Μετά τις γιορτές και όχι αργότερα από το Φεβρουάριο το Υπουργείο Παιδείας θα φέρει προς ψήφιση στη Βουλή τον τέταρτο στη σειρά νόμο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Όπως είπε, ανάμεσα σε άλλα, η Νίκη Κεραμέως στην πρόσφατη συνέντευξή της στην alfavita.gr, «ο πρώτος νόμος αφορούσε την ίδρυση της ΕΘΑΑΕ και την καθιέρωση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων σε συνάρτηση με αντικειμενικά και ποιοτικά κριτήρια, ο δεύτερος αφορούσε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, το ανώτατο όριο φοίτησης και την ασφάλεια του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, ο τρίτος νόμος αφορούσε τις εταιρείες τεχνοβλαστών (spin-off) σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και o τέταρτος νόμος θα αφορά ευρύτερα στην περαιτέρω αναβάθμιση του Πανεπιστημίου και στον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ». Και συνέχισε: «Στόχος μας, πανεπιστήμια πιο αυτόνομα, πιο εξωστρεφή, με πιο συλλογική και εξωστρεφή διοίκηση, με ενισχυμένη διαφάνεια και αξιοκρατία. Προχωράμε επίσης στη δυνατότητα επιλογής μαθημάτων από φοιτητές και από άλλα πανεπιστημιακά τμήματα, στη διευκόλυνση ερευνητικών συμπράξεων με τον ιδιωτικό τομέα, στην αναμόρφωση των εκλεκτορικών σωμάτων για την ενίσχυση της αξιοκρατίας, στην περαιτέρω ενδυνάμωση των συνεργειών με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Ο νόμος αυτός είναι η πρώτη μας προτεραιότητα για το νέο έτος».
Παράλληλα στην 98η Σύνοδο Πρυτάνεων (Δεκέμβριος 2021) η Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στην «ανάγκη αναδιάρθρωσης του Ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας» σημειώνοντας τρεις κεντρικές παραμέτρους που χρειάζεται να ληφθούν υπόψη για την αναδιάρθρωση: α. η εμπεριστατωμένη προσέγγιση της ΕΘΑΑΕ λαμβάνοντας υπόψιν και τις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας, β. το τοπίο που διαμορφώθηκε από την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, γ. οι προτάσεις των ίδιων των ΑΕΙ για τη φυσιογνωμία που επιδιώκει να διαμορφώσει το κάθε Ίδρυμα στο μέλλον.
Στην παραπάνω διατύπωση συμπυκνώνεται και η ουσία της λειτουργίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που ήρθε για να πριμοδοτήσει την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη, κοντολογίς το σχεδιασμό για συγχωνεύσεις, μετατροπές και δραστική μείωση των σχολών.
Μεθοδεύσεις, σχεδιασμοί και στόχοι
Η πρώτη μεθόδευση του υπουργείου Παιδείας αφορά στη μείωση του αριθμού των εισακτέων με λαιμητόμο την λεγόμενη ελάχιστη βάση εισαγωγής και την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, εργαλεία τα οποία, με τους «κατάλληλους» ελιγμούς στο βαθμό δυσκολίας των θεμάτων μπορούν να δημιουργήσουν εκατόμβες απορριπτόμενων.
Η δεύτερη μεθόδευση αφορά στην καταδίκη της βιωσιμότητας πολλών περιφερειακών (και όχι μόνον) πανεπιστημιακών τμημάτων με στόχο τη συρρίκνωση της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και την αλλαγή του προσανατολισμού της.
Την αναγκαιότητα του «επανασχεδιασμού» του ακαδημαϊκού χάρτη με τη μέθοδο της «λιποαναρρόφησης» ήρθε σαν από μηχανής - Κεραμέως θεός να την επικαιροποιήσει ο μεγάλος αριθμός κενών θέσεων λόγω της θεσμοθέτησης της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ) που αποψιλώνουν περίπου 100 Πανεπιστημιακά τμήματα.
Ετσι το ΥΠΑΙΘ νομιμοποιημένα θα σύρει τα «κενά» τμήματα στον «ανακριτικό» φακό της Εθνικής Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ), η οποία, σαν έτοιμη από καιρό, αναμένεται να εισηγηθεί μείωση των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας.
Το υπουργείο έχει ζητήσει ήδη από τα ΑΕΙ να καταθέσουν τις προτάσεις αναδιάταξης τμημάτων τους ενώ η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης θα κάνει τις προτάσεις της σε συνάρτηση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, δηλαδή την ανάγκη προσαρμογής των σχολών, των σπουδών και των τροφίμων των ΑΕΙ στην μεγαλύτερη κερδοφορία των επιχειρήσεων.
Αλλάζουν τα ανεμολόγια και οι ορίζοντες
Αν όμως η συρρίκνωση της Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και η δημιουργία σχολών διαφορετικών ταχυτήτων είναι η μια έγνοια του ΥΠΑΙΘ η άλλη είναι η «αναμόρφωση» των Πανεπιστημιακών σπουδών
Και το βασικό εργαλείο για την αναμόρφωση των Πανεπιστημίων, των Τμημάτων και των Σχολών είναι η αξιολόγηση και η σύνδεσή τους με τη χρηματοδότηση.
Η κατεύθυνση είναι η εξής: Από νομικής πλευράς τα Πανεπιστήμια παραμένουν δημόσια. Ωστόσο οι αποφάσεις για το τι διδάσκεται, πότε διδάσκεται, το περιεχόμενο των πτυχίων, την έρευνα κ.λπ. λαμβάνονται στο πλαίσιο της ζήτησης και της προσφοράς, οι οποίες μετριούνται στη βάση των λογιστικών μονάδων που συνδέονται με το σύστημα αξιολόγησης.
Ακριβώς με όχημα τον μηχανισμό της λεγόμενης αξιολόγησης και βάσει αυτής διά της στοχευμένης χρηματοδότησής τους τα Πανεπιστήμια εκβιάζονται να δημιουργήσουν πεδία ζήτησης των «υπηρεσιών» τους, εργαλειοποιώντας πλήρως τη διδασκαλία και την έρευνα. Να προωθήσουν τις «πωλήσεις» των υπηρεσιών αυτών υποτασσόμενα στις εκάστοτε εκτιμήσεις για τις ανάγκες της αγοράς, να μετατοπίσουν τη μέριμνα των προγραμμάτων σπουδών προς τις απαιτήσεις της κατάρτισης και πολύ σύντομα να ορίσουν δίδακτρα.
Το επόμενο χρονικό διάστημα με σημαία τις εύηχες λέξεις και φράσεις «αξιολόγηση - κοινωνική λογοδοσία», «αυτοτέλεια - αυτονομία», «σύνδεση με την οικονομία και την κοινωνία», η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, λίγο καιρό μετά την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, πιστή στη συνταγή Μακιαβέλι (όλα τα χτυπήματα μαζί για να ζαλιστεί ο αντίπαλος) είναι έτοιμη ολοκληρώσει το νέο της στόχο..
Στο πλαίσιο αυτό η ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εκτός από τη ύπαρξη ιδιωτικών Πανεπιστημίων, περιλαμβάνει και την «επιχειρηματοποίηση» του δημόσιου Πανεπιστημίου το οποίο, σύμφωνα µε την κυρίαρχη ανάγνωση, προκειμένου να επιβιώσει στις νέες ανταγωνιστικές συνθήκες θα πρέπει να λειτουργήσει µε όρους ιδιωτικής επιχείρησης, διαφορετικά θα αντιμετωπίσει πρόβλημα επιβίωσης.
Μάνατζερ στα Πανεπιστήμια
Παράλληλα το υπουργείο Παιδείας "έχει στα σκαριά" την επαναφορά των Συμβουλίων Διοίκησης Ιδρυμάτων και την τοποθέτηση μάνατζερ στα πανεπιστήμια
Οι μάνατζερ θα έχουν οικονομικές και διοικητικές αρμοδιότητες θα ελέγχονται από οικονομική επιτροπή και θα λογοδοτούν στο υπουργείο Παιδείας. Το σχέδιο αυτό ανακοίνωσε τόσο η υπουργός Παιδείας σε εκδήλωση της ΔΑΠ όσο και ο υφυπουργός κ. Άγγελος Συρίγος σε σχετική συνέντευξή του.
Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα ο υφυπουργός κ. Συρίγος αναφερόμενος στο θέμα αυτό υπογράμμισε ότι «είναι στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ, ότι τα οικονομικά θέματα δεν τα χειρίζονται απαραιτήτως με τον καλύτερο δυνατό τρόπο πανεπιστημιακοί που μπορεί να μην έχουν ιδιαίτερες γνώσεις και γι’ αυτόν τον λόγο έχουμε πει ότι θα μπουν μέσα στα Πανεπιστήμια οικονομικοί διευθυντές, οι οποίοι θα επιλέγονται με όρους ιδιωτικοοικονομικούς για να παρακολουθούν τα οικονομικά των πανεπιστημίων. Κάποια πανεπιστήμια έχουν τεράστιο οικονομικό φόρτο και έχουν και θέματα που σχετίζονται με την περιουσία τους και με την εκμετάλλευσή της».
Είναι αλήθεια πως η εν λόγω «αρχιτεκτονική» στη δομή του πανεπιστημίου, κοντολογίς τα περί manager και Συμβουλίων Ιδρύματος στα πανεπιστήμια, όχι μόνο έχουν ειπωθεί και στο παρελθόν αλλά έχουν και νομοθετηθεί. Δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρούνται τέτοιου είδους αλλαγές. Τελευταία φορά που επιχειρήθηκε κάτι τέτοιο ήταν το 2011 με τον αποκαλούμενο νόμο Διαμαντοπούλου. Τότε βέβαια ο εν λόγω νόμος δεν εφαρμόστηκε ποτέ στην πράξη, καθώς υπήρχαν σφοδρότατες αντιδράσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας, με καταλήψεις και κινητοποιήσεις.
Το Υπουργείο της Παιδείας και οι επιτελείς του για μια ακόμη φορά "μεταφράζουν" στα ελληνικά τη Συμφωνία της Μπολόνια, που θέλει ένα πανεπιστήμιο περισσότερο «επιχειρηματικό» στη βάση ενός νεοφιλελεύθερου μοντέλου.
Εξάλλου για το θέμα της αποτελεσματικότερης διοίκησης των ιδρυμάτων, εδώ και πολλά χρόνια η Κομισιόν λέει ότι τα Πανεπιστήμια πρέπει να διαθέτουν μεγαλύτερη αυτονομία από τις κυβερνήσεις, να καταρτίζουν επιχειρηματικά πλάνα, να διαχειρίζονται καλύτερα την οικονομική συνεργασία τους με τις επιχειρήσεις και τις εμπορευματοποιημένες λειτουργίες τους. Δεν είναι τυχαίο ότι γι' αυτό το σκοπό, η Κομισιόν πρότεινε να τεθούν επικεφαλής στη διοίκηση των Πανεπιστημίων στελέχη που δε θα προέρχονται από τον ακαδημαϊκό χώρο, δηλαδή, αντί για πρυτάνεις, τα Πανεπιστήμια να έχουν διευθυντές (managers) από το χώρο των επιχειρήσεων.
Έτσι βαθαίνει σε τέτοιο βαθμό η σύμφυση πανεπιστημίου - επιχειρήσεων, ώστε τελικά το ίδιο το πανεπιστήμιο να λειτουργεί ως επιχείρηση, σε όλο το εύρος δραστηριότητάς του και αυτή ακριβώς η λειτουργία των πανεπιστημίων αφορά και την εξασφάλιση πόρων που θα αντισταθμίζουν τη μειωμένη κρατική χρηματοδότηση.
Εξάλλου για την κυβέρνηση η τοποθέτηση manager φαίνεται να είναι η λύση σε όλα τα προβλήματα. Manager στη ΔΕΗ, manager στον ΕΦΚΑ, manager στο ΤΑΙΠΕΔ, ίσως σε λίγο manager στα Νοσοκομεία και δεν ξέρουμε πού αλλού…
Η πανδημία απελευθέρωσε όλους τους κρυμμένους σχεδιασμούς
Η πανδημία μπορεί να φρέναρε (τυπικά) τα σχέδια για την αποδυνάμωση της δημόσιας υγείας προς όφελος της ιδιωτικής, αλλά δεν ανέτρεψε τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για την προώθηση της ιδιωτικοποίησης.
Είναι φανερό ότι μέσα στην «κλεισούρα» της υγειονομικής αναμπουμπούλας υπάρχουν και λύκοι που χαίρονται. Να, εκεί, στο υπουργείο Παιδείας, για παράδειγμα. Εκεί που με τέσσερις κινήσεις, μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο:
● Πρώτον, κατοχυρώθηκε εκπαιδευτική και επαγγελματική αντιστοιχία και ισοτιμία για όσους αποφοιτούν από κολέγια με τους πτυχιούχους των δημόσιων πανεπιστημίων.
● Δεύτερον, νομοθετήθηκε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που από φέτος κιόλας απέκλεισε το 1/3 των υποψηφίων (ακόμη και υψηλόβαθμους) ενώ από τη νέα χρονιά έχουν ετοιμαστεί «πύρινα στεφάνια» αποκλεισμών στην είσοδο των Πανεπιστημίων με την «αγία τριάδα» της Τράπεζας Θεμάτων, της ελάχιστης βάσης εισαγωγής και του μηχανογραφικού «λοταρία-θηλιά», με αποτέλεσμα τη δραματική μείωση των θέσεων εισακτέων και
● Τρίτον, το ΥΠΑΙΘ προχωρά στο κλείσιμο πολλών μικρών δημοσίων ΙΕΚ, ενώ την ίδια ώρα ανοίγει δρόμους για την αύξηση της πελατείας των ιδιωτικών ΙΕΚ με τυράκι τις κατατακτήριες για είσοδο στο Πανεπιστήμιο.
● Τέταρτον, το ΥΠΑΙΘ ήδη σχεδιάζει την αναδιάρθρωση των Πανεπιστημίων κοντολογίς ανάμεσα σε άλλα, την κατάργηση, συγχώνευση ή υποβάθμιση πανεπιστημιακών τμημάτων
Είναι ξεκάθαρο: από τη μια, η κυβέρνηση αυστηροποιεί (και παράλληλα ακριβαίνει) τα κριτήρια εισαγωγής στη δημόσια πανεπιστημιακή εκπαίδευση και, από την άλλη, εξισώνει τα πτυχία των λεγόμενων Κολεγίων με αυτά των δημοσίων Πανεπιστημίων, με στόχο την ενίσχυση των πρώτων μέσω της τροφοδότησής τους με φοιτητές πελάτες.
Τόσο κυνικά! Σαν κακό όνειρο επεμβαίνει στις ζωές του πιο αδύναμου κρίκου, σαν σεισμός από τα έγκατα της γης που αίφνης κόβει το σπίτι στα δυο και θάβει τους ενοίκους και τις μνήμες τους.
Και όχι μόνο αυτό. Αυτή η εμβληματική αλλαγή είναι μόνο η αρχή ενόψει χειρότερων δεινών. Με τις θατσερικού τύπου παρεμβάσεις στη λυκειακή, μεταλυκειακή και ανώτατη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση ξεκινάει μια μακροχρόνια περίοδος πλήρους αποδυνάμωσης των Πανεπιστημίων, ώστε σε δεύτερη φάση στρώνεται το έδαφος για τη μετακύλιση του κόστους λειτουργίας στους φοιτητές με την επιβολή διαφόρων μορφών διδάκτρων!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη