Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ξάνθης καταγγέλλει την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και τη διοίκηση του ΙΕΠ για τον εμπαιγμό και την απαξίωση του εκπαιδευτικού έργου, με αφορμή το πρόγραμμα επιμόρφωσης 150.000 εκπαιδευτικών που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το πρόγραμμα χαρακτηρίζεται fast track, με τυχαία επιλογή επιμορφωτών, εξευτελιστικές αμοιβές 8-9 ευρώ/ώρα, και επιμόρφωση εκτός ωραρίου που εξουθενώνει τους εκπαιδευτικούς.
Παράλληλα, το ΙΕΠ δίνει 1.284.640 ευρώ σε ιδιωτική εταιρεία για την παραγωγή του υλικού, αφήνοντας τους επιμορφωτές με «ψίχουλα».
Η ΕΛΜΕ ζητά άμεση διακοπή της κλήρωσης, αύξηση αμοιβών, επιμόρφωση εντός ωραρίου, διαφάνεια στη διαχείριση κονδυλίων και ουσιαστική επιμόρφωση από τα Δημόσια Πανεπιστήμια, καλώντας τους συναδέλφους να μη νομιμοποιήσουν την παρωδία όσο παραμένει η τρέχουσα κατάσταση.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Ξάνθης:
Το Υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), πιστά στο δόγμα της «αριστείας» της βιτρίνας και της ουσιαστικής απαξίωσης του εκπαιδευτικού έργου, προχωρούν στην υλοποίηση ενός ακόμη φαραωνικού προγράμματος επιμόρφωσης 150.000 εκπαιδευτικών με διαδικασίες fast track. Πρόκειται για το έργο που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και αφορά σε 37 νέα Επιμορφωτικά Προγράμματα Σπουδών.
Μετά από προσεκτική μελέτη των σχετικών εγκυκλίων, αλλά και αφουγκραζόμενοι την οργή που ξεχειλίζει από τα χιλιάδες σχόλια των συναδελφισσών/συναδέλφων κάτω από τις σχετικές δημοσιεύσεις στον εκπαιδευτικό τύπο, το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ξάνθης καταγγέλλει την πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. και τη διοίκηση του ΙΕΠ για εμπαιγμό, προχειρότητα και αδιαφανείς μεθοδεύσεις.
Η λεγόμενη «επιμόρφωση» που ευαγγελίζονται, δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια διεκπεραιωτική διαδικασία, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της απορρόφησης κονδυλίων, αδιαφορώντας πλήρως για την ουσιαστική παιδαγωγική ενίσχυση του κλάδου.
Συγκεκριμένα καταγγέλλουμε:
1. ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΤΗΣ «ΚΛΗΡΩΣΗΣ» ΚΑΙ Η ΑΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ
Ζούμε σε μια εποχή που το Υπουργείο «κόπτεται» δήθεν για την αξιολόγηση και την αξιοκρατία. Την ίδια στιγμή, όμως, γινόμαστε μάρτυρες μιας πρωτοφανούς διαδικασίας επιλογής επιμορφωτριών/ών που προσβάλλει τη νοημοσύνη και την επιστημονική υπόσταση χιλιάδων συναδέλφων με αυξημένα προσόντα.
• Η «Λοταρία» της Γνώσης: Ενώ ζητήθηκε από τις/τους υποψήφιες/ους επιμορφώτριες/ές να καταθέσουν φακέλους με τα προσόντα τους (Διδακτορικά, Μεταπτυχιακά, συγγραφικό έργο), για την δημιουργία ενός νέου Μητρώου – αγνοώντας προκλητικά το ήδη υπάρχον έτοιμο Μητρώο Β’ Επιπέδου – η τελική επιλογή έγινε με... κλήρωση!
• Απαξίωση Προσόντων: Ποιος αξιολογικός πίνακας; Πού είναι η μοριοδότηση; Το ΙΕΠ δεν δημοσιοποίησε κανέναν πίνακα κατάταξης βάσει προσόντων. Επιστήμονες με χρόνια εμπειρίας και περγαμηνές εξισώθηκαν ισοπεδωτικά με την τύχη, μετατρέποντας την διαδικασία σε τυχερό παίγνιο.
• Γιατί νέο Μητρώο; Γιατί απαξιώθηκε το ήδη υπάρχον Μητρώο επιμορφωτριών/ών; Μήπως για να «ανακατευτεί η τράπουλα» και να μπουν από το παράθυρο «ημέτεροι» που δεν πληρούσαν τα κριτήρια του προηγούμενου, αυστηρότερου πλαισίου; Οι απαντήσεις που (δεν) δίνονται ενισχύουν την καχυποψία για αδιαφανείς εξυπηρετήσεις
2. ΕΞΕΥΤΕΛΙΣΤΙΚΕΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ/ΤΟΥΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΡΙΕΣ/ΤΕΣ Το Υπουργείο αντιμετωπίζει τους επιμορφωτές ως φθηνό εργατικό δυναμικό. Το επιμίσθιο που προβλέπεται είναι, επιεικώς, προσβλητικό.
• Λαμβάνοντας υπόψη ότι μια/ένας επιμορφώτρια/τής πέραν του επιμορφωτικού έργου που θα τις/του ανατεθεί υποχρεούται να παρακολουθήσει ένα ταχύρρυθμο πρόγραμμα 30 ωρών, η μικτή ωριαία αντιμισθία κυμαίνεται σε επίπεδα που, μετά την αφαίρεση των κρατήσεων και τη φορολόγηση (ειδικά καθώς αντιμετωπίζεται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα χωρίς το αφορολόγητο), καταλήγει σε «ψίχουλα» της τάξης των 8-9 ευρώ καθαρά.
• Ζητούν από επιστήμονες με διδακτορικά να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν επιμόρφωση υψηλών απαιτήσεων, να διορθώσουν εργασίες, να υποστηρίξουν συγχρόνως και ασυγχρόνως χιλιάδες εκπαιδευτικούς, με αμοιβές ανειδίκευτου εργάτη. Είναι ντροπή να μιλούν για «αναβάθμιση» όταν κοστολογούν την πνευματική εργασία τόσο χαμηλά, την ώρα που εκατομμύρια ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης κατευθύνονται σε τεχνικούς συμβούλους και πλατφόρμες.
3. ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΤΟΣ ΩΡΑΡΙΟΥ: Η ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΗ ΩΣ «ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑ»
• Παραβίαση του Ελεύθερου Χρόνου: Οι επιμορφωτικές συναντήσεις ορίζονται πέραν του εργασιακού ωραρίου, απογεύματα, Σαββατοκύριακα, ακόμη και αργίες (όπως καταγγέλθηκε για την ημέρα του Πολυτεχνείου!). Το Υπουργείο θεωρεί δεδομένο ότι η/ο εκπαιδευτικός δεν έχει προσωπική ζωή, οικογένεια ή ανάγκη ξεκούρασης.
• Εργασιακό Burnout: Μετά από ένα εξαντλητικό ωράριο στο σχολείο, με τμήματα 27 μαθητών, με εκατοντάδες εξωδιδακτικά καθήκοντα, με την γραφειοκρατία της αξιολόγησης να «πνίγει» κάθε ικμάδα δημιουργικότητας, η/ο εκπαιδευτικός καλείται να κάτσει μπροστά σε μια οθόνη μέχρι αργά το βράδυ.
• Η Πάγια Θέση μας: Η επιμόρφωση είναι ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ της πολιτείας και ΔΙΚΑΙΩΜΑ της/του εργαζόμενης/ου. Ως εκ τούτου, πρέπει να γίνεται αποκλειστικά εντός του εργασιακού ωραρίου, με πλήρη απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα. Οποιαδήποτε άλλη μορφή συνιστά απλήρωτη υπερωριακή εργασία και κλοπή του ελεύθερου χρόνου μας. Το «εθελοντικό» της συμμετοχής είναι προσχηματικό, καθώς συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με την αξιολόγηση και την επαγγελματική εξέλιξη, δημιουργώντας ένα καθεστώς εκβιασμού.
4. ΤΟ ΙΕΠ ΩΣ «ΜΑΓΑΖΑΚΙ» ΚΑΙ Ο «ΧΡΥΣΟΣ» ΑΝΑΔΟΧΟΣ ΤΩΝ 1.284.640 ΕΥΡΩ . Ενώ τα σχολεία μας καταρρέουν και οι μισθοί μας παραμένουν καθηλωμένοι, το ΙΕΠ αποφάσισε να δώσει το ιλιγγιώδες ποσό των 1.284.640,00 ευρώ στην ιδιωτική εταιρεία «ΑΠΟΨΗ Α.Ε.» για να καταρτίσει το υλικό της επιμόρφωσης.
• Ποια είναι η «ΑΠΟΨΗ Α.Ε.»; Δεν είναι άγνωστη στον χώρο. Πρόκειται για εταιρεία που, σύμφωνα με δημοσιεύματα και καταγγελίες του παρελθόντος, συνδέεται άμεσα με το σκάνδαλο της τηλεκατάρτισης «Voucher 2020» (το περιβόητο «Σκόιλ Ελικικού»). Είναι προκλητικό το Υπουργείο να αναθέτει ξανά έργα εκατομμυρίων σε εταιρείες που έχουν συνδεθεί στη συνείδηση της κοινής γνώμης με διαδικασίες που γελοιοποίησαν την έννοια της επιμόρφωσης.
• Διαδικασίες Fast Track για την απορρόφηση: Είναι οι ίδιοι που κουνούν το δάχτυλο στις/στους εκπαιδευτικούς για την Αξιολόγηση. Είναι οι ίδιοι που απαιτούν αυστηρή τήρηση χρονοδιαγραμμάτων, που ζητούν αναρτήσεις σε πλατφόρμες μέχρι τα μεσάνυχτα, που απειλούν με πειθαρχικά. Όταν όμως πρόκειται για το «μοίρασμα» των εκατομμυρίων, οι διαδικασίες γίνονται fast track. Εκεί η «ποιότητα» πάει περίπατο και τη θέση της παίρνει η ταχύτητα της ανάθεσης. Βιάζονται να προλάβουν τις ημερομηνίες του Ταμείου Ανάκαμψης για να πληρώσουν τους εργολάβους, αλλά αδιαφορούν αν η επιμόρφωση που θα παραχθεί θα είναι ένα κακόγουστο «copy-paste» υλικό, ανάλογο του «Σκόιλ Ελικικού».
5. ΟΙ «ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΙ»: ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΡΓΟΛΑΒΟΥΣ – ΨΙΧΟΥΛΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΤΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Η σύγκριση είναι συντριπτική και εξοργιστική:
• Για την εταιρεία: 1.284.640 ευρώ «ζεστά» και σίγουρα.
• Για την/τον επιμορφωτρια/ή (την/τον επιστήμονα εκπαιδευτικό): Κλήρωση (σαν λαχείο) για να μπει στο πρόγραμμα, αμοιβή-φιλοδώρημα των 8-9 ευρώ καθαρά την ώρα, πληρωμή με τίτλο κτήσης (χωρίς αφορολόγητο) και εργασία νυχθημερόν.
• Για την/τον επιμορφούμενη/ο: Απλήρωτη υπερωρία, απόγευμα και Σαββατοκύριακο.
Το ΙΕΠ, αντί να λειτουργήσει ως επιστημονικός φορέας αξιοποιώντας τα Παιδαγωγικά Τμήματα, τους Πανεπιστημιακούς, τους Συμβούλους Εκπαίδευσης και τους μάχιμους εκπαιδευτικούς με αξιοπρεπείς αμοιβές, λειτουργεί ως μεσάζοντας («ντίλερ») που μοιράζει την πίτα σε ιδιωτικές Α.Ε., αφήνοντας τα ψίχουλα για αυτούς που θα βγάλουν την πραγματική δουλειά.
ΩΣ ΕΛΜΕ ΞΑΝΘΗΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:
1. Άμεση διακοπή της παρωδίας της «κλήρωσης» για τους επιμορφωτές. Δημοσιοποίηση αξιολογικού πίνακα με βάση ακαδημαϊκά και επιστημονικά κριτήρια.
2. Γενναία αύξηση των αμοιβών των επιμορφωτριών/ών, που να ανταποκρίνεται στα προσόντα και τον φόρτο εργασίας τους.
3. Επιμόρφωση αποκλειστικά ΕΝΤΟΣ ωραρίου εργασίας με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα. Καμία ώρα επιμόρφωσης σε απογεύματα, αργίες και Σαββατοκύριακα.
4. Πλήρη διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης. Να δοθεί στη δημοσιότητα ποιοι ιδιωτικοί φορείς ανέλαβαν την παραγωγή υλικού και με τι αμοιβές.
5. Ουσιαστική επιμόρφωση από τα Δημόσια Πανεπιστήμια, ετήσιας διάρκειας και όχι σεμινάρια «fast food» για τη συλλογή μορίων.
Ως κλάδος, βάζουμε σε προτεραιότητα την επιμόρφωση και την επαγγελματική μας ανάπτυξη και αποτελεί διαχρονικό αίτημά μας προς τις κυβερνήσεις. Η απαξίωση όμως του θεσμού με διάτρητες διαδικασίες μας και η αντιμετώπισή της επιμόρφωσης ως πάρεργο μας βρίσκει κάθετα αντίθετους. Δεν θα γίνουμε οι κομπάρσοι στο πάρτι εκατομμυρίων που στήνεται στις πλάτες μας.
ΚΑΛΟΥΜΕ ΤΙΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΙΣΣΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΝΑ ΜΗΝ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΠΑΡΩΔΙΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ, ΟΣΟ ΑΥΤΗ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΩΣ ΕΧΕΙ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Βασίλης Γκουζέλος