Σχέσεις εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας
Γράφει ο Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης, Εκπαιδευτικός – Ερευνητής, Αντιπρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Οι σχέσεις μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας είναι γνωστές από την αρχαιότητα θα λέγαμε, αλλά εδώ θα αναφέρουμε συγκεκριμένα στοιχεία κοινώς αποδεκτά τα οποία είναι απαραίτητα για την ακριβή προσέγγιση του θέματος:

Η μόρφωση, η παιδεία, η εκπαίδευση θεωρούνται, διαχρονικά, αναλλοίωτες αξίες και απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαμόρφωση υπεύθυνων πολιτών με κοινωνική και δημοκρατική συνείδηση.

Ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι διττός διότι οφείλει να παρέχει μόρφωση και βιοποριστικά εφόδια για επαγγελματική αποκατάσταση.

Οι δύο παράμετροι, της μόρφωσης και της εργασίας, αποτελούν βασικό εκπαιδευτικό στόχο του σύγχρονου σχολείου και της εκπαίδευσης (σύνοδος της UNESCO 2004).

Το σύγχρονο σχολείο εκτός από αγωγή και παιδεία πρέπει να παρέχει και επαγγελματική κατάρτιση στο  μαθητή (Ελένη Γλύκαντζη - Αρβελέρ    Χανιά  2004.)

Το σχολείο, σαν καθρέφτης της κοινωνίας, οφείλει να αναπροσαρμόζεται συχνά ώστε να συμβαδίζει με το κοινωνικό γίγνεσθαι.

Η ιστορία της εκπαίδευσης δείχνει, όπως αναφέρει και ο Αλέξης Δημαράς στο βιβλίο του η «μεταρρύθμιση που δεν έγινε», ότι οι μεταβολές στην εκπαίδευση ακολουθούν, σε έκταση και σε βάθος, τις μεταβολές της κοινωνίας.

Το πρόβλημα της ανεργίας δεν είναι μόνο οικονομικό. Είναι, πάνω απ΄ όλα βαθύτατα κοινωνικό,  ενώ το πρόβλημα της ανεργίας των νέων είναι ακόμη πιο κρίσιμο.

Μια κοινωνία η οποία δεν είναι σε θέση να διασφαλίσει στους νέους συγκεκριμένες ευκαιρίες στην αγορά εργασίας κινδυνεύει να δημιουργήσει ένα φαύλο κύκλο ανεργίας , περιθωριοποίησης και κοινωνικής αναταραχής. 

Είναι αναληθές ότι η εκπαίδευση δεν εξυπηρετεί τους νέους και τις νέες στην εύρεση εργασίας. 

Είναι όμως αληθές ότι η εκπαίδευση στη χώρα μας είναι αναντίστοιχη με τις προσφερόμενες θέσεις εργασίας και η διαρθρωτική ανεργία βρίσκεται στα ύψη. 

Είναι επίσης ανακριβές ότι οι επιλογές των μαθητών πάντα επηρεάζονται από το τι συμβαίνει στην αγορά εργασίας και ότι αυτό αποτυπώνεται από τις εκάστοτε επιλογές τους στα μηχανογραφικά.

Η ανακρίβεια του ισχυρισμού αυτού από όποιον και αν εκφέρεται, έγκειται στο ότι οι προσφερόμενες θέσεις εργασίας σε όλη την Ε.Ε., σύμφωνα με τον CEDEFOP, ανήκουν κατά 35% στους πτυχιούχους ΑΕΙ (ανώτερα στελέχη), κατά 50% στους πτυχιούχους Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (μεσαία στελέχη) και κατά 15% στους ανειδίκευτους (κατώτερα στελέχη). 

Στα ίδια ή παρόμοια συμπεράσματα καταλήγουν και οι κατά καιρούς έρευνες του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ, του ΟΑΕΔ, του ΙΟΒΕ, του ΣΕΒ κ.λ.π.

Συνεπώς όταν η μεγάλη πλειονότητα των αποφοίτων Λυκείου επιλέγει σπουδές, με στόχο και την επαγγελματική αποκατάσταση, κυρίως από τη δεξαμενή του 35% και όχι από εκείνη του 50% δεν κάνει, κατά την άποψή μας, τις σωστές επιλογές προκειμένου να αντιμετωπίσει το φάσμα της ανεργίας και της μετανάστευσης.

Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι υπάρχει ασύμβατη πορεία μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας.
Να σημειώσουμε τέλος ότι κατά την περίοδο 2008 – 2017 το ποσοστό υπερεκπαιδευμένης απασχόλησης αυξήθηκε κατά 60,6%, με αποτέλεσμα  περισσότεροι από τους τρεις στους δέκα απασχολούμενους με υψηλά προσόντα να καλύπτουν θέσεις εργασίας για τις οποίες απαιτούνται χαμηλότερου επιπέδου προσόντα ( ΣΕΒ επιχειρησιακό πρόγραμμα ΕΣΠΑ, Φεβρουάριος 2018). 

Η απασχόληση σε θέσεις εργασίας χαμηλότερων προσόντων αποτελεί και έναν από τους βασικούς λόγους μετανάστευσης του ανθρώπινου δυναμικού υψηλών προσόντων.

Οι προκλήσεις λοιπόν για τον αναπροσανατολισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι πολλαπλές και τεκμηριωμένες.

Θα υπάρξουν οι απαιτούμενες αλλαγές από την επόμενη κυβέρνηση, όποια κι΄ αν  είναι;
Ίδωμεν.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Εσείς γνωρίζετε τι σημαίνει «νείρομαι»;

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΔΑΣΚΑΛΑ
Τοξικό το κλίμα στα σχολεία λίγο πριν διακοπές του Πάσχα λόγω των πιέσεων του υπουργείου Παιδείας
Ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών βιώνει υψηλή ή μεσαία συναισθηματική εξάντληση, ενώ καταγράφεται επίσης ότι ένα ακόμη μεγαλύτερο τμήμα...
Τοξικό το κλίμα στα σχολεία λίγο πριν διακοπές του Πάσχα λόγω των πιέσεων του υπουργείου Παιδείας
10 γυμνασιο παπαγου
Τεράστια επιτυχία: Το «ψηφιακό» Υπουργείο άφησε 345 μαθητές με κενά εκπαιδευτικών από την αρχή της χρονιάς ως τώρα!
Λήγει το σχολικό έτος κι ακόμα να καλύψουν τα κενά -και μάλιστα στην Αθήνα, στου Παπάγου! Στα «κάγκελα» οι γονείς...
Τεράστια επιτυχία: Το «ψηφιακό» Υπουργείο άφησε 345 μαθητές με κενά εκπαιδευτικών από την αρχή της χρονιάς ως τώρα!
w29-81121enisxytikhdidaskalia.jpg
Ενισχυτική Διδασκαλία: Πώς ένας απαραίτητος θεσμός για τους μαθητές κατέληξε σε «πρεκαριάτο» για τους εκπαιδευτικούς...
Το πρεκαριάτο, από το λατινικό precarious (που σημαίνει αβέβαιος, ανασφαλής), είναι όρος που εμφανίζεται από τη δεκαετία του '80 για τα σύγχρονα...
Ενισχυτική Διδασκαλία: Πώς ένας απαραίτητος θεσμός για τους μαθητές κατέληξε σε «πρεκαριάτο» για τους εκπαιδευτικούς...
teachers
Μισθοδοσία μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών: Πότε θα πιστωθεί στους λογαριασμούς τους
Η μισθοδοσία των αναπληρωτών εκπαιδευτικών πραγματοποιείται από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών (ΕΑΠ)
Μισθοδοσία μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών: Πότε θα πιστωθεί στους λογαριασμούς τους