«Η καθολική τηλεκπαίδευση είναι ένα πολύ μεγάλο εγχείρημα το οποίο πιστώνεται στην εκπαιδευτική κοινότητα», τόνισε, η υπουργός Παιδείας ν. Κεραμέως σε συνέντευξη της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, αναφέροντας ότι κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης λειτουργούν ημερησίως (και ταυτόχρονα) περίπου 40.000 ψηφιακές τάξεις, ενώ συνολικά διενεργούνται πάνω από 200.000 τάξεις με -αθροιστικά- πάνω από 4 εκατομμύρια συμμετοχές μαθητών και μέσο όρο 52 λεπτά ανά μάθημα».
Η υπουργός Παιδείας σε κάθε δήλωσή της αποδεικνύει ότι κατοικώντας στον πλανήτη του … «άριστα» δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα που τη διαστρεβλώνει με ποικίλους μύθους.
Πρώτα από όλα η «καθολική τηλεκπαίδευση» είναι ο μεγάλος μύθος. Η ίδια η υπουργός τον έχει συνδυάσει με έναν άλλο μύθο: “σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), πάνω από 99% των νοικοκυριών έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο”.
Διαφορετική είναι η πραγματικότητα. Από έρευνα του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (Μάϊος του 2020) πρόσβαση στο Ίντερνετ το 2019 είχαν το 71% των συμπολιτών μας, ενώ το 15,9% των χρηστών πηγαίνουν σε internet cafe/ βιβλιοθήκες κλπ. Πέρα από τα στατιστκά στοιχεία στην πραγματικότητα μια τετραμελής οικογένεια μπορεί να χρειάζεται 2, 3, ή και 4 ακόμη υπολογιστές. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι η συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών στις σημερινές δύσκολες οικονομικά συνθήκες δεν μπορεί να έχει πάνω από 1 ή 2 υπολογιστές.
Επιπλέον των ηλεκτρονικών υπολογιστών, ένα νοικοκυριό πρέπει ακόμη να διαθέτει για να έχει πλήρη πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση τον ανάλογο εξοπλισμό. Το κόστος πρόσβασης στην τηλεκπαίδευση λοιπόν αυξάνει κατακόρυφα, γεγονός που προσθέτει επιπλέον περιορισμούς και γίνεται αιτία ταξικών διακρίσεων στην ισότιμη πρόσβαση όλων σε αυτήν.
Ούτε δωρεάν είναι για όλους η τηλεκπαίδευση. Η χρέωση από σταθερό τηλέφωνο ΟΤΕ (Cosmote), αν δεν υπάρχει πρόγραμμα απεριορίστων κλήσεων σε σταθερά, είναι η κλασική χρέωση για σταθερά: 0.18€/λεπτό. Δηλαδή 10.8€/ώρα. Συνεπώς, για ωράριο 5 – 7 διδακτικών ωρών των 40 λεπτών περίπου 250€ για πέντε ημέρες πάνω από 1000 ευρώ το μήνα. Όλοι θυμόμαστε τον τραγέλαφο με τα δήθεν τάμπλετ, που ποτέ δεν ήρθαν στα σχολεία την περασμένη άνοιξη.
Την ίδια στιγμή το ίδιο το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο ανακοίνωσε ότι μόνο μια (1) τηλεδιάσκεψη (webex) με ταχύτητα 24Mbps (η συνηθισμένη ταχύτητα που έχει ένα νοικοκυριό, αλλά και το 29% των σχολείων) μπορεί να υποστηριχθεί. Χιλιάδες οικογένειες (με 2 παιδιά ή και εργαζόμενους που δουλεύουν με τηλεργασία) θα αποκλειστούν από την διαδικασία της εξ αποστάσεως, ενώ ακόμα και τα ίδια τα σχολεία δεν μπορούν να υποστηρίξουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε πολλαπλά τμήματα.
Για ποια «καθολική τηλεκπαίδευση» κάνει λόγο η υπουργός, όταν η ψηφιακή αίθουσα τείνει να μετατραπεί σε χώρο realitie show με τα «πατράγουδα» να κυριαρχούν. Όσο μειώνονται τα τεχνικά προβλήματα της τηλεκπαίδευσης τόσο αυξάνονται τα προβλήματα που προκαλεί με την έκθεση και παραβίαση ατομικών δικαιωμάτων από «τρίτους» ή μαθητές με ψευδώνυμο ή με όνομα άλλου συμμαθητή τους που μπαίνουν στις ψηφιακές τάξεις προκαλώντας αναστάτωση στα «μαθήματα» και ανεβάζοντας βίντεο και φωτογραφίες στα κοινωνικά δίκτυα, χαρακτηριστικό και όχι μόνο, το παράδειγμα στη Νίσυρο. Καθημερινά και αλλεπάλληλα τέτοια επεισόδια «κρασάρουν» την τηλεκπαίδευση που στην πράξη ούτε τηλε είναι ούτε εκπαίδευση.
Οι ελλείψεις εξοπλισμού και τα προβλήματα δικτύων, ταχυτήτων ίντερνετ κ.λπ. είναι δευτερεύουσα πτυχή του προβλήματος γιατί η ίδια η τηλεκπαίδευση είναι στη φύση της διαδικασία παιδαγωγικά, μορφωτικά και ψυχοπνευματικά διαλυτική για τους εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς που βρίσκονται καθηλωμένοι μπροστά σε υπολογιστές και κινητά. Επιπλέον έρευνες επιβεβαιώνουν ότι η τηλεδιδασκαλία δεν ενδείκνυται για αδύναμους μαθητές και όσους παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες. Μια εκπαιδευτική πολιτική που αποκλείει μαθητές είναι εκ των πραγμάτων όχι απλά άστοχη, αλλά κυρίως μία ταξική, ρατσιστική πολιτική. Οι επιπτώσεις της εκπαιδευτικής πολιτικής στη μαθητική νεολαία είναι δραματικές. Κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘ βυθίζουν τη νέα γενιά σε μορφωτικά, παιδαγωγικά και ψυχολογικά αδιέξοδα.
Σε αυτή τη δυστοπική πραγματικότητα οι εκπαιδευτικοί έχουν χρέος να απαντήσουν με το κεφάλι ψηλά. Να μη γίνουν μοχλός ισοπέδωσης των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών τους! Οφείλουν να ανάψουν ένα φως στο κοινωνικό σκοτάδι του φόβου και της αλαζονείας των κυρίαρχων. Για Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία!
Γιώργος Κ. Καββαδίας drepani.gr (argyrades.gr)
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη