Σχέσεις εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας
Γράφει ο Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης, Εκπαιδευτικός – Ερευνητής, Αντιπρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Οι σχέσεις μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας είναι γνωστές από την αρχαιότητα θα λέγαμε, αλλά εδώ θα αναφέρουμε συγκεκριμένα στοιχεία κοινώς αποδεκτά τα οποία είναι απαραίτητα για την ακριβή προσέγγιση του θέματος:

Η μόρφωση, η παιδεία, η εκπαίδευση θεωρούνται, διαχρονικά, αναλλοίωτες αξίες και απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαμόρφωση υπεύθυνων πολιτών με κοινωνική και δημοκρατική συνείδηση.

Ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι διττός διότι οφείλει να παρέχει μόρφωση και βιοποριστικά εφόδια για επαγγελματική αποκατάσταση.

Οι δύο παράμετροι, της μόρφωσης και της εργασίας, αποτελούν βασικό εκπαιδευτικό στόχο του σύγχρονου σχολείου και της εκπαίδευσης (σύνοδος της UNESCO 2004).

Το σύγχρονο σχολείο εκτός από αγωγή και παιδεία πρέπει να παρέχει και επαγγελματική κατάρτιση στο  μαθητή (Ελένη Γλύκαντζη - Αρβελέρ    Χανιά  2004.)

Το σχολείο, σαν καθρέφτης της κοινωνίας, οφείλει να αναπροσαρμόζεται συχνά ώστε να συμβαδίζει με το κοινωνικό γίγνεσθαι.

Η ιστορία της εκπαίδευσης δείχνει, όπως αναφέρει και ο Αλέξης Δημαράς στο βιβλίο του η «μεταρρύθμιση που δεν έγινε», ότι οι μεταβολές στην εκπαίδευση ακολουθούν, σε έκταση και σε βάθος, τις μεταβολές της κοινωνίας.

Το πρόβλημα της ανεργίας δεν είναι μόνο οικονομικό. Είναι, πάνω απ΄ όλα βαθύτατα κοινωνικό,  ενώ το πρόβλημα της ανεργίας των νέων είναι ακόμη πιο κρίσιμο.

Μια κοινωνία η οποία δεν είναι σε θέση να διασφαλίσει στους νέους συγκεκριμένες ευκαιρίες στην αγορά εργασίας κινδυνεύει να δημιουργήσει ένα φαύλο κύκλο ανεργίας , περιθωριοποίησης και κοινωνικής αναταραχής. 

Είναι αναληθές ότι η εκπαίδευση δεν εξυπηρετεί τους νέους και τις νέες στην εύρεση εργασίας. 

Είναι όμως αληθές ότι η εκπαίδευση στη χώρα μας είναι αναντίστοιχη με τις προσφερόμενες θέσεις εργασίας και η διαρθρωτική ανεργία βρίσκεται στα ύψη. 

Είναι επίσης ανακριβές ότι οι επιλογές των μαθητών πάντα επηρεάζονται από το τι συμβαίνει στην αγορά εργασίας και ότι αυτό αποτυπώνεται από τις εκάστοτε επιλογές τους στα μηχανογραφικά.

Η ανακρίβεια του ισχυρισμού αυτού από όποιον και αν εκφέρεται, έγκειται στο ότι οι προσφερόμενες θέσεις εργασίας σε όλη την Ε.Ε., σύμφωνα με τον CEDEFOP, ανήκουν κατά 35% στους πτυχιούχους ΑΕΙ (ανώτερα στελέχη), κατά 50% στους πτυχιούχους Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (μεσαία στελέχη) και κατά 15% στους ανειδίκευτους (κατώτερα στελέχη). 

Στα ίδια ή παρόμοια συμπεράσματα καταλήγουν και οι κατά καιρούς έρευνες του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ, του ΟΑΕΔ, του ΙΟΒΕ, του ΣΕΒ κ.λ.π.

Συνεπώς όταν η μεγάλη πλειονότητα των αποφοίτων Λυκείου επιλέγει σπουδές, με στόχο και την επαγγελματική αποκατάσταση, κυρίως από τη δεξαμενή του 35% και όχι από εκείνη του 50% δεν κάνει, κατά την άποψή μας, τις σωστές επιλογές προκειμένου να αντιμετωπίσει το φάσμα της ανεργίας και της μετανάστευσης.

Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι υπάρχει ασύμβατη πορεία μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας.
Να σημειώσουμε τέλος ότι κατά την περίοδο 2008 – 2017 το ποσοστό υπερεκπαιδευμένης απασχόλησης αυξήθηκε κατά 60,6%, με αποτέλεσμα  περισσότεροι από τους τρεις στους δέκα απασχολούμενους με υψηλά προσόντα να καλύπτουν θέσεις εργασίας για τις οποίες απαιτούνται χαμηλότερου επιπέδου προσόντα ( ΣΕΒ επιχειρησιακό πρόγραμμα ΕΣΠΑ, Φεβρουάριος 2018). 

Η απασχόληση σε θέσεις εργασίας χαμηλότερων προσόντων αποτελεί και έναν από τους βασικούς λόγους μετανάστευσης του ανθρώπινου δυναμικού υψηλών προσόντων.

Οι προκλήσεις λοιπόν για τον αναπροσανατολισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι πολλαπλές και τεκμηριωμένες.

Θα υπάρξουν οι απαιτούμενες αλλαγές από την επόμενη κυβέρνηση, όποια κι΄ αν  είναι;
Ίδωμεν.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Κανόνι» σε μεγάλη ασφαλιστική στην Ελλάδα - Χιλιάδες οδηγοί χωρίς κάλυψη από 1η Ιουλίου!

Νηπιαγωγεία - Δημοτικά: Αυτό είναι το νέο μάθημα τον Σεπτέμβριο

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

papaioannou
Ν. Παπαϊωάννου, υφυπ. Παιδείας: Αρχές Οκτωβρίου ξεκινά η λειτουργία των μη κρατικών πανεπιστημίων
«Η βασική προϋπόθεση είναι να έχεις δώσει πανελλαδικές εξετάσεις. Ακόμα και αν δεν έχεις περάσει σε δημόσιο πανεπιστήμιο, πρέπει να έχεις συμμετάσχει...
Ν. Παπαϊωάννου, υφυπ. Παιδείας: Αρχές Οκτωβρίου ξεκινά η λειτουργία των μη κρατικών πανεπιστημίων
το κτίριο της πρυτανείας του ΕΚΠΑ
Το ΕΚΠΑ φιλοξενεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη Γενική Συνέλευση και το σεμινάριο Πρυτάνεων του Δικτύου UNICA
Ευρωπαίοι πρυτάνεις στο ΕΚΠΑ: Διεθνής συνέργεια για το μέλλον της εκπαίδευσης
Το ΕΚΠΑ φιλοξενεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη Γενική Συνέλευση και το σεμινάριο Πρυτάνεων του Δικτύου UNICA
pyspe_a_athinas.jpg
33η συνεδρίαση του ΠΥΣΠΕ Α’ Αθήνας: Προκλήσεις στα νηπιαγωγεία και η οικονομική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών στο επίκεντρο
Αναλυτική ενημέρωση από την 33η συνεδρίαση του ΠΥΣΠΕ Α’ Αθήνας
33η συνεδρίαση του ΠΥΣΠΕ Α’ Αθήνας: Προκλήσεις στα νηπιαγωγεία και η οικονομική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών στο επίκεντρο