Η συνέχεια στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 για τους μαθητές των ΓΕΛ δίνεται αύριο, Πέμπτη 5 Ιουνίου, με τα μαθήματα Λατινικά, Χημεία και Πληροφορική, ανάλογα με τον προσανατολισμό σπουδών κάθε υποψηφίου.
Η ομάδα του alfavita.gr, με συνέπεια και εγκυρότητα, θα σας ενημερώσει πρώτη για τα θέματα αμέσως μόλις δοθούν από το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και για τις αναλυτικές απαντήσεις, με τη συνεργασία έμπειρων καθηγητών και βαθμολογητών.
Πώς εξετάζονται οι υποψήφιοι
Οι υποψήφιοι καλούνται να προσέλθουν στα εξεταστικά κέντρα έως τις 08:00, καθώς μετά δεν επιτρέπεται η είσοδος. Η εξέταση αρχίζει αυστηρά στις 08:30 και η διάρκειά της είναι τρεις (3) ώρες.
Τα θέματα είναι κοινά για τα ημερήσια και εσπερινά λύκεια και, σύμφωνα με το υπουργείο, η πειραματική βαθμολόγηση των γραπτών θα ξεκινήσει την Παρασκευή, ώστε να εντοπιστούν πιθανές ασάφειες ή ανάγκες διευκρινίσεων. Η κανονική βαθμολόγηση θα ξεκινήσει το Σάββατο στις 12:00, εκτός αν δοθεί διαφορετική οδηγία από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.
Τι περιλαμβάνουν τα θέματα των μαθημάτων
Λατινικά (Ανθρωπιστικών Σπουδών)
Μετάφραση 10–12 στίχων από διδαγμένο κείμενο (20 μονάδες)
Παρατηρήσεις:
Εισαγωγή (10 μ.)
Ετυμολογική συσχέτιση λέξεων (10 μ.)
Γραμματική (2 παρατηρήσεις – 30 μ.)
Συντακτικό (2 παρατηρήσεις – 30 μ.)
Ειδικότερα:
Για την εξέταση στο μάθημα των Λατινικών της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ’ τάξης Ημερησίου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου δίνεται στους υποψηφίους/ες διδαγμένο κείμενο 14-16 στίχων από ένα ή περισσότερα κείμενα και ζητείται από αυτούς/ ές:
α) να μεταφράσουν από αυτό στη Νέα Ελληνική 10-12 στίχους (20 μονάδες) β) να απαντήσουν στις εξής παρατηρήσεις (σύνολο 80 μονάδες):
- Μία (1) παρατήρηση ανοικτού ή κλειστού τύπου από την Εισαγωγή του σχολικού βιβλίου των Μ. Πασχάλη, Γ. Σαββαντίδη, Λατινικά τ. Α’ (10 μονάδες),
- μία (1) παρατήρηση ετυμολογική: Συσχέτιση λέξεων της Λατινικής με λέξεις που χρησιμοποιούνται στη Νέα Ελληνική (10 μονάδες),
- δύο (2) παρατηρήσεις Γραμματικής (30 μονάδες),
- δύο (2) παρατηρήσεις Συντακτικού (30 μονάδες). Καθεμία από τις παρατηρήσεις Γραμματικής και Συντακτικού μπορεί να αναλύεται σε δύο (2) υποερωτήματα.
Χημεία (Θετικών Σπουδών & Υγείας)
4 θέματα συνολικά:
Θεωρία ευρείας έκτασης (Θέμα 1)
Εργαστηριακές δεξιότητες και κρίση (Θέμα 2)
Εφαρμογές θεωρίας – ασκήσεις (Θέμα 3)
Σύνθετο πρόβλημα (Θέμα 4)
Ειδικότερα:
Για την εξέταση του μαθήματος «Χημεία» της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας, ισχύουν τα εξής:
Στους/στις υποψηφίους/ες δίνονται τέσσερα (4) θέμα- τα που έχουν την παρακάτω μορφή:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης.
β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας, η κριτική ικανότητα των υποψηφίων, καθώς και οι νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων πειραματικών δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος.
γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, τύπων, νόμων και αρχών. Η άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτούν ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για την επίλυσή του/της. Το πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.
Πληροφορική (Οικονομίας & Πληροφορικής)
Συνδυασμός θεωρίας και ασκήσεων
Έλεγχος κατανόησης, εφαρμογής, ανάλυσης
Βαθμολογία κατανεμημένη ισότιμα στα 4 θέματα (25 μονάδες έκαστο)
Ειδικότερα:
Για την εξέταση του μαθήματος «Πληροφορική» της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, ισχύουν τα εξής:
Η εξέταση στο μάθημα Πληροφορική, περιλαμβάνει τέσσερα (4) θέματα που περιέχουν θεωρία και ασκήσεις ή προβλήματα και είναι κλιμακούμενης δυσκολίας.
α) Τα θέματα θεωρίας αποτελούνται από ερωτήσεις διαφόρων τύπων με τις οποίες ελέγχονται η γνώση και η κατανόηση της θεωρίας, η κριτική ικανότητα των υποψηφίων, η ικανότητα αξιοποίησης θεωρητικών γνώσεων για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων και η δυνατότητα παρουσίασής τους με σωστούς επιστημονικούς όρους και σωστό γραπτό λόγο.
β) Τα θέματα ασκήσεων ή προβλημάτων στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του/της υποψηφίου/ας να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά εικοσιπέντε (25) μονά- δες στο καθένα από τα τέσσερα (4) θέματα. Ειδικότερα, το πρώτο θέμα είναι θεωρίας. Το δεύτερο θέμα αποτελείται από το πρώτο μέρος, που είναι θεωρίας και βαθμολογείται με δεκαπέντε (15) μονάδες, και από το δεύτερο μέρος που, όπως και το τρίτο και το τέταρτο θέμα, είναι ασκήσεις ή προβλήματα σχετικά με το περιεχόμενο του μαθήματος και τις εφαρμογές του.
Μείνετε συντονισμένοι στο alfavita.gr
Το alfavita.gr θα καλύψει και αυτή τη μέρα των Πανελληνίων με:
Άμεση ανάρτηση των θεμάτων μόλις ανακοινωθούν
Εκτιμήσεις για τη δυσκολία
Αναλυτικές απαντήσεις και λύσεις
Ψύχραιμη καθοδήγηση προς υποψηφίους και γονείς
Συνεχές ρεπορτάζ για τη διαδικασία στα εξεταστικά κέντρα
Γιατί alfavita.gr;
Διότι εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες, αποτελεί τον πιο έγκυρο κόμβο ενημέρωσης στον χώρο της Παιδείας. Διότι πρώτο ανοίγει κάθε χρόνο τον φάκελο των Πανελλαδικών και πρώτο δίνει την είδηση που χρειάζονται οι υποψήφιοι – όταν τη χρειάζονται. Διότι πίσω από κάθε δημοσίευση υπάρχει δημοσιογραφική τεκμηρίωση, σεβασμός στον αναγνώστη και αίσθημα κοινωνικής ευθύνης.