Thumbnail
Καρέκλες θα αναγκαστούν να βγάλουν τα πανεπιστήμια τον προσεχή Οκτώβριο

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Καρέκλες θα αναγκαστούν να βγάλουν τα πανεπιστήμια τον προσεχή Οκτώβριο για να... βολευτούν οι πρωτοετείς φοιτητές που θα ξεχειλίζουν τα αμφιθέατρα. Μάλιστα, κάποια ιδρύματα σκέφτονται να δοκιμάσουν ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων μέσω Διαδικτύου, ώστε να αποφύγουν την κοσμοσυρροή. Και αυτά διότι σε πολλά ιδρύματα ο αριθμός των εισακτέων για το ακαδημαϊκό έτος 2014-15 είναι πολύ μεγαλύτερος από τη χωρητικότητα των ιδρυμάτων σε αμφιθέατρα και εργαστήρια, αλλά και δυσανάλογα μεγάλος με τον αριθμό των καθηγητών, που θα κληθούν να περνούν την ύλη... επί τροχάδην.
 
Σε περισσότερα από τα μισά πανεπιστημιακά τμήματα της χώρας η αύξηση σε σχέση με το 2013 είναι πάνω από 20%, ενώ σε περισσότερα από 20 τμήματα είναι από 50% έως και 150%. Για τον ορισμό του αριθμού των εισακτέων προηγείται κάθε χρόνο διελκυστίνδα ανάμεσα στο υπουργείο Παιδείας και τα ΑΕΙ. Τα ΑΕΙ ζητούν πολύ λιγότερους, και το υπουργείο ορίζει πολύ περισσότερους – σε μία αύξηση που κυμαίνεται από 35% έως 50% με βάση το αίτημα κάθε ΑΕΙ.
 
«Το 2014-15 θα εισαχθούν 800 φοιτητές, κατά 34,5% περισσότεροι σε σχέση με το 2013-14 και κατά 90,5% σε σχέση με το 2012-13. Μάλιστα, για ορισμένα Τμήματα η αύξηση φτάνει στο 150%» ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», ο πρύτανης του Γεωπονικού Παν. Αθηνών, κ. Κωνσταντίνος Φεγγερός. Οι σχολές του γεωτεχνολογικού τομέα και των θετικών επιστημών «εισέπραξαν» τη μεγαλύτερη αύξηση φέτος λόγω της στροφής που αποφάσισε το υπουργείο προς τις σχολές θετικών επιστημών και τις «παραγωγικές» σχολές.
 
Συνολικά, το 2014-15 θα εισαχθούν 70.305 υποψήφιοι, εκ των οποίων οι 46.735 στα πανεπιστήμια και οι 23.570 στα ΤΕΙ. Στις σχολές θετικών και τεχνολογικών επιστημών οι θέσεις αυξάνονται κατά 3% και 5% αντίστοιχα συγκριτικά με πέρυσι, ενώ θα υπάρξει μείωση κατά 4% των θέσεων για τις σχολές κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών, ύστερα από την περυσινή μείωση κατά 16%. Ο αριθμός για τις σχολές επιστημών υγείας παρέμεινε ίδιος.
 
«Μετά την κατάργηση των τμημάτων ΤΕΙ, το υπουργείο αποφάσισε να επιβαρύνει τα πανεπιστήμια. Ομως, δεν αναλογίσθηκε εάν μπορούν τα ιδρύματα να διδάξουν επαρκώς τόσο μεγάλο αριθμό φοιτητών. Σε ποια εργαστήρια, σε ποιες αίθουσες, με ποιους καθηγητές;» τονίζει ο κ. Φεγγερός. Και το πρόβλημα των κεντρικών ΑΕΙ θα οξυνθεί καθώς πολλοί φοιτητές (από τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες και άλλοι λόγω κοινωνικών κριτηρίων) θα πάρουν μετεγγραφή από περιφερειακά ιδρύματα. Το υπουργείο προέβλεψε αυτή την προοπτική, και έτσι τα ΑΕΙ σε Αττική και Θεσσαλονίκη θα δεχθούν το 46% των πρωτοετών, και τα περιφερειακά το 54%.
 
Ομως «ακόμα και μετά τις μετεγγραφές, το ποσοστό των ενεργών φοιτητών στις δύο μεγάλες περιφέρειες της χώρας παραμένει μικρότερο από το ποσοστό των πανεπιστημιακών στις ίδιες περιφέρειες. Συγκεκριμένα, τα ΑΕΙ σε Αττική και Θεσσαλονίκη διαθέτουν το 61,8% των πανεπιστημιακών της χώρας» παρατηρεί στην «Κ» η επίκουρη καθηγήτρια στη Σχολή Ηλεκτρονικών Μηχανικών Η/Υ του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Δάφνη Μανουσάκη.
 
«Το υπουργείο ορίζει τον αριθμό των εισακτέων ανεξάρτητα από το ύψος της ετήσιας χρηματοδότησης και του προσωπικού για κάθε ΑΕΙ. Αυτό οδηγεί τα ιδρύματα σε αδιέξοδα και αντιφάσεις» τονίζει από την πλευρά του στην «Κ» ο πρόεδρος του Συμβουλίου του Παν. Αιγαίου, κ. Σταύρος Θωμαδάκης. «Το πρόβλημα αφορά πρωτίστως την ποιότητα της εκπαίδευσης. Τα ΑΕΙ της περιφέρειας, τα περισσότερα των οποίων είναι νέα, συχνά με ελλιπείς υποδομές, ενοικιαζόμενα κτίρια και μικρή χρηματοδότηση, θα δεχθούν φοιτητές σε αριθμό πολλαπλάσιο από αυτόν που μπορούν να διαχειριστούν» προσθέτει η κ. Μανουσάκη, και θέτει το ευρύτερο ζήτημα σχετικά με το πόσους φοιτητές μπορούν να δεχθούν τα ελληνικά ΑΕΙ:
 
«Οι νέοι θα διαπιστώσουν ότι δεν χωρούν στα αμφιθέατρα και ότι θα αποτελούν μια λαοθάλασσα φοιτητών που αδυνατεί να έχει ουσιαστική επικοινωνία με τους διδάσκοντες. Στα καλά πανεπιστήμια του εξωτερικού, με αναλογία φοιτητών προς καθηγητές 8:1, η δυνατότητα επικοινωνίας φοιτητή-διδασκόντων σε εβδομαδιαία βάση αποτελεί προτεραιότητα των πανεπιστημίων. Στην Ελλάδα, με αναλογία φοιτητών προς καθηγητές 35:1 - 50:1, τέτοιες σχέσεις επιτυγχάνονται σε ελάχιστες περιπτώσεις».
 
Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 19-20/4/2014

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Νέα μέτρα - ταξίδια
Νέα εποχή για τα ταξίδια στην Ευρώπη: Αυστηρότεροι έλεγχοι, αυξημένα κόστη και νέοι κανόνες
Ψηφιακά σύνορα, τουριστικοί φόροι και περιορισμοί στον μαζικό τουρισμό αλλάζουν τον ταξιδιωτικό χάρτη της Ευρώπης
Νέα εποχή για τα ταξίδια στην Ευρώπη: Αυστηρότεροι έλεγχοι, αυξημένα κόστη και νέοι κανόνες
Τζέκου Δροσής
Έφυγε από τη ζωή η αγαπημένη δασκάλα Δροσή Τζέκου, μόλις σε ηλικία 41 ετών!
Η πρόωρη απώλειά της συγκλονίζει. Η μνήμη της θα παραμείνει ζωντανή μέσα από το έργο της, τα παιδιά που στήριξε και τις αξίες που υπηρέτησε με...
Έφυγε από τη ζωή η αγαπημένη δασκάλα Δροσή Τζέκου, μόλις σε ηλικία 41 ετών!
mavri_tripa
Τι είναι οι ισχυροί κοσμικοί άνεμοι γύρω από τις μαύρες τρύπες – Πώς τους εξηγεί το Αστεροσκοπείο
Νέα έρευνα αποκαλύπτει πως οι υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες δεν καταπίνουν μόνο ύλη, αλλά εκτοξεύουν ισχυρούς ανέμους που επηρεάζουν το φως και τη δομή...
Τι είναι οι ισχυροί κοσμικοί άνεμοι γύρω από τις μαύρες τρύπες – Πώς τους εξηγεί το Αστεροσκοπείο
φοιτητες
Συγκλονιστική επιστολή φοιτητή: Θέλω απλά να με αφήσετε να ολοκληρώσω τις σπουδές μου!
Το ερώτημα που θέτει ο φοιτητής προς την κυβέρνηση δεν αφορά μόνο τον ίδιο: τι θεωρεί τελικά «εγκληματική πράξη» η εκπαιδευτική πολιτική; Την...
Συγκλονιστική επιστολή φοιτητή: Θέλω απλά να με αφήσετε να ολοκληρώσω τις σπουδές μου!