Απολύσεις καθηγητών με διαδικασίες Big Brother στην εκπαίδευση
Πλατφόρμες αξιολόγησης στην υπηρεσία ενός "πελατοκεντρικού" σχολείου

Πριν λίγους μήνες απολύθηκε εκπαιδευτικός μετά από …δημοσκόπηση μαθητών σε μια διαδικασία που ονομάστηκε εσωτερική αξιολόγηση! Αυτές τις μέρες απολύθηκε εκπαιδευτικός μετά από δήθεν «αξιολόγηση» γονέων! Ο πρώτος σε ιδιωτικό σχολείο στη Δυτική Αττική, ο δεύτερος στη Θεσσαλονίκη. Άρχισε έτσι να υλοποιείται το όραμα του υπουργού Κωστή Χατζηδάκη που το αποκάλυψε, πριν κάμποσο καιρό, σε συνέντευξή του  στο Sport24 Radio 103,3: «θα υπάρχει ιστοσελίδα στο Υπουργείο που θα είναι οργανωμένη και στην πρώτη φάση η αξιολόγηση θα γίνεται από τους ενδιαφερόμενους, δηλαδή τους γονείς» είπε.

Αλλά ας δούμε τα θέματα από την αρχή.

Όπως καταγγέλλει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ) απολύθηκε εκπαιδευτικός σε ιδιωτικό νηπιαγωγείο της Ανατολικής Θεσσαλονίκης μετά από δήθεν «αξιολόγηση» γονέων. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα επικίνδυνη εξέλιξη όχι μόνο για την ιδιωτική αλλά και για τη δημόσια εκπαίδευση, καθώς η γονεϊκή παρεμβατικότητα σε εργασιακά θέματα των εκπαιδευτικών φαίνεται ότι έχει μπει για τα καλά στην πολιτική ατζέντα, όπως φάνηκε από τις πρόσφατες δηλώσεις του Ευρωβουλευτή της ΝΔ κ. Κυμπουρόπουλου.

Πρωτοφανές; Μάλλον όχι καθώς πριν από λίγους μήνες και πάλι η ΟΙΕΛΕ ενημέρωσε ότι ιδιωτικό σχολείο της Δυτικής Αττικής απέλυσε εκπαιδευτικό μόλις μετά από 1,5 (!) μήνα υπηρεσίας αναφέροντας ως αιτιολογία «εσωτερική αξιολογική διαδικασία».

Ποια ήταν η περίφημη αυτή διαδικασία; Δημοσκόπηση …μαθητών! Εδώ πρέπει να τονιστεί ότι ο εκπαιδευτικός δεν ήταν καινούριος στην εκπαίδευση, αλλά διέθετε πλούσια διδακτική εμπειρία στο φροντιστηριακό χώρο και γνώριζε πολύ καλά το αντικείμενό του.

Έτσι λοιπόν, με γνήσιες “αξιολογικές” διαδικασίες βασισμένες σε “παιδαγωγικά” κριτήρια, η διοίκηση του σχολείου επικαλέστηκε μια διαδικασία που περισσότερο θυμίζει Big Brother παρά εκπαιδευτήριο και τον απέλυσε.

Δυστυχώς, αυτή είναι η – ανεξέλεγκτη πλέον – κατάσταση στην ιδιωτική εκπαίδευση. Η εργοδοτική ασυδοσία, η καταπάτηση στοιχειωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων, η εκδικητικότητα σε όποιον έχει άποψη ή διεκδικεί τη νομιμότητα βαφτίζονται «εσωτερική αξιολόγηση». Και την ώρα που οι εντελώς ελεύθερες, χωρίς καμιά αιτιολόγηση, απολύσεις μαίνονται, η Υπουργός Παιδείας υποχρεώνει μέσω δικαστικών αποφάσεων τους δημόσιους εκπαιδευτικούς σε μια αξιολογική διαδικασία-παρωδία.

Το «Δόγμα Κυμπουρόπουλου» πάνω από τα σχολεία

Βέβαια όλα αυτά συμβαίνουν προς το παρόν σε ένα απολύτως απορρυθμισμένο εργασιακό καθεστώς στα ιδιωτικά σχολεία, όπου ένας εκπαιδευτικός μπορεί να απολυθεί οποιαδήποτε στιγμή χωρίς αιτιολόγηση.

Αλλά με τα υλικά του πελατοκεντρικού σχολείου της αγοράς δεν επιχειρείται, τα τελευταία χρόνια, να "οικοδομηθεί" εξ αρχής και το δημόσιο σχολείο;

Και η πρόταση του Κώστα Χατζηδάκη για τις πλατφόρμες αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, που έγινε μάλιστα όταν ο ίδιος ήταν  αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, είναι τυχαία;

Η Σοφία Χατζοπούλου στο διαφωτιστικό της άρθρο "Ο καπιταλισμός της παρακολούθησης και οι πλατφόρμες αξιολόγησης σχολείων" μας ενημερώνει ότι ένας από τους πρώτους διδάξαντες στις πλατφόρμες αξιολόγησης σχολικών μονάδων, και μάλιστα με το κύρος που του δίνει η λειτουργία του ως αποκλειστικού και επίσημου φορέα αξιολόγησης στην Αγγλία, είναι ο OFSTED  (ακρωνύμιο για Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills).  Εργο του OFSTED είναι  η εποπτεία, αξιολόγηση και ρύθμιση όλων των εκπαιδευτικών φορέων, και μαζί η συλλογή δεδομένων με τη μορφή μετρήσεων και πινάκων για τη σύνταξη τακτικών αναφορών επίδοσης και απόδοσης των σχολικών μονάδων, οι οποίες επισυνάπτονται στο Διαδίκτυο, στην επίσημη ιστοσελίδα κάθε σχολείου προς ενημέρωση του κοινού.

 Πως το ένα γρανάζι πιάνει το άλλο

Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι μια από τις «επιμονές» του ΟΟΣΑ είναι η ελεύθερη επιλογή σχολείου από τον γονιό, θέση που έχει ουσιαστικά έχει υιοθετηθεί στην Ελλάδα από τη Ν.Δ. (το είχε θέσει σε απόλυτη προτεραιότητα στις προγραμματικές της δηλώσεις) και απλά προετοιμάζει το έδαφος της υλοποίησης της. Στη λογική αυτή, ο γονιός πρέπει να έχει κάθε πληροφορία που χρειάζεται για αυτήν την επιλογή του, πράγμα που θεωρητικά του το παρέχει η αξιολόγηση και η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της στο Διαδίκτυο.

Για να έχουμε αξιολόγηση πρέπει να αντικειμενοποιηθεί  και να  ποσοτικοποιηθεί σε μεγέθη που να μπορούν να μετρηθούν οι επιδόσεις των μαθητών και αυτό μπορεί να γίνει μόνο σε τυποποιημένα τεστ. Και εδώ έρχεται το ένα γρανάζι να πιάσει το άλλο καθώς ανακαλύπτουμε αφενός τους λόγους θεσμοθέτησης της λεγόμενης ελληνικής Pisa που έχει ήδη δρομολογηθεί και αφετέρου την κρατική επιχορήγηση των ιδιωτικών σχολείων με τη μορφή κουπονιών (voucher), στην οποία εστιάζει ως έναν τρόπο επέκτασης της ιδέας της επιλογής σχολείου στον γενικότερο πληθυσμό και της προώθησης του ανταγωνισμού μεταξύ των σχολείων.

Βρισκόμαστε μερικά βήματα μόνο πριν την θεσμική ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας αλλά μπορούμε από τώρα να προβλέψουμε τις συνέπειές της αντλώντας εμπειρία από τις χώρε που όλα αυτά έχουν υλοποιηθεί.

Τα αποτελέσματα στις αγγλοσαξονικές χώρες είναι άκρως αποκαρδιωτικά. Τα τελευταία χρόνια η εκπαίδευση χάνει όλο και μεγαλύτερο αριθμό εκπαιδευτικών, οι οποίοι γονατίζουν κάτω από τις υπέρογκες απαιτήσεις, τις συνεχείς αξιολογήσεις, τη μόνιμη πίεση να ανταποκριθούν οι μαθητές τους στα κριτήρια που τίθενται σε συνδυασμό με τη σταθερή μείωση πόρων και τους χαμηλούς μισθούς.

Την ίδια στιγμή, το ποσοστό σχολικής διαρροής σκαρφαλώνει επικίνδυνα, με όλο και αυξανόμενο το ποσοστό των μαθητών που εγκαταλείπει κάθε προσπάθεια στο σχολείο, μην μπορώντας να ανταποκριθεί στα υψηλά στάνταρ που θέτει το εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο δεν έχει πια ως στόχο τη μόρφωση όλων, αλλά την εξασφάλιση του σχολείου ως οικονομικού οργανισμού σε ένα σύστημα άκρατου ανταγωνισμού.

Είναι προφανές ότι τα συστήματα ελεύθερης πρόσβασης και οι αξιολογικές πλατφόρμες σχολείων έχουν οδηγήσει σε κοινωνικό διαχωρισμό και κατηγοριοποίηση σχολεία και μαθητές, με βάση κοινωνικο-οικονομικά και πολιτισμικά κριτήρια.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

iep_1.jpg
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές
Αναθεώρηση προθεσμιών υποβολής και επανελέγχου διδακτικών πακέτων από το ΙΕΠ
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές
αλτσ
Αλτσχάιμερ: Το σπλαχνικό λίπος ως πρώιμος δείκτης κινδύνου για τη νόσο
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η συσσώρευση σπλαχνικού λίπους στο σώμα μπορεί να συσχετίζεται με την παρουσία παθολογικών πρωτεϊνών στον εγκέφαλο,...
Αλτσχάιμερ: Το σπλαχνικό λίπος ως πρώιμος δείκτης κινδύνου για τη νόσο
diamartiria
Αξιολόγηση: Διαμαρτυρία εκπαιδευτικών και γονέων στην Πρωτοβάθμια Ηρακλείου (Pic)
Μαζική διαμαρτυρία εκπαιδευτικών και γονέων στα γραφεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου
Αξιολόγηση: Διαμαρτυρία εκπαιδευτικών και γονέων στην Πρωτοβάθμια Ηρακλείου (Pic)
taksi
Μαθητές δύο ταχυτήτων – Εκπαιδευτικά κενά φρενάρουν τη μόρφωση των παιδιών
Αγανάκτηση από τους γονείς του 1ου Γυμνασίου Χολαργού για τα εκπαιδευτικά κενά που παραμένουν ακάλυπτα
Μαθητές δύο ταχυτήτων – Εκπαιδευτικά κενά φρενάρουν τη μόρφωση των παιδιών