Thumbnail
Του εκπαιδευτικού Κώστα Ανθόπουλου, μέλους της Γραμματείας του Κινήματος Αλλαγής

Είναι αλήθεια ότι το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού έχει αρχίσει να ανησυχεί έντονα τους γονείς και να  προβληματίζει την ελληνική κοινωνία.

Από διάφορες μελέτες στη χώρα μας προκύπτει ότι 10-15% των μαθητών πέφτουν θύματα διαφόρων μορφών βίας στο σχολείο. Επιστημονικές έρευνες επίσης, για το ίδιο θέμα, αποκαλύπτουν ότι τα παιδιά που γίνονται  θύματα εκφοβισμού και βίας υφίστανται μια σειρά από ψυχοκοινωνικές και μακροχρόνιες επιπτώσεις:

  • Έντονο άγχος
  • Αίσθημα ανασφάλειας
  • Φοβίες
  • Ψυχοσωματικές διαταραχές
  • Κατάθλιψη
  • Αυτοκτονικός ιδεασμός

Συνεκτιμώντας όλα αυτά ο πρώην υφυπουργός παιδείας,  Θ. Παπαθεοδώρου,(2012)ενέταξε στο σχεδιασμό των δράσεων του Υπουργείου Παιδείας προγράμματα και δράσεις για την ουσιαστική καταπολέμηση του φαινομένου σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο .

Ο  βαθμός αποτελεσματικότητας αυτής της προσπάθειας  θα εξαρτηθεί   και από την υπέρβαση και άμβλυνση  κοινωνικών παθογενειών και νοοτροπιών που στη σημερινή εποχή ευνοούν την αύξηση  αυτού του φαινομένου στα σχολεία

Τέτοιες  είναι:

  • Ο στρουθοκαμηλισμός , που στις περισσότερες περιπτώσεις αρνείται την ύπαρξη αυτού του προβλήματος
  • Η κοινωνική υποκρισία, που θεωρεί τη βία ιδιωτική υπόθεση που πρέπει να βρίσκεται σε συσκότιση και σε πλέγμα πλήρους  αποσιώπησης
  • Η εύκολη δικαιολόγηση συμπεριφορών βίας ως πράξεις που δεν πρέπει να ανησυχούν την κοινωνία αφού εντάσσονται στη λογική μιας  αθώας πλάκας μέσα και έξω από το σχολείο
  • Η αδυναμία κατανόησης του φαινομένου, οι ιδεοληψίες, η έλλειψη καταδίκης μορφών κοινωνικού ρατσισμού αλλά και η ανεπάρκεια διοικητικών  μηχανισμών  να υποστηρίζουν  και να αξιοποιούν στις δραστηριότητες τους για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος  επιστημονικά, ειδικά στελέχη

Με βάση όλα τα παραπάνω γίνεται κατανοητό πόσο κρίσιμος και σημαντικός είναι ο ρόλος και η ευθύνη του σχολείου για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος .

Είναι λοιπόν απαραίτητο:

  • να αυξηθεί η επίγνωση του προβλήματος  και η γνώση γύρω από αυτό
  • να επιτευχθεί η ενεργή συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των γονέων
  • να δημιουργηθούν ξεκάθαροι κανόνες κατά του εκφοβισμού στο σχολείο
  • να παρέχεται υποστήριξη και προστασία στα θύματα
  • να διαμορφωθούν ειδικά προγράμματα για μαθητές που εμπλέκονται είτε ως θύτες είτε ως παρατηρητές  σε συμπεριφορές βίας και εκφοβισμού με στόχο την τροποποίηση στάσεων και συμπεριφορών
  • να δικτυωθεί το σχολείο και οι γονείς με εξειδικευμένες δομές εκεί που χρειάζεται
  • να στελεχωθούν οι διευθύνσεις εκπαίδευσης και τα σχολεία  με εξειδικευμένο προσωπικό (κοινωνιολόγοι, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί)
  • να καθιερωθεί σταθερή και διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών
  • και επίσης   να ενταχθούν στις σχολές γονέων αντίστοιχων προγραμμάτων

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

καθηγητές
Όταν το σχολείο τελειώνει στις 14:00… αλλά οι απαιτήσεις συνεχίζονται
Η αλήθεια είναι σκληρή: κάθε ώρα που ένας δάσκαλος ή καθηγητής περνά στην τάξη, είτε για «απασχόληση» είτε για αντικατάσταση, είναι διδακτικό έργο....
Όταν το σχολείο τελειώνει στις 14:00… αλλά οι απαιτήσεις συνεχίζονται
tameio.jpg
Συντάξεις: Πόσα κερδίζουν ανά Ταμείο οι συνταξιούχοι το 2026 και το 2027 με την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς
Συντάξεις: Έως 312 ευρώ πάνω το 2026 και έως 696 ευρώ το 2027 [Αναλυτικοί πίνακες]
Συντάξεις: Πόσα κερδίζουν ανά Ταμείο οι συνταξιούχοι το 2026 και το 2027 με την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς