Πολύς λόγος γίνεται για το αν υπάρχει υποχρεωτικότητα ή όχι στο 30ωρο παραμονής στο σχολείο. Ο νόμος 1566/1985 προέβλεπε την υποχρεωτικότητα παραμονής έως 30 ώρες στο σχολείο, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου και άλλων υπηρεσιών. Πάνω σ΄ αυτή τη διατύπωση υπήρξαν, πάλι, αρκετές φωνές που επιδίωξαν την απαρέγκλιτη εφαρμογή του. Για το σύνολο όμως της εκπαίδευσης, η υποχρεωτικότητα αυτή, ακυρώθηκε στην πράξη από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
Με τη συμπληρωματική διάταξη που δημοσιεύθηκε και κατατέθηκε προς ψήφιση για τις 15 Γενάρη, καθορίζονται επιπλέον εξωδιδακτικές εργασίες που δεν υπήρχαν στο νόμο του 1985, δημιουργώντας από τη μια ασφυκτικό περιβάλλον στους εκπαιδευτικούς και από την άλλη έδαφος που θα καλλιεργήσει ακόμη περισσότερο τα αυταρχικότερα κομμάτια της διοίκησης των σχολείων, ώστε να πετύχουν, πλέον, την προσδοκώμενη καθολικότητα.
Ανεξάρτητα όμως με το αν ορίζεται ή όχι η υποχρεωτικότητα, ο μάχιμος εκπαιδευτικός, έτσι κι αλλιώς, αφιερώνει σημαντικό κομμάτι από τον ελεύθερο χρόνο του για διάβασμα, διόρθωμα και προετοιμασία στο σπίτι. Αλλά είναι και αυτός που τιμά το λειτούργημά του μέσα από καθημερινή παρουσία και δραστηριοποίηση στην κοινωνία και ευρύτερα. Μπορεί όχι όλοι, αλλά η πλειοψηφία αυτή κράτησε όρθια την αξία του δημόσιου σχολείου, στα χρόνια της κρίσης, όταν τα πάντα γύρω του γκρεμίζονταν. Και αυτό αναγνωρίζεται απ΄ όλους. Ο σκοπός της συγκεκριμένης ρύθμισης δεν είναι να συγκεκριμενοποιηθούν οι εργασίες ή να μεταφερθεί η δουλειά από το σπίτι στο σχολείο –το 30ωρο άλλωστε φαντάζει λίγο, για τη διεκπεραίωση όλων των καθημερινών εργασιών εντός του εργασιακού ωραρίου- ούτε να διευκολυνθεί και υποστηριχθεί περαιτέρω ο ίδιος ή οι μαθητές του. Ούτε, φυσικά, οι προϋποθέσεις (γραφεία, υπολογιστές, βιβλιοθήκες, γραφική ύλη, εποπτικό υλικό κ.ά.) επαρκούν ή υφίστανται παντού, για τη σωστή προετοιμασία της διδασκαλίας. Σκοπός της ρύθμισης είναι να «εξασφαλισθεί» η παραμονή στο σχολείο για άλλους λόγους. Ουσιαστικά, επιχειρείται αλλαγή στη δομή και το περιεχόμενο του σχολείου και ο εκπαιδευτικός είναι το μέσο και η αντίδραση για την «πετυχημένη» εφαρμογή αυτών των πολιτικών. Δεν είναι τυχαίο που πριν από λίγο καιρό ο κ. Γαβρόγλου επιχειρηματολόγησε υπέρ των εκπαιδευτικών που «τα κάνουν όλα» για ν΄αντικρούσει, δήθεν, την απαίτηση των δανειστών για αύξηση του διδακτικού τους ωραρίου ενώ τώρα τους «φορτώνει» με ακόμη περισσότερα ως επισφράγισμα αυτής της αναγνώρισης!! Αν λοιπόν, γίνει αποδεκτή από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς αυτή η «ιδιότυπη ανταμοιβή» τότε, μαζί με όλα τ΄ άλλα που θα έρθουν θα είναι και η ντε φάκτο αύξηση του διδακτικού ωραρίου.
Εναπόκειται στους συλλόγους διδασκόντων, η διαφύλαξη των εργασιακών δικαιωμάτων αλλά και του χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου, οι οποίοι με δημοκρατικό τρόπο, ως όργανα της διοίκησης του σχολείου, μπορούν να συνεχίσουν να προστατεύουν.
Κατά τ΄άλλα, η διατύπωση της νέας διάταξης παραμένει ως έχει, χωρίς κανένα αν. Εξαιρούνται βέβαια αυτοί που το κολλάν συστηματικά μπροστά από την αξιοπιστία τους!
Η παρ. 8 του άρθρου 13
του ν. 1566/1985 (Α΄ 167)
8. Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει υποχρεωτικά στο σχολείο, στις εργάσιμες ημέρες πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που του έχει ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείου όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 της περίπτωσης ΣΤ΄ του άρθρου 11. Από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσονται οι μητέρες παιδιών μέχρι δύο ετών. Τα δύο τελευταία εδάφια της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται ανάλογα και για τους δασκάλους.
Νέα διάταξη
«8. Oι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή 30 ώρες την εβδομάδα και με την επιφύλαξη της παρ. 2 του Κεφ. ΣΤ του άρθρου 11, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που ανατίθενται από τα όργανα διοίκησης του σχολείου και συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως η προετοιμασία του εποπτικού εκπαιδευτικού υλικού και των εργαστηριακών ασκήσεων, η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων, η καταχώρηση- ενημέρωση της αξιολόγησης των μαθητών, η συμμετοχή στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση εορταστικών, αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, η επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, η συνεργασία με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα, οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών, η επίβλεψη σχολικών γευμάτων, η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, η τήρηση βιβλίων του σχολείου και η εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Με την επιφύλαξη της περίπτ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 53 του ν. 2721/1999 (Α΄ 112), από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσεται ο γονέας παιδιού μέχρι δύο ετών».
Η παρ. 2 του Κεφ. ΣΤ του άρθρου 11
του ν. 1566/1985 (Α΄ 167)
2. Ο σύλλογος των διδασκόντων συνεδριάζει, ύστερα από πρόσκληση του προέδρου του, τακτικά τουλάχιστο μία φορά πριν από την έναρξη των μαθημάτων και μία φορά στο τέλος κάθε τριμήνου και έκτακτα, όταν το κρίνει σκόπιμο ο πρόεδρος ή το ζητήσει εγγράφως για συγκεκριμένα θέματα τουλάχιστον το ένα τρίτο των μελών του. Οι συνεδριάσεις γίνονται μέσα στο ωράριο εργασίας και σε καμιά περίπτωση σε ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων.
Η περίπτ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 53
του ν. 2721/1999 (Α΄ 112)
α) Οι μητέρες τακτικοί εκπαιδευτικοί μπορούν να επιλέγουν τη χορήγηση άδειας εννέα (9) μηνών με αποδοχές για ανατροφή παιδιού του άρθρου 53 ή τις διευκολύνσεις της παραγράφου 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985 (ΦΕΚ 167 Α) και του άρθρου 30 παράγραφος 14 του ν. 2083/1992 (ΦΕΚ 159 Α').
_______________________
1 Εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ11 στην Π.Ε
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη