Το Δίκτυο Πρακτικών Ασκήσεων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης των ΑΕΙ απευθύνει έκκληση προς το Υπουργείο Παιδείας, ζητώντας άμεσες συμπληρωματικές αποσπάσεις εκπαιδευτικών για την ενίσχυση των τμημάτων.
Τα μέλη ΔΕΠ και ΕΔΙΠ από όλα τα πανεπιστήμια της χώρας επισημαίνουν πως η ανεπαρκής στελέχωση των τμημάτων με αποσπασμένους καθηγητές επηρεάζει αρνητικά τη διεξαγωγή των πρακτικών ασκήσεων, θέτοντας σε κίνδυνο την ποιότητα της εκπαίδευσης και την επαγγελματική προετοιμασία των φοιτητών.
Η συμπλήρωση των αποσπάσεων κρίνεται απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία των Παιδαγωγικών Τμημάτων και τη διασφάλιση των βέλτιστων συνθηκών εκπαίδευσης στις σχολές προσχολικής αγωγής.
Αναλυτικά η επιστολή
Ανοιχτή επιστολή για την ανάγκη συμπληρωματικών αποσπάσεων εκπαιδευτικών στα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης των Α.Ε.Ι.
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Αξιότιμοι κύριοι Υφυπουργοί,
Ως Δίκτυο Πρακτικών Ασκήσεων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, στο οποίο συμμετέχουν μέλη Δ.Ε.Π. & Ε.ΔΙ.Π. από Τμήματα των Α.Ε.Ι. της χώρας που εργάζονται ακαδημαϊκά και ερευνητικά στο πεδίο των πρακτικών ασκήσεων των μελλοντικών νηπιαγωγών, επιθυμούμε να εκφράσουμε την έντονη και διαρκή ανησυχία μας σχετικά με τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών Α/θμιας¹ & Β/θμιας² εκπαίδευσης σε Α.Ε.Ι.
Η κατάσταση αυτή διαπιστώνεται διαχρονικά, ενώ με την πρόσφατη ανακοίνωση των αποσπάσεων για το ακαδ. έτος 2025-2026, στις 6 Ιουνίου 2025, αναδεικνύεται εκ νέου η ανάγκη για συστηματική αντιμετώπιση του εν λόγω ζητήματος.
¹ Υ.Α. υπ’ αρ. πρωτ. 67223/Ε2/6-6-2025
² Υ.Α. υπ’ αρ. πρωτ. 67225/Ε2/6-6-2025
Συγκεκριμένα, στα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, τα οποία έχουν καθοριστικό ρόλο στην ακαδημαϊκή, ερευνητική και επαγγελματική εκπαίδευση των αυριανών νηπιαγωγών, παρατηρείται:
Μηδενική έγκριση αποσπάσεων σε Τμήματα με πολυετείς και μόνιμες σταθερές ανάγκες, όπως το Τμήμα Επιστημών Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, γεγονός που δυσχεραίνει δραματικά τη λειτουργία, διεξαγωγή και εποπτεία των πρακτικών ασκήσεων.
Ανεπαρκής αριθμός αποσπάσεων στα υπόλοιπα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης των Α.Ε.Ι. της χώρας, που δεν ανταποκρίνεται στις καταγεγραμμένες ανάγκες που έχουν κατατεθεί εγκαίρως και τεκμηριωμένα από τα ίδια τα Τμήματα.
Έλλειψη σταθερού θεσμικού πλαισίου για τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών.
Έγκριση αποσπάσεων χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν η προτεινόμενη αξιολογική σειρά των υποψηφίων (ακαδημαϊκά κριτήρια-προσόντα) από τα Τμήματα.
Η πρακτική άσκηση αποτελεί βασικό κορμό της αρχικής εκπαίδευσης των μελλοντικών νηπιαγωγών, αφού είναι ο χώρος στον οποίο οι φοιτήτριες/τές εφαρμόζουν στην πράξη τις παιδαγωγικές θεωρίες που διδάσκονται και τις ικανότητες που οικοδομούν στη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών.
Στο πλαίσιο αυτό, η καθοδήγηση και εποπτεία των πρακτικών ασκήσεων φοιτητριών/τών από έμπειρους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς διασφαλίζει:
τη σύνδεση της παιδαγωγικής θεωρίας με την εκπαιδευτική πράξη,
την παιδαγωγική επάρκεια των φοιτητριών/τών,
τη συστηματική υποστήριξη της παρουσίας των φοιτητριών/τών στο πεδίο.
Η ελλιπής στελέχωση των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς διαταράσσει την εύρυθμη λειτουργία των πρακτικών ασκήσεων και θέτει σε αμφισβήτηση την επαγγελματική ετοιμότητα των αποφοίτων μας.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, είναι αντικειμενικά αδύνατη η εποπτεία των φοιτητριών/τών, καθώς οι λίγοι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί αδυνατούν να ανταποκριθούν στον μεγάλο αριθμό των φοιτητριών/τών που συμμετέχουν στις πρακτικές ασκήσεις και τη γεωγραφική διασπορά των σχολικών μονάδων όπου υλοποιούνται οι πρακτικές ασκήσεις.
Κατόπιν των ανωτέρω, το Δίκτυο Πρακτικών Ασκήσεων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης ζητάει:
Να πραγματοποιηθούν συμπληρωματικές αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης των Α.Ε.Ι., με γνώμονα τις εκπαιδευτικές ανάγκες και τα τεκμηριωμένα αιτήματα των Πανεπιστημιακών Τμημάτων.
Να καθιερωθεί ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο που να αφορά στις αποσπάσεις εκπαιδευτικών ώστε να αποφεύγονται αιφνιδιαστικές αλλαγές ως προς τον αριθμό των αποσπασμένων εκπαιδευτικών που υπονομεύουν τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό των Τμημάτων.
Να τηρηθεί η προτεινόμενη αξιολογική σειρά των υποψηφίων (ακαδημαϊκά κριτήρια- προσόντα) από τα Τμήματα.
Είναι σημαντικό η Πολιτεία να στηρίζει έμπρακτα την αρχική εκπαίδευση των μελλοντικών νηπιαγωγών, καθώς η προσχολική εκπαίδευση αποτελεί βασικό θεμέλιο στην επιτυχημένη εκπαιδευτική πορεία των μικρών παιδιών στο μέλλον, και ως τέτοιο θα πρέπει να προασπίζεται από όλους/ες μας.
ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Α.Ε.Ι.
(με αλφαβητική σειρά των Ιδρυμάτων)
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – Τ.Ε.Π.Α.Ε.
Γκλούμπου Αλεξάνδρα, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Πρακτική άσκηση στην προσχολική εκπαίδευση: Εφαρμογές με έμφαση στην παιδαγωγική αξιοποίηση του χώρου».
Κακανά Δόμνα, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Θεωρία προσχολικής εκπαίδευσης».
Παπανδρέου Μαρία, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης».
Παππά Μαρία, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Πρακτική άσκηση στην προσχολική εκπαίδευση: πρώιμη παρέμβαση σε νήπια με δυσκολίες μάθησης».
Σιδηροπούλου Χριστίνα, Ε.ΔΙ.Π.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ – Τ.Ε.Ε.Π.Η.
Γιόφτσαλη Κατερίνα, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και πρακτική άσκηση».
Καραδημητρίου Κωνσταντίνος, Αν. Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και εφαρμογές στην εκπαίδευση».
Ντούση Ιουλία, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και πρακτική άσκηση».
Παπαναστασίου Έμη, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και πρακτική άσκηση».
Πεντέρη Ευθυμία, Αν. Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Κοινωνική παιδαγωγική και εφαρμογές στην προσχολική εκπαίδευση».
ΕΘΝΙΚΟ & ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ – Τ.Ε.Α.Π.Η.
Ανδρούσου Αλεξάνδρα, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική μεθοδολογία και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού» & Πρόεδρος Τ.Ε.Α.Π.Η.
Κουράκη Χρυσούλα, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική της παιδικής λογοτεχνίας».
Κυριακοπούλου Νατάσσα, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Γνωστική ψυχολογία και εκπαίδευση».
Σφυρόερα Μαρία, Αν. Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις».
Τσαλαγιώργου Ελένη, Ε.ΔΙ.Π στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγικές θεωρίες και διδακτικές πρακτικές στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών».
Τσάφος Βασίλειος, Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική θεωρία και αναλυτικά προγράμματα» & Κοσμήτορας Σχολής Επιστημών Αγωγής Ε.Κ.Π.Α.
Φάκου Αιμιλία, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Κοινωνιολογία των παιδαγωγικών πρακτικών».
Χαραβιτσίδης Πέτρος, Επίκουρος Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Κριτική θεωρία και εκπαιδευτική πράξη σε σχολικά πλαίσια».
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ – Τ.Ε.Π.Α.Ε.
Βαλαβανίδη Μαρία, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική θεωρία και πρακτική στην προσχολική αγωγή».
Καραγκούνη Ειρήνη, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Πρακτική άσκηση και παιδαγωγική εποπτεία».
Μαρκουλάκη Ελένη, Αν. Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγικές μέθοδοι στην προσχολική εκπαίδευση».
Παπαγεωργίου Ανδρέας, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Εκπαιδευτική ψυχολογία και πρακτική άσκηση».
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Δεληγιάννη Μαρία, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Ειδική αγωγή και πρακτικές εφαρμογές».
Καστανίδου Σοφία, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Πρακτική άσκηση στην ειδική αγωγή».
Λάμπρου Αντώνιος, Αν. Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Σχολική ψυχολογία και ειδική αγωγή».
Μανώλης Δημήτριος, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική εποπτεία και αξιολόγηση».
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ – Τ.Ε.Π.Α.Ε.
Γεωργίου Ελένη, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Πρακτική άσκηση και παιδαγωγική καθοδήγηση».
Καλογεράκη Μαρία, Αν. Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Σύγχρονες παιδαγωγικές μέθοδοι».
Μήτρου Κωνσταντίνα, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και αξιολόγηση στην προσχολική εκπαίδευση».
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ – Τ.Ε.Π.Α.Ε.
Αγγελάκη Χριστίνα, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική θεωρία και εφαρμογές».
Βαμβακά Ευαγγελία, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Πρακτική άσκηση στην προσχολική ηλικία».
Δημητρίου Στέλλα, Αν. Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Εκπαιδευτική και αναπτυξιακή ψυχολογία».
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ
Κολοκούρη Ελένη, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση δραστηριοτήτων φυσικών επιστημών και προσχολική παιδαγωγική».
Κορνελάκη Αθηνά – Χριστίνα, Επίκουρη Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Τυπική και μη τυπική εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο με έμφαση στις φυσικές επιστήμες».
Πλακίτση Αικατερίνη, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική των εννοιών των φυσικών επιστημών στο νηπιαγωγείο» & Μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Σοφού Ευστρατία, Επίκουρη Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Διδασκαλία και αξιολόγηση στην προσχολική εκπαίδευση: Θεωρία και πράξη».
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Βρετουδάκη Ελένη, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική».
Γρηγοράκης Ιωάννης, Επίκουρος Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και γραμματισμός στην πρώτη παιδική ηλικία».
Κρέζα Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική – Σχολική παιδαγωγική».
Νικολιδάκη Σοφία, ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική».
Οικονομίδης Βασίλειος, Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική».
Χλαπάνα Ελισσάβετ, Επίκουρη Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική και διδακτική μεθοδολογία».
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ – ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Βελλοπούλου Αγγελική, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Εφαρμοσμένη παιδαγωγική και προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης».
Καμπεζά Μαρία, Αν. Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική».»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε - Τι αλλάζει
Το νέο σήμα που μπαίνει στους δρόμους – Τι σημαίνει η πινακίδα με το λουλούδι;
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ