Αναπληρωτές ΠΕ78: Ποιοί ειδικοί επιστήμονες εισηγήθηκαν την αντικατάσταση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας;
Αναπληρωτές ΠΕ78: Μια οφειλόμενη απάντηση σε όσα αναφέρθηκαν σε τηλεοπτική εκπομπή της Παγκρήτιας ραδιοτηλεόρασης από την Υφυπουργό κ. Σ. Ζαχαράκη, για τον “ξαφνικό θάνατο” των Κοινωνικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

            Με λύπη μας διαπιστώσαμε, άλλη μια φορά, πως η ηγεσία του Υπουργείου έχει υπερβεί κατά πολύ το όποιο δικαίωμα στην ασάφεια δίνει ο πολιτικός λόγος, περνώντας συνειδητά στην όχθη του ψέματος και του εμπαιγμού, χρησιμοποιώντας αβάσιμα και μάλλον προσβλητικά για τη νοημοσύνη μας επιχειρήματα, στην προσπάθεια να δικαιολογήσει την αδικαιολόγητη  κατάργηση των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών.

            Αρχικά, σε ο,τι αφορά το μάθημα της Κοινωνιολογίας και την ήδη ψηφισμένη με νόμο αντικατάστασή του, ανακριβώς ανέφερε ότι έχει πραγματοποιηθεί ενδελεχής διάλογος για το θέμα, αποκρύπτοντας πως στη συζήτηση που έγινε στη Βουλή κανένας Κοινωνικός Επιστήμονας δεν συμμετείχε και κανένας φορέας Κοινωνικών Επιστημόνων δεν κλήθηκε. Επιπλέον, καμία παρέμβαση εκ μέρους της πανεπιστημιακής κοινότητας υπέρ της παραμονής του μαθήματος δεν εισακούστηκε, καθώς επίσης αγνοήθηκαν τα σχόλια υπέρ αυτού, στη δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου εν μέσω πανδημίας!

            Η κ. Υφυπουργός μάλιστα ανέφερε αναληθώς, ότι οι επιλογές εξοβελισμού κι υποβάθμισης των μαθημάτων μας (“Σύγχρονος Κόσμος, Πολίτης και Δημοκρατία”, “Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών”, μείωση ωρών “Πολιτικής Παιδείας”) έγιναν μετά από εισηγήσεις ειδικών επιστημόνων του ΙΕΠ. Έως και σήμερα γνωρίζουμε, ότι η ειδική επιστήμονας Κοινωνικών Επιστημών του ΙΕΠ δεν έκανε καμία τέτοια εισήγηση! Ποιοι ειδικοί επιστήμονες εισηγήθηκαν λοιπόν όσα αποφάσισε το Υπουργείο για το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, αν όχι οι πλέον κατάλληλοι επί του γνωστικού μας αντικειμένου; Να θυμίσουμε στην ηγεσία του Υπουργείου, ότι  μέχρι και πριν την ανακοίνωση του ωρολόγιου προγράμματος ουδεμία τέτοια πρόταση υπήρχε. Αυτός ήταν άλλωστε ο λόγος για την αναβολή της τηλεδιάσκεψής μας με τη Γενική Γραμματέα κ. Γκίκα, που ψευδώς την επικαλέστηκε εξίσου.

            Κατά μια περίεργη (;) σύμπτωση οι ειδικότητες που κερδίζουν σε ώρες χαρακτηρίζονται από υπερεπάρκεια εκπαιδευτικών, ενώ αντίθετα, αυτές που χάνουν, από έλλειμμα  και ανάγκη άμεσων διορισμών. Ίσως η σχετική εισήγηση του ΙΕΠ, αν υπάρχει, παρέχει τεχνοκρατική κάλυψη σε μια τακτική απλής διαχείρισης του εκπαιδευτικού δυναμικού στην κατεύθυνση εξοικονόμησης του κόστους. Επομένως, το ποια  μαθήματα θα διδάσκονται στα σχολεία δεν κρίνεται με βάση επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά στη λογική της μικρότερης δυνατής δαπάνης για το κράτος.

            Επιπλέον, ακούσαμε με έκπληξη για άλλη μια φορά πως τάχα η Κοινωνιολογία δεν μπορούσε να παραμείνει ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα παράλληλα με τα Λατινικά, διότι τίθεται ζήτημα συνταγματικότητας. Αναρωτιόμαστε, πως γίνεται να μην είναι σύμφωνο με το Σύνταγμα να επιλέγουν οι μαθητές μεταξύ των δύο μαθημάτων, Λατινικών και Κοινωνιολογίας, όταν  προβλέπεται αντίστοιχη δυνατότητα για άλλη ομάδα προσανατολισμού, ανάμεσα σε Μαθηματικά και Βιολογία; Θα μπορούσε το Υπουργείο να διαιρέσει το αντίστοιχο επιστημονικό πεδίο σε “Ανθρωπιστικών” και “Κοινωνικών Επιστημών”. Η αλήθεια είναι πως υπάρχουν λύσεις που διατηρούν τον πλουραλιστικό χαρακτήρα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και την ίδια στιγμή δεν οδηγούν έναν ολόκληρο κλάδο σε εξαφάνιση, αλλά η ηγεσία προτιμά να μην τις εφαρμόσει για τους δικούς της λόγους.

            Περαιτέρω, η Υφυπουργός όφειλε να γνωρίζει, τη σημασία της συμβολής των γνωστικών μας αντικειμένων (Κοινωνιολογία, Κοινωνική Ανθρωπολογία, Πολιτική Επιστήμη, Στοιχεία Δικαίου, Διεθνείς Σχέσεις, Ευρωπαϊκή Ένωση, Δημόσια Διοίκηση) στη διάπλαση ελεύθερων κι υπεύθυνων πολιτών κατά τη συνταγματικά κατοχυρωμένη υποχρέωση του κράτους στο άρθρο 16 του Συντάγματος, που επιλέγει να παραβλέψει. Η καλλιέργεια εκείνων των αξιών και στάσεων, που πρέπει να αποτελούν τον πυρήνα της προσωπικότητας των μελών μιας δημοκρατικής πολιτείας δεν αποτελεί μια απλή δεξιότητα και κανένα άλλο μάθημα από αυτά που διδάσκονται δεν μπορεί να υποκαταστήσει την απουσία της κοινωνικής μόρφωσης και της παιδείας του πολίτη, που παρείχαν τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών έως σήμερα στο ωρολόγιο πρόγραμμα!

            Η κ. Υφυπουργός, ισχυρίστηκε ότι η συνταγματική επιταγή θα ικανοποιηθεί μέσω του ενός από τους τέσσερις πυλώνες των εργαστηρίων δεξιοτήτων, σα να αποτελεί η εμπέδωση κοινωνικών, νομικών και πολιτικών εννοιών μια απλή εκμάθηση ή εξάσκηση. Ταυτόχρονα, η ηγεσία του Υπουργείου δείχνει να παραγνωρίζει και το γεγονός, ότι οι Κοινωνικοί Επιστήμονες που διδάσκουν τα καταργηθέντα μαθήματα είναι απόφοιτοι υψηλόβαθμων πανεπιστημιακών τμημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρέχοντας στους μαθητές γνώσεις που καμία άλλη ειδικότητα εξ αντικειμένου, δεν μπορεί να προσφέρει. Οι δηλώσεις της Υφυπουργού καταδεικνύουν, στην καλύτερη περίπτωση, άγνοια για το περιεχόμενο των μαθημάτων μας και τις ιδιαίτερες γνώσεις που προσφέρουν στους μαθητές, απαραίτητες σε έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο.

            Να επισημάνουμε, ότι οι επιχειρούμενες αλλαγές έρχονται σε αντίθεση και με τις σχετικές συστάσεις διεθνών οργανισμών, όπως το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Συμβούλιο της Ευρώπης και η UNESCO. Επίσης, δε συμβαδίζουν με την εκπαιδευτική πρακτική σε Γαλλία και Ιταλία (δύο από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές χώρες) και σε Φινλανδία και Σουηδία (δύο χώρες πρότυπα για το Υπουργείο), όπου οι Κοινωνικές Επιστήμες διδάσκονται ως διακριτά μαθήματα σε όλες τις τάξεις του Λυκείου.

      Κατόπιν των παραπάνω, καλούμε για ακόμη μία φορά την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, να πάρει πίσω τις άδικες, αναιτιολόγητες και μη επιστημονικά τεκμηριωμένες αποφάσεις της επί του ωρολόγιου προγράμματος. Να παύσει να προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, καθώς καταστρατηγούνται όχι μόνο οι κανόνες της λογικής, αλλά και οι επιταγές του ίδιου του Συντάγματος.

Το Υπουργείο οφείλει μια απάντηση στα παρακάτω ερωτήματα:

  • Υπήρχε επιστημονική εισήγηση που έλαβε υπόψη η σημερινή Κυβέρνηση κατά το σχεδιασμό του προεκλογικού της προγράμματος, που συνεχώς επικαλείται σε σχέση με την αντικατάσταση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας, απαντώντας μονότονα σε κάθε ερώτηση που τη φέρνει προ των ευθυνών της, ότι “ήταν προεκλογική δέσμευση”;
  • Υφίσταται συγκριτική εισήγηση του ΙΕΠ, με την οποία αποδίδεται παιδαγωγικό κι επιστημονικό πλεονέκτημα στη διδασκαλία των Λατινικών έναντι της Κοινωνιολογίας, σε ένα επιστημονικό πεδίο όπου τα 2/3 των σχολών ανήκουν στις  Κοινωνικές Επιστήμες;
  • Με ποια εισήγηση αποφασίστηκε η κατάργηση των μαθημάτων της  Β΄ Λυκείου κι η μείωση των ωρών της Πολιτικής Παιδείας της Α΄ Λυκείου, όταν η υπεύθυνη του τομέα Κοινωνικών Επιστημών του ΙΕΠ δηλώνει άγνοια;

ΖΗΤΑΜΕ

- Την ανάκληση της κυβερνητικής απόφασης για τα ωρολόγια προγράμματα ΤΩΡΑ.

- Να ακυρωθεί ο εξοστρακισμός των μαθημάτων και ειδικοτήτων στα σχολεία.

 

                                                                                                                        ΣΕΚΕΓΕ ΠΕ78

                                                                                                            a[email protected]

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ ALFAVITA.GR

Ακολουθήστε μας στο GoogleNews για να μάθετε πρώτοι μόνο τις ειδήσεις που σας ενδιαφέρουν

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 22 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 22/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα