Αντιδράσεις προκάλεσε και το Θέμα Α1 στο μάθημα της Βιολογίας Προσανατολισμού στις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025, με γονέα υποψηφίας και πανεπιστημιακό να εκφράζει, μέσω επιστολής της στο alfavita.gr, σοβαρές ενστάσεις για την ορθότητα της εκφώνησης και της βαθμολόγησης.
«Το παιδί μου βρέθηκε αντιμέτωπο με ένα ερώτημα που απάντησε με τη λογική – η οποία, σύμφωνα με την ΠΕΒ, είναι σωστή», σημειώνει ο γονέας, υποστηρίζοντας ότι η σωστή επιστημονικά απάντηση δεν περιλαμβανόταν με σαφήνεια στη θεωρία του σχολικού εγχειριδίου, αλλά προέκυπτε από εικόνα – κάτι που, βάσει των επίσημων οδηγιών του ΥΠΑΙΘ, δεν περιλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη.
Επιπλέον, επικαλούμενος τη θέση της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων, τονίζει ότι «επιστημονικά ορθή είναι και η απάντηση (δ)», με την οποία πολλοί υποψήφιοι συμφώνησαν, αλλά κινδυνεύουν να χάσουν πολύτιμους βαθμούς.
Ο γονέας καλεί το Υπουργείο και τους εμπλεκόμενους θεσμούς να ξεκαθαρίσουν εάν στο συγκεκριμένο ερώτημα υπάρχουν δύο αποδεκτές απαντήσεις και πώς προτίθενται να αντιμετωπίσουν τα γραπτά των μαθητών. «Είναι υποχρέωση όλων να εξασφαλίζουν ίσους όρους για όλους τους υποψηφίους», καταλήγει.
Η επιστολή γονέα
«Διαμαρτυρία για απάντηση (Θέμα Α1) στο μάθημα της Βιολογίας Προσανατολισμού στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 που είναι επιστημονικά δεκτή
Αξιότιμοι/ες κύριοι/κυρίες,
Με την παρούσα επιστολή θα ήθελα να εκφράσω την διαμαρτυρία μου σχετικά με την απάντηση του Θέματος Α1 στο μάθημα Βιολογίας Προσανατολισμού κατά τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις (2025).
Το συγκεκριμένο ερώτημα απαιτούσε από τους μαθητές να απαντήσουν τι είναι ορατό στο οπτικό μικροσκόπιο με βάση πληροφορία που δεν αναφερόταν στο κείμενο της θεωρίας, αλλά προέκυπτε από μια εικόνα. Επιπλέον να σημειωθεί ότι επιστημονικά δεκτή είναι και η απάντηση δ (υπάρχει αρκετή επιστημονική βιβλιογραφία που υποστηρίζει το παραπάνω). Τέλος σύμφωνα με την ΠΕΒ μια επίσημη Ένωση Επιστημόνων της χώρας μας « Στο ερώτημα Α1 με βάση το σχολικό βιβλίο ορθή απάντηση είναι το β. Επιστημονικά ορθό είναι το δ αφού το αδρό ενδ. δίκτυο, ως οργανίδιο του κυττάρου είναι πολύ μεγαλύτερο από τα χιάσματα των χρωμοσωμάτων. Θα μπορούσε να απουσιάζει από τις πιθανές απαντήσεις.»
Όπως γνωρίζετε, με βάση τις επίσημες οδηγίες του ΥΠΑΙΘ για την εξεταστέα ύλη, οι εικόνες δεν αποτελούν εξεταστέα ύλη. Επιπλέον όπως αναγράφεται στο τέλος των θεμάτων «Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή» αλλά δυστυχώς στα πολλαπλής επιλογής δεν υπάρχει η δυνατότητα για επιστημονική τεκμηρίωση.
Το παιδί μου, όπως και πολλοί άλλοι μαθητές, δεν είχε διδαχθεί τι ακριβώς είναι ορατό στο οπτικό μικροσκόπιο και έτσι βρέθηκε αντιμέτωπο με ένα ερώτημα που ουσιαστικά απάντησε με τη λογική η οποία σύμφωνα και με την ΠΕΒ είναι σωστή. Σε μια περίοδο έντονου στρες και αβεβαιότητας ας μου επιτραπεί να θεωρήσω άδικο να προστίθεται ένα τέτοιο ασαφές ερώτημα στο οποίο ζητείται από τους μαθητές να απαντήσουν μόνο by the book και όχι επιστημονικά και λογικά, και μπορεί τελικά να έχει επιπτώσεις στη συνολική απόδοση των υποψηφίων.
Παρακαλούμε λοιπό να τοποθετηθείτε εαν:
- Εάν το Θέμα Α1 έχει δυο σωστές απαντήσεις
- Ποια θα είναι η αντιμετώπιση των γραπτών στο συγκεκριμένο σημείο
Είναι υποχρέωση όλων των εμπλεκόμενων θεσμών να εξασφαλίζουν ίσους όρους για όλους τους υποψηφίους/ες.
Με εκτίμηση
Γονέας υποψηφίας-Πανεπιστημιακός