Έντονη διαμαρτυρία για το Θέμα Α2 της Βιολογίας Προσανατολισμού στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 εκφράζει, μέσω επιστολής που απέστειλε στο alfavita.gr, γονέας μαθήτριας που συμμετείχε στη διαδικασία.
Όπως υποστηρίζει, το συγκεκριμένο ερώτημα απαιτούσε γνώσεις οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στην επίσημη εξεταστέα ύλη, καθώς βασίζονταν αποκλειστικά σε πληροφορίες από εικόνα – κάτι που, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας, δεν αποτελεί εξεταστέο περιεχόμενο.
«Η κόρη μου βρέθηκε αντιμέτωπη με ερώτημα που δεν είχε διδαχθεί»
Στην επιστολή, ο γονέας εκφράζει την ανησυχία του σχετικά με τη νομιμότητα του θέματος:
«Το ερώτημα απαιτούσε από τους μαθητές να κάνουν διάκριση μεταξύ νουκλεοτιδίων με βάση πληροφορία που δεν αναφερόταν στη θεωρία, αλλά προέκυπτε αποκλειστικά από μια εικόνα, η οποία απεικόνιζε τη διαφορά μεταξύ ριβόζης και δεοξυριβόζης», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Όπως τονίζει, με βάση τις επίσημες οδηγίες του ΥΠΑΙΘ, οι εικόνες δεν αποτελούν εξεταστέα ύλη, και επομένως η συγκεκριμένη πληροφορία δεν έπρεπε να ζητηθεί σε ερώτημα πανελλαδικών εξετάσεων. Επισημαίνει μάλιστα ότι η κόρη του – όπως και πολλοί άλλοι μαθητές – δεν είχε διδαχθεί τις διαφορές μεταξύ των δύο σακχάρων μέσα από εικόνες, και δεν είχε καν ενημερωθεί πως θα μπορούσε να εξεταστεί κάτι τέτοιο.
«Ζητήματα ισονομίας και εγκυρότητας της εξέτασης»
Η επιστολή εκφράζει προβληματισμό για την επίπτωση που μπορεί να έχει ένα τέτοιο λάθος στην τελική επίδοση των υποψηφίων, σε μια ήδη απαιτητική χρονιά για τους μαθητές.
«Είναι άδικο να προστίθεται ένα τέτοιο λάθος που μπορεί να επηρεάσει τη συνολική απόδοση των παιδιών και κατά συνέπεια το μέλλον τους», σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Αίτημα για επίσημη τοποθέτηση του Υπουργείου
Ο γονέας γνωστοποιεί ότι έχει αποστείλει αντίστοιχη επιστολή και στον ΟΕΦΕ, ζητώντας επίσημη τοποθέτηση από τους αρμόδιους φορείς, με δύο σαφή αιτήματα:
Να ξεκαθαριστεί αν το Θέμα Α2 ανήκει ή όχι στην εξεταστέα ύλη, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου.
Να αποσαφηνιστεί πώς θα αντιμετωπιστούν τα γραπτά, ώστε να μην αδικηθούν οι μαθητές που απάντησαν χωρίς τις επίμαχες πληροφορίες.
«Η εμπιστοσύνη στις Πανελλαδικές δεν πρέπει να κλονίζεται»
Κλείνοντας την επιστολή, ο γονέας τονίζει ότι η διαφάνεια και η εγκυρότητα των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι υπόθεση συλλογική και απαραίτητη:
«Η εμπιστοσύνη των πολιτών στη διαφάνεια και την εγκυρότητα των Πανελλαδικών Εξετάσεων δεν πρέπει να τίθεται υπό αμφισβήτηση. Είναι υποχρέωση όλων των εμπλεκόμενων θεσμών να εξασφαλίζουν ίσους όρους για όλους τους υποψηφίους».
Το alfavita.gr δημοσιεύει την επιστολή, σεβόμενο το αίτημα για ανωνυμία, και συνεχίζει να καταγράφει όλες τις φωνές και τους προβληματισμούς της εκπαιδευτικής κοινότητας γύρω από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025.
Αναλυτικά η επιστολή του γονέα στο alfavita.gr
«Διαμαρτυρία για εκτός ύλης ερώτημα (Θέμα Α2) στο μάθημα της Βιολογίας Προσανατολισμού στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025
Αξιότιμοι/ες κύριοι/κυρίες,
Με την παρούσα επιστολή θα ήθελα να εκφράσω τη βαθιά μου ανησυχία και την διαμαρτυρία μου σχετικά με τη διατύπωση του Θέματος Α2 στο μάθημα Βιολογίας Προσανατολισμού κατά τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις (2025).
Το συγκεκριμένο ερώτημα απαιτούσε από τους μαθητές να κάνουν διάκριση μεταξύ νουκλεοτιδίων με βάση πληροφορία που δεν αναφερόταν στο κείμενο της θεωρίας, αλλά προέκυπτε αποκλειστικά από μια εικόνα στην οποία απεικονιζόταν η διαφορά μεταξύ ριβόζης και δεοξυριβόζης.
Όπως γνωρίζετε, με βάση τις επίσημες οδηγίες του ΥΠΑΙΘ για την εξεταστέα ύλη, οι εικόνες δεν αποτελούν εξεταστέα ύλη. Κατά συνέπεια, η πληροφορία που ζητήθηκε να χρησιμοποιηθεί από τους μαθητές για να απαντήσουν στο Θέμα Α2 δεν εμπίπτει στην ενδεδειγμένη ύλη και δημιουργεί σοβαρά ζητήματα νομιμότητας, εγκυρότητας και ισονομίας της εξέτασης.
Η κόρη μου, όπως και πολλοί άλλοι μαθητές, δεν είχε διδαχθεί τις διαφορές μεταξύ των νουκλεοτιδίων με βάση εικόνες που ήταν εκτός ύλης σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου , και έτσι βρέθηκε αντιμέτωπη με ένα ερώτημα που ουσιαστικά δεν είχε διδαχθεί, ούτε είχε ενημερωθεί ότι θα μπορούσε να εξεταστεί.
Σε μια χρονιά ήδη φορτισμένη από τη δυσκολία και τη γενικότερη αβεβαιότητα, είναι άδικο να προστίθεται και ένα τέτοιο λάθος που μπορεί να έχει επιπτώσεις στη συνολική απόδοση των υποψηφίων και άρα στο μέλλον τους.
Με αντίστοιχη επιστολή μας στον ΟΕΦΕ ζητούμε ως γονείς να εξεταστεί άμεσα και υπεύθυνα το εν λόγω θέμα και να υπάρξει επίσημη τοποθέτηση από τους αρμοδίους για τα εξής:
- Εάν το Θέμα Α2 εμπίπτει ή όχι στην επίσημη εξεταστέα ύλη.
- Ποια θα είναι η αντιμετώπιση των γραπτών στο συγκεκριμένο σημείο, προκειμένου να μην αδικηθούν οι μαθητές που απάντησαν χωρίς τη συγκεκριμένη πληροφορία.
Η εμπιστοσύνη των πολιτών στη διαφάνεια και την εγκυρότητα των Πανελλαδικών Εξετάσεων δεν πρέπει να τίθεται υπό αμφισβήτηση. Αντιθέτως, είναι υποχρέωση όλων των εμπλεκόμενων θεσμών να εξασφαλίζουν ίσους όρους για όλους τους υποψηφίους.
Με τιμή,
Γονέας μαθήτριας πανελλαδικών εξετάσεων»