Thumbnail
Παιδαγωγική Κατάρτιση

 

Σε συνέχεια της προηγούμενης επιστολής μου και μετά από ενδελεχή μελέτη του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου θα ήθελα , προς επίρρωση του ισχυρισμού μου ότι το  Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας διαθέτει παιδαγωγική κατάρτιση , να καταθέσω ορισμένες συμπληρωματικές σκέψεις. Θα αναλύσω τις σκέψεις μου υπό την μορφή ερωτήσεων- απαντήσεων, προκειμένου το κείμενο να καταστεί πιο εύληπτο και απλό, ακόμα και από αυτούς που δεν  είναι εξοικειωμένοι νομικά με το θέμα.

ΕΡΩΤΗΣΗ  1

  1. Αληθεύει ότι στην εγκύκλιο αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής  Ε.Ε.Π και Ε.Ε.Β 2015 αλλά και παλαιότερων ετών  το πτυχίο του Τμήματος με κατεύθυνση Εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες  αναγνωρίζεται ως ισάξιο του πτυχίου από την ΑΣΠΑΙΤΕ;  (άρα διαθέτει παιδαγωγική κατάρτιση)

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Αληθεύει. Αντιγράφω από την εγκύκλιο.

 Ειδικότερα για τον κλάδο ΠΕ 25 Σχολικών Νοσηλευτών αναφέρεται Πτυχίο Νοσηλευτικής ή Επισκεπτών Υγείας ιδρύματος Τριτοβάθμιας Εκπ/σης της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής και α) πτυχίο του τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, κατεύθυνσης ατόμων με ειδικές ανάγκες, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ή β) πτυχίο της ΠΑ.ΤΕ.Σ. /ΣΕ.ΛΕ.ΤΕ. ή πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης που χορηγείται από την Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.

Παρακάτω η εγκύκλιος αναφέρει:

Ειδικά για τους υποψηφίους των κλάδων ΠΕ 26 Θεραπευτών λόγου, ΠΕ28 Φυσικοθεραπευτών, ΠΕ 29 Εργασιοθεραπευτών & ΠΕ 30 Κοινωνικών Λειτουργών, που έχουν πτυχίο Τ.Ε.Ι. απαιτείται και πτυχίο της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. ή πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής, με κατεύθυνση Ειδικής Αγωγής Νηπιαγωγών, Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής ή Ειδικά για τους υποψηφίους των κλάδων ΠΕ 26 Θεραπευτών λόγου, ΠΕ28 Φυσικοθεραπευτών, ΠΕ 29 Εργασιοθεραπευτών & ΠΕ 30 Κοινωνικών Λειτουργών, που έχουν πτυχίο Τ.Ε.Ι. απαιτείται και πτυχίο της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. ή πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής, με κατεύθυνση Ειδικής Αγωγής Νηπιαγωγών, Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής ή Τμημάτων Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής με κατεύθυνση την εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή Παιδαγωγικά Τμήματα Ειδικής Αγωγής με κατεύθυνση Δασκάλων των πανεπιστημίων της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο της αλλοδαπής καθώς και ότι προβλέπεται κάθε φορά από την ισχύουσα νομοθεσία …

ΕΡΩΤΗΣΗ 2

Αληθεύει ότι στις εγκυκλίους ειδικής Αγωγής των τελευταίων ετών για την πρόσληψη αναπληρωτών κανονικού  εκπαιδευτικού προσωπικού (όχι ειδικού) το τμήμα αναγνωρίζεται ότι διαθέτει παιδαγωγική κατάρτιση;

 Απάντηση.

Αληθεύει. (Δες και προηγούμενη επιστολή μου για περισσότερα στοιχεία).

ΕΡΩΤΗΣΗ 3

Γιατί ο νομοθέτης στον  κεντρικό νόμο 3688 της Ειδικής Αγωγής ,ενώ για όλες τις ειδικότητες που τελειώνουν σε .50 απαιτεί παιδαγωγική κατάρτιση , και εισάγει εξαίρεση  μόνο για τους δασκάλους Ειδικής Αγωγής, όπου δεν αναφέρει τίποτα για παιδαγωγική κατάρτιση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Πολύ απλά γιατί θεωρεί δεδομένο και αυτονόητο ότι όλοι οι ΠΕ71 , δάσκαλοι Ειδικής Αγωγής διαθέτουν παιδαγωγική κατάρτιση. Εάν δεν το πίστευε, θα είχε εισάγει σχετική πρόβλεψη  και για τους ΠΕ71, όπως έκανε και για τους όλους τους υπόλοιπους κλάδους. Γνωρίζει ότι οι δάσκαλοι Ειδικής Αγωγής (είτε του Βόλου, είτε του Μακεδονίας) αποφοιτούν από Τμήματα  που χαρίζουν στους απόφοιτους τους το δικαίωμα της διδασκαλίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και ως εκ τούτου τα παρόντα τμήματα έχουν φροντίσει de facto για την άρτια παιδαγωγική κατάρτιση  των φοιτητών τους.  Η άρτια παιδαγωγική κατάρτιση όλων των αποφοίτων τμημάτων που οδηγούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση δεν αμφισβητήθηκε ποτέ από κάποιο νομοθέτη. Αυτός που αποφοιτεί ως δάσκαλος από κάποια σχολή θεωρείται ότι διαθέτει και την απαιτούμενη παιδαγωγική  επάρκεια προκειμένου  να φέρεις εις πέρας τα διδακτικά του καθήκοντα.  Θα  ήταν ποτέ δυνατό σχολή που βγάζει δασκάλους να μην  είχε μεριμνήσει για τη διδασκαλία παιδαγωγικών μαθημάτων, από τη στιγμή που το επάγγελμα του δασκάλου είναι συνυφασμένο με τη διδασκαλία παιδαγωγικών μαθημάτων;

ΕΡΩΤΗΣΗ 4

Τελικά είναι Παιδαγωγικό Τμήμα το Τμήμα του Μακεδονίας ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Σύμφωνα με τους παραπάνω συλλογισμούς, ξεκάθαρα ναι.  Μπορεί κατ όνομα να δημιουργούνται κάποιες επιφυλάξεις αλλά κατ ουσία  ,σύμφωνα και με τα παραπάνω, δεν προκύπτει κάποια ουσιώδη διαφορά του από τα υπόλοιπα Παιδαγωγικά Τμήματα. Το όνομα ενός Τμήματος είναι ένας συμβατικός όρος  που κάποιες φορές αποκαλύπτει την ειδική επιστημονική περιοχή που θα εστιάσουν οι απόφοιτοι του  αλλά τις περισσότερες φορές περιλαμβάνει προσδιορισμούς γενικούς  που ορίζουν το σημείο εκκίνησης και από εκεί και πέρα   ανοίγονται πολλές διακριτές επιστημονικές περιοχές  ανάλογα με την κατεύθυνση που θα διαλέξει ο κάθε απόφοιτος. Εδώ είναι ξεκάθαρο ότι μιλάμε για την δεύτερη περίπτωση. Για αυτό και η πολύ διαφορετική  επαγγελματική κατοχύρωση των αποφοίτων των δύο κατευθύνσεων του Τμήματος. Οι απόφοιτοι της κατεύθυνσης εκπαίδευσης ατόμων με ειδικές ανάγκες προορίζονται  για να διδάξουν ως δάσκαλοι Ειδικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ενώ οι απόφοιτοι της κατεύθυνσης συνεχούς  εκπαίδευσης προορίζονται για την κατάληψη άλλων εκπαιδευτικών θέσεων, πιο πολύ διοικητικού χαρακτήρα. Η διαφορά ανάμεσα στις δύο κατευθύνσεις είναι τεράστια  αλλά το κοινό σημείο εκκίνησης είναι η εκπαιδευτική και κοινωνική πολιτική στην ευρεία της διάσταση.  Άλλωστε οι δύο κατευθύνσεις διδάσκονται διαφορετικά μαθήματα και ελάχιστα είναι τα μαθήματα κορμού.

ΕΡΩΤΗΣΗ  5

Το Υπουργείο θεωρεί παιδαγωγικές σχολές αυτές που έχουν το σχετικό   όνομα ή  μήπως κοιτάζει και την ουσία που  σχετίζεται με το πρόγραμμα σπουδών; ( και καλά κάνει αλλά το κακό είναι ότι εξαιρεί από το παραπάνω το Τμήμα του Μακεδονίας).

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Δεν κοιτάζει μόνο το όνομα . Αμφισβητήθηκε ποτέ η παιδαγωγική κατάρτιση π.χ. των αποφοίτων του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική ηλικία; (παλαιότερα λεγόταν Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών) . Και πολύ σωστά δεν αμφισβητείται.  Αμφισβητήθηκε ποτέ η παιδαγωγική κατάρτιση των  αποφοίτων του Τμήματος  Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού σχεδιασμού ; 

ΕΡΩΤΗΣΗ 6

Τελικά , μήπως η  λύση είναι να ενταχθεί το συγκεκριμένο τμήμα στις καθηγητικές  σχολές, οπότε οι απόφοιτοι του καλύπτονται για τους δύο επόμενους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ; Εάν είναι καθηγητική σχολή γιατί τότε δεν περιλαμβάνεται  ονομαστικά στις καθηγητικές σχολές που ορίζει ο νόμος 3194/2003;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Πολύ απλά  γιατί το 2003 που δημοσιεύθηκε  ο νόμος δεν είχε δημιουργηθεί ακόμα ο κλάδος ΠΕ71 Δασκάλων Ειδικής Αγωγής.  Εάν την δεδομένη χρονική στιγμή  υφίστατο ο κλάδος , θα συμπεριλαμβανόταν στις διατάξεις των καθηγητικών σχολών, αφού το κριτήριο ήταν να οδηγεί σε διορισμό στην εκπαίδευση χωρίς  την απαίτηση πιστοποιητικού παιδαγωγικής κατάρτισης. Κάποιοι στο Υπουργείο με πνεύμα διασταλτικής ερμηνείας του νόμου  για κάποια χρόνια στις εγκυκλίους ενέτασσαν στις καθηγητικές σχολές  και τον κλάδο ΠΕ71, στηριζόμενοι στο άρθρο 19, παρ. 1 του ν. 3699/2008. Μετά άλλαξαν γνώμη . Τα συμπεράσματα  δικά σας. Κατά την γνώμη μου μπορεί να ενταχθεί στις καθηγητικές σχολές το Τμήμα του Μακεδονίας, με κατεύθυνση, εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες.

ΕΡΩΤΗΣΗ 7

Αληθεύει ότι  όποιος διαθέτει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Ειδική Αγωγή αποκτάει παιδαγωγική κατάρτιση ενώ ο δάσκαλος Ειδικής Αγωγής που αποφοιτά από το Μακεδονίας  ,κατά το υπουργείο δεν διαθέτει Παιδαγωγική κατάρτιση; Δεν είναι αυτό παράδοξο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Αληθεύει.  Αυτός που σπουδάζει σε μεταπτυχιακό επίπεδο την ειδική Αγωγή αποκτάει παιδαγωγική κατάρτιση και δεν αποκτάει , κατά το Υπουργείο, αυτός που σπούδασε δάσκαλος Ειδικής Αγωγής στο Μακεδονίας. Σαν να λέμε ότι δικηγορία δεν θα ασκήσει αυτός που τελείωσε τη νομική σχολή αλλά  κάποιος που ήταν π.χ. μαθηματικός και έκανε μεταπτυχιακό ενός έτους στη νομική. Επίσης, παιδαγωγική κατάρτιση  αποκτούν και οι απόφοιτοι μεταπτυχιακών προγραμμάτων  που εντάσσονται στο ευρύ φάσμα των επιστημών της Αγωγής (π.χ. στην οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης). Βλέπετε ότι στα μεταπτυχιακά η αντίληψη είναι ευρεία ενώ στα προπτυχιακά για κάποιο λόγο παρατηρείται μια αγκύλωση. Αλήθεια, ακόμα και αν ξεχάσω προς στιγμήν ότι το Μακεδονίας βγάζει δασκάλους Ειδικής Αγωγής, η Εκπαιδευτική Πολιτική δεν αποτελεί corpus των επιστημών της Αγωγής;

ΕΡΩΤΗΣΗ 8

Οι απόφοιτοι από τις καθηγητικές σχολές είναι καλυμμένοι για τους επόμενους δύο ΑΣΕΠ; Πως προέκυψε αυτός ο όρος;

Το μακρινό 2003 θεωρούνταν δεδομένο ότι όποιος π.χ. τελείωνε μαθηματικός  θα δουλέψει οπωσδήποτε σε σχολείο, υπήρχε δηλαδή ταύτιση σπουδών και επαγγελματικής απασχόλησης. Αφού λοιπόν φυσικός χώρος. και κατάληξη  π.χ. του Μαθηματικού, του Φιλόλογου, ήταν το σχολείο, έπρεπε να πάρει και την ανάλογη παιδαγωγική κατάρτιση. Το ότι δεν είχε διδαχθεί παιδαγωγικά μαθήματα αυτό ήταν λεπτομέρεια περιττή (πραγματικά είναι απίστευτο). Αφού είσαι προορισμένος δηλαδή να διδάξεις στην εκπαίδευση  πήγαινε να διδάξεις και ας μην έχεις τα προσόντα.  Σαν να λέμε σήμερα σε κάποιον, αφού είσαι προορισμένος  να ανοίξεις ιατρείο λόγω πατέρα ιατρού, σου χαρίζουμε και το πτυχίο της ιατρικής.  Με τον νόμο περί καθηγητικών σχολών είναι καλυμμένοι σήμερα πτυχιούχοι παλαιότερων ετών με ελάχιστα έως καθόλου παιδαγωγικά μαθήματα και  αμφισβητείται  η παιδαγωγική κατάρτιση αποφοίτων τμήματος που διδάχθηκαν επί το πλείστον παιδαγωγικά μαθήματα και έκαναν και πρακτική άσκηση σε σχολεία.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ 9

Το πρόβλημα λύνεται;

Κατά την γνώμη μου δεν υπάρχει πρόβλημα.  Το Τμήμα διαθέτει παιδαγωγική κατάρτιση, σύμφωνα με τους παραπάνω ισχυρισμούς μου. Εάν κάποιοι μέχρι πέρυσι πίστευαν  ότι το Τμήμα έχει παιδαγωγική κατάρτιση  και το αποδείκνυαν  με σχετικά επίσημα έγγραφα που υπέγραφαν, ας μας εξηγήσουν  γιατί άλλαξαν ξαφνικά γνώμη; Μεσολάβησε κάποια αξιολόγηση του Τμήματος που δεν γνωρίζουμε;  Καμία ,από όσο γνωρίζω.

Εάν  όμως το Υπουργείο επιμένει σε μια αδιέξοδη, τυπολατρική και ανούσια προσέγγιση σχετικών νομικών διατάξεων,  μένοντας μακριά από το πνεύμα του νομοθέτη, χωρίς την απαιτούμενη ευρύτητα πνεύματος, ερμηνεύοντας κατά το δοκούν την νομοθεσία και αλλάζοντας γνώμη κάθε λίγο, ας λύσει το όλο θέμα με μια τροπολογία. Υπάρχουν εκατοντάδες τρόποι που μπορεί να διατυπωθεί αυτή η τροπολογία, αρκεί  να υπάρχει η ανάλογη πολιτική βούληση. Θέλω να πιστεύω ότι σύντομα θα υπάρχει θετική κατάληξη του θέματος. Περιμένω με ενδιαφέρον την απάντηση σας. εκ μέρους του Υπουργείου.

                                                                                  ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

                                                  ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ   ΔΑΣΚΑΛΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

          

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα