Σε "παιχνιδάκια ισορροπιών" με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών έχει επιδοθεί τελευταία η υπουργός Παιδείας και η κυβέρνηση, που φέρονται να επιχειρούν να περάσουν το νέο νομοσχέδιο μέσα στο καλοκαίρι για να ελαχιστοποιήσουν τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών.
Κατά την πάγια τακτική της, η υπουργός Παιδείας επέλεξε τη μέθοδο των "διαρροών" σε συγκεκριμένα μέσα για να γνωστοποιήσει τις προθέσεις της και να λάβει ανάδραση από τις αντιδράσεις. Έτσι χθες η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ έγραψε ότι το σχετικό νομοσχέδιο θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα στο υπουργικό Συμβούλιο.
Πράγματι, η κ.Κεραμέως κάλεσε αύριο Παρασκευή μεσημέρι και τη Δευτέρα τα ΔΣ των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών ΔΟΕ και ΟΛΜΕ, για να τους γνωστοποιήσει τις προθέσεις της. Ωστόσο δεν είναι ακόμα απόλυτα βέβαιο ότι το νομοσχέδιο θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα ή αμέσως το επόμενο διάστημα, καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν έχει οριστικοποιηθεί. Επιπλέον ξεκινούν στις 14 Ιουνίου και οι Πανελλαδικές εξετάσεις στις οποίες θα πρέπει να δώσει όλη του την προσοχή το Υπουργείο Παιδείας.
Σύμφωνα με την τελευταία διαρροή πάντως -έχουν προηγηθεί πολλές περισσότερες- είναι ενδεχόμενο να προβλεφθεί ότι και οι μαθητές θα αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς τους -στα πρότυπα των φοιτητών, που συμπληρώνουν φύλλα αξιολόγησης του μαθήματος και των πανεπιστημιακών- αλλά και να θεσπιστούν κίνητρα - μπόνους στους εκπαιδευτικούς που θα σημειώνουν πολύ καλές επιδόσεις.
Το τυρί και η φάκα
Το τυράκι στη φάκα δηλαδή, βαφτίζεται κίνητρο και μένει να δούμε αν θα προχωρήσει και αν θα συνεπάγεται και οικονομικές απολαβές. Όσο για την αξιολόγηση από τους μαθητές, αρκεί να αναφερθεί ότι στα πανεπιστήμια η αξιολόγηση διδασκόντων από φοιτητές είχε ατονήσει τα τελευταία χρόνια, με λιγότερους από 3 στους 10 φοιτητές να συμπληρώνουν το -ανώνυμο- ερωτηματολόγιο που λαμβάνουν από τα Πανεπιστήμια.
Σύμφωνα με την εφημερίδα, την αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών θα κάνουν διευθυντές, σχολικοί σύμβουλοι αλλά και μαθητές. Το τελευταίο, για ΤΑ ΝΕΑ, αποτελεί μια πραγματική καινοτομία στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς δίνει και στους μαθητές (όπως έγινε στους φοιτητές στην αντίστοιχη διαδικασία αξιολόγησης των ΑΕΙ) τη δυνατότητα να παρέμβουν στην αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία τους. Η αξιολόγηση δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα αλλά αντίθετα θα προβλέπονται και κίνητρα - μπόνους για όσους αριστεύουν τα οποία δεν αποκλείεται να είναι και οικονομικά.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η αξιολόγηση αφορά 180.000 εκπαιδευτικούς (περίπου 20.000 μεταξύ τους τα στελέχη εκπαίδευσης), ενώ θα γίνεται και ετήσια καταγραφή επιδόσεων στα σχολεία και "φάκελοι" εκπαιδευτικών, με στόχο την επιβράβευση της προσπάθειάς τους και τη σκιαγράφηση δυνατοτήτων και αδυναμιών.
Η αξιολόγηση των στελεχών θα γίνεται με βάση αντικειμενικά κριτήρια (εμπειρία, τίτλοι σπουδών κ.ο.κ.) αλλά και με ποιοτικά κριτήρια. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες θα αξιολογούνται μεταξύ άλλων με κριτήρια:
Το εκπαιδευτικό περιβάλλον. Διαπροσωπικές σχέσεις, παιδαγωγικό κλίμα στη σχολική τάξη, οργάνωση της τάξης.
Τον σχεδιασμό, προγραμματισμό και προετοιμασία της διδασκαλίας. Αντίληψη των δυνατοτήτων και αναγκών των μαθητών και διαμόρφωση του σχεδιασμού της διδασκαλίας, διδακτικοί στόχοι, διδακτικές επιλογές, διεξαγωγή της διδασκαλίας και αξιολόγηση των μαθητών.
Την υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια. Τυπικές υποχρεώσεις, συμμετοχή στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της, επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού.
Την επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη. Τυπικά προσόντα και επιστημονική ανάπτυξη.
Η επιλογή νέων στελεχών εκπαίδευσης
Είπαμε ότι την αξιολόγηση, κατά τις πληροφορίες, θα την κάνουν κατά βάση οι διευθυντές και οι σχολικοί σύμβουλοι, στελέχη της εκπαίδευσης δηλαδή. Όπως έγραψε όμως από προχθές το alfavita.gr το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονος προβληματισμός για το θέμα της κρίσης – επιλογής στελεχών, που εκκρεμεί από το 2020 και σύμφωνα με τις εξαγγελίες του ΥΠΑΙΘ θα έπρεπε ήδη να είχε δρομολογηθεί.
Να θυμίσουμε εδώ ότι τον Αύγουστο του 2020 το ΥΠΑΙΘ άλλαξε τους Διευθυντές των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (η θητεία τους είχε τελειώσει ήδη) και τοποθέτησε προσωρινούς Διευθυντές, κατά βάση στελέχη της ΝΔ, όπως έκαναν όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις. Σειρά είχαν οι Συντονιστές των Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού – ΠΕ.Κ.Ε.Σ (πρώην σχολικοί σύμβουλοι) και οι Διευθυντές - Προϊστάμενοι σχολικών μονάδων που ανέρχονται σε περίπου 14.000.
Το νομοσχέδιο «Νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, αυτονομία και αξιολόγηση εκπαιδευτικών» που είχε προγραμματιστεί να έρθει στη Βουλή τον Φεβρουάριο που μας πέρασε δεν ήρθε και στη θέση του ήρθε ο η απογοήτευση, ο εκνευρισμός και ο θυμός όσων περίμεναν την κυβερνητική αλλαγή για μια νέα αναδιανομή των θέσεων.
Ποιοι θα αξιολογούν;
Οι πληροφορίες του alfavita.gr φανερώνουν ότι το ΥΠΑΙΘ και οι επιτελείς του δέχονται πιέσεις από το κομματικό τους ακροατήριο, τους ψηφοφόρους, τα μέλη και τα στελέχη της ΝΔ αλλά και τις συνδικαλιστικές παρατάξεις της ΔΑΚΕ στην εκπαίδευση, για την καθυστέρηση στην «αλλαγή φρουράς», πιέσεις, που την περίοδο αυτή, έχουν γίνει αφόρητες. Οι μεγαλύτερες πιέσεις αφορούν στις κρίσεις των Συντονιστών των ΠΕ.Κ.Ε.Σ καθώς και των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης ενώ σημαντικές είναι και οι πιέσεις για τις κρίσεις Διευθυντών σχολικών μονάδων.
Να θυμίσουμε ότι η θητεία των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης, σε αντίθεση με τη θητεία των Συντονιστών και των Διευθυντών σχολικών μονάδων που έχει λήξει προ καιρού, λήγει το 2022.
Από ποιους λοιπόν θα γίνει η αξιολόγηση; Η ίδια η κ.κεραμέως συνηθίζει να λέει ότι όποιος αξιολογεί πρέπει να αξιολογείται. Όπως παρατηρεί μιλώντας στο alfavita.gr ο Γενικός Γραμματέας της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) Σταύρος Πετράκης, βασικό ερώτημα είναι με ποιον τρόπο και από ποιους θα γίνει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών; Από τους υπάρχοντες διευθυντές και τα διορισμένα στελέχη εκπαίδευσης; Θα προχωρήσει η κυβέρνηση με κομματικούς αξιολογητές;
Εκ των έσω
Επιπλέον, η κυβέρνηση δέχεται και βέλη εκ των έσω για το θέμα της αξιολόγησης: "Η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε από θέση αρχής είναι υπέρ της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας που θα έχει ως στόχο την επισήμανση τυχόν αδυναμιών του εκπαιδευτικού και τη βελτίωσή του, ώστε να προκύψει το μέγιστο δυνατό εκπαιδευτικό αποτέλεσμα. Θεωρεί ωστόσο ότι επιβάλλεται η άμεση αναστολή της συγκεκριμένης διάταξης για το παρόν σχολικό έτος καθώς θεωρεί ότι κάθε τέτοια πρωτοβουλία είναι πρόωρη. Σε μία χώρα, που δεν έχει καμία κουλτούρα αξιολόγησης και στο παρελθόν η αξιολόγηση χρησιμοποιήθηκε ως μηχανισμός χειραγώγησης, επιβάλλεται πρώτα να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών προς το Υπουργείο Παιδείας ως θεσμό", ανακοίνωσε η παράταξη που πρόσκειται στη ΝΔ, στις 11.02.2021
Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ: "Ξαφνικά μας καλεί για ανακοινώσεις..."
Κατά την πάγια πρακτική της η υπουργός, φέρνει αιφνιδιαστικά ένα ακόμη νομοσχέδιο, για το οποίο δεν έχει προηγηθεί διαβούλευση με τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς. Αντιθέτως, η υπουργός καλεί τους εκπροσώπους της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ για να τους παρουσιάσει ένα ήδη καταρτισμένο νομοσχέδιο, ένα νομοσχέδιο που θίγει το εξαιρετικά ευαίσθητο ζήτημα της αξιολόγησης.
Ο πρέοδρος της ΟΛΜΕ Θ.Τσούχλος είπε σχετικά στο alfavita.gr «Την τελευταία φορά που συναντήσαμε την υπουργό, πριν περίπου δύο εβδομάδες, συζητήσαμε τα προβλήματα στη λειτουργία των υπηρεσιακών συμβουλίων και μιλήσαμε και για τους μόνιμους διορισμούς που κοντεύει Ιούνιος και ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί. Στο πλαίσιο αυτής της κουβέντας η κ. Κεραμέως είχε αναφέρει ότι ετοιμάζει ένα νομοσχέδιο που θα το φέρει το καλοκαίρι και το οποίο θα κινείτο σε τρεις άξονες:
α) την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών,
β) τη μεγαλύτερη αυτονομία των σχολικών μονάδων και
γ) τα κριτήρια επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης. Προσωπικά θεώρησα ότι θα φέρει το νομοσχέδιο μετά τις Πανελλαδικές, αλλά απ' ό,τι φαίνεται θα το κατεβάσει νωρίτερα» δηλώνει στο alfavita.gr ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Θεόδωρος Τσούχλος.
«Αναμέναμε ενημέρωση για να υπάρξει διαβούλευση, αλλά τώρα ξαφνικά μας καλεί για να μας κάνει ανακοινώσεις όπως φαίνεται» προσθέτει ο κ. Τσούχλος επιβεβαιώνοντας ότι για μία ακόμη φορά η υπουργός επιλέγει τον αιφνιδιασμό από τον ανοιχτό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα.
«Η πρόσκληση για τη συνάντηση ήρθε ξαφνικά, ενώ λεπτομέρειες για το περιεχόμενο όσων θα περιέχει το πολυνομοσχέδιο και όσων θα μας παρουσιάσει τη Δευτέρα τις μαθαίνουμε από δημοσιεύματα στον Τύπο και στα ηλεκτρονικά μέσα»
Η απεργία-αποχή
Να υπενθυμίσουμε τέλος, ότι οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες έχουν αποφασίσει απεργία-αποχή από τις διαδικασίες της αξιολόγησης ήδη από το πρώτο της στάδιο, που αφορούσε στις σχολικές μονάδες. Η ΟΛΜΕ ανέφερε τον περασμένο Φεβρουάριο ότι το ξαφνικό ενδιαφέρον για την «βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου» μέσω αξιολόγησης και μάλιστα στο μέσο του σχολικού έτους από ένα υπουργείο που κανένα από τα μείζονα προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης δεν προσπάθησε να επιλύσει είναι τουλάχιστον υποκριτικό.
"Η προσπάθεια εφαρμογής της συγκεκριμένης Υ.Α. αποσκοπεί στη μεταβίβαση της ευθύνης για όλα τα προβλήματα στους ίδιους τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και στην κατηγοριοποίηση και τον ταξικό διαχωρισμό της εκπαίδευσης, επιλογή η οποία θα οδηγήσει στην περαιτέρω υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Η διεθνής εμπειρία αποδεικνύει ότι στα «αξιολογημένα» σχολεία των χωρών, όπου εφαρμόστηκε η αξιολόγηση, ο λειτουργικός αναλφαβητισμός, η σχολική διαρροή, οι ταξικοί φραγμοί και η πολυκατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων αυξήθηκαν δραματικά. Είναι σαφές ότι η επιλογή αυτή αποσκοπεί στην διαμόρφωση ενός οδικού χάρτη μετασχηματισμού του εκπαιδευτικού τοπίου με κυρίαρχο χαρακτηριστικό τον αποχαρακτηρισμό της παιδείας από δημόσιο αγαθό", ανέφερε τότε η Ομοσπονδία ενώ έκανε και ενδεικτική αναφορά σε όσα αναμένονται το επόμενο διάστημα:
"Δηλώνουμε την αντίθεσή μας στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και για ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που θα ακολουθήσει το Σεπτέμβρη, αφού το Υπουργείο Παιδείας έχει δημόσια δηλώσει ότι, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα φέρει στη Βουλή σχετικό νόμο"
Τα εμφατικά ποσοστά στην απεργία - αποχή (95% στην Πρωτοβάθμια, 87% στη Δευτεροβάθμια) έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί δεν συναινούν στη διαχρονική προσπάθεια των κυβερνήσεων, με όχημα την «αξιολόγηση», να ορθώσουν νέα τείχη στη μόρφωση των παιδιών της λαϊκής οικογένειας, να οξύνουν τις ταξικές διαφορές με την κατηγοριοποίηση, να θρέψουν την επιχειρηματική δραστηριότητα μέσα στα σχολεία, να σπείρουν το φόβο στους εκπαιδευτικούς.
'Οπως είναι ευνόητο, ακόμα ένα μέτωπο αντιπαράθεσης έχει ανοίξει στην εκπαίδευση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη