baseis_eisagogis_2021_aei
Η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής δημιουργεί στρεβλώσεις, κοινωνικές αδικίες και τεχνητά εμπόδια, αφήνοντας χιλιάδες υποψήφιους εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης – την ώρα που τα Πανεπιστήμια αδυνατούν να καλύψουν τις προβλεπόμενες θέσεις τους

Καθώς οι υποψήφιοι στις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025 περιμένουν με αγωνία τα αποτελέσματα των βάσεων εισαγωγής, έρχεται ξανά στο προσκήνιο ένα ζήτημα που αντί να εξομαλύνει τις αδυναμίες του συστήματος, τις εντείνει: η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ).

Ένα μέτρο που εφαρμόζεται με πρόφαση την αναβάθμιση των πανεπιστημίων, αλλά στην πράξη αποκαλύπτει τις στρεβλώσεις και τις βαθιές κοινωνικές ανισότητες που κουβαλά η Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα μας.

Οι υποψήφιοι φορτώνονται το βάρος ενός αποτυχημένου συστήματος

Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα συνεχίζει να απογοητεύει. Με διδασκαλία αποστήθισης, χωρίς ουσιαστική παιδαγωγική έμπνευση, χωρίς ενίσχυση δεξιοτήτων και χωρίς προσαρμογή στις πραγματικές ανάγκες της εποχής, οι μαθητές φτάνουν στην Γ' Λυκείου με σημαντικά κενά.

Και τότε καλούνται να παίξουν την τύχη τους σε ένα χρόνο, βασιζόμενοι συχνά στους «μάγους» των φροντιστηρίων, σε μια προσπάθεια να καλύψουν σε λίγους μήνες όσα δεν δόθηκαν ουσιαστικά σε χρόνια.

Μέτρο ισότητας ή εργαλείο αποκλεισμού;

Με αυτό το δεδομένο, η ΕΒΕ έρχεται να αποκλείσει, και όχι να βοηθήσει. Αντί να ενισχύσει την ποιότητα των σπουδών ή να υποδείξει τρόπους βελτίωσης των υποψηφίων, κόβει ευκαιρίες ζωής. Μαθητές που θα μπορούσαν να δοκιμάσουν και να εξελιχθούν μέσα στα ΑΕΙ, μένουν εκτός – όχι επειδή δεν αξίζουν, αλλά επειδή η στατιστική τους «μάσησε» στον μηχανισμό της ΕΒΕ.

Και σαν να μην έφτανε αυτό, σε πολλές περιπτώσεις, μαθητές εισάγονται σε σχολές για τις οποίες δεν έχουν καμία πραγματική γνωστική βάση. Για παράδειγμα, υποψήφιοι από το 4ο επιστημονικό πεδίο περνούν σε πολυτεχνικές σχολές, χωρίς να έχουν εξεταστεί σε κρίσιμα μαθήματα όπως Φυσική ή Χημεία.

Τριπλή αντίφαση: ΕΒΕ, ιδιωτικά και... προσποιητή αριστεία

Η πολιτεία ζητά υψηλότερες επιδόσεις από τα παιδιά, ενώ ταυτόχρονα επιτρέπει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στα οποία μπορούν να φοιτήσουν υποψήφιοι με πολύ χαμηλότερες βαθμολογίες. Πώς γίνεται κάποιος με 16.000 μόρια να μη δικαιούται θέση σε Δημόσιο Πανεπιστήμιο, ενώ ένας άλλος με 10.000 μόρια να έχει «άνοιγμα» σε Ιατρική μέσω του ιδιωτικού τομέα;

Και σαν να μην έφτανε αυτό, τα ίδια τα τμήματα αποφασίζουν τον συντελεστή της ΕΒΕ που θα ισχύει για την εισαγωγή τους. Έτσι δημιουργείται ένα καθεστώς «τεχνητής δυσκολίας», με στόχο την προσέλκυση μόνο «αρίστων».

Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της Αρχιτεκτονικής Πάτρας, η οποία επιμένει να διατηρεί τον υψηλότερο συντελεστή ΕΒΕ της χώρας – ακόμα και σε σχέση με το ΕΜΠ. Το αποτέλεσμα; 79 από τις 102 θέσεις μένουν κενές.

Δημόσια πανεπιστήμια με... ιδιωτική λογική

Το φαινόμενο αυτό προκαλεί εύλογα ερωτήματα. Ποια είναι η λογική ενός δημόσιου πανεπιστημίου που – ενώ χρηματοδοτείται από τους πολίτες – διαμορφώνει τις προϋποθέσεις έτσι ώστε να έχει... λιγότερους φοιτητές απ’ όσους μπορεί να δεχθεί;

Μήπως τελικά ο αποκλεισμός δεν αφορά μόνο τους «αδύναμους» μαθητές, αλλά και την ίδια τη δημόσια εκπαίδευση;

Η πολιτική της "μη εισόδου" και η αγορά που περιμένει

Το φαινόμενο είναι γενικευμένο. Από σχολές Φυσικής και Μαθηματικών, μέχρι τμήματα Η/Υ, Πληροφορικής και Νοσηλευτικής, οι κενές θέσεις ξεπερνούν σε πολλές περιπτώσεις το 60-70% της δυναμικότητάς τους. Ενδεικτικά:

  • Μουσικών Σπουδών (Ιωάννινα): 93% κενές θέσεις

  • Η/Υ & Πληροφορικής (Ιωάννινα): 89%

  • Αρχιτεκτονική Πάτρας: 77%

  • Φυσικοθεραπείας (Λαμία): 74%

Εάν αυτό δεν είναι συστημικός αποκλεισμός, τότε τι είναι; Όταν το 1/3 των υποψηφίων μένει εκτός ΑΕΙ, η αγορά της ιδιωτικής εκπαίδευσης δεν χρειάζεται άλλη διαφήμιση. Η ΕΒΕ λειτουργεί σαν προθάλαμος πελατείας για τα νέα – και όχι πάντα αξιόπιστα – ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Αντί επιλόγου: Να μιλήσουμε με ειλικρίνεια

Η πρόθεση να διασφαλιστεί ένα ελάχιστο επίπεδο γνώσεων για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια είναι απολύτως θεμιτή. Όμως η εφαρμογή της ΕΒΕ, χωρίς υποστηρικτικά μέτρα, χωρίς εκπαιδευτική αναδιάρθρωση, χωρίς ενίσχυση των σχολείων και των εκπαιδευτικών, μοιάζει περισσότερο με μέτρο κοινωνικής απορρύθμισης, παρά με εκπαιδευτική πολιτική.

Το ζητούμενο δεν είναι να αποκλείσουμε μαθητές, αλλά να τους προετοιμάσουμε καλύτερα. Η ΕΒΕ – έτσι όπως εφαρμόζεται – δεν είναι εργαλείο αξιοκρατίας. Είναι μια καλοστημένη παγίδα αποκλεισμού.

ΚΕΝΕΣ ΘΕΣΕΙΣ 2024 ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ (90%)

ΤΜΗΜΑ ΣΧΟΛΗ

ΠΟΛΗ

ΕΙΔ. ΜΑΘ EBE 2024

Βάση 2024 Βάση 2023

ΘΕΣΕ ΙΣ

ΕΠΙ Τ/ ΝΤΕ Σ

KEN ΕΣ

ΠΟΣΟΣΤ 0 ΚΕΝΩΝ ΘΕΣΕΩΝ

Μουσικών Σπουδών (Παν. Ιωαννίνων)

Άρτα

(**) 14.63

15.250 11.790

150

10

140

93,33%

Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών & Πληροφορικής

Ιωάννινα

14.58

14.761 14.762

211

23

188

89,10%

Φυσικής Κρήτης

Ηράκλειο

12.76

12.784 12.825

118

26

92

77,97%

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών

Πάτρα

(**) 15.74

18.554 18.854

102

23

79

77,45%

Φυσικοθεραπείας

Λαμία

14.38

14.140 13.180

113

29

84

74,34%

Χημικών Μηχανικών - Δυτ. Μακεδονίας

Κοζάνη

14.58

14.485 14.780

145

46

99

68,28%

Φυσικής

Θεσσαλονίκη

14.58

14.237 14.576

146

54

92

63,01%

Νοσηλευτικής Δυτ. Αττικής

Αιγάλεω

13.18

13.175 12.850

191

71

120

62,83%

Μηχανικών Η/Y & Πληροφορικής

Πάτρα

14.58

14.260 14.753

192

72

120

62,50%

Οικονομικών Επιστημών Κρήτης

Ρέθυμνο

11.43

10.925 10.885

226

85

141

62,39%

Γεωγραφίας Χαροκοπείου

Αθήνα

11.43

11.425 10.775

60.

23

37

61,67%

Γεωπονίας

Θεσσαλονίκη

14.38

14.290 13.870

176

68

108

61,36%

Μαθηματικών

Θεσσαλονίκη

14.58

14.460 14.735

114

47

67

58,77%

Μαθηματικών

Αθήνα

14.58

14.405 14.725

181

82

99

54,70%

Επιστημών Διατροφής & Διαιτολογίας - ΔΙ.ΠΑ.Ε.

Θεσσαλονίκη

14.38

14.210 13.540

96

46

50

52,08%

Βιοϊατρικών Επιστημών - ΔΙ.ΠΑ.Ε.

Θεσσαλονίκη

14.38

14.365 13.720

194

93

101

52,06%

Φυσικής

Αθήνα

14.58

14.183 14.634

157

93

64

40,76%

Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας Παν. Πατρών

Πάτρα

11.43

10.940 10.755

184

117

67

36,41%

Αγρονόμων & Τοπογράφων Μηχανικών ΕΜΠ

Αθήνα

14.58

14.575 14.775

69

44

25

36,23%

Ιστορίας & Αρχαιολογίας

Θεσσαλονίκη

12.57

12.575 14.125

150

98

52

34,67%

Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης Πολυτ. Κρήτης

Χανιά

12.47

12.030 12.130

132

89

43

32,58%

Μηχανολόγων Μηχανικών Δυτ. Μακεδονίας

Κοζάνη

14.58

14.518 14.804

200

136

64

32,00%

Αγρονόμων & Τοπογράφων Μηχανικών

Θεσσαλονίκη

12.76

12.695 12.960

80

56

24

30,00%

Μαιευτικής Δυτ. Αττικής

Αιγάλεω

13.18

13.175 12.850

101

71

30

29,70%

Ηλεκτρολόγων Μηχ/κών & Μηχ/κών Η/Υ Πολυτ. Κρήτης

Χανιά

14.58

14.492 14.785

191

137

54

28,27%

Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Η/Υ Θράκης

Ξάνθη

14.58

14.120 14.750

238

180

58

24,37%

Πολιτικών Μηχανικών

Πάτρα

14.58

14.285 14.750

151

118

33

21,85%

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Οι «Σεϋχέλλες» της Αττικής: Η παραλία-έκπληξη μόλις 1,5 ώρα από την Αθήνα!

Προσοχή! Ανακαλείται εμφιαλωμένο νερό λόγω πιθανής μόλυνσης

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 11/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

keik
Vegan banana bread με 5 μόνο υλικά
Με λίγα και απλά υλικά, φτιάχνεται εύκολα και προσφέρει ένα απολαυστικό και υγιεινό αποτέλεσμα, ιδανικό για κάθε ώρα της ημέρας.
Vegan banana bread με 5 μόνο υλικά
paideias
Έρχεται αποζημίωση για εκπαιδευτικούς: Τι προβλέπει η νέα διάταξη του Υπουργείου Παιδείας για συμμετοχή σε δράσεις, ομίλους και αξιολογήσεις
Αποζημίωση για Εκπαιδευτικούς – Τι προβλέπει το νέο σχέδιο νόμου του ΥΠΑΙΘΑ
Έρχεται αποζημίωση για εκπαιδευτικούς: Τι προβλέπει η νέα διάταξη του Υπουργείου Παιδείας για συμμετοχή σε δράσεις, ομίλους και αξιολογήσεις
φοιτητές
Ηχηρό μήνυμα από τη Σύνοδο Πρυτάνεων: Χρηματοδότηση τώρα – Όχι διαγραφές φοιτητών
Πρυτάνεις: χρηματοδότηση τώρα στα Πανεπιστήμια – όχι διαγραφές όσων παλεύουν για πτυχίο – Επίθεση ΜΑΤ σε φοιτητές και διοικητικούς
Ηχηρό μήνυμα από τη Σύνοδο Πρυτάνεων: Χρηματοδότηση τώρα – Όχι διαγραφές φοιτητών