Έντονη αναστάτωση επικράτησε το πρωί της Πέμπτης στο 1ο Γενικό Λύκειο Μίκρας, στην περιοχή της Θέρμης Θεσσαλονίκης, κατά τη διάρκεια των πανελλαδικών εξετάσεων, όταν επιτηρήτρια παρατήρησε 23χρονη υποψήφια επειδή φορούσε ακουστικό στο αυτί της.
Η παρατήρηση προκάλεσε ολιγόλεπτη διακοπή της εξέτασης, ενώ ενημερώθηκε και η διεύθυνση του σχολείου. Παρά τη δυσάρεστη εξέλιξη, η μαθήτρια συνέχισε την εξέτασή της μέχρι τέλους.
Η μαθήτρια, σύμφωνα με καταγγελίες της ίδιας και της οικογένειάς της, φορούσε ακουστικό βαρηκοΐας λόγω προβλήματος ακοής, το οποίο –όπως υποστήριξαν– ήταν απολύτως αναγκαίο για να μπορεί να παρακολουθεί τις οδηγίες των εξεταστών.
Σύμφωνα με καταγγελίες, κατά τον διαπληκτισμό που ακολούθησε, η επιτηρήτρια φέρεται να απευθύνθηκε στη μαθήτρια λέγοντας: «Να πας να δώσεις εξετάσεις σε ειδικό σχολείο αν έχεις πρόβλημα».
Η φράση αυτή προκάλεσε την οργή του πατέρα, ο οποίος υπέβαλε μήνυση κατά της διεύθυνσης. Οι αστυνομικές αρχές, παρουσία εισαγγελικής εντολής, προχώρησαν στη σύλληψη της διευθύντριας του σχολείου. Η υπόθεση έχει πλέον διαβιβαστεί στις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
Η εμπλοκή της αστυνομίας και η παρέμβαση του πατέρα
Σύμφωνα με πληροφορίες του emakedonia.gr, η μαθήτρια δεν είχε δηλώσει ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα ακοής ούτε είχε αιτηθεί να εξεταστεί με ειδικές συνθήκες, όπως προβλέπεται για τους μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Τι προβλέπει η νομοθεσία για υποψήφιους με αναπηρίες
Σύμφωνα με τον Κανονισμό Εξετάσεων Πανελλαδικού Επίπεδου, οι υποψήφιοι που αντιμετωπίζουν αναγνωρισμένη αναπηρία, όπως βαρηκοΐα ή άλλες παθήσεις, οφείλουν να το δηλώσουν εγκαίρως και να προσκομίσουν τα απαραίτητα έγγραφα για να συμμετάσχουν με ειδικούς όρους, όπως εξεταστικά κέντρα με προσαρμοσμένες συνθήκες.
Η μη έγκαιρη δήλωση στερεί από τους εκπαιδευτικούς και τους επιτηρητές την απαραίτητη πληροφόρηση ώστε να αποφευχθούν παρεξηγήσεις ή λανθασμένοι χειρισμοί, όπως φαίνεται να συνέβη στην περίπτωση της 23χρονης.
Το περιστατικό αναδεικνύει την ανάγκη αναθεώρησης των διαδικασιών εξετάσεων για υποψηφίους με αναπηρίες, ειδικά όταν πρόκειται για μη ορατές δυσκολίες όπως βαρηκοΐα ή μαθησιακές διαταραχές. Η ελλιπής επικοινωνία μεταξύ οικογενειών και εξεταστικών αρχών, αλλά και η αυστηρή εφαρμογή των κανονισμών χωρίς διακριτικότητα, ενδέχεται να οδηγήσουν σε άδικες καταστάσεις.