Thumbnail
Του Μανόλη Δρεττάκη
Οι ανάγκες της εποχής μας απαιτούν ένα όσο το δυνατόν υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης. Κατά συνέπεια, εκείνοι που δεν τελειώνουν το λύκειο και πολύ περισσότερο εκείνοι που δεν τελειώνουν το γυμνάσιο, όταν ενηλικιωθούν, βρίσκονται σε μειονεκτική θέση σε σχέση με εκείνους που έχουν προχωρήσει στις σπουδές τους.

Στη χώρα μας η υποχρεωτική εκπαίδευση περιορίζεται, με βάση το Σύνταγμα και τους νόμους, σε 9 χρόνια, δηλαδή μόνο στο απολυτήριο γυμνασίου. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τη διάταξη του άρθρου 16 παράγραφος 3 του Συντάγματος του 1975:

«Τα έτη της υποχρεωτικής εκπαίδευσης δεν μπορεί να είναι λιγότερα από εννέα»

Και σύμφωνα με το άρθρο 112, παράγραφος 4 του Συντάγματος:

"Η εφαρμογή της παραγράφου 3 του άρθρου 16 για τα έτη υποχρεωτικής εκπαίδευσης θα ολοκληρωθεί μέσα σε πέντε έτη από την έναρξη της ισχύος του Συντάγματος".

Το 1984 συμπληρώθηκαν τα τρία πλήρη σχολικά έτη για την εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων. Είναι, κατά συνέπεια, ενδιαφέρον να εξετάσουμε αν και κατά πόσο υλοποιήθηκε η συνταγματική επιταγή.

Τα παιδιά που θα έπρεπε να έχουν τελειώσει το γυμνάσιο είναι όλα όσα γεννήθηκαν από το 1969 και μετά, δηλαδή εκείνα τα οποία το 2011 περιλαμβάνονταν στις ομάδες ηλικιών 20-49 ετών.

Με βάση τα στοιχεία της απογραφής για το επίπεδο εκπαίδευσης του πληθυσμού που δόθηκαν στη δημοσιότητα από την ΕΛΣΤΑΤ στα τέλη Ιουλίου, μπορούμε να διαπιστώσουμε πόσοι ενήλικες σήμερα, δηλαδή άνδρες και γυναίκες στην ομάδα ηλικιών 20-49, δεν τέλειωσαν το γυμνάσιο στις 13 Περιφέρειες και στο Σύνολο Χώρας.

Στις τρεις πρώτες στήλες του Πίνακα που ακολουθεί δίνεται ο πληθυσμός 20-49 ετών κατά φύλο, στις τρεις επόμενες αυτοί που δεν τέλειωσαν το γυμνάσιο και στις τρεις τελευταίες το ποσοστό που αντιπροσωπεύουν αυτοί που δεν τέλειωσαν το γυμνάσιο στον πληθυσμό το 2011 στις 13 Περιφέρειες και στο Σύνολο Χώρας.

Από τις τελευταίες στήλες του Πίνακα φαίνεται ότι υπάρχουν μεγάλες διαφορές ανάμεσα στις 13 Περιφέρειες της χώρας σε ό,τι αφορά τα ποσοστά των ανδρών, των γυναικών και του συνόλου τους που δεν τέλειωσαν την 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση καθώς και στη σχέση των ποσοστών ανδρών-γυναικών. Πιο συγκεκριμένα:

Τα ποσοστά των 12 Περιφερειών ως συνόλου είναι σχεδόν διπλάσια εκείνων της Αττικής στο σύνολο και στις γυναίκες και υπερδιπλάσια στους άνδρες.

Το μεγαλύτερο ποσοστό έχει η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη στο σύνολο και στις γυναίκες και η Δυτική Ελλάδα στους άνδρες. Το μικρότερο ποσοστό έχει η Αττική στο σύνολο, στους άνδρες και στις γυναίκες. Το ποσοστό της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είναι τριπλάσιο εκείνου της Αττικής στο σύνολο και σχεδόν τετραπλάσιο στις γυναίκες, ενώ στους άνδρες το ποσοστό της Δυτικής Ελλάδας είναι δυόμισι φορές υψηλότερο εκείνου της Αττικής. Και για μεν την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη υπάρχει το γνωστό πρόβλημα, δυσεξήγητο είναι, όμως, το μεγάλο ποσοστό στη Δυτική Ελλάδα.

Μεγάλες είναι οι διαφορές ανάμεσα στα ποσοστά ανδρών και γυναικών. Σε δύο Περιφέρειες (Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και Δυτική Μακεδονία) το ποσοστό των ανδρών είναι μικρότερο από εκείνο των γυναικών, ενώ στις υπόλοιπες 11 και στο Σύνολο Χώρας συμβαίνει το αντίθετο. Η μικρότερη διαφορά ποσοστών ανδρών - γυναικών ανάμεσα στις 11 Περιφέρειες (σχεδόν ισότητα) υπάρχει στο Βόρειο Αιγαίο και η μεγαλύτερη στην Κρήτη και στην Αττική.

Οι πολύ μεγάλες αυτές διαφορές στα ποσοστά εκείνων που δεν τέλειωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση ανάμεσα στις 13 Περιφέρειες καθώς και ανάμεσα στην Αττική και στις υπόλοιπες 12 ως σύνολο οφείλονται σε πολλούς οικονομικούς, κοινωνικούς, εκπαιδευτικούς, χωροταξικούς των σχολείων κ.λπ. λόγους. Οφείλονται, όμως, και στην ολιγωρία της πολιτείας στη λήψη μέτρων για τη δραστική μείωση των ποσοστών αυτών και της διαφοράς τους ανάμεσα στις Περιφέρειες.

Το γεγονός ότι το 2011 υπήρχαν 579.038 άνδρες και γυναίκες ηλικίας 20-49 ετών που δεν τέλειωσαν το γυμνάσιο και από αυτούς 481.697 τέλειωσαν μόνο το δημοτικό, 35.227 εγκατέλειψαν το δημοτικό, 5.533 την προσχολική εκπαίδευση και υπήρχαν και 56.581 αναλφάβητοι αποτελεί ακόμα μια απόδειξη ότι στη χώρα μας δεν εφαρμόζονται όχι μόνο οι νόμοι, αλλά και ούτε και οι διατάξεις του Συντάγματος.

Από όσα προαναφέρθηκαν είναι προφανές ότι υπάρχει επιτακτική ανάγκη να ληφθούν άμεσα τα αναγκαία μέτρα πολλαπλής ενίσχυσης τόσο του διδακτικού προσωπικού και των αποδοχών του και της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων όσο και της οικονομικής ενίσχυσης των οικογενειών με χαμηλό εισόδημα, ώστε όλα τα παιδιά να τελειώνουν τουλάχιστον το γυμνάσιο.

Ακόμα, όμως, και αν αυτό συμβεί, και πάλι οι ανάγκες της εποχής μας απαιτούν η υποχρεωτική εκπαίδευση να είναι 12ετής και αυτό πρέπει να ενσωματωθεί με τροποποίηση της σχετικής διάταξης της παραγράφου 3 του άρθρου 16 του Συντάγματος στην επικείμενη αναθεώρησή του.

* Ο Μανόλης Γ. Δρεττάκης είναι πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ

ΠΑΤΗΣΤΕ ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΦΩΤΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗ ΔΕΙΤΕ ΣΕ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ

ΠΗΓΗ: avgi.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

107-synodos-pritaneon
Στο Μυστρά η 107η Σύνοδος των Πρυτάνεων (video) - Οι παρεμβάσεις Δ. Κατσή και Δ.  Πτωχού
Χαρακτηριστικά τα όσα ανέφερε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου κ. Αθανάσιος Κατσής υπογραμμίζοντας «στόχος να προσπαθήσουμε μέσα από την...
Στο Μυστρά η 107η Σύνοδος των Πρυτάνεων (video) - Οι παρεμβάσεις Δ. Κατσή και Δ.  Πτωχού