Thumbnail
Του Ιωάννη Καραγιάννη

Εισαγωγή μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Ορθολογικό και δίκαιο, ως μεταβατικό σύστημα, το προτεινόμενο από το Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ; Θετικά- αρνητικά σημεία και μία πρόταση.

Η πρόταση του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ, σε ό,τι αφορά στην εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τους σημερινούς μαθητές της Α΄ και Β΄  τάξης του Λυκείου, κινείται στην κατεύθυνση του εξορθολογισμού του συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση διορθώνοντας πολλά σημεία του Ν. 4186/2013. Με τη μέθοδο των «μερεμετιών» βέβαια, αφού, προκειμένου να μην διαταραχθεί η ομαλή σχολική ζωή και ο προγραμματισμός των μαθητών, στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό, δεν υπήρχε άλλη επιλογή. Ακόμα, δηλώνει ότι το σύστημα αυτό θα είναι μεταβατικό έως το 2017, μέχρι να περάσουμε σε ένα άλλο σύστημα εισαγωγής με μεγάλη χρονική διάρκεια (;). Μέσα σε 3 χρόνια το σύστημα εισαγωγής μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έχει αλλάξει 2 φορές, χωρίς να συμπεριλάβουμε και τις μικροαλλαγές-τροπολογίες  που επιφέρει ο εκάστοτε Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.

Όμως στο προτεινόμενο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (αφού πρέπει να ψηφιστεί σε νόμο, ώστε να αρχίσει η ισχύς του) μπορούμε να παρατηρήσουμε συγκεκριμένα σημεία στα οποία παρουσιάζονται «στρεβλώσεις»  και «ανορθολογισμοί».

1ο) Στην πρόταση του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ για την  Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών αναφέρεται: «Αν οι υποψήφιοι εκτός από τα τρία κοινά μαθήματα επιλέξουν να εξετασθούν και στη Βιολογία Γενικής Παιδείας, τότε έχουν πρόσβαση με μειωμένα μόρια στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο».

Με τον τρόπο αυτό όμως αυτοκαταργείται η ύπαρξη της Ομάδας Προσανατολισμού (ή Κατεύθυνσης) ως εννοιολογικό περιεχόμενο, αφού ο υποψήφιος, επιλέγοντας την κατ΄ ευφημισμό «Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών», θα μπορεί να οδηγηθεί δυνητικά και σε σχολές των Επιστημών Υγείας (έστω και με μειωμένα μόρια, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση) χωρίς την απαραίτητη υποδομή σε γνώσεις και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις των Προγραμμάτων Σπουδών των σχολών αυτών. Αυτό κατά βάση οφείλεται στην παντελή έλλειψη της εξέτασης και της διδασκαλίας της Φυσικής και της Χημείας Προσανατολισμού και στην πλημμελή διδασκαλία και εξέταση της Βιολογίας, ως μάθημα γενικής παιδείας, αντί της Βιολογίας Κατεύθυνσης που εμβαθύνει σε έννοιες και  εξειδικεύει τις επιστημονικές γνώσεις.

Επομένως, δυνητικά μπορούν να εισαχθούν στην Ιατρική Σχολή (;) υποψήφιοι με γνώσεις Αρχαίων, Ιστορίας και Λατινικών αλλά στην ίδια σχολή θα εισαχθούν και υποψήφιοι με επαρκείς γνώσεις Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας. Πόσο δίκαιο και ορθολογικό είναι αυτό; Σε καμία χώρα, της Ευρώπης τουλάχιστον, δεν μπορεί να εισαχθεί υποψήφιος σε Ιατρική Σχολή ή σε σχολές Επιστημών Υγείας χωρίς να εξεταστεί-πιστοποιηθεί στη Χημεία και στη Βιολογία σε βάθος γνώσεων ή/και, στις περισσότερες περιπτώσεις, στη Φυσική.

Θεωρητικά, με μειωμένους συντελεστές βαρύτητας στα εξεταζόμενα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, για την επιλογή από τους υποψήφιους των Σχολών στις Επιστήμες Υγείας, ενδεχομένως να καθίσταται πολύ δύσκολη η εισαγωγή υποψηφίων στην Ιατρική Σχολή, όχι όμως και σε άλλες Σχολές του ίδιου Επιστημονικού Πεδίου, όπως για παράδειγμα σε τμήματα Βιολογίας ή ΑΤΕΙ. Αν η απάντηση στις προηγούμενες αιτιάσεις είναι ότι οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών πρακτικά δεν θα μπορούν να εισαχθούν σε αυτές τις σχολές, λόγω των μειωμένων μορίων, τότε ποια είναι η πρακτική σκοπιμότητα της διεύρυνσης των επιλεγόμενων Επιστημονικών Πεδίων τους;

Η πρόβλεψη ότι οι υποψήφιοι της Ομάδας αυτής θα έχουν μειωμένα μόρια, στην περίπτωση επιλογής του 3ου Επιστημονικού Πεδίου (Επιστήμες Υγείας) επιχειρεί, εν μέρει, να άρει την αδικία και να ορθολογικοποιήσει την κατάσταση, προφανώς «σπρώχνοντας» υποψήφιους σε χαμηλόβαθμες σχολές ή τμήματα ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Αυτό όμως στην πράξη δεν υφίσταται, αφού δεν υπάρχουν ιδιαίτερα χαμηλόβαθμες σχολές στο πεδίο αυτό και, βέβαια, ακόμα και έτσι, σημαίνει ότι κάποιοι υποψήφιοι θα οδηγηθούν σε τμήματα που πάλι έχουν ως βάση τη Χημεία, τη Βιολογία αλλά και την Φυσική (μπορείτε να εξετάσετε μία προς μία τις σχολές των Επιστημών Υγείας).

Η πρόσβαση στις παιδαγωγικές σχολές ορθά, κατά την άποψή μου, γίνεται από όλες τις Ομάδες Προσανατολισμού, λόγω των πιο γενικών Προγραμμάτων Σπουδών που έχουν τα εν λόγω τμήματα.

2ο) Στην πρόταση του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ για την  Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής: «Αν οι υποψήφιοι, εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα επιλέξουν να εξετασθούν και στη Βιολογία Γενικής Παιδείας, τότε έχουν πρόσβαση με μειωμένα μόρια στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο».

Για την Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής ισχύουν, κατά βάση, τα ίδια σχόλια με την περίπτωση της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών σε ό,τι αφορά στην εισαγωγή υποψηφίων σε Σχολές Επιστημών Υγείας.

Και πάλι με τον τρόπο αυτό αυτοκαταργείται η δημιουργία των Ομάδων Προσανατολισμού, αφού ο υποψήφιος επιλέγοντας την κατ΄ευφημισμό «Ομάδα  Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής» μπορεί να εισαχθεί  στις Επιστήμες Υγείας χωρίς την απαραίτητη υποδομή, γνώσεις και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις του Προγράμματος Σπουδών των σχολών αυτών. Αυτό, κατά βάση, οφείλεται στην παντελή έλλειψη της εξέτασης και διδασκαλίας της Φυσικής και της Χημείας και στην πλημμελή διδασκαλία  και εξέταση της Βιολογίας (ως μάθημα γενικής παιδείας) αντί της Βιολογίας Κατεύθυνσης που εμβαθύνει σε έννοιες και εξειδικεύει τις επιστημονικές γνώσεις.

Επομένως, δυνητικά μπορούν να εισαχθούν στην Ιατρική Σχολή υποψήφιοι με γνώσεις Μαθηματικών, Α.Ε.Π.Π. και Α.Ο.Θ. αλλά στην ίδια σχολή θα εισαχθούν και υποψήφιοι με επαρκείς γνώσεις Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας.

3ο) Στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών η επιλογή των μαθημάτων, σε σχέση με τη δυνατότητα επιλογής Επιστημονικών Πεδίων, γίνεται με σχετική αντιστοίχιση και δεν παρατηρούνται «ανορθολογισμοί» όπως αυτοί τους οποίους περιγράψαμε προηγουμένως.

4ο) (Μια πρόταση «εξορθολογισμού» των επιλογών των υποψηφίων):

Επιπλέον, αφού ο υποψήφιος έχει επιλέξει συγκεκριμένη Ομάδα Προσανατολισμού, η δήλωση σχολών που ανήκουν στα περιεχόμενα των μαθημάτων στα οποία κατά βάση εξετάζεται θα πρέπει να είναι υποχρεωτική. Δηλαδή, ο υποψήφιος να δηλώνει σχολές απο το αντίστοιχο Επιστημονικό Πεδίο της Ομάδας Προσανατολισμού που έχει επιλέξει υποχρεωτικά και, επιπλέον, με την εξέταση και  του 5ου μαθήματος, αν το επιθυμεί, να επιλέξει και σχολές από ένα άλλο Επιστημονικό Πεδίο (κατά το δυνατόν όμορο Επιστημονικό Πεδίο προς την Ομάδα Προσανατολισμού που επέλεξε).

Θεωρητικά, με βάση την πρόταση του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ., ο υποψήφιος μπορεί να κατευθυνθεί αποκλειστικά σε σχολές άλλων Ομάδων Προσανατολισμού και καθόλου σε σχολές  που ανήκουν στην Ομάδα που επέλεξε και η οποία, προφανώς, σχετίζεται θεματικά με το περιεχόμενο των  3 εξεταζόμενων μαθημάτων που αποτελούν τον «κορμό» της γνώσης που λαμβάνει από τη διδασκαλία των μαθημάτων αυτών.

Ωστόσο, η επιλογή ενός ή δύο από τρία επιστημονικά πεδία είναι στη σωστή κατεύθυνση, δίνοντας τη δυνατότητα (στο βαθμό που θα καθορίζεται και από τους συντελεστές βαρύτητας) της επιλογής περισσότερων Σχολών ή Τμημάτων και δημιουργώντας έτσι, ενδεχομένως, ευκαιρίες για περαιτέρω σπουδές και επαγγελματική εξέλιξη.

Η πρώτη καλή εικόνα του νέου εξεταστικού μένει μισή, αφού ανακοινώθηκαν μόνο τα εξεταζόμενα μαθήματα και τα επιστημονικά πεδία στα οποία οδηγούν. Υπολείπεται ακόμη η ανακοίνωση των σχολών και των τμημάτων που περιέχει το κάθε επιστημονικό πεδίο, τα μαθήματα βαρύτητας του κάθε πεδίου και ο τρόπος υπολογισμού των μορίων εισαγωγής.

Αν όσα λείπουν είναι τόσο απλά, τότε ας τα ανακοινώσουν άμεσα για να δούμε και το υπόλοιπο του εξεταστικού συστήματος, ώστε να το κρίνουμε συνολικά. Αν όσα λείπουν δεν είναι τόσο απλά, τότε πρέπει να τα ολοκληρώσουν το συντομότερο δυνατό γιατί δεν υπάρχουν άλλα χρονικά περιθώρια, ώστε να μπορούν και οι μαθητές να πάρουν τις δικές τους τελικές  αποφάσεις.

Τέλος, για να δώσουμε και μια απάντηση στο ερώτημα που διατυπώσαμε στον τίτλο του άρθρου μας: Το προτεινόμενο σύστημα εισαγωγής των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση βελτιώνει σε μεγάλο βαθμό το υπάρχον, ωστόσο, ως μεταβατικό που ονομάζεται, εμπεριέχει και στοιχεία «ανορθολογισμού» και «αδικιών», αν τελικά ψηφιστεί ως έχει.

 

Καραγιάννης Ιωάννης
Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών

Ν. Δωδεκανήσου & προσωρινή ανάθεση Κυκλάδων

Γ.Μαύρου 2, 6ος όροφος
85100 Ρόδος
τηλ: 2241364848
fax: 22413 64868

Συμπλήρωσε τα στοιχεία σου στο Carrefour και κέρδισε 2.000 ευρώ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

viasmos
Σοκ στην Κρήτη: Νονός βίαζε το βαφτιστήρι του από όταν ήταν 9 ετών
O 50χρονος ασχολείται με τη μουσική και δίδασκε στο παιδί μουσική και με αυτό το πρόσχημα έβρισκε την ευκαιρία να βρεθεί πολλές στιγμές μόνος μαζί του
Σοκ στην Κρήτη: Νονός βίαζε το βαφτιστήρι του από όταν ήταν 9 ετών