aksiologisi
Η αξιολόγηση στα Δημόσια Σχολεία: Μεταξύ προσόντων και πολιτικών παρεμβάσεων

Ένας εκπαιδευτικός εξηγεί στον γιο του ότι η αξιολόγηση στο δημόσιο σχολείο δεν βασίζεται πάντα στα πραγματικά προσόντα, αλλά συχνά επηρεάζεται από κομματικές προτιμήσεις και γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Παρά τις μεταπτυχιακές σπουδές και την εμπειρία του, δηλώνει πως η πραγματική αξιολόγηση γίνεται μέσα από την καθημερινή εργασία και την αναγνώριση των μαθητών, ενώ η επίσημη διαδικασία είναι πολλές φορές ανεπαρκής και προσχηματική.

Τέλος, καταγγέλλει πως το σύστημα παραμένει αποκομμένο από την πραγματικότητα, αφήνοντας τα δημόσια σχολεία και τους εκπαιδευτικούς αδικημένους και υποστελεχωμένους.

Διαβάστε αναλυτικά το κείμενο:

Ακούγοντάς με τις προάλλες να σκυλοβρίζω όσο άκουγα εκπομπή ...έγκριτου ΑΡΔ στο One channel, ο μεγάλος γιος (17χρονος για την ακρίβεια) με ρώτησε αυστηρά:

“Δηλαδή εσύ μπαμπά δε θες να αξιολογηθείς; Και γιατί παρακαλώ”;

Ευτυχώς θυμήθηκα πως εκτός από πληροφορικός και πατέρας, είμαι και εκπαιδευτικός, οπότε όφειλα να απαντήσω ήρεμα και με κάθε σοβαρότητα στον μαθητή του Λυκείου. Έτσι ξεκίνησα με τα τετριμμένα και προέκυψε ο παρακάτω διάλογος:

- Κι όμως έχω εμμέσως αξιολογηθεί αγαπητέ. Μάλιστα πήρα χαμηλό βαθμό.

- Πόσο χαμηλό;

- Τόσο που ούτε υποδιευθυντής δεν μπόρεσα να γίνω στο σχολείο όπου υπηρετούσα επί 15 περίπου χρόνια. Κι ας έχω και μεταπτυχιακές σπουδές με άριστα και τα περισσότερα … “ένσημα” μεταξύ των υποψηφίων. Τη θέση δε που έχω τώρα στο Τμήμα Πληροφορικής της Δ/νσης Δ. Ε. την απέκτησα επειδή ήμουν ο μόνος υποψήφιος. Τόσα χρόνια που η συγκεκριμένη θέση (ΚΕΠΛΗΝΕΤ) είχε επίδομα, δεν τολμούσα καλά – καλά να κάνω αίτηση για εκεί ώστε να γλιτώσω τουλάχιστον το πέρα-δώθε στην κωμόπολη όπου υπηρετώ.

- Ε, αν οι άλλοι είχαν περισσότερα προσόντα, σωστά τους προτιμούσαν.

- Συμφωνώ. Είχαν όντως προσόντα! Μπορεί κάποιοι να μην είχαν καν πτυχίο Πληροφορικής, όμως ήταν του … κόμματος κι αυτό αρκούσε.

- Εντάξει. Αυτά συνέβαιναν παλιά. Ξέρω όμως πως τώρα υπάρχει το ΑΣΕΠ και επιπλέον κατά την αξιολόγησή σου θα εξεταστείς πάνω στη δουλειά, μέσα δηλ. στο μάθημα. Τι σχέση μπορεί να έχει αυτό με τα κομματικά;

- Ποιος και πώς θα με εξετάσει τέκνον μου; Θα σου άρεσε εσένα να σε βαθμολογούσε ο Γυμναστής στα Μαθηματικά ή η γιαγιά σου -που δεν έχει διδάξει ποτέ- στα Αρχαία; Πώς θα σου φαινόταν να επέλεγα εγώ τερματοφύλακα για την Αναγέννηση Καρδίτσας, όταν δεν έχω παίξει ποτέ τέρμα στη ζωή μου;

- (Γελώντας). Καλά, εσύ μπαμπά από καμιά θέση δεν ξέρεις. Μικρός δεν έπαιζες καθόλου μπάλα;

- Ναι. Δεν “το είχα”, η αλήθεια είναι. Καλώς ή κακώς προτιμούσα να διαβάζω Ιούλιο Βέρν όταν οι άλλοι τρέχαν στις αλάνες. Πώς θα τους φαινόταν τώρα αν άκουγαν πως έγινα δήθεν διάσημος προπονητής ποδοσφαίρου; Θυμάμαι όμως έναν μεγάλο παίκτη, τον Εγγλέζο Γκάρυ Λίνεκερ, ο οποίος είχε πει: “Το ποδόσφαιρο είναι ένα άθλημα που παίζουν 22 παίκτες και στο τέλος νικούν οι Γερμανοί”.

- Υποννοείς κάτι μ’ αυτό το τελευταίο;

- Φυσικά. Αλλά θα μου δώσεις τον χρόνο να το κάνω πιο … λιανά μιας κι εσύ ξεκίνησες την κουβέντα.

- Εντάξει. Έχω λίγη ώρα ως να πάω στο φροντιστήριο.

- Πριν λίγο με διέκοψες ενώ άκουγα ειδήσεις. Παρεμπιπτόντως: Είναι Μάϊος. Πότε ήρθε καθηγητής Γαλλικών στο Γυμνάσιο του αδερφού σου; Κανονικά έχει και Γαλλικά στο πρόγραμμα.

- Δεν έχει έρθει ακόμα. Στα Γαλλικά εξακολουθούν νομίζω να μην τους βάζουν βαθμό.

- Κι όμως στις ειδήσεις λέει πως όλα είναι κομπλέ στα σχολεία. Η κυβέρνηση λοιπόν, ενώ: Αφήνει τα σχολεία χωρίς εκπαιδευτικούς, τα δημόσια νοσοκομεία χωρίς γιατρούς και λοιπό νοσηλευτικό προσωπικό, τους δασκάλους και τους πυροσβέστες των νησιών να κοιμούνται στ’ αυτοκίνητα, ανθρώπους με βαριές αναπηρίες στη φροντίδα των συγγενών τους (αν έχουν συγγενείς κι αυτοί μπορούν), τους φοιτητές σε εστίες χωρίς θέρμανση (όπου υπάρχουν τέτοιες) και χωρίς βιβλία κοκ, θέλει δήθεν να “μετρήσει” τις επιδόσεις μας στη δουλειά. Σιχαίνομαι να χρησιμοποιώ τσιτάτα, μα θα το (ξανα)πώ: Αυτοί που μας πήραν το βιβλίο μάς κατηγορούν επειδή είμαστε αδιάβαστοι.

Όσο για το ΑΣΕΠ; Πλέον η συνηθέστερη εκδοχή του έχει να κάνει με το να επεξεργάζεται αγορασμένους τίτλους σπουδών και ανούσιες πιστοποιήσεις. Τα ίδια και με την υπηρεσιακή (και μισθολογική) ανέλιξη: Θα έχεις δει στο σχολείο σου εκπαιδευτικούς (ή ακόμη και τον ίδιο τον Διευθυντή/ντρια) να μάχονται να εκτυπώσουν σε δύο όψεις κάτι από τον Η/Υ και να ζητούν τη βοήθεια κάποιου συμμαθητή σου! Αυτό που ίσως δεν ξέρεις είναι ότι αυτοί μπορεί να έχουν … Ευρωπαϊκή Άδεια Οδήγησης Υπολογιστή (European Computer Driving Licene - ECDL) ή ακόμα και Μεταπτυχιακό στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Ο δε Πληροφορικός (με πτυχίο Θεολογίας ίσως) που σας αφήνει να παίζετε βιντεοπαιχνίδια στο εργαστήριο, το κάνει ενδεχομένως για να ολοκληρώσει τη συγγραφή της μεταπτυχιακής διατριβής του στην “Εκπαιδευτική Διοίκηση & Ηγεσία”.

- Και γιατί κερδίζουν πάντα αυτοί που λες “Γερμανούς” (έστω κατά Λίνεκερ) ;

- Διότι παίρνουν άριστα! "Αριστεύουν" κι αμείβονται αυτοί που έχουν πιστοποιητικό C2 στην Ιταλική γλώσσα κι ας γνωρίζουν μόνο τη φράση: “Io sono Greco, non parlo Italiano”, ή μεταπτυχιακό στην Εκπαίδευση Ενηλίκων κι ας μην έχουν διδάξει ούτε ώρα σε ενήλικες, ή σπουδές στη Βυζαντινή Αγιογραφία κι εργάζονται ως Τμηματάρχες σε διοικητικές υπηρεσίες του Υπ. Παιδείας ή είναι Σχολικοί Σύμβουλοι ενώ έχουν πάνω από 15 χρόνια να διδάξουν στην τάξη. Κερδίζουν αυτοί που στο βιογραφικό τους γράφουν πως είναι και δεξιοί ψάλτες στον ενοριακό τους ναό, ή έχουν υπάρξει π.χ. εθελοντές αιμοδότες, ή υπηρέτησαν ως Δόκιμοι Έφεδροι Αξιωματικοί στον στρατό· να γιατί.

-Άρα μπαμπά αυτήν την αξιολόγηση δε θέλεις! Εντάξει, καταλαβαίνω. Μια “άλλη” ίσως;

-Μα από χρόνια εφαρμόζεται μια άλλη. Ο μέσος όρος της βαθμολογίας των μαθητών μου είναι η δική μου βαθμολογία. Το “ευχαριστώ” ενός παιδιού ή ενός γονέα είναι άλλη μια αξιολόγηση. Το ίδιο και η καλησπέρα μιας άγνωστης στο δρόμο μαζί με την υπενθύμιση: “Με είχατε μαθήτρια πριν 10 χρόνια. Έχω καλές αναμνήσεις από εσάς”. Ή -ανάποδα- ο σερβιτόρος στην καφετέρια που κάνει πως δεν σε θυμάται, την ώρα που εσύ σκέφτεσαι ότι μάλλον απέτυχες μαζί του. Κι αυτά αξιολόγηση είναι. Μόνο που δεν θέλουν κάτι τέτοιο. Κι όπως είπε μια εργαζόμενη:

«Όταν ρωτάνε τους πολίτες "θέλετε να καταργηθεί η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων" συμβαίνει το εξής: Οι πολίτες απαντούν σαν να τους ρωτούν: "Θέλετε να απολυθούν οι αστυνομικοί που εμπλέκονται στην Greek Mafia, οι υπάλληλοι που εμπλέκονται στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, οι γιατροί που παίρνουν φακελάκι";

Ενώ στην πραγματικότητα τους ρωτούν: "Θέλετε να απολυθεί ο Παπανικολάου, η Χοτζόγλου, η Τοσονίδου, η υπάλληλος που αποκάλυψε το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, η δασκάλα του παιδιού σας, ο άνθρωπος που σας εξυπηρέτησε στο ΚΕΠ χτες, ο πυροσβέστης που σας έσωσε;"

Όταν σας ρωτάνε αν θέλετε να απολυθούν δημόσιοι υπάλληλοι, να θυμάστε ότι απαντάτε για τους πρώτους, αλλά θα απολυθούν οι δεύτεροι.»

- Πατέρα πέρασε η ώρα και αναφέρεις κι ονόματα που δε γνωρίζω. Θα δω κι εγώ ειδήσεις στην TV το βράδυ μπας και μάθουμε να συνεννοούμαστε κάποτε.

Ο στεναγμός μου που ακολούθησε, σίγουρα δεν ήταν ανακούφισης…

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Κανόνι» σε μεγάλη ασφαλιστική στην Ελλάδα - Χιλιάδες οδηγοί χωρίς κάλυψη από 1η Ιουλίου!

Νηπιαγωγεία - Δημοτικά: Αυτό είναι το νέο μάθημα τον Σεπτέμβριο

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

βουτσινα
Η Κατερίνα Βουτσινά κατήγγειλε μετά την Μαρία Καρυστιανού ότι δέχθηκε απειλές
Με ανάρτησή της, της απάντησε χαρακτηριστικά: «Μην ανησυχείς, δεν είσαι η μόνη» και επιβεβαίωσε ότι έχει δεχθεί απειλές σε δύο διαφορετικές...
Η Κατερίνα Βουτσινά κατήγγειλε μετά την Μαρία Καρυστιανού ότι δέχθηκε απειλές
ΟΙΕΛΕ
Κραυγή Αγωνίας από την ΟΙΕΛΕ: Φθίνει η εκπαίδευση, υπονομεύονται τα δικαιώματα
«Απόλυτη προτεραιότητα για εμάς η προάσπιση του αγαθού της Παιδείας και η βελτίωση των εργασιακών σχέσεων και των αμοιβών των ιδιωτικών εκπαιδευτικών»
Κραυγή Αγωνίας από την ΟΙΕΛΕ: Φθίνει η εκπαίδευση, υπονομεύονται τα δικαιώματα