίνουμε το δικαίωμα μετάθεσης για αποσπασμένους νεοδιόριστους. Αυτό ήταν απαραίτητο. Νομίζω έχει γίνει και από τα υπόλοιπα κόμματα παραδοχή, ήταν μια σημαντική προσμέτρηση αλλά και εξέλιξη.

Βέβαια, πάρα πολύ θα έλεγα σημαντικό για όλους είναι οι 700 νέες οργανικές θέσεις για το ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό στα ΚΕΔΑΣΥ. Έχουμε πραγματική έννοια για τη λειτουργία των ΚΕΔΑΣΥ και θέλω να σας πω κάποιες εξελίξεις για τη νέα χρονιά. Έχουμε εντάξει ήδη σε πρόγραμμα ΕΣΠΑ και την αναβάθμιση του τεχνολογικού εξοπλισμού, εννέα νέα διαγνωστικά εργαλεία για τα ΚΕΔΑΣΥ, όπως επίσης και μία ψηφιακή πλατφόρμα, γιατί ξέρω ότι οι γονείς που μας ακούν αυτή τη στιγμή και είμαι σίγουρη ότι έχετε γίνει και εσείς αποδέκτες πάρα πολλών παραπόνων, όχι γιατί οι άνθρωποι με κάποιο λόγο καθυστερούν τις αιτήσεις στα ΚΕΔΑΣΥ- είναι πάρα πολλές, πλέον, οι αιτήσεις. Είναι πάρα πολλές οι αιτήσεις και μεγάλος ο χρόνος αναμονής των οικογενειών για να πάρουν τη διάγνωση στο τέλος ώστε να ξέρουν τι θα πρέπει να κάνουν με το παιδί. Άρα, ψηφιακή πλατφόρμα, περισσότερο μόνιμο προσωπικό, νέα διαγνωστικά εργαλεία, και βέβαια, νέος τεχνολογικός εξοπλισμός για τα ΚΕΔΑΣΥ μέσα στη χρονιά.

 Συστήνουμε 1.200 οργανικές θέσεις 600 ψυχολόγοι 600 κοινωνικοί λειτουργοί για τη δημιουργία 600 σχολικών δικτύων εκπαιδευτικής υποστήριξης. Με αυτό τον τρόπο, από 2.720 σχολεία που καλύπτονται σήμερα φτάνουμε σε 5.750 σχολικές μονάδες με ενέργειες από αυτά τα δίκτυα και τις ομάδες.

 Και προσπαθούμε να βρούμε μια λύση για το θέμα του σχολικού νοσηλευτή. Βέβαια, είναι σε παρακάτω άρθρο αλλά θα το φέρω εδώ, διότι ξέρω ότι έχει ξεκινήσει ένας διάλογος που έχει πολύ ενδιαφέρον. Είδατε ότι μειώσαμε τη χιλιομετρική διαφορά στα 100 μέτρα.  Υπήρχε ήδη η πρόνοια να έχουμε συστεγαζόμενο σχολείο, βάλαμε το όμορο και δεν μπορεί να είναι με τίποτα παραπάνω από δύο- ήδη μετράμε πόσα σχολεία είναι θα σας φέρουμε και τα στοιχεία στη β ανάγνωση- πόσες θα μπορούσε να αφορά. Ξέρετε όμως και το γνωρίζετε και οι ίδιες και οι ίδιοι και από Επίκαιρες ή από Ερωτήσεις οι οποίες έχουν απαντηθεί. Εξαντλείται ο πίνακας από τους σχολικούς νοσηλευτές, μένουν πάρα πολλά παιδιά που έχουν τη συγκεκριμένη δυνατότητα χωρίς σχολικό νοσηλευτή, γιατί πέρσι δεν μπορούσαμε να βρούμε 600 άτομα, αφού 600 αιτήσεις δεν μπορούσαν να ικανοποιηθούν, γιατί εξαντλήθηκε ο πίνακας.

Αλλά επειδή δεν είναι μόνο μια διαχείριση τωρινή πρέπει να κοιτάμε και το μετά, να ξέρετε ότι υπάρχει ειδική επιτροπή με το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Παιδείας και τους νοσηλευτές θα έρθουν μέσα στη χρονιά, γιατί το αναφέρατε και καλά κάνατε, με συγκεκριμένη πρόταση και για τα κριτήρια, τις προϋποθέσεις πως πρέπει να λειτουργήσει ο θεσμός σχολικού νοσηλευτή και μακάρι να μπορέσουμε να βρούμε περισσότερους ανθρώπους για να καλύψουμε περισσότερες ανάγκες. Επαναλαμβάνω, ότι δεν είναι θέμα εξοικονόμησης και περιορισμού και θα γλιτώσουμε κάποιες πιστώσεις από εκεί. Αυτή τη στιγμή δεν καλύπτονται οι ανάγκες των παιδιών από αυτούς που ήδη είναι εγκεκριμένοι. Πρέπει να βρούμε τον τρόπο να καλύψουμε όσο γίνεται περισσότερους.

Θα πω λιγότερα, Υφυπουργέ μου, κύριε Βλάση, για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, γιατί ούτως ή άλλως αυτό το νομοσχέδιο έρχεται να καλύψει, να επισπεύσει την εφαρμογή πραγμάτων που είχαν προβλεφθεί ήδη με τον νόμο. Θυμίζω, όμως, ότι υπάρχει μια αναδιοργάνωση στο πλαίσιο λειτουργίας με θεσμοθέτηση κέντρου διοίκησης για το ΚΕΚ, όπως επίσης, προσπαθούμε, αποφεύγοντας έτσι τη δημιουργία γραφειοκρατικών και πιο ιδιαίτερα απαιτητικών δομών, τα θεματικά ερευνητικά ινστιτούτα εκεί που δεν κρίνονται αναγκαία να λειτουργούν συμπληρωματικά με αυτά τα οποία υπάρχουν από τα ερευνητικά κέντρα και τους κοινωνικούς εταίρους.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στη ρύθμιση για την επιμήκυνση της προθεσμίας ολοκλήρωσης πρακτικής άσκησης για τους καταρτισμένους τον ΣΑΕΚ από 24 σε 36 μήνες.

Και κλείνω με το Δημόσιο Πανεπιστήμιο με το οποίο ξεκίνησα. Παραλαμβάνουμε τη σκυτάλη από τους προκατόχους μου, από τη Νίκη Κεραμέως και τον Κυριάκο Πιερακάκη,  η Νίκη, είχε κιόλας νομοθετήσει και στο κομμάτι της αντιμετώπισης της βίας αλλά και της ασφάλειας. Ερχόμαστε να βελτιώσουμε το νομοθετικό πλαίσιο που υπήρχε, επαναλαμβάνω με σεβασμό και στο κομμάτι της ασφάλειας που για εμάς είναι συνώνυμο του να ασκείς ελεύθερα αυτό που είναι δημοκρατικό σου καθήκον μέσα στο πανεπιστήμιο. Και αυτή η ποινική προστασία της πανεπιστημιακής λειτουργίας εντάσσει ρητά και το θέμα της διατάραξης υπηρεσίας.

 Ένας μηχανισμός άμεσης αναστολής φοιτητικής ιδιότητας στις περιπτώσεις που έχουν προηγηθεί εισαγγελικές αποφάσεις με περιοριστικούς και για περιοριστικούς όρους. Πειθαρχική ευθύνη, πειθαρχικό συμβούλιο ανά ίδρυμα όπως μας είχαν ζητήσει, κύριε Υφυπουργέ, και οι Πρυτάνεις θεσμικές εγγυήσεις και   δυνατότητα παρέμβασης όπως γράφουν τα θεσμικά όργανα.

Ελεγχόμενη πρόσβαση με τεχνολογικά μέσα όπου χρειάζεται χωρίς περιορισμό της ελευθερίας του λόγου ή διακίνησης ιδεών και με απαραίτητες κάθε φορά DPA και ειδικές εκθέσεις μελέτης αντίκτυπου και για το κομμάτι των προσωπικών δεδομένων και απαραίτητες διευκρινήσεις, όπου χρειάζεται και αν χρειαστεί να το κάνουμε αυτό, για τη μη λήψη και καταγραφή των δεδομένων μέσα από εσωτερικό χώρο.

Αν κρίνουμε ότι αυτό χρειάζεται εμπλουτισμό θα το κάνουμε. Δε θα χρησιμοποιείται κάμερα εντός του χώρου που κάποιος εργάζεται ή εκεί που είναι το αμφιθέατρο ή εκεί που γίνεται το μάθημα. Να το βάλουμε ως μη λήψη και καταγραφή και τα δυο μας καλύπτουν. Να δούμε τη νομοτεχνική ούτως ή άλλως ρήση και να το αποτρέψουμε ως αξιοποίηση. Να πηγαίνουν στους χώρους π.χ. ο διάδρομος, χώροι οι οποίοι δεν επικαλύπτουν το ακαδημαϊκό έργο, αν είναι κάτι το οποίο μπορεί να μας βρει σύμφωνους.

Επαναλαμβάνω αυτό το οποίο λέω, ο σκοπός δεν είναι ο έλεγχος, ο σκοπός είναι η προστασία της ελευθερίας αλλά και η αποτροπή του φόβου. Είναι κάτι σημαντικό.

Πλήρες πλαίσιο αποζημιωτικής ευθύνης σε περίπτωση ζημιάς στην πανεπιστημιακή περιουσία και βέβαια εθνικό παρατηρητήριο ασφάλειας για τα ΑΕΙ. Επαναλαμβάνω, το ξαναλέω, το πιστεύω και οφείλω να το εκφράσω έτσι από καρδιάς, μακάρι να μη χρησιμοποιηθεί. Μακάρι να μη χρειάζεται κάποιος στο Υπουργείο να παρατηρεί ή να εποπτεύει τι θα γίνεται με μια περίπτωση που, δυστυχώς, θα έχουμε μια αξιόποινη πράξη, διαβαθμισμένη επαναλαμβάνω, ως προς το να βλέπουμε ποια είναι η εξέλιξή της.

Επειδή ακούστηκαν πολλά και άκουσα και από τα παιδιά για το ζήτημα των μελών ΔΕΠ ή το ζήτημα της οικονομικής ενίσχυσης, πάρα πολύ καίρια θέματα, ή την ασφάλεια, τη μέριμνα, το πως αισθάνονται ασφαλείς μέσα σε κτίρια.

 Να θυμίσω, λοιπόν, ότι από το 2019 και μετά, έχουμε μια σημαντικότατη αύξηση στα μέλη τα οποία έχουν διοριστεί μόνιμα μέλη ΔΕΠ στο ελληνικό πανεπιστήμιο. Είναι 3.445 άνθρωποι αυτή τη στιγμή που λειτουργούν ως μόνιμα μέλη ΔΕΠ στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Είναι πάρα πολύ σημαντικό, δε, να σας πω ότι η διαφορά, ήταν 678 το 2019, οι οποίοι διορίστηκαν και 987 το 2025. Μια σημαντική επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό.

Βέβαια, αυτή δεν έγινε μόνη της, γιατί την ίδια στιγμή από το 2019 μέχρι το 2025, είχαμε αύξηση στο επίπεδο του 27,74% στην ετήσια τακτική επιχορήγηση για τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια. Αύξηση στο ΠΔΕ, αύξηση στο ΕΣΠΑ, με συγκεκριμένα στοιχεία, γιατί ξέρω τώρα κουράζουν οι αριθμοί, σίγουρα κατά τη διάρκεια της δεύτερης ανάγνωσης.

Είναι μία θωράκιση του δικαιώματος για τη γνώση σε αυτούς οι οποίοι επένδυσαν πάρα πολλά χρόνια ώστε να μπουν στο ελληνικό πανεπιστήμιο και μια δεύτερη ευκαιρία ως προς τον ήδη υπάρχοντα νόμο γι’ αυτούς οι οποίοι είχαν πραγματικά πασχίσει και προσπαθήσει τα τελευταία χρόνια να ξαναέρθουν στο πανεπιστήμιο.

Βλέπετε ότι ήρθαμε με ειδικές ρυθμίσεις και για άτομα με αναπηρία στο 50% που δεν διαγράφεται κανείς, αλλά και τη μερική φοίτηση και την αναστολή με μία προσθήκη, για να μπορούμε να δώσουμε αυτή τη δεύτερη ευκαιρία στους ανθρώπους. Όταν είσαι κοντά στη λήψη πτυχίου και μόνο υπάρχει μια πρακτική, μπορεί να είναι η τελευταία εργασία, έρχεται και δίνεται η δυνατότητα να μπορέσεις να πάρεις το πτυχίο.

Επαναλαμβάνω, ειδικές περιπτώσεις για κατατακτήριες, οι οποίες είναι και αυξημένες μάλιστα στο ποσοστό και για τα περιφερειακά τμήματα, στα οποία δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ενίσχυσή τους, αλλά και να μπορείς να δώσεις σε μια άλλη σχολή σε περίπτωση που διαγράφεσαι από μία σχολή μετά από χρόνια που δεν υπάρχει παρουσία σου εκεί.

Επανερχομένη στη δεύτερη ανάγνωση, με μία ευχή πραγματικά, αυτά τα οποία σήμερα προβλέπονται, ελπίζοντας στη δική σας θετική ψήφο και θα γίνουν νόμος από την Παρασκευή και μετά, πρώτα απ’ όλα, να αποτελέσουν μια θεσμική δικλείδα έτσι ώστε να μπορούμε να ενεργούμε όλοι σε ένα περιβάλλον που μπορεί και καλλιεργεί αυτό το οποίο όλοι επιθυμούμε, την ακαδημαϊκή ελευθερία, τη δυνατότητα της ελευθερίας του λόγου χωρίς όμως να προκαλείται σε κανέναν ο φόβος από το να πηγαίνει στο πανεπιστήμιό του οποιαδήποτε ώρα της ημέρας. Ο φόβος από το να μπει σε ένα χώρο που είναι κατειλημμένος ή το να μπει σε ένα αμφιθέατρο και ξαφνικά να έρθει κάποιος ο οποίος θεωρεί ότι έχει περισσότερα δικαιώματα από σένα και να προσπαθήσει να τα αποστερήσει.

Νομίζω ότι σε αυτό μπορούμε να συμφωνήσουμε όλες και όλοι.

Κατά τα άλλα, να συζητήσουμε πραγματικά βελτιώσεις, τις οποίες οφείλουμε όλοι σε όλα αυτά τα παιδιά τα οποία συγχαρήκαμε πριν από λίγες μέρες και συνεχίζουμε να συγχαίρουμε ως μία πολυετή προσπάθεια.

Μια ευχή και για τα υπόλοιπα παιδιά, είμαι σίγουρη ότι θα βρουν πάρα πολλές ευκαιρίες και οφείλουμε συνεχώς να τις ενισχύουμε με ποιοτικές επιλογές.

Σας ευχαριστώ πολύ».

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Φέτα: Η έξυπνη τεχνική που τη διατηρεί φρέσκια και νόστιμη για έναν μήνα

1750 νέοι εκπαιδευτικοί ξεκινούν έως 30/7 Ειδική Αγωγή, Σχολ. Ψυχολογία, Παιδαγωγική και Ηγεσία

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γάζα
Γάζα - Μαρτυρία Ισραηλινού στρατιώτη: «Όποιος μπαίνει, πρέπει να πεθάνει» – Οι βάναυσες πρακτικές των IDF
«Είναι σαν την Άγρια Δύση»: Έφεδρος των IDF εξομολογείται τις κτηνωδίες του στρατού στη Γάζα
Γάζα - Μαρτυρία Ισραηλινού στρατιώτη: «Όποιος μπαίνει, πρέπει να πεθάνει» – Οι βάναυσες πρακτικές των IDF
Παιδιά στη Γάζα
Ισραηλινοί διανοούμενοι ζητούν διεθνείς κυρώσεις κατά του Ισραήλ: «Λιμοκτονεί τον λαό της Γάζας»
Επιστολή προσωπικοτήτων από το Ισραήλ για την Γάζα - Ζητούν τεράστιες κυρώσεις για το Τελ Αβίβ
Ισραηλινοί διανοούμενοι ζητούν διεθνείς κυρώσεις κατά του Ισραήλ: «Λιμοκτονεί τον λαό της Γάζας»