Προκαταβολικά αναφέρω, ότι είμαι περίπου 30 χρόνια δάσκαλος. Αυτά τα χρόνια εμπειρίας μου φτάνουν για να τεκμηριώσω αυτά που θέλω. Ακόμα, αυτά που θα γράψω δε σκοπεύουν να μηδενίσουν ή να ισοπεδώσουν προσπάθειες ακόμα και αγώνες δασκάλων που έκαναν, για να αποκτήσουν αυτούς τους τίτλους. Σε μία λογική σειρά θέλω να βάλω τα πράγματα.
Περί Μεταπτυχιακών:
Τα πρώτα που αποκτήθηκαν πριν 20 περίπου χρόνια από συναδέλφους δασκάλους που θυμάμαι, δεν τα διέκρινε δικαιοσύνη, ισονομία ως προς τον τρόπο τουλάχιστον που τα “έπαιρναν” από πανεπιστημιακό δάσκαλο. Ο γνωστός του καθηγητή, ο κομματικός φίλος, ο συνδικαλιστής φίλος του κομματικού προϊσταμένου που μεσολαβούσε κτλ. κτλ., αυτός έπαιρνε μεταπτυχιακό. Το τι γινόταν στη συνέχεια για την απόκτηση δεν το γνωρίζω. Υποθέτω, απλά, ότι η φιλική επιλογή θα είχε και φιλική αντιμετώπιση. Παρένθεση. (Οι περισσότεροι από αυτούς τους δασκάλους είναι στελέχη της εκπαίδευσης σήμερα).
Αργότερα, το σύστημα άρχισε να γίνεται περισσότερο δίκαιο. Οι ενδιαφερόμενοι δάσκαλοι έγραφαν εξετάσεις σε κάποιο μάθημα (δε γνωρίζω ακριβώς), ήθελε ακόμα και δίπλωμα κάποιας ξένης γλώσσας, με άλλα λόγια, η απόκτηση μεταπτυχιακού ήθελε προσπάθεια και αγώνα.
Τελευταία, φτάσαμε στα εξ' αποστάσεως, επί χρήμασι και δια ηλεκτρονικής επικοινωνίας μεταπτυχιακά ( ο γιος μου κάνει τέτοιο μεταπτυχιακό και κατάλαβα αρκετά). Αυτά βολεύουν τους κυβερνώντες σήμερα, καθώς δε χρειάζονται βαριά κονδύλια και καθώς πληρώνονται κατ' ουσία από τους ίδιους τους πολίτες.
Δε θέλω να απαξιώσω το Πανεπιστήμιο, το μερικό (λίγο) περιεχόμενο που έχουν αυτά τα μεταπτυχιακά, θέλω να καταδείξω.
Ένα Μεταπτυχιακό στην Κοινωνιολογία ή στη Διαπολιτισμική ή στις Τ.Π.Ε ή..., είναι, άραγε, αρκετό για ουσιαστική επιμόρφωση του δασκάλου; δηλαδή ο κάτοχος ενός τέτοιου τίτλου ανεβάζει τόσο το επίπεδο των γνώσεών του, ώστε, όταν μπει στην τάξη, ανεβάζει και το επίπεδο της διδασκαλίας και το επίπεδο των μαθητών του;
Αυτός δεν είναι και ο βασικός σκοπός κάθε επιμόρφωσης, άρα και κάθε μεταπτυχιακού; Δεν είναι μόνο κάποιο επίδομα που δίνεται, ούτε το χαρτί που βγάζει από την τάξη για "ανώτερες" θέσεις (στελέχη εκπ/σης...). Στην τάξη πρέπει να βρίσκει εφαρμογή οποιαδήποτε επιμόρφωση. (Μιλώ μόνο για τον κλάδο των δασκάλων και όχι για άλλους κλάδους, όπου υπάρχει μεγαλύτερη εξειδίκευση).
Δε λέω, και αυτό είναι κάτι παραπάνω. Όμως, δάσκαλε, χρειάζεσαι περισσότερα μεταπτυχιακά (είναι διευρυμένο το πλαίσιο του διδακτικού σου αντικειμένου) για να θεωρηθεί πλήρης η επιμόρφωσή σου.
Σκέψου μόνο τούτα:
Τομέας Ψυχολογίας (οι ψυχολογικοί προσδιορισμοί της εκπαίδευσης, που έχουν σχέση με τις νοητικές, και όχι μόνο, ικανότητες του μαθητή).
Τομέας κοινωνιολογίας (οι κοινωνικοί προσδιορισμοί της εκπαίδευσης ...).
Τομέας Διδακτικών Μεθοδολογιών ( και τι δε θέλει να ξέρεις ).
Αναφέρομαι στους τρεις βασικούς τομείς κάθε Παιδαγωγικού Τμήματος, πάνω στους οποίους οικοδομείται η παιδαγωγική κατάρτιση κάθε δασκάλου και που το περιεχόμενό τους είναι τεράστιο.
Και κάνω αυτή τη σύντομη αναφορά για να δείξω το ευρύ περιεχόμενο των παιδαγωγικών σπουδών από τη μια και το περιορισμένο, μερικό, λίγο περιεχόμενο ενός μεταπτυχιακού από την άλλη.
Περί Επιμόρφωσης στα Διδασκαλεία:
Δε θέλω να απογοητεύσω τους υποστηρικτές των μεταπτυχιακών , αλλά αυτή ήταν η πραγματική επιμόρφωση των δασκάλων.
Πρώτα απ’ όλα δε διαμαρτυρήθηκε ποτέ κανένας για την ισονομία της ως προς τον τρόπο εισαγωγής. Επρόκειτο για “πανελλαδικές εξετάσεις”, αλλά με ύλη άγνωστη (ατελείωτη) επί παντός θέματος του παιδαγωγικού επιστητού.
Η παρακολούθηση ήταν διετής και υποχρεωτική (συνάδελφοι που έρχονταν από την Αθήνα στην Πάτρα, είχαν μισθώσει λεωφορείο που τους έφερνε καθημερινά στις 09.00 και τους έπαιρνε στις 14.00, για να μην κάνουν απουσίες που ήταν απαγορευτικές ).
Δίδασκαν όλοι οι καθηγητές του Παιδαγωγικού, στα Φυσικά καθηγητές του Φυσικού, ακόμα και από τη Φιλολογία (Γλωσσολογία) και από το Οικονομικό της Πάτρας δίδασκαν. Θεωρίες περί κινήτρων - χρειάζονται άραγε; - δίδασκαν οι τελευταίοι. Σκόπιμα αναφέρω τη λεπτομέρεια. Το διευρυμένο πλαίσιο εκείνης της επιμόρφωσης θέλω να καταδείξω, που είχε σχέση και με όλες τις νέες προσεγγίσεις που ήρθαν στα σχολεία αργότερα.
Έφευγε, λοιπόν, ο δάσκαλος από το Διδασκαλείο, ανανεωμένος, με αναβαθμισμένο επίπεδο γνώσεων, έτοιμος να μπει στην τάξη και να ανεβάσει το επίπεδο και των μαθητών του (την κουλτούρα μας, τελικά, περνάμε μέσα στην τάξη).
Γι’ αυτά και γι’ άλλα πολλά, που δε χωράνε σ’ αυτές τις γραμμές, δεν υπάρχει σύγκριση Μεταπτυχιακού (δασκάλων) και Διδασκαλείου. Η επιμόρφωση στο Διδασκαλείο είναι ανώτερη του Μεταπτυχιακού.
Αντί επιλόγου:
Οι κυβερνώντες, όπως και οι προηγούμενοι ( ο κ. Μητσοτάκης θεωρεί αυτούς τους τίτλους - μεταπτυχιακά - σαν τα μεγάλα προσόντα που θα φέρουν το νέο “Διαφωτισμό” ), υποκρύπτουν την πραγματικότητα.
Είτε για λόγους οικονομικούς - η λειτουργία των Διδασκαλείων χρειάζεται χρήματα - είτε για λόγους ταξινόμησης, κανονικοποίησης… του προσωπικού ( τα Μεταπτυχιακά θα ταξινομήσουν ), η επιμορφωτική συνεισφορά των Διδασκαλείων έσβησε και από τον καθημερινό λόγο. Και ο προηγούμενος υπουργός του "Άριστα 20" ποτέ δε μίλησε για επαναλειτουργία των Διδασκαλείων.
Ο δάσκαλος
Σταυρόπουλος Γεώργιος
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη