«Δώσαμε 1000 ευρώ σε ντελιβεράδες», τρυπήσαμε τον πάτο του βαρελιού της αναξιοπρέπειας
Το Νο7 trend στο Youtube (τη στιγμή που γράφτηκε το κείμενο) δεν είναι καθόλου κουλ

"Είπαμε να φέρουμε αυτή τη θετική ενέργεια στην Ελλάδα ρε παιδί μουυυυυυυυυ"

Όταν ακούς αυτό σαν εισαγωγή, μάλλον ήρθε η ώρα να περιμένεις τα χειρότερα: Τέσσερις Έλληνες YouTubers μετρούν 1.000 ευρώ με φόντο μια πισίνα σε ένα ακριβό προάστιο της Αθήνας με στόχο να τα μοιράσουν σε εργαζόμενους διανομείς, γιατί το είδαν από έναν Αμερικανό YouTuber και "πάμε να φέρουμε αυτή τη θετική ενέργεια στην Ελλάδα ρε παιδί μουυυυυυ".

Ακολουθεί έναν online διασυρμός ανθρώπων, οι οποίοι προφανώς δεν ξέρουν ότι οι κινήσεις τους και οι (εντελώς φυσικές) αντιδράσεις τους καταγράφονται από κάμερες. Από τον τρόπο που στήθηκε το video και τις προθέσεις των δημιουργών, προφανώς δεν υπήρχε ούτε εκ των υστέρων συναίνεση στην καταγραφή και την προβολή των αντιδράσεών τους. Η αισθητική και το αξιακό υπόβαθρο ελληνικού reality είναι διάχυτα, στις διάφορες "αποστολές" που ανατίθενται στους διανομείς για να κερδίσουν ένα ή και περισσότερα μεροκάματα σε μια παραγγελία: Βρες το χαμένο πενηντάευρο στον κήπο, σήκωσε ένα ποτήρι με ένα κρυμμένο 20ευρω, πες έναν αριθμό από το 20 μέχρι το 30-και όσο μοιράζω, εσείς που βλέπετε το βίντεο κάνετε subscribe.

Ασφαλώς σε πολλές περιπτώσεις το περιεχόμενο στο YouTube χαρακτηρίζεται από αφέλεια, παραγωγή περιεχομένου αμφίβολης ποιότητας, επιφανειακές αναζητήσεις, εύπεπτο υλικό και κυρίως, τόνους ναρκισισμού και απύθμενης ματαιοδοξίας στον βωμό των views. Σε αντίθεση, άλλωστε, με αυτό που εκτιμούν οι χρήστες της πλατφόρμας, δεν παύει να αντανακλά αξίες, συσχετισμούς, αντιλήψεις που βρίσκονται στον «πραγματικό» κόσμο και να τις αναπαράγει στα Avatar των καναλιών και των λογαριασμών του Youtube. Η μεταχείριση ωστόσο ενός εργαζόμενου ανθρώπου σαν ζώο σε τσίρκο, η βροχή από χειροκροτήματα-likes και η (έστω πρόσκαιρη) αποθέωση του θηριοδαμαστή με τα 50ευρα συνθέτει μια σκοτεινή, δυστοπική, απαισιόδη εικόνα που ξεπερνά κατά πολύ το ίδιο το Project και τις φιλοδοξίες για engagement που έχουν "οι Άλλοι" (κατά τραγική ειρωνεία, έτσι ονομάζεται η συγκεκριμένη ομάδα youtubers).

Ακόμη πιο εξοργιστικό και από τα αποθεωτικά σχόλια που κατά κύριο λόγο έχει λάβει η συγκεκριμένη «παραγωγή» (σημεία των καιρών), είναι ακριβώς η επιλογή του συγκεκριμένου επαγγελματικού κλάδου ως «εκθέματος». Τουλάχιστον 10 νεκροί οδηγοί έχουν καταγραφεί τα τελευταία 2 χρόνια εν ώρα εργασίας (για να μπορεί ο μέσος Influencer να επαινεί πως "μας προσέχουν περισσότερο από τις μανάδες μας" όπως λέει αναπολώντας την μητρική στοργή ένας από τους 4 του βίντεο), ανασφάλιστοι, πολλές φορές πληρώνουν από την τσέπη τους τον εξοπλισμό, ακόμη και τη βενζίνη τους. Δεν λείπουν και οι καταγγελίες πως μένουν απλήρωτοι τις μέρες που το κατάστημα δεν "τζιράρει" αρκετά. Αλλά είπαμε, μη γινόμαστε μίζεροι, «πάμε να φέρουμε αυτή τη θετική ενέργεια στην Ελλάδα ρε παιδί μουυυυυυυ".

Η αντιπαράθεση για την έννοια και την πρακτική της "φιλανθρωπίας" δεν είναι φυσικά κάτι πρωτοφανές, οπότε προλαβαίνοντας και την (συνηθισμένη) ανταπάντηση σημειώνουμε: "Μικροπρέπεια" είναι να πετάς φιλοδωρήματα για λίγο engagement. "Μιζέρια" είναι να οπτικοποιείς και να παράγεις περιεχόμενο από το τσαλαπάτημα της αξιοπρέπειας "του άλλου" για να θρέψεις με like τΟν εγωισμό σου. "Κρίση εκ του ασφαλούς" είναι να εξαργυρώσεις τα 1.000 ευρώ της "φιλανθρωπίας" σου με subsciptions, διαφημίσεις, μεγαλύτερο κοινό (και αγορά) για το κανάλι σου. 

Και όσο για το "εσείς τι λέτε/κάνετε/προτείνετε" που επίσης με ευκολία αναμασάται, η απάντηση είναι απλή. Ο,τι ζητούν και οι εργαζόμενοι στον συγκεκριμένο κλάδο: Παροχή του εξοπλισμού και των μέσων προστασίας (μηχανή, κράνος) εξ ολοκλήρου από την εργοδοσία, πλήρη ασφαλιστική κάλυψη για κάθε ώρα εργασίας, αποπληρωμή των υπερωριών. 

Ας ξεχάσουμε για λίγο την ψηφιακή φιλανθρωπία, και ας θυμηθούμε την ανάγκη να έρθουμε κοντά στο συνάνθρωπο μας, να κατανοήσουμε το πρόβλημά του, να σταθούμε αλληλέγγυοι και όχι "φιλάνθρωποι". Διαφορετικά,  «πάμε να φέρουμε αυτή τη θετική ενέργεια στην Ελλάδα ρε παιδί μουυυυυυυ".

 

best of network

σχετικά άρθρα

«Δώστε μου την ευκαιρία να ζήσω»: Συγκλονίζει η ανάρτηση του 42χρονου Δημήτρη που αναζητά συμβατό δότη ήπατος
«Δώστε μου την ευκαιρία να ζήσω»: Συγκλονίζει η ανάρτηση του 42χρονου Δημήτρη που αναζητά συμβατό δότη ήπατος
Ο 42χρονος πάσχει από σπάνια ασθένεια και αναζητά συμβατό δότη, ο οποίος εθελοντικά θα δώσει ένα μέρος από το ήπαρ του, ώστε να αναπλαστεί το δικό...
«Δώστε μου την ευκαιρία να ζήσω»: Συγκλονίζει η ανάρτηση του 42χρονου Δημήτρη που αναζητά συμβατό δότη ήπατος
Πάνω από 28.000 οι ηλεκτρονικές υπογραφές για την ακύρωση της αναγόρευσης του Άνθιμου ως επίτιμου διδάκτορα του ΑΠΘ
Πάνω από 28.000 οι ηλεκτρονικές υπογραφές για την ακύρωση της αναγόρευσης του Άνθιμου ως επίτιμου διδάκτορα του ΑΠΘ
Αντιδράσεις για την κίνηση του Ιδρύματος
Πάνω από 28.000 οι ηλεκτρονικές υπογραφές για την ακύρωση της αναγόρευσης του Άνθιμου ως επίτιμου διδάκτορα του ΑΠΘ
Λέσβος: 100 και πλέον πλαστά πτυχία από το φροντιστήριο που είχε «στήσει» ολόκληρη φάμπρικα
Λέσβος: 100 και πλέον πλαστά πτυχία από το φροντιστήριο που είχε «στήσει» ολόκληρη φάμπρικα
«Μπορεί και περισσότερα» λένε οι εμπλεκόμενοι με την υπόθεση αναφορικά με τη «βιομηχανία» παραγωγής πτυχίων μαϊμού σε φροντιστήριο με υπολογιστές και...
Λέσβος: 100 και πλέον πλαστά πτυχία από το φροντιστήριο που είχε «στήσει» ολόκληρη φάμπρικα