Thumbnail
Διαμόρφωση ενός μορφωτικού κοινωνικού κινήματος που θα διεκδικεί έναν «άλλο» ρόλο για τον εκπαιδευτικό και την εκπαίδευση.

Ανοίγουν τα σχολεία, ενώ μαθητές και εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με τις ανοιχτές μόνιμες πληγές που έχουν προκαλέσει οι πολιτικές των κυβερνήσεων διαχρονικά. Από τις πρώτες μέρες της νέας οι εκπαιδευτικοί θα βρεθούν απέναντι στα χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών, στην υποχρηματοδότηση των σχολείων, τις ακατάλληλες υποδομές, στην ελαστική εργασία της αναπλήρωσης, στη λογική των μεντόρων, των ενδοσχολικών συντονιστών, των ομίλων που εντείνουν τον ανταγωνισμό μεταξύ εκπαιδευτικών και σχολείων, επεκτείνοντας το εργασιακό τους ωράριο κι εντατικοποιώντας τη σχολική ζωή. Απέναντι στην αξιολόγηση και τον ασφυκτικό έλεγχο, ενώ ετοιμάζονται και οι νέες βολές στο σώμα της δημόσιας εκπαίδευσης, όπως ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, το Εθνικό Απολυτήριο και η επιλογή σχολείου από τους γονείς.

Ελλείψεις – κενά

Διαχρονικά η υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης είναι μια από τις μεγαλύτερες και χρόνιες πληγές. 20.000 κενά εκπαιδευτικών πριν ακόμη αρχίσει το «ματς»! Μείον από τα «αποδυτήρια» δηλαδή. Σε 47.000 μετρημένα κενά ο Σεπτέμβριος θα κυλήσει με 28.000 αναπληρωτές! Την ίδια ώρα το σχολικό δίκτυο συρρικνώνεται με εκατοντάδες συγχωνεύεις και καταργήσεις σχολείων και τμημάτων με χιλιάδες μαθητές να μετατρέπονται σε μετανάστες της εκπαίδευσης. Το ΥΠΑΙΘ εφαρμόζει τον απόλυτο κόφτη στις παράλληλες στηρίξεις (ΠΣ), πετσοκόβοντάς τες ανοίγοντας το Κουτί της Πανδώρας για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, προκαλώντας συγχρόνως χάος στα σχολεία . Ακόμα χειρότερα ο εκπαιδευτικός της Π.Σ. θα μοιράζεται και σε διαφορετικά τμήματα, ενώ σε Νηπιαγωγεία μπορεί να μοιράζεται και σε περισσότερα σχολεία! Ας μην ξεχνάμε ότι η εξοικονόμηση και ο «εξορθολογισμός» του εκπαιδευτικού προσωπικού αποτελεί μόνιμο στόχο όλων των κυβερνήσεων τα τελευταία χρόνια. Από τις συγχωνεύσεις της Διαμαντοπούλου το 2010, στην αύξηση των διδακτικού ωραρίου στη Δ.Ε., στους μηδενικούς διορισμούς της δωδεκαετία; 2009-2020, στις νέες συγχωνεύσεις το 2017 και εσχάτως στις «αλχημείες» και το κόψιμο χιλιάδων κενών τη φετινή χρονιά, αλλά και τις περικοπές στην ειδική αγωγή επί Κεραμέως και επί υπουργίας Γαβρόγλου. Με αυτόν τον τρόπο το υπουργείο οδηγεί και στην ιδιωτικοποίηση πλευρών της δημόσιας εκπαίδευσης, καθώς εξαναγκάζει τους γονείς να αναζητήσουν μόνοι τους την πλήρη στήριξη των παιδιών τους με την διόγκωση

Εκπαιδευτικοί φτωχοί – ανέστιοι - πλάνητες

Όσο για τους εκπαιδευτικούς αναγκασμένοι αντί πινακίου φακής να τρέχουν οι περισσότεροι από αυτούς από τη μια περιοχή στην άλλη διανύοντας καθημερινά αμέτρητα χιλιόμετρα σε τρία, τέσσερα, πέντε και περισσότερα σχολεία με δραματικές επιπτώσεις για την προσωπική, οικογενειακή ζωή τους, αλλά και για τον παιδαγωγικό ρόλο και τη μόρφωση των μαθητών τους!

Έτσι με το νέο μισθολόγιο των ΔΥ που ψηφίστηκε το καλοκαίρι προβλέπει αυξήσεις από 40-50 ευρώ κατά μέσο όρο από 1-1-2024 (Υ.Ε στα 656 ευρώ και Π.Ε 873 καθαρά), τη στιγμή που και ο πληθωρισμός φέτος μόνο ξεπέρασε το 10% και η κατάργηση των δώρων από «προσωρινό» γίνεται μόνιμο μέτρο -για να μη μιλήσουμε για τις απώλειες των προηγούμενων ετών. Παράλληλα με το βάθεμα της ψαλίδας μεταξύ υπαλλήλων και στελεχών επιχειρεί να διαμορφώσει τη νέα “εργατική αριστοκρατία” που θα χρησιμοποιηθεί ως 5η φάλαγγα- προκειμένου να εξασφαλίσει την στήριξη τους στην αντιδραστική μετάλλαξη του Δημοσίου και της αξιολόγησης.

Νεοδιόριστοι και αναπληρωτές αναγκασμένοι με μία βαλίτσα στο χέρι να γυρίζουν την ηπειρωτική και νησιωτική χώρα την ώρα που το κύμα ακρίβειας  σαρώνει τη χώρα και δυσκολεύονται να βρουν σπίτι να μείνουν με ενοίκιο πανάκριβο.  Σε κάποια δημοφιλή τουριστικά νησιά είτε η προσφορά στέγης είναι μηδαμινή, είτε οι εκπαιδευτικοί καλούνται να καταβάλουν ενοίκια που ξεπερνούν το ήμισυ του μηνιαίου μισθού τους, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις είναι αναγκασμένοι να κοιμούνται σε αυτοκίνητα ή σε σκηνές!

Σχολικά κτίρια και υποδομές σε άθλια κατάσταση – Δεν καλύπτονται τα στοιχειώδη λειτουργικά έξοδα

Γνωστές οι τεράστιες ελλείψεις αναφορικά με τα σχολικά κτίρια και τις υποδομές. Με αποτέλεσμα καθημερινά να κινδυνεύει η σωματική ακεραιότητα ακόμα και η ζωή μαθητών, εκπαιδευτικών, αλλά και γονιών, χωρίς να αναφερόμαστε στις επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία και το μόρφωση των παιδιών. Σχολεία - παγίδες και αυτοαξιολογημένα στα οποία παραμονεύει ο κίνδυνος για τη σωματική ακεραιότητα και τη ζωή μαθητών - καθηγητών - γονιών

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ) το 2019, το 67% των παιδικών σταθμών δεν πληροί βασικές προϋποθέσεις λειτουργίας, το 72% δεν έχει προαύλιο, το 26% στεγάζεται σε πολυκατοικίες, ενώ το 27% των τάξεων δεν έχει καν παράθυρα. Στην πλειονότητά τους τα νηπιαγωγεία είναι ακατάλληλα για την πολύωρη παραμονή των παιδιών καθώς δεν υπάρχει πρόβλεψη για ξεχωριστούς χώρους σίτισης και ξεκούρασης, ενώ σε εκείνα τα νηπιαγωγεία που συστεγάζονται με δημοτικά σχολεία σημειώνονται σοβαρά προβλήματα συναυλισμού με τα μεγαλύτερα παιδιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΣΓΜΕ, το 27% των Δημοτικών Σχολείων και το 25% των Γυμνασίων και Λυκείων συστεγάζονται. Καταγράφονται, μάλιστα, και 294 Δημοτικά καθώς και 102 Γυμνάσια και Λύκεια που δεν είναι αποκλειστικά πρωινά, αλλά είτε εναλλάσσονται ανά βδομάδα είτε έχουν πρωινή και απογευματινή βάρδια. Γυμναστήριο έχει μόνο το 6% των Δημοτικών και το 22% των Γυμνασίων–Λυκείων, ενώ αίθουσα πολλαπλών χρήσεων το 27% και το 80% αντίστοιχα.

Οι περιπτώσεις που στα σχολεία υπάρχουν εργαστήρια φυσικών επιστημών και δεν χρησιμοποιούνται ως αίθουσες διδασκαλίας ελλείψει χώρου φτάνουν μετά βίας το 5% των Δημοτικών και το 26% των Γυμνασίων–Λυκείων. Εργαστήριο Πληροφορικής έχει μόνο το 22% των Δημοτικών και το 75% των Γυμνασίων–Λυκείων, ενώ βιβλιοθήκη έχει το 12% και το 38% αντίστοιχα.

Εξεταστικοκεντρικό σχολείο και ταξικοί αποκλεισμοί!

Η εκπαιδευτική πολιτική εντείνει στο έπακρο τους ταξικούς φραγμούς στο δημόσιο σχολείο (Τράπεζα Θεμάτων, Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, συντελεστές βαρύτητας, μείωση αριθμού εισακτέων, αυστηροποίηση της απόκτησης του απολυτήριου του Λυκείου με μίνι πανελλαδικές σε όλες τις τάξεις του).

Κάθε χρόνο από τους περίπου 100.000 υποψηφίους των πανελλαδικών οι 37- 38.000 αποκλείονται για να γεμίσουν τις δεξαμενές των ιδιωτικών κολλεγίων.

Εισάγονται εξετάσεις πανεθνικού χαρακτήρα τύπου pisa στο γυμνάσιο και τράπεζα θεμάτων σε όλες τις τάξεις στο λύκειο. Η γ ΄λυκείου ως μοντέλο, όπου το σχολείο απαξιώνεται χάριν των εξετάσεων όπου τα παιδιά, τρέχουν στα φροντιστήρια για να αντεπεξέλθουν σε μια εκπαίδευση που κυνηγάει τα sos, τα θέματα, τα τεστ και τις εξετάσεις, γίνεται το γενικό μοντέλο για όλο το σχολείο. Ο εκπαιδευτικός τρέχει για να βγάλει την ύλη και τα θέματα, με όσους μαθητές αντέχουν αυτούς τους ρυθμούς και αξιολογείται βάσει αυτού. Πέρα από παιδονόμος γίνεται και ο βασικός ιμάντας μιας πολιτικής που πετάει τα παιδιά του λαού έξω από τη γενική μόρφωση και την ελπίδα για μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως δείχνουν και οι μειωμένες θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προς όφελος κολεγίων και κάθε είδους ιδιωτικών ιδρυμάτων.

Προετοιμάζουν το Εθνικό απολυτήριο με υπολογισμό των βαθμών και στις τρεις τάξεις του Λυκείου με Τράπεζα Θεμάτων και συνυπολογισμός του μαζί με ΕΒΕ στην εισαγωγή τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αξιολόγηση – χειραγώγηση – κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών

Η αυτοαξιολόγηση, όπως και οι θεσμοί των ενδοσχολικών συντονιστών και μεντόρων, στρώνουν το έδαφος για την ατομική αξιολόγηση η οποία προβλέπεται να γίνει από τον Δ/ντή του σχολείου, τον σύμβουλο ειδικότητας και παιδαγωγικής ευθύνης. Όλοι αυτοί θα μπουν δυο φορές στην τάξη και θα βγάλουν συμπέρασμα για την επάρκεια ή μη των εκπαιδευτικών! Το κομματικό όργιο στις επιλογές των διευθυντών με τα 20άρια στους “ημέτερους” κατά την αξιολόγησή τους, κάνει ξεκάθαρο το πόσο αντικειμενική και αξιοκρατική είναι αυτή η διαδικασία.

Στόχος της κυβέρνησης να δημιουργηθεί ένα σχολείο όπου ο διευθυντής θα καταστρατηγεί οποιοδήποτε δικαίωμα των εκπαιδευτικών, ώστε να παραμένουν στο σχολείο 8-2 καθημερινά (πράγμα που δεν ισχύει σήμερα), να έρχονται στο σχολείο και απογεύματα (δωρεάν). Οι δε διακοπές θα γίνονται καπνός ανάμεσα σε επιμορφώσεις, «δράσεις», συμπληρώσεις φορμών και αναφορών, θερινά camp και ότι άλλο θα επιβάλουν οι ανταγωνιστικοί ρυθμοί της αξιολόγησης. Ένα σχολείο, όπου θα υπάρχει μόνο φόβος, κανιβαλισμός, καταπίεση και οι εκπαιδευτικοί θα είναι απλώς κρατικοί υπάλληλοι, όπου δε θα υπάρχει ελεύθερος χρόνος και καμία ελευθερία.

Ελεύθερη επιλογή σχολείου. Η κυβέρνηση αντί να φροντίσει για την ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης, έχει ως στόχο μέσω της αξιολόγησης να κατηγοριοποιήσει τα σχολεία, να παγιώσει τη διάκριση τους σε «καλά» σχολεία για τους λίγους και υποβαθμισμένα σχολεία για τους πολλούς.

Το «e-παντεσπάνι» μιας… ταξικής εκπαίδευσης

Το υπουργείο Παιδείας διακηρύσσει με κάθε ευκαιρία ότι μετασχηματίζει τα νέα Προγράμματα Σπουδών σε ψηφιακά περιβάλλοντα τα οποία με την ταυτόχρονη έναρξη της εφαρμογής του «πολλαπλού βιβλίου» θα βρίσκονται στη διάθεση των μαθητών τη σχολική χρονιά 2023-24 ή τη χρονιά 2024-25, ενώ παράλληλα προωθεί το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο και τις Υπηρεσίες e-Μάθησης με τον εκσυγχρονισμό των οριζόντιων πλατφορμών και υπηρεσιών για την ανάδειξη και αξιοποίηση του περιεχομένου.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι οι διαδραστικοί πίνακες, το πολλαπλό βιβλίο, τα ψηφιακά προγράμματα και όλη αυτή η «φιλολογία» του ψηφιακού μετασχηματισμού, κοντολογίς αυτό το «e-παντεσπάνι» μιας… ταξικής εκπαίδευσης, δεν είναι παρά οι γνωστές παραπλανητικές διακηρύξεις, ένα προπέτασμα καπνού, ένα είδος φιοριτούρας, χρήσιμης σε κάθε περίπτωση για να καλύψει το βαρύ πυροβολικό του μοντέλου ακραίου επιθεωρητισμού του εκπαιδευτικού και της λεγόμενης αυτονομίας των σχολικών μονάδων που προωθεί το ΥΠΑΙΘ.

Στον δρόμο του αγώνα

Μπροστά στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να συσπειρωθούν στα σωματεία τους.  Το εκπαιδευτικό κίνημα οφείλει να αντισταθεί με προσανατολισμό την ανατροπή των αντιεκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων και της πολιτικής κυβέρνησης - Ε.Ε. - Ο.Ο.Σ.Α. Να συμβάλουμε στη διαμόρφωση ενός μορφωτικού κοινωνικού κινήματος που θα διεκδικεί έναν «άλλο» ρόλο για τον εκπαιδευτικό και την εκπαίδευση.

 Σε αυτή την κατεύθυνση οι προτάσεις του εκπαιδευτικού κινήματος  είναι έξω από κάθε διαδικασία εξωραϊσμού της αξιολόγησης και συνδέονται με το όραμα για ένα άλλο σχολείο που να χωρά όλα τα παιδιά χωρίς φραγμούς και διακρίσεις και αυτό δεν μπορεί παρά να συνδέεται με αιτήματα που δεν ενσωματώνονται και δεν εξωραϊζουν το καπιταλιστικό σύστημα, αλλά συνδέονται άρρηκτα με τον αγώνα για μια «άλλη» κοινωνία.

* Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος στο 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου, μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» του Εκπαιδευτικού Ομίλου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα