megas-alexandros
Η μονολεκτική απάντησή του δεν ερμηνεύτηκε ορθά – κατά τη γνώμη μας- ούτε από τους στρατηγούς του ούτε από τους συγχρόνους μελετητές-μεταφραστές, οι οποίοι μεταφράζουν γενικά «στον δυνατότερο, ικανότερο, καλύτερο»

Είναι γνωστό το επεισόδιο, που έλαβε χώραν κατά τις τελευταίες στιγμές του Μεγάλου στρατηλάτη – και «κοσμοκράτορος», «βασιλέως Ελλήνων» κατά την Π.Δ*.- Μεγ. Αλεξάνδρου, ο οποίος ρωτήθηκε από τους παρισταμένους στρατηγούς του «ότωι απολείπει την βασιλείαν» (σε ποιον αφήνει την βασιλεία του). Η μονολεκτική απάντησή του δεν ερμηνεύτηκε ορθά – κατά τη γνώμη μας- ούτε από τους στρατηγούς του ούτε από τους συγχρόνους μελετητές-μεταφραστές, οι οποίοι μεταφράζουν γενικά «στον δυνατότερο, ικανότερο, καλύτερο».

Γιατί λοιπόν ο Μ. Αλέξανδρος επέλεξε αυτό το παραθετικό του επιθ. αγαθός και όχι κάποιο από τα άλλα τα σημασιολογικώς συναφή, «τω αρίστω», «τω βελτίστω»…;

Τούτο οφείλεται στην παιδεία του και ειδικότερα στην περί ψυχής αντίληψη του μεγάλου διδασκάλου του και των Ελλήνων σοφών: «Διαιρείται δε η ψυχή εις τρία (μέρη): ΄Εστι γαρ αυτής έν μεν λογιστικόν, έν δε θυμικόν, έν δε επιθυμητικόν.» «Έστι δε το μεν λογιστικόν, ώ λογιζόμεθα, το δε θυμικόν, ώ θυμούμεθα και οργιζόμεθα και θαρσούμεν και αμυνόμεθα, το δε επιθυμητικόν, ώ τας επιθυμίας αναλαμβάνομεν… Διαιρείται δε η αρετή εις τέσσαρα… έν μεν φρόνησις, έν δε ανδρεία, έν δε σωφροσύνη, έν δε δικαιοσύνη. Έστι δε η μεν φρόνησις εν τω λογιστικώ, η δε ανδρεία εν τω θυμικώ, η δε σωφροσύνη εν τω επιθυμητικώ, η δε δικαιοσύνη εν πάσι τούτοις τοις μέρεσι γίγνεται».

Μέγας Αλέξανδρος

Γνώριζε λοιπόν ο Αλέξανδρος από την παραπάνω διδασκαλία του Αριστοτέλους ότι το επίθ. αγαθός σημαίνει τον ενάρετο γενικώς (ανδρείο, φρόνιμο, σώφρονα). Εκ των παραθετικών δε το μεν αμείνων-άριστος αναφέρεται στο θυμικόν και σημαίνει τον ανδρείο, γενναιότατον, το δε βελτίων- βέλτιστος αναφέρεται στο λογιστικόν και σημαίνει τον φρονιμότατο, το δε κρείττων –κράτιστος αναφέρεται στο επιθυμητικόν μέρος της ψυχής και σημαίνει τον εγκρατέστατον, σωφρονέστατον.

Ως μελετητής δε της Ιλιάδος και θαυμαστής του Αχιλλέως ο Αλέξανδρος συνειδητοποίησε (και ίσως το εδιδάχθη από τον Δάσκαλό του) ότι ο Αχιλλεύς ήταν μεν ο «άριστος ανδρών» αλλά δεν ήταν και «κράτιστος» (εγκρατέστατος), με αποτέλεσμα, όταν του αφηρέθη η Βρισηίδα, να χάσει την αυτοκυριαρχία του και να εκδηλώσει αναξιοπρεπή συμπεριφορά, την οποία εκμεταλλεύθηκε ο «ανδροφόνος Έκτωρ» και επέφερε οδυνηρές συμφορές στο στράτευμα των Ελλήνων, με κορυφαία για τον ίδιο τον Αχιλλέα συμφορά τον φόνο του Πατρόκλου από τον οξυδερκή αρχηγό των Τρώων.

Στην Ομηρική λοιπόν εποχή το κριτήριο του πραγματικού ηγέτη είναι κάπως γενικό, ο «ρητήρ μύθων και πρηκτήρ έργων» (αυτός που ομιλεί ορθολογικά και πράττει έργα κοινωφελή». Ο Αλέξανδρος, μολονότι σε νεαρή ηλικία και ένδοξος κοσμοκράτωρ, κατορθώνει και διακρίνει (χάρις βέβαια στην παιδεία του αλλά και την οξυδερκή του αντίληψη) ότι το κύριο προσόν του αληθινού ηγέτη είναι η αυτοκυριαρχία επί των παθών του, της φιλαργυρίας, της φιληδονίας, της κενοδοξίας κλπ.. Διότι χωρίς αυτήν την αυτοκυριαρχία, την σωφροσύνη και εγκράτεια ο ηγέτης δεν διοικεί «κατά λόγον» αλλά κατά τα πάθη του. Ο δε Αριστοτέλης προβλέπει ότι «ο μη άρχων κατά λόγον εαυτώ ποιεί και γίγνεται τύραννος!»

Τέλος, να επισημάνουμε ότι το επίθετο «κράτιστος», που διετύπωσε ο Μ. Αλέξανδρος ως κριτήριο επιλογής ηγέτη, παρατηρείται ότι επικρατεί εφεξής ως τίτλος στη διοίκηση κατά την Ελληνιστική και Ρωμαϊκή περίοδο. Ο ελληνικής καταγωγής Λουκάς ο Ευαγγελιστής λ.χ. απευθύνει το Ευαγγέλιό του στον αξιωματούχο «κράτιστο Θεόφιλο», ενώ στις Πράξεις των Αποστόλων αναγινώσκουμε ότι ο Ρωμαίος αξιωματούχος Κλαύδιος Λυσίας απευθύνει επιστολή «τω κρατίστω ηγεμόνι Φήλικι (Felix)», αλλά και ο απόστολος των εθνών Παύλος προσφωνεί τον Ρωμαίο διοικητή της Καισαρείας Παλαιστίνης «κράτιστε Φήστε»!

Κατά συνέπειαν και στην περίφημη φράση «τω μεν πατρί το ζήν τω δε διδασκάλω το εύ ζήν» το επίρρημα «εύ» του επιθ. αγαθός δεν πρέπει να μεταφράζεται προχείρως με τα επιρρήματα «καλά ή σωστά» αλλά με το εναρέτως, δηλ. γενναίως, φρονίμως, σωφρόνως, δικαίως». Και είναι αξιοθαύμαστο που αυτή η τόσο μικρή λέξη «εύ» εμπεριέχει τόσο μεγάλο και σπουδαίο σημασιολογικό περιεχόμενο!

*Κατά το Βιβλίο Δανιήλ της Π(αλαιάς) Δ(ιαθήκης) ο πρώτος παγκόσμιος βασιλεύς ήταν ο Ναβουχοδονόσωρ των Ασσυροβαβυλωνίων, ο δεύτερος «κοσμοκράτωρ» ο Δαρείος της Μηδοπερσικής βασιλείας και ο τρίτος «ο τράγος αιγών, βασιλεύς Ελλήνων» Αλέξανδρος, ο οποίος συνέτριψε «τα κέρατα» (την πολεμική δύναμη) του «κριού, βασιλέως Περσών» Δαρείου και επεβλήθη ως παγκόσμιος βασιλεύς, «κοσμοκράτωρ». Μάλιστα ο Ιππόλυτος Ρώμης επισημαίνει ότι η κυριαρχία των Περσών διήρκεσε 245 έτη, ενώ των Ελλήνων 300 έτη, προφανώς από ιδρύσεως Αλεξανδρείας (330 π.Χ.) έως την κατάληψή της από τον Οκταβιανό Αύγουστο (30 π.Χ.), οπότε αρχίζει η κοσμοκρατορία των Ρωμαίων.

Του Ι.Ν.Ηλιούδη, δρ Φιλολογίας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Δημόσιο
Αξιολόγηση στο Δημόσιο: Μέχρι τις 16/1 η καταχώριση στόχων 2025 στο νέο ΣΔΑΔ (εγκύκλιος)
Εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών σχετικά με τη διαδικασία καταχώρισης των μετρήσεων ως προς τον βαθμό επίτευξης των στόχων για το έτος 2025 στο...
Αξιολόγηση στο Δημόσιο: Μέχρι τις 16/1 η καταχώριση στόχων 2025 στο νέο ΣΔΑΔ (εγκύκλιος)