Ώρα να προχωρήσουμε σε πράξεις ουσίας και όχι τυμπανοκρουσιας
Περί Πανεπιστημιακής Αστυνομίας και εξίσωσης Πανεπιστήμιων-Κολλεγίων

Γράφει ο Μανώλης Κόκκας, φοιτητής Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η απόφαση για την στελέχωση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με την σύσταση ειδικής ομάδας προστασίας, ανακοινώθηκε μόλις πριν λίγες ημέρες. Εν μέσω πανδημικής κρίσης και με τα πανεπιστήμια κλειστά. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει την ίδρυση αστυνομίας ιδρυμάτων, τον έλεγχο των εισόδων στις εγκαταστάσεις του εκάστοτε ιδρύματος, και κλειστά κυκλώματα παρακολούθησης. Η Σύνοδος των Πρυτάνεων βέβαια στην αρχή αποφάνθηκε και εξέδωσε ανακοίνωση η οποία απέρριπτε τις αποφάσεις, ενώ ύστερα αποφάσισε να συμφωνήσει στο ζήτημα της ελεγχόμενης εισόδου.

Στο Ελληνικό Σύνταγμα, το πανεπιστήμιο είναι αυτοδιοίκητο. Δηλαδή υπεύθυνο για την λειτουργία του είναι η διοίκηση του κάθε ιδρύματος, αλλά όχι το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Επειδή όμως θα μιλήσουν κάποιοι πως στο εξωτερικό υπάρχει αστυνομία των ιδρυμάτων, αυτή η ομάδα είναι φύλαξης των πανεπιστημιακών χωρών και την ευθύνη την έχει το πανεπιστήμιο. Επίσης, είναι εκπαιδευμένη ομάδα με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και αφορούν συνήθως ένα ολόκληρο συγκρότημα πανεπιστημίων με εστίες, εστιατόρια και άλλους συγκεντρωμένους χώρους. Σαν μια πόλη δηλαδή. Ακόμα και σε αυτούς τους φυλασσόμενους χώρους όμως, και εκεί έχουν υπάρξει εγκληματικές ενέργειες, όπως ο βιασμός και η ασέλγεια εις βάρος φοιτητριών.

Η μετατροπή λοιπόν του αυτοδιοίκητου των πανεπιστημίων σε ετεροδιοίκητο, δεν παραβιάζει μόνο το Ελληνικό Σύνταγμα αλλά και τους θεσμούς της πανεπιστημιακής κοινότητας. Η βιντεοσκόπηση των εγκαταστάσεων του πανεπιστημίου είναι απαράδεκτη και δεν συμβαδίζει με τα ιδανικά της εκπαίδευσης. Το πανεπιστήμιο μπορεί να είναι δημόσιος φορέας, όμως δεν είναι δημόσια υπηρεσία για να καταγράφονται οι κινήσεις των σπουδαστών. Οι χώροι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, πέρα από χώροι γνώσης και έρευνας, είναι χώροι όπου αναπτύσσονται ιδέες, απόψεις, πολιτιστικές δραστηριότητες και εκφράζεται το αναφαίρετο δικαίωμα του συνέρχεσθαι και του συνεταιρίζεσθαι.

Η Τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν έχει αποκλειστικά τον χαρακτήρα της αποκομιδής γνώσεων, της βαθμοθηρίας και της παραπαιδείας, όπως λειτουργούν οι προηγούμενες βαθμίδες. Το πανεπιστήμιο πέρα από επαγγελματική κατάρτιση προσφέρει ειδικά προγράμματα, πηγαδάκια αυθόρμητων συζητήσεων, καλλιτεχνικές δραστηριότητες, θεατρικές ομάδες. Δεν είναι μόνο τόποι ναρκεμπορίου, ούτε εμπόλεμες ζώνες όπως χαρακτηρίζεται από κάποιους πολέμιους του.

Όταν η τριτοβάθμια εκπαίδευση λειτουργεί λόγω των συνθηκών υπό καθεστώς τηλεκπαίδευσης με πολλές ελλείψεις, είναι πραγματικά ειρωνικό αντί να «οχυρωθεί» με την μεταφορική χρήση του λόγου, και να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που υπάρχουν, να οχυρώνεται κυριολεκτικά ως στρατόπεδο. Χωρίς καμία συζήτηση με όργανα φοιτητών, ακόμα και με την απόρριψη της Αστυνομίας Πανεπιστημίων από την Σύνοδο των Πρυτάνεων, η επιβολή της πανεπιστημιακής αστυνομίας συνεχίζεται.

Οχυρώνοντας το πανεπιστήμιο και βάζοντας «συρματοπλέγματα» δεν θα επέλθει καμία προστασία των φοιτητών και καμία κατοχύρωση κανενός πανεπιστημιακού πτυχίου. Θα μετατραπούν σε άδυτο συγκρούσεων, παλινωδιών και θα απειληθεί η ακεραιότητα των φοιτητών και του προσωπικού του πανεπιστημίου. Με τέτοιες πρακτικές, όχι μόνο δεν θα αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της βίας, αλλά θα είναι καθημερινό.

Σε λίγους μήνες η Ελληνική Τριτοβάθμια εκπαίδευση θα ολοκληρώσει έναν ολόκληρο χρόνο τηλεκπαίδευσης, και αντί να προετοιμάζεται η επιστροφή με ένα νέο σχέδιο για την «ταλανισμένη» παιδεία, η πανεπιστημιακή κοινότητα θα υποδεχτεί τους φοιτητές με έναν «χωροφύλακα στις τσέπες του». Δεν είναι δυνατόν να είναι η Αστυνομία στα Πανεπιστήμια σαν την περιορισμένων ελευθεριών με ζητήματα δημοκρατίας Τουρκία. Άλλο η αστυνομία να ασκεί τα καθήκοντα της και αλλο να βρίσκεται μέσα στα πανεπιστήμια.

Σε περίπτωση που τελούνται παράνομες πράξεις εντός πανεπιστημίου, ούτως η άλλως έχει το δικαίωμα να εισέλθει στο πανεπιστήμιο. Δεν χρειαζόταν να καταργηθεί το Άσυλο επομένως. Δεν θα αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της βίας στήνοντας ιερό λόχο μέσα στα πανεπιστήμια και αντί αυτού θα συνεχιστεί η βίαια ρητορική στα πανεπιστημιακά ιδρύματα και θα κινδυνεύσουν ζωές. Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη αν τελεστούν περιστατικά αυθαιρεσιών από αυτό το σώμα; Θέλουμε νέους κύκλους αίματος όταν γυρίσουν με το καλό οι φοιτητές στα πανεπιστήμια στο τέλος της πανδημίας και να εξάρουμε την διχόνοια, η θέλουμε να επενδύσουμε στο «νέο αίμα» των αποφοίτων των Ελληνικών Πανεπιστημίων; Δέκα χρόνια κρίσης και μια πανδημική κρίση αποδεικνύουν ξεκάθαρα που χρειάζεται να επενδύσουμε…..

Αντί η Πολιτεία να μεριμνήσει ώστε να βελτιωθούν οι ήδη κατακερματισμένες υποδομές και να διασφαλιστεί η ακεραιότητα του δημοσίου πανεπιστημίου, βλέπουμε αντιεκπαιδευτικές διατάξεις που μόνο σκοπό έχουν να ενισχύσουν τη ακραία ρητορική περί κακών πανεπιστημίων. Αντί να προχωρήσουμε σε πράξεις ουσίας εν μέσω καραντίνας, προχωρούμε σε τυμπανοκρουσίες.

Αν υπήρχε τέτοια έγνοια για την εκπαίδευση, τόσο μεγάλη που φτάνουμε στο σημείο να ιδρύσουμε Αστυνομία Πανεπιστημίων, γιατί μειώνουμε τους εισακτέους της τριτοβάθμιας, δημιουργώντας πελατεία στα ιδιωτικά ΙΕΚ; Και αφού υπάρχει τέτοια θέληση για στήριξη των ΙΕΚ, γιατί «έχουν αφεθεί στην τύχη τους» τα δημόσια ΙΕΚ, κινδυνεύοντας να κλείσουν;

Ο στραγγαλισμός της δημόσιας εκπαίδευσης που είχε αφετηρία την εξίσωση των ΑΕΙ-ΤΕΙ με το άρθρο 50 πριν έναν χρόνο συνεχίζεται, χρησιμοποιώντας τα ανώτατα ιδρύματα ως «κάστρα ανομίας», ως συνέχεια του διασυρμού τους. Μόνο που είναι τα ιδρύματα που αποφοίτησαν πολλοί νέοι άνθρωποι στην χώρα μας για να μεταναστεύσουν τα τελευταία χρόνια με τον ερχομό της κρίσης και με επαγγελματική καταξίωση σε μεγάλο ποσοστό διεθνώς. Και ερχόμαστε σε μια ακόμη κρίση να χρησιμοποιήσουμε κοινωνικά αγαθά ως αντικείμενο εμπορικής χρήσης, με την ταύτιση σπουδαστή με την ιδιότητα του καταναλωτή ;

Κανένα πρόβλημα με τα ιδιωτικά ΙΕΚ και την λειτουργία τους, αλλά πριν λίγες ημέρες αναγνωρίστηκε η αξία ισόβαθμων πτυχίων ενός των ιδιωτικών ΙΕΚ με τα δημόσια πανεπιστήμια. Τι σχέση έχει όμως πρακτικά ένα πτυχίο πέντε εξαμήνων με ένα πτυχίο 4 χρόνων ; Για ποιόν σκοπό διαγωνίζονται οι φοιτητές στις πανελλαδικές εξετάσεις τότε ; Αυτό δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να έχουν επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά δεν συνιστά και δικαίωμα να γίνονται οι σπουδαστές αντικείμενο πολιτικής χρήσης και έρμαιο στις εκπαιδευτικές αλλαγές. Είναι πρακτική η υποβάθμιση των δημοσίων ιδρυμάτων όταν θα υπάρχει το δικαίωμα εγγραφής στο Τεχνικό και Οικονομικό Επιμελητήριο.

Τείνοντας να χρησιμοποιηθεί η μελλοντική επαγγελματική ευελιξία σπουδαστών των δημοσίων - ιδιωτικών με πολιτικούς σκοπούς δεν θα καταφέρουμε τίποτα περισσότερο από το να αποκλίνουμε από τα πραγματικά προβλήματα της εκπαίδευσης. Ένα σημαντικό ποσοστό των φοιτητών δεν έχει πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση, ελέω της παρακμής που υπέστη την τελευταία δεκαετία η χώρα μας, αλλά και της πανδημικής κρίσης που διανύουμε.

Φοιτητές που θέλουν να ασκήσουν πρακτική άσκηση πηγαίνουν από αναστολή σε αναστολή δίχως να δεχτούν την δίκαια αποζημίωση των 800€. Εκτος από από αυτην την παράμετρο, υπάρχει και το ζήτημα της καθυστέρησης των φοιτητικών συγγραμμάτων. Θεμιτή σιγουρά η μικρή επιδότηση για αγορά εξοπλισμού για συγκεκριμένα στρώματα, αλλά σίγουρα όχι και πολύ αποτελεσματική καθώς έχουν χαθεί ιδιαίτερα σημαντικοί διδακτικοί μήνες.

Αντί λοιπόν να δρομολογηθούν οι προτεραιότητες που επιβάλλει η πανδημία, εισάγοντας την βία και την ελεγκτική λογική στα πανεπιστήμια, δεν πετυχαίνεις την αντιμετώπιση της βίας αλλά την νομιμοποιείς θέτοντας σε κίνδυνο τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Την οξύνεις για να χρησιμοποιηθεί το δημόσιο πανεπιστήμιο ως αντικείμενο μομφής, αντιπερισπασμού και αποπροσανατολισμού από τα πραγματικά ζητήματα που τίθενται.

Τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι μόνο η κατοχύρωση ενός πανεπιστημιακού πτυχίου για επίδειξη, αλλά «ένας τρόπος ζωής και όχι η προετοιμασία για έναν μελλοντικό τρόπο ζωής», όπως έλεγε και ο Αμερικανός φιλόσοφος John Dewey. Ήρθε η ώρα για προτεραιότητες και όχι για πολιτικές σκοπιμότητες που θα ενισχύουν εκλογικά ακροατήρια.

Μανώλης Κόκκας, φοιτητής Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Παλιά Μιτζελα
Παλιά Μιτζέλα: H απίστευτη ιστορία του εξαφανισμένου χωριού της Μαγνησίας
Το τοπωνύμιο είναι βλάχικο, προέρχεται από το Μουντζέλα, που σημαίνει μικρό δασωμένο βουνό. Μια από τις παλιότερες γραπτές μαρτυρίες του ονόματος...
Παλιά Μιτζέλα: H απίστευτη ιστορία του εξαφανισμένου χωριού της Μαγνησίας
ψευδαίσθηση
Οπτική ψευδαίσθηση: Μόνο το 3% των ανθρώπων θα βρει το ξωτικό σε 8 δευτερόλεπτα
Στην παρακάτω εικόνα βλέπετε ένα χιονισμένο χωριό που έχει στολιστεί για τα Χριστούγεννα. Κάπου βρίσκεται ένα ξωτικό. Μπορείτε να το εντοπίσετε σε...
Οπτική ψευδαίσθηση: Μόνο το 3% των ανθρώπων θα βρει το ξωτικό σε 8 δευτερόλεπτα
φοίνικας
Tο νησί που είναι ένας από τους πιο ονειρικούς προορισμούς στον κόσμο πωλείται σε απίστευτη τιμή
Σύμφωνα με την Μirror, αυτός ο τροπικός παράδεισος ήταν το σκηνικό για μια μυστική απόδραση του πρίγκιπα Χάρι και της Μέγκαν Μαρκλ
Tο νησί που είναι ένας από τους πιο ονειρικούς προορισμούς στον κόσμο πωλείται σε απίστευτη τιμή
froyta_aftodioikisi.jpg
Πώς να αξιοποιήσετε φρούτα και λαχανικά που είχατε για πέταμα
Για να μη συνεχιστεί αυτή η κακή συνήθεια που κοστίζει και στην τσέπη σας, στην υγεία σας και στον πλανήτη, μάθετε πώς να δίνετε το «φιλί της ζωής»...
Πώς να αξιοποιήσετε φρούτα και λαχανικά που είχατε για πέταμα