ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Ζαχαράκη : "Κομμάτι του Εθνικού Απολυτηρίου θα είναι και το κρατικό πιστοποιητικό για την πληροφορική, για να μπορούν τα παιδιά εντός του σχολείου να έχουν δημόσια δυνατότητα παροχής εξειδίκευσης και τεχνογνωσίας κυρίως για τα ψηφιακά, αλλά και το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας στην ηλεκτρονική του μορφή. Και τα δύο έχουν ενταχθεί σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα από το ΕΣΠΑ, ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν πολύ νωρίτερα",

Την έναρξη ενός ευρύ εθνικού διαλόγου για το μέλλον του Λυκείου, του Εθνικού Απολυτηρίου και του συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Η υπουργός εμφανίστηκε κατηγορηματική ως προς την αποφυγή αιφνιδιαστικών αλλαγών, διαβεβαιώνοντας ότι δεν θα αλλάξει το ισχύον σύστημα Πανελλαδικών για τους σημερινούς μαθητές. Οι αλλαγές θα τεθούν σε πλήρη εφαρμογή μετά το 2029, δίνοντας χρόνο για διαβούλευση, θεσμική ωρίμανση και συνεννόηση. 

«Δεν θέλουμε να αιφνιδιάσουμε. Θέλουμε να δώσουμε προοπτική στο σύστημα. Είναι χρέος μας να ξεκινήσουμε με υπευθυνότητα και σαφές χρονοδιάγραμμα», τόνισε η κ. Ζαχαράκη.

Τι περιλαμβάνει το σχέδιο: Το νέο Λύκειο και το Εθνικό Απολυτήριο

Η Υπουργός Παιδείας παρουσίασε τις βασικές κατευθύνσεις του σχεδίου:

  • Εθνικό Απολυτήριο που θα λειτουργεί και ως τίτλος πρόσβασης στα ΑΕΙ

  • Σύνδεση με το Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής και Γλωσσομάθειας

  • Ψηφιακό φροντιστήριο και ενισχυμένη Τράπεζα Θεμάτων

  • Νέα σχολικά βιβλία, διαθέσιμα από τον Σεπτέμβριο του 2025 σε ψηφιακή μορφή για διαβούλευση από εκπαιδευτικούς και επιστημονικές ενώσεις

  • Αναβάθμιση του ρόλου του σχολείου, με έμφαση στην συνολική πρόοδο και όχι μόνο στη στιγμή των εξετάσεων

Η πρόθεση είναι η σταδιακή μετατόπιση από την εξεταστικοκεντρική λογική, με μέριμνα για την ψυχική υγεία των μαθητών. 

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

"Είναι ώρα, αλλά και ανάγκη, να αρχίσουμε να συζητάμε υπερκομματικά, ώστε να οδηγηθούμε προς το τέλος πλέον του 2026, σε μία άποψη και σε μία πρόταση, ειδικά για την εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου, που θα μπορεί να είναι εφαρμόσιμη από το 2029 -2030 και μετά", διαβεβαίωσε η Υπουργός Παιδείας, τα μέλη της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

"Είναι σημαντικό να πούμε ότι ο,τιδήποτε γίνεται στην εκπαίδευση θέλει χρόνο. 'Αρα τα παιδιά που είναι στο λύκειο αυτή τη στιγμή δεν πρόκειται να δώσουν εξετάσεις με κάποιο άλλο σύστημα, γιατί είναι παιδιά που έχουν ήδη αρχίσει να προετοιμάζονται. Θα ήταν τουλάχιστον ανεύθυνο από πλευράς μας να κάνουμε αλλαγές εν κινήσει όταν κάποιος είναι ήδη μέσα σε συγκεκριμένη βαθμίδα", επεσήμανε η κ. Ζαχαράκη.

Παράλληλα, συμφώνησε με τον τομεάρχη παιδείας του ΠΑΣΟΚ, Στέφανο Παραστατίδη, -το κόμμα του οποίου αιτήθηκε την σύγκλιση της Επιτροπής- ότι "η σημερινή συνεδρίαση πρέπει να αποτελέσει ένα εναρκτήριο λάκτισμα για το ξεκίνημα ενός θεσμικού, ουσιαστικού, ανοιχτού και αξιόπιστου διαλόγου με οδικό χάρτη και σαφές χρονοδιάγραμμα για την αναμόρφωση του Λυκείου, το Εθνικό Απολυτήριο και το Σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ".

"Ο θεσμός των εισαγωγικών εξετάσεων, είναι ένα διαχρονικό σημείο αναφοράς για τη χώρα μας, έχει ισχυρό μορφωτικό κοινωνικό και συναισθηματικό αποτύπωμα, με δεκαετίες εφαρμογής διαφορετικών μοντέλων και με δοκιμασίες στον αριθμό μαθημάτων.

Η πρόταση λοιπόν για το Εθνικό Απολυτήριο, δεν είναι απλά μια κουβέντα για μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που θα ήθελε κάποιος υπουργός να φέρει σε πέρας, γιατί ξέρουμε ότι αυτά θέλουν χρόνο και συνήθως δεν συνδέονται με υπουργικές θητείες.

Έχουμε επίγνωση ότι είναι μια κουβέντα που θα τραβήξει καιρό και θέλει πολύ περισσότερο χρόνο για να αποδώσει καρπούς, αλλά έχουμε το εθνικό χρέος και καθήκον να ξεκινήσουμε και να γίνει αυτή η συζήτηση συγκεκριμένη και με χρονοπρογραμματισμό", υπογράμμισε η κ. Ζαχαράκη και συμπλήρωσε:

"Μαζί με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, αλλά κυρίως με μπροστάρηδες τους εκπαιδευτικούς μας, γιατί χωρίς αυτούς δεν μπορεί να γίνει τίποτα, θέλουμε να μετατοπίσουμε το βάρος από την "εξεταστικοκεντρική" λογική προς μία λογική που δίνει βάση και έμφαση στην συνολική διαδρομή και στην πρόοδο του μαθητή. Θέλουμε ο ρόλος του σχολείου να ενισχυθεί.

Γνωρίζουμε μέσα από πολλές διεθνείς μελέτες, ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι μια στρεσογόνος διαδικασία η οποία, ειδικά για τα παιδιά σε ευαίσθητη ηλικία, τα αγχώνει πάρα πολύ όχι μόνο την ώρα της εξέτασης, αλλά και την περίοδο της προετοιμασίας. Δείχνουν ότι το 20% με 25% των εφήβων εμφανίζουν τα συμπτώματα αυτά, με τα κορίτσια και τους μαθητές από τις πιο κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, να επηρεάζονται περισσότερο".

Όπως τόνισε η Υπουργός Παιδείας, "είναι σωστός ο χρονισμός, πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, για να έχουμε πολύ χρόνο μπροστά μας να αφιερώσουμε, και να συζητήσουμε πιο είναι αυτό το λύκειο που θέλουμε και επιθυμούμε, και τι κάνουμε".

Στη συνέχεια, μίλησε για "την ανάγκη επαναπροσδιορισμού των πανελλαδικών εξετάσεων, με ένα νέο μοντέλο που θα έχει επίκεντρο τον μαθητή", σημειώνοντας ότι "η συζήτηση δεν πρέπει να συνδέεται με κυβερνητικές θητείες".

"Η Ελλάδα δικαιούται και μπορεί να προχωρήσει σε μια δική της τολμηρή, αλλά ισορροπημένη μεταρρύθμιση, όπως αυτή που προτείνουμε με το Εθνικό Απολυτήριο.

Ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, προτείνει την σύνδεση των πανελλαδικών εξετάσεων με το Εθνικό Απολυτήριο , όπως εφαρμόζεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, με την ουσιαστική ενίσχυση του μορφωτικού ρόλου του λυκείου, με νέα βιβλία, τα οποία αυτή τη στιγμή συγγράφονται, παραδίδονται, και από τον Σεπτέμβριο του 2025, θα είναι διαθέσιμα στους εκπαιδευτικούς για να τα αξιολογήσουν στην ψηφιακή τους μορφή, να στείλουν τα σχόλια και τις προτάσεις τους. Και βέβαια είναι ανοιχτό και στις επιστημονικές ενώσεις και σε όλους όσους πραγματικά μπορούν να συνεισφέρουν πραγματικά στο πολύ σημαντικό αυτό κομμάτι", υπογράμμισε.

Έμφαση έδωσε η κ. Ζαχαράκη, στην απαραίτητη ενίσχυση της Τράπεζας Θεμάτων, η οποία, όπως είπε, "στο νέο σύστημα με το Εθνικό Απολυτήριο θα είναι ένα βασικό εργαλείο ίσως από τα βασικότερα".

"Σίγουρα μια νοοτροπία που υπάρχει δεν αλλάζει εν μια νυκτί. Ούτε μπορώ να πω ότι ένας υπουργός θα βγάλει ένα μαγικό ραβδί και ξαφνικά θα αλλάξει η προσέγγιση του φροντιστηρίου. Αυτό όπως που θέλω να παραθέσω και να αξιολογήσετε είναι οι σοβαρές προσπάθειες που γίνονται τα τελευταία χρόνια όπως αυτή με το ψηφιακό φροντιστήριο", σημείωσε.

Ακόμα, η κ. Ζαχαράκη έκανε λόγο "για έναν αξιόπιστο τίτλο σπουδών που θα ανοίγει δρόμους, όχι μόνο προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά και προς τη γνώση, την αυτογνωσία και την προσωπική ανάπτυξη".

"Κομμάτι του Εθνικού Απολυτηρίου θα είναι και το κρατικό πιστοποιητικό για την πληροφορική, για να μπορούν τα παιδιά εντός του σχολείου να έχουν δημόσια δυνατότητα παροχής εξειδίκευσης και τεχνογνωσίας κυρίως για τα ψηφιακά, αλλά και το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας στην ηλεκτρονική του μορφή. Και τα δύο έχουν ενταχθεί σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα από το ΕΣΠΑ, ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν πολύ νωρίτερα", τόνισε.

"Είμαι εδώ, και είμαστε εδώ, για να σας ακούσουμε, και δεν θα είναι η τελευταία φορά που θα συζητήσουμε. Θέλουμε και πιστεύουμε στο κομμάτι του Εθνικού διαλόγου. Και ξέρετε ότι οι άνθρωποι της εκπαίδευσης, βρίσκουμε τον τρόπο να συνεννοούμαστε, από όλα τα κόμματα και από όλες τις προσεγγίσεις γιατί βάζουμε το καλό των παιδιών πάνω από όλα", κατέληξε η κ. Ζαχαράκη.

Παρεμβάσεις

Ο καθηγητής Γιώργος Μπαμπινιώτης τόνισε την ανάγκη βαθιού επαναπροσδιορισμού: «Έχουμε ένα Λύκειο απαξιωμένο και ένα απολυτήριο που δεν μετράει πουθενά. Οφείλουμε να προχωρήσουμε σε ένα νέο μοντέλο που θα αποκαθιστά τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου και θα μειώνει την εξάρτηση από τα φροντιστήρια».

Ο ίδιος πρότεινε την πλήρη κατάργηση των πανελλαδικών στο μέλλον, αντικαθιστώντας τις από ένα αξιόπιστο Εθνικό Απολυτήριο.

Τι λένε τα κόμματα: Στήριξη, επιφυλάξεις και αιχμές

Η συνεδρίαση ανέδειξε ένα ευρύ φάσμα απόψεων:

  • ΠΑΣΟΚ (Στ. Παραστατίδης): Υποστήριξε την ανάγκη για θεσμικό, ανοιχτό και πολυεπίπεδο εθνικό διάλογο με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για την καταγραφή συμπερασμάτων. Ζήτησε να μην υπάρξει "άλλη μία άγονη συζήτηση".

  • ΣΥΡΙΖΑ (Δ. Καλαματιανός): Κατήγγειλε το υφιστάμενο σύστημα ως αχρονιστικό και άνισο, ενώ προειδοποίησε ότι το Εθνικό Απολυτήριο ενδέχεται να πολλαπλασιάσει τις εξετάσεις και να εντείνει την παραπαιδεία.

  • ΚΚΕ (Ι. Δελής): Μίλησε για "εξοντωτικό σύστημα με ταξικά φίλτρα" και χαρακτήρισε το σχέδιο ως "Λύκειο φαρμάκι".

  • Νέα Αριστερά (Μ. Τζούφη): Εξέφρασε ανησυχίες για τη μονιμοποίηση των εξετάσεων και την οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών.

  • Ελληνική Λύση: Ζήτησε εκκίνηση των μεταρρυθμίσεων από την προσχολική ηλικία και αναβάθμιση του επαγγελματικού προσανατολισμού.

  • ΝΙΚΗ & Πλεύση Ελευθερίας: Τόνισαν την ανάγκη για ισότιμη πρόσβαση, ενίσχυση των καλλιτεχνικών μαθημάτων και συμμετοχική διαβούλευση με εκπαιδευτικούς.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Η ελληνική συνταγή που ξετρέλανε το TikTok – Με μόνο 3 υλικά

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 11/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Κέντρα Καινοτομίας
Σοφία Ζαχαράκη: 13 Κέντρα Καινοτομίας σε όλη την Ελλάδα από τη νέα σχολική χρονιά
Τα Κέντρα Καινοτομίας θα λειτουργήσουν από το σχολικό έτος 2025-2026, αποτελώντας κόμβο εκπαίδευσης, τεχνολογίας και δημιουργικότητας, για...
Σοφία Ζαχαράκη: 13 Κέντρα Καινοτομίας σε όλη την Ελλάδα από τη νέα σχολική χρονιά
λαπτ
Εννέα υποτροφίες για προγράμματα σπουδών επαγγελματικής εκπαίδευσης σε νέες και νέους από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Φέτος, δεν απαιτούνται κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια για την παροχή των υποτροφιών, αλλά μπορούν να αιτηθούν υποτροφίας όλοι οι νέοι και όλες οι νέες...
Εννέα υποτροφίες για προγράμματα σπουδών επαγγελματικής εκπαίδευσης σε νέες και νέους από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
κινι
Μαζική κινητοποίηση στην Αν. Αττική ενάντια στη δίωξη του Κώστα Τουλγαρίδη - «Μια γροθιά μέχρι τη νίκη»
Ο εκπαιδευτικός κόσμος στο πλευρό του Τουλγαρίδη
Μαζική κινητοποίηση στην Αν. Αττική ενάντια στη δίωξη του Κώστα Τουλγαρίδη - «Μια γροθιά μέχρι τη νίκη»