Στέφανος Παραστατίδης
Ζητήματα διαφάνειας θέτει στη Βουλή ο Τομεάρχης Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, Στέφανος Παραστατίδης, για τον τρόπο με τον οποίο επιλέχθηκαν τα κιτ ρομποτικής στα σχολεία

Σε μία νέα κοινοβουλευτική παρέμβαση προχώρησε ο Τομεάρχης Παιδείας του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Στέφανος Παραστατίδης, σχετικά με το μεγάλο έργο προμήθειας των 177.000 κιτ εκπαιδευτικής ρομποτικής που χρηματοδοτήθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Το έργο, που υλοποιήθηκε πριν από τρία έτη στο πλαίσιο του «Ψηφιακού Μετασχηματισμού της Εκπαίδευσης», είχε στόχο να ενισχύσει την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στα σχολεία όλων των βαθμίδων.

Στην ερώτηση που κατέθεσε προς το Υπουργείο Παιδείας, ο κ. Παραστατίδης εστιάζει κυρίως στο σκέλος της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, θέτοντας ζήτημα διαφάνειας και τεκμηρίωσης σχετικά με το ποιος φορέας ανέλαβε την υλοποίηση των επιμορφωτικών προγραμμάτων, ποιο ήταν το περιεχόμενό τους και πόσοι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν.

Όπως επισημαίνεται, παρά το μέγεθος και τη σημασία του έργου, δεν υπάρχουν διαθέσιμα δημόσια στοιχεία για την επιμόρφωση, ενώ ο ιστοτόπος που φέρεται να φιλοξενούσε σχετικό υλικό έχει τεθεί εκτός λειτουργίας.

Ο Τομεάρχης Παιδείας ζητά από το Υπουργείο συγκεκριμένες πληροφορίες για όλες τις παραμέτρους της επιμόρφωσης – από τους αναδόχους και τους εκπαιδευτές, έως την αξιολόγηση των δράσεων και τη διασφάλιση ότι ο εξοπλισμός αξιοποιείται στην πράξη από τα σχολεία.

Αναλυτικά η ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή

«Έλλειψη διαφάνειας και τεκμηρίωσης σχετικά με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο έργο προμήθειας 177.000 κιτ ρομποτικής για τα ελληνικά σχολεία

Πριν από τρία έτη, το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην προκήρυξη και υλοποίηση του έργου προμήθειας 177.000 κιτ εκπαιδευτικής ρομποτικής για νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια, στο πλαίσιο του προγράμματος «Ψηφιακός Μετασχηματισμός της Εκπαίδευσης» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Δράση 16676). Το έργο, ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, είχε ως στόχο την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών και την προώθηση της STEM εκπαίδευσης.

Ωστόσο, ήδη από το στάδιο ανάθεσης του διαγωνισμού εκφράστηκαν σοβαροί προβληματισμοί σχετικά με:

  • τη διαδικασία επιλογής αναδόχου,
  • το κόστος προμήθειας σε σχέση με την αγοραία τιμή των κιτ,
  • και την παντελή απουσία δημόσιας πληροφόρησης για την επιμόρφωση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών.

Πρόσφατα δημοσιεύματα (ενδεικτικά: ΤΑ ΝΕΑ, esos.gr) αποκαλύπτουν ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) διερευνά τις διαδικασίες ανάθεσης και πιθανές υπερκοστολογήσεις του έργου, καθώς και ότι οι σχετικές συζητήσεις στη Βουλή έχουν επανειλημμένα αναβληθεί.

Επειδή η επιτυχία κάθε εκπαιδευτικής καινοτομίας δεν εξαρτάται μόνο από την προμήθεια εξοπλισμού αλλά από την ικανότητα των εκπαιδευτικών να τον αξιοποιήσουν παιδαγωγικά, προκύπτουν κρίσιμα ερωτήματα για το πώς υλοποιήθηκε – αν υλοποιήθηκε – το σκέλος της επιμόρφωσης που όφειλε να συνοδεύει το έργο.

Ειδικότερα:

  • Δεν έχει δημοσιοποιηθεί ποια εταιρία ή φορέας ανέλαβε την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών.
  • Δεν υπάρχει καμία δημόσια πληροφορία για το περιεχόμενο, τη διάρκεια, τον αριθμό συμμετεχόντων ή την πιστοποίηση των επιμορφωτικών δράσεων.
  • Δεν είναι γνωστό ποιοι εκπαιδευτές επιλέχθηκαν, με ποια κριτήρια, και αν υπήρξε επιστημονική ή πανεπιστημιακή εποπτεία του περιεχομένου.
  • Δεν έχει παρουσιαστεί απολογιστική έκθεση ή αξιολόγηση της επιμόρφωσης, ούτε αποτύπωση της εμπειρίας των εκπαιδευτικών από τη χρήση των κιτ στην τάξη.
  • Δεν έχει ανακοινωθεί ποια είναι η πλατφόρμα επιμόρφωσης, πού φιλοξενείται, ποιος τη διαχειρίζεται, ποιο περιεχόμενο διαθέτει και ποια είναι η πρόσβαση των εκπαιδευτικών σε αυτή.
  • Επιπλέον, ο φερόμενος ως ιστότοπος της επιμόρφωσης (stem-ib-support.gr) έχει παύσει να λειτουργεί, γεγονός που καθιστά αδύνατη τη δημόσια διερεύνηση, την επαλήθευση και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού υλικού και των δράσεων που υλοποιήθηκαν.

Η απουσία αυτών των στοιχείων υπονομεύει τη διαφάνεια, την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας δαπάνης, και την ίδια την αξιοπιστία του εγχειρήματος για την εκπαιδευτική ρομποτική στα ελληνικά σχολεία.

Επειδή, οι πολίτες και τα μέλη του Εθνικού Κοινοβουλίου οφείλουν να γνωρίζουν εάν τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης αξιοποιήθηκαν με παιδαγωγική και θεσμική επάρκεια, ώστε η επένδυση στη ρομποτική να μεταφράζεται σε πραγματική προστιθέμενη αξία για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και όχι σε απλή απορρόφηση πόρων.

Για τους λόγους αυτούς ερωτάται η κυρία Υπουργός:

  1. Ποια εταιρία, οργανισμός ή φορέας ανέλαβε την εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τη χρήση των κιτ ρομποτικής; Πότε ανατέθηκε το έργο και ποιο ήταν το συνολικό του κόστος;

  2. Ποιο ήταν το περιεχόμενο της εκπαίδευσης; Υπάρχει επίσημο πρόγραμμα σπουδών ή εκπαιδευτικό υλικό εγκεκριμένο από το ΙΕΠ ή άλλον επιστημονικό φορέα;

  3. Ποιοι ήταν οι εκπαιδευτές; Με ποια προσόντα και διαδικασία επιλέχθηκαν; Ποιος φορέας πιστοποίησε την επάρκειά τους;

  4. Πόσοι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στην επιμόρφωση ανά βαθμίδα εκπαίδευσης και ανά περιφέρεια; Ποιο ποσοστό κάλυψε το σύνολο των σχολείων που παρέλαβαν τα κιτ;

  5. Υπάρχει έκθεση αποτίμησης ή αξιολόγησης της επιμόρφωσης (ποιοτική και ποσοτική); Αν ναι, ποιος τη συνέταξε και πότε θα δημοσιοποιηθεί;

  6. Ποια μέτρα έχει λάβει το Υπουργείο για να διασφαλίσει ότι ο εξοπλισμός αξιοποιείται ουσιαστικά στη διδασκαλία και δεν παραμένει αδρανής ή αναξιοποίητος στις σχολικές αποθήκες;

  7. Ποια είναι η πλατφόρμα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης που χρησιμοποιήθηκε για το έργο; Πού φιλοξενείται, ποιος είναι ο υπεύθυνος φορέας λειτουργίας και ποιο περιεχόμενο περιλαμβάνει; Είναι προσβάσιμη στους εκπαιδευτικούς και στην κοινότητα για λόγους διαφάνειας και ανατροφοδότησης;

  8. Γιατί έχει τεθεί εκτός λειτουργίας ο φερόμενος ως ιστότοπος της επιμόρφωσης (stem-ib-support.gr) και πότε και αν προβλέπεται να αποκατασταθεί η πρόσβαση ώστε να είναι δυνατή η δημόσια αξιολόγηση των δράσεων και του περιεχομένου του;

Η Βουλή οφείλει να γνωρίζει εάν τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης αξιοποιήθηκαν με παιδαγωγική και θεσμική επάρκεια, ώστε η επένδυση στη ρομποτική να μεταφράζεται σε πραγματική προστιθέμενη αξία για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και όχι σε απλή απορρόφηση πόρων.

Ο ερωτών βουλευτής

Στέφανος Παραστατίδης»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα