δασκαλος
Μία πλατφόρμα που φράζει τη βαλβίδα αποσυμπίεσης της νεανικής επιθετικότητας χωρίς να σβήνει τη φωτιά

Η σχολική εκπαίδευση γέµισε με λογής-λογής ψηφιακές πλατφόρµες τα τελευταία χρόνια. Μετά την πλατφορμα τηλεκπαίδευσης (2019) και την πλατφόρμα αυτοαξιολόγησης (2020) ήρθε η πλατφόρμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (2021), η πλατφόρμα για την ηλεκτρονική καταχώριση βιογραφικών στοιχείων των αξιολογούμενων (2021), η πλατφόρμα για τις αποτιμήσεις του αξιολογητή και η πλατφόρμα εφαρμογή για την αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών (2022 και 2023) και «τράβα κορδέλλα».

Τις προηγούμενες μέρες η υφυπουργός Παιδείας κ. Δόμνα Μιχαηλίδου μίλησε αναλυτικά για τη νέα ψηφιακή εκπαιδευτική πλατφόρµα καταγραφής καταγγελιών για περιστατικά βίας σε βάρος παιδιών και εφήβων στο σχολικό χώρο,  που θα τεθεί σε λειτουργία μέσα στο μήνα που τρέχει (Νοέμβριο).

Σε αυτήν την πλατφόρµα καταγγελιών, οι µαθητές θα µπορούν να αναφέρουν περιστατικά βίας επώνυµα ή ανώνυµα, ενώ οι γονείς µόνο επώνυµα.  Αποδέκτες των αναφορών θα είναι δύο ομάδες:

                -Η πρώτη ομάδα, όσον αφορά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, θα αποτελείται από το Διευθυντή της σχολικής μονάδας και το σύμβουλο σχολικής ζωής και όσον αφορά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, θα απαρτίζεται από το Διευθυντή της σχολικής μονάδας και έναν επιμορφωμένο εκπαιδευτικό.

                -Η δεύτερη ομάδα που θα επεξεργάζεται την αναφορά θα είναι μία τετραμελής επιτροπή σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας ή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ώστε να μην γίνεται συγκάλυψη του περιστατικού από τη σχολική κοινότητα.

Μετά, ανάλογα με τη φύση και τη βαρύτητα του περιστατικού θα ακολουθείται και το αντίστοιχο πρωτόκολλο το οποίο μπορεί να σημαίνει από ενδοσχολική αντιμετώπιση μέχρι παραπομπή στην αστυνομία ή εισαγγελία ή ακόμα και σε ΕΔΕ ( Ένορκη Διοικητική Εξέταση) στην περίπτωση που εμπλέκεται εκπαιδευτικός.   

            Πριν εκτιμήσουμε τη νέα αυτή παρέμβαση του υπουργείου Παιδείας οφείλουμε να σημειώσουμε το εξής: Τα στοιχεία της μεγαλύτερης έρευνας για τον σχολικό εκφοβισμό στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα που είχε πραγματοποιηθεί το 2016 από το υπουργείο Παιδείας (Αρτινοπούλου, Μπαμπάλης, Νικολόπουλος) είναι αποκαλυπτικά. Οι μαθητές δημοτικού στην Ελλάδα δήλωσαν ότι η πιο συχνή μορφή εκφοβισμού που παρατηρούν είναι ο λεκτικός εκφοβισμός, πάνω από 56%. Περιλαμβάνει την εξύβριση και την κοροϊδία. Ακολουθεί ο σωματικός εκφοβισμός με 30,5%, που περιλαμβάνει χτυπήματα, σπρωξίματα. Τέλος, ο κοινωνικός εκφοβισμός, η απομόνωση και η κοροϊδία των μαθητών από όλη την τάξη, αγγίζει το 30%.

Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σχεδόν το 9% των μαθητών έχει βρεθεί μερικές φορές στον ρόλο του θύματος ενώ το 3% των μαθητών βρίσκεται συχνά και πολύ συχνά στην ίδια θέση.

Το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας είναι εντονότερο στις μεγάλες τάξεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν τρεις στους δέκα εφήβους δηλώνουν ότι έχουν πέσει θύματα μπούλινγκ, με ένα ποσοστό 5% εξ αυτών να δηλώνει ότι αυτό γίνεται συχνά ή πολύ συχνά.

            «Το τελευταίο διάστημα συλλάβαμε 1300 ανήλικους! Το ζήτημα είναι εκπαιδευτικό, είναι κοινωνικό, αφορά την οικογένεια» είπε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Γιάννης Οικονόμου στη Βουλή

Το πρόβλημα, λοιπόν, είναι υπαρκτό, όχι νέο, αλλά, σίγουρα, σε έξαρση.  Το πολυσύνθετο και πολυπαραγοντικό κοινωνικό φαινόµενο του σχολικού εκφοβισµού έχει υπεισέλθει στις τάξεις των σχολείων και ταλανίζει µε τη σοβαρότητά του και τις ποικίλες αρνητικές επιπτώσεις του τη σχολική ζωή.

            Στο πλαίσιο αυτό και µε βάση το σκεπτικό του Υπουργείου Παιδείας η πλατφόρµα θα δώσει τη δυνατότητα στα παιδιά που φοβούνται να µιλήσουν.

Ωστόσο το υπουργείο παρακάμπτει βασικά ζητήματα που σχετίζονται με την «ενδοσχολική βία» και ουσιαστικά θέτει εξαρχής το αντικείμενο σε λάθος βάση. Όπως σωστά επισημαίνει ο εκπαιδευτικός Απόστολος Νικολόπουλος, εστιάζει στις διαπροσωπικές και οικογενειακές σχέσεις, ενώ αυτές τροφοδοτούνται από παράγοντες που προκύπτουν από το υπάρχον σύστημα της εκμετάλλευσης και του ανταγωνισμού που κυριαρχεί στην κοινωνία και αντανακλά στο σχολικό χώρο. «Ξεχνιούνται» δηλαδή το βάθεμα των κοινωνικών ανισοτήτων, η ένταση της εκμετάλλευσης των εργαζομένων, η εκτεταμένη ανεργία και μισοαπασχόληση, το συμφεροντολογικό πνεύμα στις κοινωνικές σχέσεις, ο σκληρός ανταγωνισμός. Αυτά έχουν άμεση επίδραση στους νέους από τα εργατικά και λαϊκά στρώματα και στις οικογένειές τους, προκαλούν αφόρητη πίεση και αδιέξοδα και εκφράζονται εκρηκτικά, ωθώντας προς τη βία.

Παράλληλα, δίκαια στην εκπαιδευτική κοινότητα υπάρχουν σοβαρές επιφυλάξεις ως προς την εφαρµογή και αποτελεσµατικότητα του µέτρου, καθώς έχει χαρακτηριστικά που ενδέχεται να δηµιουργήσει σοβαρά προβλήµατα.

            Πρώτα πρώτα οφείλουμε να επισημάνουμε ότι το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού και της ενδοσχολικής βίας είναι παιδαγωγικό και οι τρόποι αντιμετώπισης τέτοιων προβλημάτων απαιτεί οργανωμένες παιδαγωγικές στρατηγικές, όπως ανάπτυξη της σχέσης εκπαιδευτικού-μαθητή και καλλιέργεια εμπιστοσύνης.

Το υπουργείο, απλά, για μια ακόμα φορά μεταφέρει την ευθύνη στους εκπαιδευτικούς και στους διευθυντές των σχολικών μονάδων, χωρίς μάλιστα να προβλέπει καμία απολύτως ελάφρυνση του διδακτικού ωραρίου αυτών που θα αναλάβουν αυτή την πολύ δύσκολη διαδικασία. Πού θα βρεθεί αλήθεια ο επιπλέον χρόνος, ο οποίος θα πρέπει να αφιερωθεί στο συγκεκριμένο ζήτημα, με τον τεράστιο γραφειοκρατικό όγκο που συσσωρεύεται καθημερινά στις σχολικές μονάδες; Μάλιστα δεν υπάρχει κάποια μέριμνα νομικής διασφάλισης των εκπαιδευτικών (διευθυντής σχολείου και αρμόδιος εκπαιδευτικός), οι οποίοι κινδυνεύουν να εμπλακούν σε δικαστικές περιπέτειες στην προσπάθειά τους να επιτελέσουν το έργο τους.

            Δεύτερον, είναι φανερό ότι κανείς δεν θα μπορεί να προστατευτεί από ενδεχόμενες ψευδείς αναφορές, για διάφορους λόγους (προσωπικές αντιπαραθέσεις, αντιπάθειες κλπ). Πολύ μεγάλος είναι και ο κίνδυνος ψευδών αναφορών για σοβαρά ζητήματα, τα οποία θα χρειάζονται την παρέμβαση εισαγγελέα και μέχρι να διερευνηθούν θα οδηγούν τους εκπαιδευτικούς σε αυτοδίκαιη αργία. Δηλώνουν επίσης ότι όπως φαίνεται αρχικά από το νόμο δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για έναν πρώτο έλεγχο των καταγγελιών σε επίπεδο υπουργείου Παιδείας, από αρμόδιους εξειδικευμένους επιστήμονες, ώστε οι εμφανώς αστήρικτες, ατεκμηρίωτες και οφθαλμοφανώς εμπαθείς, να μην διοχετεύονται στις σχολικές μονάδες δημιουργώντας χωρίς λόγο, εντάσεις, ανησυχία και αχρείαστη γραφειοκρατία.

Η ύπαρξη ψηφιακής πλατφόρμας για καταγγελίες δεν θα συμβάλλει ώστε να υπάρχει ένα κλίμα εμπιστοσύνης στη σχολική κοινότητα. Αντίθετα, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να οδηγήσει σε καταστάσεις «κανιβαλισμού». Αυτό που λείπει σήμερα από τη σχολική ζωή δεν είναι μία ψηφιακή πλατφόρμα καταγγελίας αλλά τα μέτρα στήριξης.

Μία πλατφόρμα που φράζει τη βαλβίδα αποσυμπίεσης της νεανικής επιθετικότητας μπορεί να οδηγήσει σε έκρηξη

Ο εκπαιδευτικός Δημήτρης Τσιριγώτης μας θυμίζει ότι στις ΗΠΑ όλα ξεκίνησαν το 1999 με ένα τραγικό γεγονός  που έλαβε χώρα σε ένα σχολείο του Κολοράντο (Columbine High School). Δύο μαθητές δολοφόνησαν εν ψυχρώ 13 συμμαθητές τους μέσα στο σχολείο, προτού αυτοκτονήσουν. Τότε τα ΜΜΕ θεώρησαν ως αιτία της πράξης τους ότι οι μαθητές αυτοί είχαν υπάρξει οι ίδιοι θύματα του bullying στο παρελθόν. Αυτό προκάλεσε την τρομοκράτηση της αμερικανικής κοινής γνώμης η οποία επέφερε την ψήφιση νόμων που αφορούν το σχολικό bullying με σύνθημα τη μηδενική ανοχή (zero tolerance) και με σκοπό να μην υπάρξουν άλλα θύματα του bullying. Όμως χρόνια μετά αυτή η εκστρατεία του antibullying έχει, σύμφωνα με τους ειδικούς, αποτύχει τελείως. Μάλιστα θεωρούν ότι έκανε περισσότερο κακό παρά καλό αφού η βία στα σχολεία αντί να μειωθεί έχει αυξηθεί.

Όπως πολύ εύστοχα επισημαίνει η εκπαιδευτικός Μαρία Μαράκη σε κάθε περίπτωση αυτό που λείπει από τη σχολική ζωή δεν είναι µια ακόµα ψηφιακή πλατφόρµα. Λείπουν εκείνα τα ουσιαστικά µέτρα που θα αντιµετωπίσουν το σοβαρό και πολυσύνθετο πρόβληµα της βίας και του εκφοβισµού ολιστικά, µέσα από τη ριζική αναδιάρθρωση των προγραµµάτων σπουδών. Πρωτίστως λείπουν τα προγράµµατα και οι καινοτόµες δράσεις που θα καλλιεργήσουν το κατάλληλο κλίµα ενσυναίσθησης και συµπερίληψης που απαιτείται και τα οποία θα ενδυναµώσουν τη σχολική ζωή. Πολύτιµο ζητούµενο το σχολείο να γίνει πιο ανθρώπινο, λιγότερο ανταγωνιστικό και κυρίως ελκυστικό για τα παιδιά και τους εφήβους µας.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 10/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 10/5

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ατ
Οι αταξίες του ιδιωτικού σχολείου του «βουνού» Ataxia στο Στείρι Βοιωτίας
Οι απογοητευμένοι γονείς που αναγκάστηκαν να πάρουν τα παιδιά τους από το αυτοαποκαλούμενο πρώτο «δημοκρατικό σχολείο του βουνού» και τα αναπάντητα...
Οι αταξίες του ιδιωτικού σχολείου του «βουνού» Ataxia στο Στείρι Βοιωτίας
ELLINIKHGLOSSA
Γλώσσα: Ελληνικές λέξεις που χρησιμοποιεί όλη η ανθρωπότητα
Ο πλούτος της ελληνικής γλώσσας είναι τεράστιος, όπως αποδεικνύουν οι δεκάδες λέξεις που δανείσαμε παγκοσμίως για να έχουν να συνεννοούνται οι...
Γλώσσα: Ελληνικές λέξεις που χρησιμοποιεί όλη η ανθρωπότητα