θρανία
Τι αντιπροτάσεις υπάρχουν και πώς μπορεί στην πράξη και με το μικρότερο δυνατό κόστος να βελτιωθεί το σύστημα;

Ο τρόπος πρόσβασης στα ΑΕΙ απασχολεί τόσο την εκπαιδευτική κοινότητα, όσο και - κατά βάση - τους μαθητές και τους γονείς τους. Κατά τεκμήριο απασχολεί και τις κυβερνήσεις, αφού πολύ συχνά ανακοινώνονται αλλαγές, τροποποιήσεις και βελτιώσεις που κάποιες φορές λύνουν προβλήματα, άλλες δημιουργούν νέα, ενώ άλλες φορές εξαγγέλονται, ξεχνιούνται και η ζωή συνεχίζεται...

Αφορμή για τη σημερινή ανάλυση είναι η πρόταση του προέδρου του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων σχετικά με την πρόσβαση στα ΑΕΙ.

Δείτε εδώ την πρόταση του καθηγητή Γιώργου Δάσιου σχετικά με το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Καταρχάς, κάποια καλοπροαίρετα σχόλια. Αν τα παιδιά εξετάζονται κάθε χρόνο μόνο σε τρία μαθήματα, με τα υπόλοιπα έξι τι θα γίνεται; Θα τα παρακολουθούν ή θα δίνουν έμφαση μόνο στα τρία που εξετάζονται;

Δεύτερον, αν κάποιο παιδί δεν τα πάει καλά στην Α' Λυκείου, πώς θα πειστεί να συνεχίσει την προσπάθεια και να δώσει με αξιώσεις εξετάσεις στη Γ Λυκείου;

Τρίτον, αν οι εξετάσεις γίνονται από Τράπεζα Θεμάτων ποιος ο λόγος να δοθεί η θέση σε ένα ΑΕΙ σε έναν μαθητή ή μια μαθήτρια και όχι σε έναν καλά προετοιμασμένο παπαγάλο;

Τέταρτον, σχετικά με τον βαθμολογικό πληθωρισμό που είναι υπαρκτό πρόβλημα και ορθά τοποθετημένη ως έννοια: Ο καθηγητής που βαθμολογεί έναν μαθητή ή μια μαθήτρια δεν περιγράφει αναγκαστικά μια στατική κατάσταση(πόσο αξίζει ο μαθητής τώρα) αλλά πόσο μπορεί να γράψει αν προσπαθήσει ή αν εστιάσει στη βελτίωση της απόδοσής του. Άρα ο βαθμός του καθηγητή είναι η "πίστη" του στο παιδί και η προσπάθεια ανύψωσης της ψυχολογίας του. Επομένως, ο βαθμός του καθηγητή του σχολείου απλώς δεν πρέπει να μετράει στην τελική βαθμολογία των εξετάσεων. 

Τι αντιπροτάσεις υπάρχουν και πώς μπορεί στην πράξη και με το μικρότερο δυνατό κόστος να βελτιωθεί το σύστημα;

Πρώτον, διατήρηση των ενδοσχολικών εξετάσεων στην Α' Λυκείου, που είναι τάξη γενικής παιδείας και απόκτησης γνώσεων και ικανοτήτων.

Δεύτερον, επαναφορά των Πανελλαδικών Εξετάσεων στη Β' Λυκείου με ταυτόχρονη επαναφορά τριών κατευθύνσεων (θετική, θεωρητική, τεχνολογική) όπως προ 20ετίας. Ο βαθμός των Πανελλαδικών της Β Λυκείου να μετράει ως ένα ποσοστό και στη Γ, εφόσον είναι καλύτερος. Έτσι, αναβαθμίζεται ο ρόλος της Β Λυκείου( γίνεται να μην υπάρχει Χημεία Κατεύθυνσης Β Λυκείου ;) και παράλληλα η εξέταση της Γ θα έχει το μαξιλαράκι ασφαλείας της Β.

Τρίτον, όπως και στη Β Λυκείου έτσι και στη Γ, να δίνονται έξι μαθήματα, Για παράδειγμα ο μαθητής της Θετικής να δίνει και Μαθηματικά και Βιολογία. Με αυτόν τρόπο δεν επιβάλεις στο μαθητή να διαλέξει αν θέλει να γίνει γιατρός ή μηχανικός από την αρχή της Γ Λυκείου, αλλά του δίνεις το περιθώριο να επιλέξει αφού ανακοινωθούν οι βαθμολογίες. Παράλληλα, δεν θα υπάρχει το σημερινό φαινόμενο όπου μαθητές της Υγείας υστερούν στα μαθηματικά. Ταυτόχρονα, σήμερα υπάρχει το ανεξήγητο φαινόμενο όπου μαθητής της Θετικής μπαίνει σε τμήμα πληροφορικής χωρίς να έχει διδαχθεί προγραμματισμό, ή μαθητής των Οικονομικών - Πληροφορικής μπαίνει σε τμήμα Μηχανικών χωρίς να έχει κάνει φυσική. 

Τέταρτον, η Γ Λυκείου να είναι αμιγώς τάξη προετοιμασίας. Περισσότερες ώρες στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, λιγότερες ώρες στα υπόλοιπα(πλην γυμναστικής). Οι διδάσκοντες των μαθημάτων που δεν εξετάζονται Πανελλαδικώς συνεχίζουν κανονικά να διδάσκουν στην Α και στη Β Λυκείου και οι ώρες που θα είχαν στη Γ, θα αφιερώνονται σε διοικητικό ή όποιο άλλο έργο εντός σχολείου. 

Πέμπτον, αλλαγή στο ύφος και στη δομή των εξετάσεων. Όχι τράπεζες θεμάτων, όχι τυποποιημένα πράγματα, όχι ξερές μεθοδολογίες. Περισσότερα πειραματικά ερωτήματα, σύνδεση με πρακτικές εφαρμογές στη Φυσική και στη Χημεία και περισσότερη επιμονή στην κατανόηση φαινομένων και μελέτης τους. (Ρωτήστε έναν αριστούχο της θετικής γιατί ο ουρανός είναι μπλε, αν σας απαντήσει πολύ πιθανώς να το έχει διαβάσει από μόνος του ή να του το είπε ο εμπνευσμένος καθηγητής του εκτός ύλης).Το κυπριακό μοντέλο εξέτασης ή το μοντέλο του ΙΒ είναι δύο εξαιρετικές περιπτώσεις που μπορούν να δώσουν αυτό το κάτι που λείπει απ' τη Φυσική και τη Χημεία τα τελευταία χρόνια.

Πολλά μπορούν να προστεθούν ή να βελτιωθούν. Είναι σαφές ότι προτάσεις υπάρχουν, άνθρωποι που θα τις εφαρμόσουν υπάρχουν και πολλή τεχνογνωσία επίσης. Κάτι ακόμα: Οι πιο ειδικοί πάνω στο θέμα είναι, κατά τη γνώμη μου, οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί. Ας ακούσουμε τη γνώμη τους, πάντα είναι δίκαιο να εκφράζονται οι ειδικοί, ακόμα κι αν δεν είναι αυτοί που αποφασίζουν.

Καλό και ξεκούραστο καλοκαίρι σε όλη τη μάχιμη εκπαιδευτική κοινότητα !

*Δημήτρης Μπρούμας - φυσικός

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πώς λέγεται στα ελληνικά η «ντομάτα»;

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 21/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Κωνσταντίνος Βλάσης
Καταγγελίες για αδιαφάνεια και καθυστερήσεις στις εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ – Τι απαντά ο Κωνσταντίνος Βλάσης
Καταγγελίες για αδιαφάνεια στις εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων ΙΕΚ – Η απάντηση του υφυπουργού Παιδείας Κωνσταντίνου Βλάση
Καταγγελίες για αδιαφάνεια και καθυστερήσεις στις εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ – Τι απαντά ο Κωνσταντίνος Βλάσης
opekepe.jpg
Ένοχοι οι 13 κατηγορούμενοι στη Φθιώτιδα για το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ - Φυλάκιση από 6 έως 40 μήνες
Σε τέσσερις καταδικασθέντες αναγνωρίστηκε το ελαφρυντικό του σύννομου βίου, ενώ οι ποινές κυμάνθηκαν από 6 έως 40 μήνες φυλάκισης
Ένοχοι οι 13 κατηγορούμενοι στη Φθιώτιδα για το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ - Φυλάκιση από 6 έως 40 μήνες