Thumbnail
Είναι γνωστό σε όλους όσοι ασχολούνται με τα Αρχαία Ελληνικά ότι υπάρχουν δύο (2) ὅτι-ὅ τι ως εισαγωγικά δευτερευουσών προτάσεων:

Κάποιες επισημάνσεις για το τι, τι” του αδίδακτου θέματος των Αρχαίων Ελληνικών των Πανελλαδικών εξετάσεων 2013

Είναι γνωστό σε όλους όσοι ασχολούνται με τα Αρχαία Ελληνικά ότι υπάρχουν δύο (2) τι- τι ως εισαγωγικά δευτερευουσών προτάσεων:

  1. ο ειδικός ή αιτιολογικός τι, ο οποίος εισάγει ή δευτερεύουσες ειδικές (=ότι, πως) ή δευτερεύουσες αιτιολογικές προτάσεις (=διότι, επειδή, καθότι κλπ.),
  2. το αναφορικό τι ή ,τι [με απομακρυσμένο το τι από το ( τι) ή με κόμμα (,) μετά το (,τι), το ουδέτερο, δηλαδή, της αναφορικής αντωνυμίας στις, τις, τι,τι), το οποίο εισάγει δευτερεύουσες αναφορικές ή δευτερεύουσες πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις.

Είναι, επιπλέον, γνωστό, ή τουλάχιστον πρέπει να είναι για όσους ασχολούνται με τα αρχαία κείμενα, ότι στις στερεότυπες εκδόσεις της Οξφόρδης κυρίως (αλλά και σε άλλες, όπως λ.χ. Λιψίας, Πάπυρου κ.ά.), από τις οποίες ανθολογούνται και δίνονται στους μαθητές για εξέταση τα αδίδακτα κείμενα των Αρχαίων Ελληνικών, διακρίνονται ο ειδικός ή αιτιολογικός σύνδεσμος τι από το ουδέτερο της αναφορικής αντωνυμίας τι (,τι) πλην της εκδόσεως της Οξφόρδης που αφορά στον Θουκυδίδη (THUCYDIDIS HISTORIAE – HENRICUS STUART JONES).

Στη δίτομη, λοιπόν, έκδοση της Οξφόρδης για τον Θουκυδίδη το ειδικό ή αιτιολογικό τι γράφεται ακριβώς ίδιο με το αναφορικό. Ο υποψήφιος, όμως, δεν είναι υποχρεωμένος να αντιμετωπίζει τέτοιου είδους εκδοτικούς-φιλολογικούς προβληματισμούς, αν, δηλαδή, το τι της οξφορδιανής θουκυδίδειας έκδοσης είναι το ειδικό ή αιτιολογικό τι ή η αναφορική αντωνυμία ουδέτερου γένους τι ( ,τι).

Αντιθέτως, είναι υποχρέωση της εξεταστικής επιτροπής να δίνει ξεκάθαρα στον υποψήφιο το ειδικό ή αιτιολογικό τι και το αναφορικό τι (,τι).

Στο αδίδακτο, λοιπόν, κείμενο Θουκυδίδου Ἱστοριών Ζ28 έκδοση Οξφόρδης (βλ. παραπάνω) που δόθηκε στους υποψηφίους (27/5/2013) υπάρχει ένα τι που δεν είναι, βέβαια, ο ειδικός ή αιτιολογικός σύνδεσμος τι, αλλά το ουδέτερο της αναφορικής αντωνυμίας ὅστις, ἥτις, ,τι, το οποίο θα έπρεπε να δοθεί ως αναφορικό τι, δηλαδή με απομακρυσμένο το τι από το ( τι), όπως το έχει η έκδοση της Λιψίας (LIPSIAE IN AEDIBUS B.G. TEUBNER MCMXXV – CAROLUS HUDE) αλλά και άλλες εκδόσεις [ή έστω με κόμμα (,) ,τι].

Σημειωτέον, επίσης, ότι στις εκδόσεις Οξφόρδης για Δημοσθένη, Λυσία κλπ. διακρίνεται το ειδικό ή αιτιολογικό τι από το αναφορικό τι.

Έτσι, όμως, όπως δόθηκε (τι αντί του τι), φυσικό ήταν να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στους υποψηφίους, στη μετάφραση κυρίως, εφόσον βέβαια δε ζητήθηκε (ευτυχώς ή δυστυχώς!) κάποια γραμματική ή συντακτική παρατήρηση για το τι.

Παραθέτουμε παρακάτω ενδεικτική μετάφραση του αδίδακτου κειμένου:

Γ1. Γίνεται, λοιπόν, από κάποιους μέτοικους και δούλους μια καταγγελία όχι, βέβαια, σχετικά με τους Ερμές (τις προτομές με κεφάλι του Ερμή), αλλά σχετικά με το ότι είχαν γίνει νωρίτερα κάποιοι ακρωτηριασμοί άλλων αγαλμάτων από νέους για διασκέδαση και υπό την επήρεια του κρασιού, και ότι συνάμα τελούνται τα (Ελευσίνια) μυστήρια στα σπίτια για χλευαστικούς σκοπούς· γι' αυτά κατηγορούσαν εκτός των άλλων και τον Αλκιβιάδη. Και επειδή έδιναν βαρύτητα σ' αυτά αυτοί που κατεξοχήν εχθρεύονταν τον Αλκιβιάδη, διότι τους στεκόταν εμπόδιο στο να μην έχουν με σιγουριά την αρχηγία της δημοκρατικής παράταξης, και επειδή θεώρησαν ότι, αν τον έδιωχναν, θα είχαν αυτοί την πρωτοκαθεδρία στην πολιτεία, μεγαλοποιούσαν τα πράγματα και διατυμπάνιζαν ότι τάχα και η διακωμώδηση των μυστηρίων και ο ακρωτηριασμός των Ερμών έγιναν με σκοπό την κατάργηση του δημοκρατικού πολιτεύματος και ότι τίποτε από αυτά δεν υπήρχε το οποίο δεν έγινε χωρίς τη συνέργεια εκείνου, επικαλούμενοι τελικά ως αποδείξεις την υπόλοιπη αντιδημοκρατική και παράνομη συμπεριφορά του σχετικά με τον τρόπο ζωής του.

Σημείωση: Η φράση “(ὡς) οὐδὲν εἴη αὐτῶν ὅ,τι οὐ μετ’ ἐκείνου ἐπράχθη” θα μπορούσε να θεωρηθεί και αναφορική έκφραση = (ότι) τίποτε από αυτά δεν υπάρχει το οποίο δεν έγινε με τη συνέργειά του = τίποτε από αυτά δεν έγινε χωρίς τη συνέργειά του = τα πάντα έγιναν με τη δική του συνέργεια (συνεργασία, συμμετοχή, συνενοχή).

Καλοπροαίρετα και με εκτίμηση,

Χρίστος Ακρίδας

Φιλόλογος 1ου Γ/σίου Μελισσίων

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΓΡΑΠΤΟΣ ΑΣΕΠ 2Γ: ΒΓΗΚΑΝ ΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ παραδείγματα εξέτασης με τις λύσεις τους

ΕΠΙΣΗΜΟ: Βγήκε η κατανομή θέσεων για το Διαγωνισμό του ΑΣΕΠ - 5124 οι ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ (Πίνακας - Αιτήσεις)

Νέο σύστημα διορισμών Εκπαιδευτικών: Tο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ που μοριοδοτεί και στους 2 ΠΙΝΑΚΕΣ

Παν.Πατρών: Υποτροφίες σε Μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής και Διαπολιτισμικής - Αιτήσεις μέσω alfavita.gr

ΑΣΕΠ: Το ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ στην Ελλάδα online Lower - Proficiency για Ενήλικες σε 2 ημέρες Μόνο 111 ευρώ

Απαραίτητο τυπικό προσόν ECDL - Πιστοποίηση Υπολογιστών μόνο με 95 ευρώ

νέα από το Ethnos logo

σχετικά άρθρα

vroxes_252863_128495_type13262.jpg
Καιρός: Ένα δύσκολο διήμερο με ισχυρές καταιγίδες και χαλάζι - Ποιες περιοχές θα επηρεαστούν
Σαββατοκύριακο με καταιγίδες, χαλάζι και νοτιάδες αλλά και υψηλές για την εποχή οι θερμοκρασίες - Σε ισχύ έκτακτο δελτίο
Καιρός: Ένα δύσκολο διήμερο με ισχυρές καταιγίδες και χαλάζι - Ποιες περιοχές θα επηρεαστούν
πουρές
Νόστιμος πουρές πατάτας στο λεπτό - Μικρά μυστικά που απογειώνουν το πιάτο
Ο πουρές μπορεί με πολλούς τρόπους να γίνει γευστικότατος και να αποβάλει την απλή γεύση της πατάτας, έχοντας μέσα του λίγη τσαχπινιά
Νόστιμος πουρές πατάτας στο λεπτό - Μικρά μυστικά που απογειώνουν το πιάτο
university_lausanne
Πανεπιστήμιο Λωζάνης: Δεκάδες περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης και 4 βιασμοί
Έρευνα αποκάλυψε περισσότερες από 140 περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης και 4 βιασμούς, στο πανεπιστήμιο της Λωζάνης, την τελευταία πενταετία -...
Πανεπιστήμιο Λωζάνης: Δεκάδες περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης και 4 βιασμοί