Thumbnail
Είναι γνωστό σε όλους όσοι ασχολούνται με τα Αρχαία Ελληνικά ότι υπάρχουν δύο (2) ὅτι-ὅ τι ως εισαγωγικά δευτερευουσών προτάσεων:

Κάποιες επισημάνσεις για το τι, τι” του αδίδακτου θέματος των Αρχαίων Ελληνικών των Πανελλαδικών εξετάσεων 2013

Είναι γνωστό σε όλους όσοι ασχολούνται με τα Αρχαία Ελληνικά ότι υπάρχουν δύο (2) τι- τι ως εισαγωγικά δευτερευουσών προτάσεων:

  1. ο ειδικός ή αιτιολογικός τι, ο οποίος εισάγει ή δευτερεύουσες ειδικές (=ότι, πως) ή δευτερεύουσες αιτιολογικές προτάσεις (=διότι, επειδή, καθότι κλπ.),
  2. το αναφορικό τι ή ,τι [με απομακρυσμένο το τι από το ( τι) ή με κόμμα (,) μετά το (,τι), το ουδέτερο, δηλαδή, της αναφορικής αντωνυμίας στις, τις, τι,τι), το οποίο εισάγει δευτερεύουσες αναφορικές ή δευτερεύουσες πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις.

Είναι, επιπλέον, γνωστό, ή τουλάχιστον πρέπει να είναι για όσους ασχολούνται με τα αρχαία κείμενα, ότι στις στερεότυπες εκδόσεις της Οξφόρδης κυρίως (αλλά και σε άλλες, όπως λ.χ. Λιψίας, Πάπυρου κ.ά.), από τις οποίες ανθολογούνται και δίνονται στους μαθητές για εξέταση τα αδίδακτα κείμενα των Αρχαίων Ελληνικών, διακρίνονται ο ειδικός ή αιτιολογικός σύνδεσμος τι από το ουδέτερο της αναφορικής αντωνυμίας τι (,τι) πλην της εκδόσεως της Οξφόρδης που αφορά στον Θουκυδίδη (THUCYDIDIS HISTORIAE – HENRICUS STUART JONES).

Στη δίτομη, λοιπόν, έκδοση της Οξφόρδης για τον Θουκυδίδη το ειδικό ή αιτιολογικό τι γράφεται ακριβώς ίδιο με το αναφορικό. Ο υποψήφιος, όμως, δεν είναι υποχρεωμένος να αντιμετωπίζει τέτοιου είδους εκδοτικούς-φιλολογικούς προβληματισμούς, αν, δηλαδή, το τι της οξφορδιανής θουκυδίδειας έκδοσης είναι το ειδικό ή αιτιολογικό τι ή η αναφορική αντωνυμία ουδέτερου γένους τι ( ,τι).

Αντιθέτως, είναι υποχρέωση της εξεταστικής επιτροπής να δίνει ξεκάθαρα στον υποψήφιο το ειδικό ή αιτιολογικό τι και το αναφορικό τι (,τι).

Στο αδίδακτο, λοιπόν, κείμενο Θουκυδίδου Ἱστοριών Ζ28 έκδοση Οξφόρδης (βλ. παραπάνω) που δόθηκε στους υποψηφίους (27/5/2013) υπάρχει ένα τι που δεν είναι, βέβαια, ο ειδικός ή αιτιολογικός σύνδεσμος τι, αλλά το ουδέτερο της αναφορικής αντωνυμίας ὅστις, ἥτις, ,τι, το οποίο θα έπρεπε να δοθεί ως αναφορικό τι, δηλαδή με απομακρυσμένο το τι από το ( τι), όπως το έχει η έκδοση της Λιψίας (LIPSIAE IN AEDIBUS B.G. TEUBNER MCMXXV – CAROLUS HUDE) αλλά και άλλες εκδόσεις [ή έστω με κόμμα (,) ,τι].

Σημειωτέον, επίσης, ότι στις εκδόσεις Οξφόρδης για Δημοσθένη, Λυσία κλπ. διακρίνεται το ειδικό ή αιτιολογικό τι από το αναφορικό τι.

Έτσι, όμως, όπως δόθηκε (τι αντί του τι), φυσικό ήταν να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στους υποψηφίους, στη μετάφραση κυρίως, εφόσον βέβαια δε ζητήθηκε (ευτυχώς ή δυστυχώς!) κάποια γραμματική ή συντακτική παρατήρηση για το τι.

Παραθέτουμε παρακάτω ενδεικτική μετάφραση του αδίδακτου κειμένου:

Γ1. Γίνεται, λοιπόν, από κάποιους μέτοικους και δούλους μια καταγγελία όχι, βέβαια, σχετικά με τους Ερμές (τις προτομές με κεφάλι του Ερμή), αλλά σχετικά με το ότι είχαν γίνει νωρίτερα κάποιοι ακρωτηριασμοί άλλων αγαλμάτων από νέους για διασκέδαση και υπό την επήρεια του κρασιού, και ότι συνάμα τελούνται τα (Ελευσίνια) μυστήρια στα σπίτια για χλευαστικούς σκοπούς· γι' αυτά κατηγορούσαν εκτός των άλλων και τον Αλκιβιάδη. Και επειδή έδιναν βαρύτητα σ' αυτά αυτοί που κατεξοχήν εχθρεύονταν τον Αλκιβιάδη, διότι τους στεκόταν εμπόδιο στο να μην έχουν με σιγουριά την αρχηγία της δημοκρατικής παράταξης, και επειδή θεώρησαν ότι, αν τον έδιωχναν, θα είχαν αυτοί την πρωτοκαθεδρία στην πολιτεία, μεγαλοποιούσαν τα πράγματα και διατυμπάνιζαν ότι τάχα και η διακωμώδηση των μυστηρίων και ο ακρωτηριασμός των Ερμών έγιναν με σκοπό την κατάργηση του δημοκρατικού πολιτεύματος και ότι τίποτε από αυτά δεν υπήρχε το οποίο δεν έγινε χωρίς τη συνέργεια εκείνου, επικαλούμενοι τελικά ως αποδείξεις την υπόλοιπη αντιδημοκρατική και παράνομη συμπεριφορά του σχετικά με τον τρόπο ζωής του.

Σημείωση: Η φράση “(ὡς) οὐδὲν εἴη αὐτῶν ὅ,τι οὐ μετ’ ἐκείνου ἐπράχθη” θα μπορούσε να θεωρηθεί και αναφορική έκφραση = (ότι) τίποτε από αυτά δεν υπάρχει το οποίο δεν έγινε με τη συνέργειά του = τίποτε από αυτά δεν έγινε χωρίς τη συνέργειά του = τα πάντα έγιναν με τη δική του συνέργεια (συνεργασία, συμμετοχή, συνενοχή).

Καλοπροαίρετα και με εκτίμηση,

Χρίστος Ακρίδας

Φιλόλογος 1ου Γ/σίου Μελισσίων

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

παιδια ουκρανία
Σοκ στην Τουρκία: Ορφανά από την Ουκρανία θύματα σωματικής και σεξουαλικής κακοποίησης
Περισσότερα από 500 παιδιά από την Ντνιπροπετρόφσκ υπέστησαν κακοποίηση σε ίδρυμα της Τουρκίας, αποκλεισμό από εκπαίδευση και ιατρική φροντίδα – Δύο...
Σοκ στην Τουρκία: Ορφανά από την Ουκρανία θύματα σωματικής και σεξουαλικής κακοποίησης
τσιπρας
Η «Ιθάκη» ως στίγμα αλλαγής: Ο Αλέξης Τσίπρας σηματοδοτεί την επιστροφή του
Με την ομιλία του στο «Θέατρο Παλλάς», ο πρώην πρωθυπουργός απηύθυνε κάλεσμα αυτοοργάνωσης και πολιτικής αναγέννησης — προαναγγέλλοντας μια νέα...
Η «Ιθάκη» ως στίγμα αλλαγής: Ο Αλέξης Τσίπρας σηματοδοτεί την επιστροφή του
ξυλοδαρμος
Ξυλοδαρμός ανήλικου σε σχολείο στο Μαρκόπουλο: Συνελήφθη 17χρονος και ο πατέρας του
Εισβολή σε σχολικό προαύλιο και επίθεση σε 15χρονο - Θύμα μεταφέρθηκε στο Κέντρο Υγείας, δράστης και κηδεμόνας αντιμετωπίζουν κατηγορίες
Ξυλοδαρμός ανήλικου σε σχολείο στο Μαρκόπουλο: Συνελήφθη 17χρονος και ο πατέρας του
ektakto
Έκτακτο! Κλειστά σχολεία αύριο Παρασκευή: Σφοδρή κακοκαιρία «χτυπά» τη χώρα — Πού δεν θα λειτουργήσουν οι σχολικές μονάδες
Συναγερμός για την Αττική που αναμένεται να βιώσει τις πιο δύσκολες ώρες της κακοκαιρίας - Το alfavita.gr θα συνεχίσει να ενημερώνει για κάθε νέα...
Έκτακτο! Κλειστά σχολεία αύριο Παρασκευή: Σφοδρή κακοκαιρία «χτυπά» τη χώρα — Πού δεν θα λειτουργήσουν οι σχολικές μονάδες