Thumbnail
Το Νο7 trend στο Youtube (τη στιγμή που γράφτηκε το κείμενο) δεν είναι καθόλου κουλ

"Είπαμε να φέρουμε αυτή τη θετική ενέργεια στην Ελλάδα ρε παιδί μουυυυυυυυυ"

Όταν ακούς αυτό σαν εισαγωγή, μάλλον ήρθε η ώρα να περιμένεις τα χειρότερα: Τέσσερις Έλληνες YouTubers μετρούν 1.000 ευρώ με φόντο μια πισίνα σε ένα ακριβό προάστιο της Αθήνας με στόχο να τα μοιράσουν σε εργαζόμενους διανομείς, γιατί το είδαν από έναν Αμερικανό YouTuber και "πάμε να φέρουμε αυτή τη θετική ενέργεια στην Ελλάδα ρε παιδί μουυυυυυ".

Ακολουθεί έναν online διασυρμός ανθρώπων, οι οποίοι προφανώς δεν ξέρουν ότι οι κινήσεις τους και οι (εντελώς φυσικές) αντιδράσεις τους καταγράφονται από κάμερες. Από τον τρόπο που στήθηκε το video και τις προθέσεις των δημιουργών, προφανώς δεν υπήρχε ούτε εκ των υστέρων συναίνεση στην καταγραφή και την προβολή των αντιδράσεών τους. Η αισθητική και το αξιακό υπόβαθρο ελληνικού reality είναι διάχυτα, στις διάφορες "αποστολές" που ανατίθενται στους διανομείς για να κερδίσουν ένα ή και περισσότερα μεροκάματα σε μια παραγγελία: Βρες το χαμένο πενηντάευρο στον κήπο, σήκωσε ένα ποτήρι με ένα κρυμμένο 20ευρω, πες έναν αριθμό από το 20 μέχρι το 30-και όσο μοιράζω, εσείς που βλέπετε το βίντεο κάνετε subscribe.

Ασφαλώς σε πολλές περιπτώσεις το περιεχόμενο στο YouTube χαρακτηρίζεται από αφέλεια, παραγωγή περιεχομένου αμφίβολης ποιότητας, επιφανειακές αναζητήσεις, εύπεπτο υλικό και κυρίως, τόνους ναρκισισμού και απύθμενης ματαιοδοξίας στον βωμό των views. Σε αντίθεση, άλλωστε, με αυτό που εκτιμούν οι χρήστες της πλατφόρμας, δεν παύει να αντανακλά αξίες, συσχετισμούς, αντιλήψεις που βρίσκονται στον «πραγματικό» κόσμο και να τις αναπαράγει στα Avatar των καναλιών και των λογαριασμών του Youtube. Η μεταχείριση ωστόσο ενός εργαζόμενου ανθρώπου σαν ζώο σε τσίρκο, η βροχή από χειροκροτήματα-likes και η (έστω πρόσκαιρη) αποθέωση του θηριοδαμαστή με τα 50ευρα συνθέτει μια σκοτεινή, δυστοπική, απαισιόδη εικόνα που ξεπερνά κατά πολύ το ίδιο το Project και τις φιλοδοξίες για engagement που έχουν "οι Άλλοι" (κατά τραγική ειρωνεία, έτσι ονομάζεται η συγκεκριμένη ομάδα youtubers).

Ακόμη πιο εξοργιστικό και από τα αποθεωτικά σχόλια που κατά κύριο λόγο έχει λάβει η συγκεκριμένη «παραγωγή» (σημεία των καιρών), είναι ακριβώς η επιλογή του συγκεκριμένου επαγγελματικού κλάδου ως «εκθέματος». Τουλάχιστον 10 νεκροί οδηγοί έχουν καταγραφεί τα τελευταία 2 χρόνια εν ώρα εργασίας (για να μπορεί ο μέσος Influencer να επαινεί πως "μας προσέχουν περισσότερο από τις μανάδες μας" όπως λέει αναπολώντας την μητρική στοργή ένας από τους 4 του βίντεο), ανασφάλιστοι, πολλές φορές πληρώνουν από την τσέπη τους τον εξοπλισμό, ακόμη και τη βενζίνη τους. Δεν λείπουν και οι καταγγελίες πως μένουν απλήρωτοι τις μέρες που το κατάστημα δεν "τζιράρει" αρκετά. Αλλά είπαμε, μη γινόμαστε μίζεροι, «πάμε να φέρουμε αυτή τη θετική ενέργεια στην Ελλάδα ρε παιδί μουυυυυυυ".

Η αντιπαράθεση για την έννοια και την πρακτική της "φιλανθρωπίας" δεν είναι φυσικά κάτι πρωτοφανές, οπότε προλαβαίνοντας και την (συνηθισμένη) ανταπάντηση σημειώνουμε: "Μικροπρέπεια" είναι να πετάς φιλοδωρήματα για λίγο engagement. "Μιζέρια" είναι να οπτικοποιείς και να παράγεις περιεχόμενο από το τσαλαπάτημα της αξιοπρέπειας "του άλλου" για να θρέψεις με like τΟν εγωισμό σου. "Κρίση εκ του ασφαλούς" είναι να εξαργυρώσεις τα 1.000 ευρώ της "φιλανθρωπίας" σου με subsciptions, διαφημίσεις, μεγαλύτερο κοινό (και αγορά) για το κανάλι σου. 

Και όσο για το "εσείς τι λέτε/κάνετε/προτείνετε" που επίσης με ευκολία αναμασάται, η απάντηση είναι απλή. Ο,τι ζητούν και οι εργαζόμενοι στον συγκεκριμένο κλάδο: Παροχή του εξοπλισμού και των μέσων προστασίας (μηχανή, κράνος) εξ ολοκλήρου από την εργοδοσία, πλήρη ασφαλιστική κάλυψη για κάθε ώρα εργασίας, αποπληρωμή των υπερωριών. 

Ας ξεχάσουμε για λίγο την ψηφιακή φιλανθρωπία, και ας θυμηθούμε την ανάγκη να έρθουμε κοντά στο συνάνθρωπο μας, να κατανοήσουμε το πρόβλημά του, να σταθούμε αλληλέγγυοι και όχι "φιλάνθρωποι". Διαφορετικά,  «πάμε να φέρουμε αυτή τη θετική ενέργεια στην Ελλάδα ρε παιδί μουυυυυυυ".

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

nestle_logo.jpg
Nestlé: Έρευνα αποκάλυψε πως προσθέτει ζάχαρη σε βρεφικό γάλα που πωλείται σε φτωχότερες χώρες
Η Nestlé προσθέτει ζάχαρη σε βρεφικό γάλα που πωλείται σε φτωχότερες χώρες, σύμφωνα με έρευνα
Nestlé: Έρευνα αποκάλυψε πως προσθέτει ζάχαρη σε βρεφικό γάλα που πωλείται σε φτωχότερες χώρες
Επιβίβαση σε αεροπλάνο
Αυτά τα ρούχα πρέπει να αποφεύγετε στις πτήσεις σας - Τι λένε οι αεροσυνοδοί
Το ρούχο που πρέπει να αποφεύγετε οπωσδήποτε στις πτήσεις σας, σύμφωνα με μία αεροσυνοδό - Γιατί δεν πρέπει να βγάζουμε τα παπούτσια μας στο...
Αυτά τα ρούχα πρέπει να αποφεύγετε στις πτήσεις σας - Τι λένε οι αεροσυνοδοί
Πιερρακάκης
Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας
Πανελλαδικές 2024: Με σκοπό το υπουργείο Παιδείας να «διασκεδάσει» τον νέο νόμο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα ανακοινώσει λίγες περισσότερες θέσεις...
Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας